Foto: Timon Schneider / Alamy / Alamy / Profimedia
Avansul tehnologiei din ultimii ani a fost de-a dreptul impresionant, creând o adevărată revoluție în piața muncii. Dacă aplicațiile de automatizare și roboții capabili să preia sarcini repetitive au adus unele tensiuni în rândul unor categorii de angajați, lansarea ChatGPT a creat temeri și mai serioase, pe o scară mai largă.
În revoluția industrială, o parte din munca fizică a fost preluată de către mașinării, forțându-i pe muncitori să evolueze profesional și generând roluri noi. Tot așa, și în prezent asistăm la o revoluție, de ordin tehnologic, cu capacitatea de a prelua de la oameni sarcini nesemnificative, dar consumatoare de timp. În locul acestora, noile tehnologii le redau acestora timpul pentru a-și explora și valorifica abilitățile creative, stimulând progresul în carieră.
În ultimul timp, se vorbește foarte des despre ChatGPT, chatbot-ul pe bază de inteligență artificială, care a redefinit standardele pentru utilizarea AI și a uimit oamenii cu complexitatea sa tot mai mare, de la o versiune la alta. De când a fost lansat, în noiembrie anul trecut, tot mai mulți oameni au început să îi descopere capabilitățile și să-și pună întrebarea dacă inteligența artificială va ajunge sau nu să le înlocuiască joburile.
Totuși, dacă introducerea automatizării a fost prezentată ca un ajutor în eficientizarea sarcinilor și și-a dovedit în multe rânduri utilitatea, platformele AI bazate pe interpretarea limbajului reușesc să se adapteze mult mai rapid sarcinilor actuale, mai ales când vine vorba de scriere texte, cod sau creare de imagini. Astfel, joburile la care ChatGPT poate interveni foarte ușor sunt din domenii precum IT, jurnalism, marketing și comunicare, juridic, dar și HR, ce par acum a fi vulnerabile. În acest sens, un raport recent realizat de Goldman Sachs arăta că AI-ul ar putea înlocui peste 300 de milioane de joburi în SUA și Europa. Cu toate acestea, același raport estimează că AI-ul ar duce la crearea de noi joburi și la o creștere uimitoare a productivității.
În acest context, chiar dacă impactul inteligenței artificiale nu poate fi încă estimat, toate aceste instrumente vin cu numeroase avantaje și pot eficientiza anumite activități, dacă sunt integrate corect.
De exemplu, la nivelul angajaților români, adopția ChatGPT pare a fi într-o etapă incipientă. Puțin peste 40% dintre respondenții ultimului sondaj bestjobs au spus că au folosit chatbot-ul AI, doar 13% dintre aceștia declarând că îl folosesc în mod uzual pentru sarcinile de la job. Totuși, 60% dintre ei nu se tem că AI-ul ar putea să le ia jobul, iar 22% percep platforma ca pe un ajutor în realizarea task-urilor de zi cu zi.
Cel mai adesea, angajații folosesc ChatGPT din curiozitate, așa cum declară cei mai mulți, dar și în scopuri profesionale. Peste un sfert dintre angajații români folosesc platforma AI pentru a scrie email-urile de aplicare la un job, pentru a genera textul scrisorii de intenție atunci când aplică sau pentru a primi sfaturi cu privire la participarea la un interviu de job.
Pentru a sprijini candidații care aplică la joburi pe bestjobs, platforma de recrutare a integrat o variantă de tehnologie AI cu interfață de chat, customizată pe industrie și antrenată pentru universul HR, sub forma unui consilier în carieră 100% digital, disponibil în timp real pentru candidații care își caută îndrumare profesională în funcție de abilitățile lor, ajutor în completarea CV-ului sau în pregătirea pentru interviu. Chat-ul integrat de bestjobs vine ca răspuns la nevoia candidaților de a rămâne competitivi pe o piață a muncii tot mai dinamică și reușește să ofere sprijin rapid utilizatorilor.
Totodată, piața recrutării este una tot mai provocatoare pentru angajatori, din cauza deficitului de candidați resimțit în multe domenii esențiale economiei, în general. Tocmai de aceea, bestjobs face pași serioși pentru a inova industria și pune la dispoziția recrutorilor tehnologia AI pentru a eficientiza cât mai mult eforturile de recrutare, pornind de la generarea inteligentă de descrieri pentru anunțuri, în funcție de titlul jobului, până la selectarea candidaților pe baza potrivirii dintre abilitățile din CV și anunțul postat. Astfel, folosind tehnologia AI, companiile care recrutează pe bestjobs au reușit să economisească 60% din timpul pe care îl dedicau în mod obișnuit, eliberându-și programul pentru activități cu impact mai mare în creșterea echipelor interne.
Așadar, chiar dacă este dificil de anticipat în acest moment impactul inteligenței artificiale pe termen lung, știm doar că AI-ul va automatiza activități mai simple și repetitive, în timp ce interacțiunea umană și abilitățile complexe vor rămâne esențiale în multe domenii, încă mult timp de acum înainte.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.