Tehnologia și inovația revoluționează astăzi fiecare industrie, de la cea de sănătate sau educație, până la cea de entertainment. Pandemia a forțat grăbirea digitalizării la nivel global, consecință care a fost transformată în oportunitate de antreprenorii vizionari.
Antreprenorul Bogdan Buta, fondatorul fenomenului UNTOLD care a pus România pe harta noilor generații de turiști străini, a fondat un start-up prin care vrea să ofere cele mai tari experiențe românilor și utilizatorilor din alte țări. Buta a creat, împreună cu un coleg din facultate, Extasy, un startup care are deja în conturi 350.000 de euro printr-o finanțare de tip pre-seed. Buta are ambiții foarte mari cu aplicația și spune că Extasy poate deveni un nou unicorn, cu o evaluare de peste 1 miliard de dolari, în următorii 3-5 ani. Într-un interviu acordat platformei Republica, Bogdan Buta prezintă viziunea sa despre acest nou business, care deja atrage interesul investitorilor.
Toată lumea vede în jur, citește, că tehnologia evoluează foarte mult și, cumva, antreprenorii care merg în zona aceasta, unii dintre, ei devin milionari, miliardari sau foarte cunoscuți, pe scurt revoluționează lumea. Ce te-a împins pe tine să investești în industria de tehnologie?
Bogdan Buta: Eu am urmat specializarea de Computer Science în cadrul Facultății de Automatică și Calculatoare a Universității Tehnice din Cluj-Napoca. Partea de software o înțeleg și o stăpânesc. Pe de altă parte, am tot avut idei în tehnologie, dar ținând cont de ce am reușit să construim până acum în zona de entertainment, nu am avut timp să mă ocup și de asta.
Din fericire, (le pot implementa – n.r.) am reușit asta alături de prietenul și colegul meu din facultate Sveat Vizitiu, crescut în Republica Moldova și venit în România la studii, și care este foarte talentat. A creat numeroase aplicații. Din facultate lucra pentru Google, a participat la proiecte de aplicații globale, inclusiv pentru Marriott Global și Food Banks prin Canada, dar și la jocuri descărcate de milioane de oameni. El este CTO, deja se ocupă de partea de development.
Împreună cu el am creat contextul potrivit prin care să putem dezvolta o companie de tehnologie. Ideea a venit din ceea ce făceam în entertainment, văzând că oamenii au nevoie de experiențe interesante și crește interesul în această zonă. Apoi, căutând studii din domeniu, am ajuns să vedem că peste trei sferturi din ei- studiu făcut pe generația de milenniali din SUA- au cea mai mare putere din cumpărare, adică susțin că mai degrabă cheltuie banii pe experiențe, decât pe bunuri.
Intuiam chestia asta, dar când am văzut și studii care le confirmă, cu atât mai mult ne-a convins că ar trebui să dezvoltăm ceva, „the go-to-app for experience”. Să fie opțiunea numărul 1, cum poate Uber este când vrei să te deplasezi în oraș, la fel ar trebui să fie și Extasy, când vrei să faci ceva interesant, să intri în aplicație, să vezi ce fac prietenii tăi, să-ți fie sugerate pe baza profilului tău diferite lucruri noi, care s-ar potrivi și pe care ai vrea să le încerci.
Să fie un loc super facil și din câteva swipe-uri/ click-uri să poți să-ți rezervi niște experiențe interesante.
Din ce mi-ai spus, pare că vezi globală aplicația. Cum va scala și în cât timp o vezi internațională?
Bogdan Buta: La începutul anului intrăm în beta și cu prima investiție vom termina etapa de beta. Va fi disponibilă pentru early-adopters, cei care se vor înscrie pe site-ul nostru, extasy.com, la începutul anului. În primăvară va fi lansată către publicul larg din România, iar până la finalul anului vrem să fie disponibilă în toate orașele mari din România cu suficiente experiențe interesante, cu succes suficient cât să dominăm piața din România.
Pentru 2022, vrem să scalăm și să intrăm cel puțin pe două alte piețe, probabil una în Europa și să încercăm să intrăm în Statele Unite ale Americii. Apoi, extindere cât de rapid la nivel global.
Ce vă diferențiază față de concurență pentru că sunt giganți globali precum Airbnb care oferă deja experiențe din toată lumea pe propriile platforme cu audiență mare?
Bogdan Buta: La ei cumva, inclusiv secțiunea de experiențe este o anexă la travel. Atât la Airbnb, Tripadvisor sau alții, pe primul loc este călătoria. Ți-ai luat cazare de la ei, ai recomandări, iar ei încearcă să monetizeze extra o componentă în care oferă experiențe. Nu există conținut filtrat iar multe experiențe nu au niciun fel de recenzii. Din auzite de la prieteni, pe unele dintre aceste platforme sunt foarte mulți neserioși, iar experiența este dezamăgitoare pentru consumator.
Noi vrem să mutăm atenția, să fie un shift. La noi, main focus-ul este să te distrezi, să te simți bine, să găsești chestii interesante de făcut, în primul rând în locul în care trăiești. Sau să călătorești special pentru experiență.
Vor fi chestii atât de interesante, încât s-ar putea să-ți dorești să călătorești pentru lucruri de genul acela, cum ar fi UNTOLD. Până la urmă, noi am dezvoltat cele mai tari experiențe din România, pentru care vin oameni din toată lumea. Avem și know-how-ul să le construim sau să le identificăm. În primă fază, vom face noi toată partea de curatorie, să ne asigurăm că avem elementele potrivite în aplicație.
La început, toate vor fi testate de echipa noastră, ulterior am gândit un mecanism de automatizare astfel încât totul să fie validat. Deci, să nu existe experiențe care nu au fost încercate, care să nu fie demne să fie incluse în aplicație. Vrem să le recomandăm oamenilor doar chestii mișto, cu oameni sau companii serioase. Prin acest ecosistem, dăm încredere oamenilor că vor avea parte de experiențe deosebite, pot citi review-uri, pot să capete încredere. Vor avea o garanție că dacă nu sunt mulțumiți, vor primi alta până vor fi fericiți cu folosirea Extasy.
Aducem siguranța și garanția unei experiențe interesante, iar ce avem noi unic față de alți jucători sunt inclusiv opțiunile de finanțare. Poți să cumperi cu banii jos, cum ai cumpăra orice produs, prin plată în tranșe, sau să faci solicitare de credit direct din aplicație pentru experiențe mai scumpe, mai valoroase, dacă vrei să le faci o dată în viață. Tinerii nu vor să aștepte până la 50 de ani, de exemplu să facă scufundări sau să meargă la Tomorrowland, vor acum, ce-i hot, să-și trăiască viața.
Vor avea inclusiv opțiuni de finanțare din aplicație, aprobate rapid, ca la Revolut. Faci poză la buletin, îți scanează fața puțin pentru a verifica faptul că ești persoana din buletin, dai niște bife pentru interogarea bazelor de date și ți se aprobă dacă ești eligibil.
Aveți deja discuții cu instituții de credit?
Bogdan Buta: Da, vom avea un parteneriat cu Banca Transilvania, un partener cu care lucrez de mult timp. O să avem și cu BT Direct, un IFN parte din grupul Banca Transilvania, cu care vom avea implementată partea de finanțare. Totul se întâmplă electronic.
Cum este finanțat proiectul și cine face parte din fondul de investiții cu care te-ai asociat?
Bogdan Buta: Noi, fondatorii, am investit deja 500.000 de euro în primă fază. Acum vin Early Game Ventures (EGV) și Voicu Oprean, unul dintre cei mai de succes oameni din IT, fondatorul Arobs, și unul dintre cei mai activi investitori în ecosistemul de start-ups din România. El a fost primul care a crezut foarte mult în acest proiect și este primul start-up în care a decis să se implice personal ca advisor.
EGV are suportul Fondului European de Investiții care și-a propus să susțină dezvoltarea fondurilor pentru start-up-uri în Europa pentru a fi inovatori și competitivi la nivel global. Investiția pe care o fac ei este în primă fază de 350.000 de euro la un valuation (evaluare – n.r) pre-money de aproape 4 milioane de euro. Finanțarea ne va permite să lansăm aplicația la nivel de România, urmând investiții noi în anul următor. Din finanțarea de 350.000 de euro, fondul EGV vine cu 250.000 de euro, în timp ce Voicu Oprean a acoperit restul. Prin această finanțare ei au intrat în acționariatul companiei cu aproximativ 9%.
Înainte de atragerea finanțării, eu aveam 80% din Extasy, iar Sveat 20%. Se vor împărți procentele și se va face diluarea acțiunilor. Vor exista mai multe runde de finanțare și se va dubla valoarea, din ce estimăm noi, deja va fi dublă în primăvară, iar spre finalul anului se va dubla din nou, când atragem o finanțare de tipul Series A.
Acum, finanțarea este de tip pre-seed investment, care în mod normal se ia de la familie, prieteni sau direct investiția fondatorilor. Am reușit să aducem încă din această etapă un fond de venture capital, ceea ce se întâmplă foarte rar. Cam 10% din start-up-uri reușesc să ia un investitor instituțional care spune ceva despre calitatea și potențialul idei noastre.
Înainte să avem produsul, am obținut evaluarea aceasta mare, rar întâlnită într-o piață ca România, și să avem un fond VC asociat înainte să avem produsul gata.
Va fi gata produsul la începutul lui 2021, iar cu susținerea lor îl lansăm beta. Când suntem pregătiți să-l lansăm către publicul larg, va urma o nouă rundă de finanțare tip seed.
Este la modă ca developerii care nu fac outsourcing, mai ales cei tineri, să se ducă să-și caute investitori în SUA pentru că mulți spun că nu existe fonduri suficiente sau destul de serioase în Europa. V-ați gândit să faceți asta?
Bogdan Buta: Din fericire, a evoluat ecosistemul în România. Într-adevăr, în anii trecuți nu existau astfel de fonduri în România, în schimb au început să apară. Considerând că în faza aceasta, și având o interacțiune și să luăm input și de la ei, ne ajută să fie cineva care înțelege și ne susține cu adevărat, și nu o să ne forțeze să începem să ne schimbăm focus-ul pe sales sau alte componente care ar putea să ne distragă atenția de la dezvoltarea produsului, așa cum credem noi în el.
Acum discutăm de pre-seed, iar în mod normal banii îi strângi de la apropiați care au încredere în tine. Acum, suntem cu niște pași în față, ca să zic așa. Deja experimentăm ce înseamnă lucrul cu un fond instituțional din prima fază. Pentru etapele de seed sau Series A vom căuta parteneri cât mai puternici și ne vor ajuta și investitorii actuali să atragem resurse cât mai multe și să reușim să avem extindere globală. În afara României, țintim piața americană ținând cont că este cea mai dezvoltată momentan pe zona aceasta de tehnologie.
Spuneai că în 3-5 ani vezi aplicația extinsă la nivel global. Ce se întâmplă după această perioadă? Mai urmează investiții sau inițiative în tehnologie?
Bogdan Buta: Vom vedea ce ne aduce viitorul. Clar, cred atât de mult în proiect că îl văd unicorn, cu extindere globală în următorii 3-5 ani. Aceasta este obiectivul, să fie un al start-up unicorn românesc. Să arătăm lumii că există talent, inovație în România, și UiPath nu va fi un caz singular și excepțional. Din România pot să se nască proiecte de succes și unicorni cu succes global.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
PR-ul asta ne va omori cu zilele: numai cuvinte "mari", lauda de sine si ingamfare cat cuprinde.
Nici nu am apucat sa lansam si deja visam numai animale fantastice si purcoiuri de bani si abia apoi sa vedem daca clientii vor fi superfericiti si excitati de serviciile oferite. Sper sa va iasa, in ciuda faptului ca orice operatiune care incepe cu gandul de a face NUMAI bani si faima de obicei nu rezista testul timpului