Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

GENERAȚIA B. Mecanicul de locomotivă are concurență: trei tineri au lansat afacerea „Pachetul de acasă”

Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Cu toții îl așteptam cu înfrigurare, pe vremea studenției. „Vezi că ți-am pus câteva caserole cu mâncare, ai și niște borcane cu zacuscă, sper că nu s-au spart pe autobuz. În sacoșa aia rezistentă de rafie sunt mere, să le mănânci, să nu se strice”. Pachetul de acasă însemna mult mai mult decât mâncarea de la ai tăi pentru câteva zile bune. Dragostea din caserole ne hrănea sufletele, ne umplea inimile de o stare de bine „de acasă”. De obicei, pachetul de acasă, trimis de părinți prin mecanicul de locomotivă sau prin șoferul de autobuz, contra unei mici atenții.

Între studenți circulă chiar o glumă: „Greutatea pachetului trimis de ai tăi este direct proporțională cu distanța pe care o ai de parcurs pe jos până acasă”.

Cam așa au simțit și trei tineri din Satu Mare, atunci când s-au gândit să-și pună pe picioare propria afacere. Au dorit le facă viața mai ușoară studenților și părinților lor, atunci când primesc/trimit pachetele de acasă. Motto-ul ales: „Preluăm de acasă, livrăm acasă”. 

Marius Silaghi era student în Cluj și pleca săptămânal cu autocarul acasă, în Satu Mare. De fiecare dată, la întoarcere, autocarul era plin de pachete trimise studenților de către părinți. La un moment dat, numărând pachetele, a constatat că erau de două ori mai multe decât numărul de pasageri. De aici a plecat ideea înființării unei firme care să livreze pachetele de acasă, preluându-le de la părinți și predându-le direct studenților, contra unei taxe.

Împreună cu alți doi prieteni - George Mureșan (21 de ani) și Florin Pop (26 de ani) - Marius Silaghi (26 de ani) a înființat o firmă de tip SRL-D (societate cu răspundere limitată - debutant),  unde este administrator. Au și un site: Pachetuldeacasa.ro. „În trei zile am înființat firma, a fost foarte simplu, nu ne-a ajutat nimeni”, ne povestește George Mureșan. Nu au renunțat la locurile de muncă pe care le aveau.

Marius a absolvit Universitatea Tehnică din Cluj, Florin a terminat Facultatea de Construcții în București și acum lucrează și ca director de vânzări într-o firmă din Satu Mare. George, care a lucrat anterior în Italia, în construcții, este acum reprezentant comercial la aceeași firmă în Satu Mare.

Firma și-a început activitatea acum două luni. Investiția inițială – 10.000 de euro, „bani proprii, puși deoparte” - , au folosit-o pentru achiziția a două autoutilitare cu care transportă pachetele. 

În curând vor mai avea o mașină, un Renault la mâna a doua, pe care o urmează să o aducă Florin din străinătate în aceste zile.

Șoferii sunt chiar ei. Au făcut în așa fel încât să se ocupe și de firma lor și joburile pe care le au.

Deocamdată au două rute de pe care preiau și predau pachetele:

Satu Mare - Carei – Tașnad - Marghita - Șimleul Silvaniei -Zalău - Cluj Napoca

și

Satu Mare - Baia Mare - Dej - Gherla - Cluj Napoca

Tariful este 20 de lei pe pachetul sub 30 de kilograme, iar peste 30 kg se adaugă câte un leu pe fiecare kilogram. Totul este fiscalizat. „Avem casă de marcat mobilă, care se încarcă la mașină”.

Principala problemă? Să îi convingă pe părinții studenților să apeleze la serviciile lor de curierat și să nu mai trimită pachetele prin autocare ce fac curse regulate sau prin mecanicul de locomotivă.

„Oamenii sunt obișnuiți să ducă pachetul la autobuz, să îl trimită cu autobuzul sau cu trenul. Noi încercăm să îi dezobișnuim. Aici e puțin mai greu. Ei merg cu taxiul până la autobuz, plătesc pentru pachet, apoi studentul ia un taxi să meargă să își preia pachetul, așteaptă în frig, cu toții pierd timp. Cu noi ies mai ieftin, economisesc timp și nu mai trebuie să aștepte afară în frig. Noi luăm pachetul de acasă de la părinți și îl ducem studentului”, își prezintă oferta Geoarge dintr-o suflare.

„Dacă destinatarul nu va fi acasă, noi putem să așteptăm o oră, două. Ne putem facem ruta în funcție de ora la care găsim acasă destinatarul”. Plata se achită fie de către expeditor, fie de către destinatar.

Între studenți circulă chiar o glumă: „Greutatea pachetului trimis de ai tăi este direct proporțională cu distanța pe care o ai de parcurs pe jos până acasă”.

George se arată optimist. Speră ca anul viitor investiția să fie amortizată. „Încet, încet oamenii sună și se interesează de serviciile noastre, sperăm să înceapă să trimită pachete prin serviciul nostru de curierat”.

Cei trei au planuri îndrăznețe. În următorii doi ani vor să acopere nordul țării. Au solicitări și din Oradea, Târgu Mureș, chiar și București. În următorii cinci ani vor să se extindă la nivel național.

„Oamenii trimit în general mâncare făcută acasă. Mâncare la caserole. Au fost câteva pachete în care ni s-a spus să avem grijă că sunt cu supă. Sâmbăta avem programul de la ora 14.00 tocmai pentru că oamenii fac mâncare și trimit mâncare gătită în Cluj. Trimit și haine”, spune George.

În primul an estimează la o cifră de afaceri de 45.000 de lei.

De Black Friday au avut o ofertă specială - transport gratuit o săptămână -, iar în decembrie tarifele la pachetuldeacasa.ro sunt la jumătate față de cele practicate în mod obișnuit.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • 20 de lei pachetul ? Scump doamne scump. Ai mei dau 5 lei pe pachet la autogar si nu conteaza greutatea.
    • Like 0
    • @ Alexandru Dumitru Manoiu
      Nu mi se pare scump.. nu ai pus in calcul pretul taxiului de la autogară pana acasa.

      Sunt multi cei ce primesc pachete de cel putin 10 kg si nu le pot transporta pe jos.
      • Like 0
  • Ideea e inedită, deși nu sunt primii care încearcă în Cluj. Însă nu știu cât profit pot scoate din asta, în condițiile în care există firme mari de transport care pot transporta pachete ca serviciu conex la prețuri derizorii...
    • Like 0
    • @ Thomas Tolnai
      Depinde ce oferă, de calitatea serviciilor, de cum isi tratează clienții... Sunt multe chestii de luat in calcul
      • Like 0
  • Frumos. Bravo lor!
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult