Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

GENERAȚIA B. Doi tineri români creează din lemn ceasuri de mână. Cât costă unul: „Vrem să democratizăm luxul”

Ceas din lemn

photo icon Doi tineri români au creat o gamă de ceasuri de mână a căror carcasă este făcută din lemn tare. Sursa: Facebook NOAH

Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Într-un atelier din Cluj timpul curge altfel decât suntem obișnuiți noi, ceilalți – pe ecranul unor ceasuri de mână ale căror carcase sunt confecționate din lemn tare. Câteodată, minutele și orele par că zboară mai repede decât în altă parte și, până la sfârșitul unei zile bune de muncă, cei care lucrează acolo reușesc să termine doar patru ceasuri. Așa merg lucrurile la NOAH, un business creat în urmă cu patru ani de doi prieteni originari din Suceava: Iosif Harasemiuc, de profesie inginer, și Ruben Perju, un arhitect pasionat de designul de produs.

Produsul de care cei doi sunt pasionați cântărește în jur de 35 de grame, este rezistent la apă, are o carcasă făcută dintr-o singură bucată din lemn exotic, cu inserții metalice pe margini, care îi permit proprietarului să înlocuiască ușor cureaua în caz că se uzează. Funcționează cu baterie și are un design minimalist. Până să ajungă să arate astfel a durat trei ani.  

În 2012, Ruben a văzut pe internet un ceas din lemn și l-a întrebat pe bunul său prieten din copilărie, Iosif, dacă ei nu ar putea face unul mai bun. Ce văzuse el arăta de parcă ar fi fost sculptat cu briceagul. Așa au început să se gândească să creeze propriul lor ceas din lemn. Au început să caute, să studieze, să cerceteze piața. „Eu în momentul acela lucram la o firmă de tâmplărie de aluminiu. Lucram în a face geamuri, uși, pereți cortină, însă am deprins acolo îndemânarea, în ceea ce privește lucru cu uneltele și finisajele. Ruben câștigase un concurs cu planuri de afaceri organizat de Guvernul României și a primitaproape 10.000 de lei. Am comandat cu acei bani o mașină pe comandă numerică, care sculptează lemnul folosind computerul. Era o freză care se plimba în lemn”, povestește Iosif. 

Lemn tare, importat din America de Sud și Africa

Au încercat timp de patru-cinci luni să lucreze în acest fel. A fost un eșec total: mașinăria făcea ce voia ea, nu ce voiau ei. Atunci au împrumutat bani de la părinți, de la prieteni, de la părinții prietenilor pentru a-și achiziționa o mașinărie semiprofesională. Cu ajutorul ei și cu ajutorul unui ceasornicar cu experiență au început să își perfecționeze produsul. „Ceasornicarul ne-a ghidat, ne spunea aici trebuie mai subțire, aici mai gros, aici intră praf, aici nu ar trebui să fie așa, garnitura trebuie să fie așa. Aceste lucruri ne-au ajutat să scoatem un produs funcțional, designul însă a fost pe mâna noastră. Acum facem totul in house, după ce am pregătit ceasurile le asamblăm ca pe un puzzle”, spune Iosif Harasemiuc.

600 de ceasuri vândute

Toți banii pe care îi câștigau se duceau în firma în care au investit cu totul în jur de 30.000 de euro. Însă au început să crească, iar anul trecut la sfârșitul lunii mai au scos pentru prima dată ceasurile pe piață, la un târg de produse românești, Made in Ro.

De atunci, au reușit să vândă aproape 600 de ceasuri, al căror preț variază între 800 și 1.600 de lei. Într-o zi bună de muncă, în care totul merge șnur, reușesc să producă patru ceasuri, iar înainte de sărbători lucrează 24 de ore din 24 pentru a putea onora comenzile. „Tot lemnul trebuien pregătit pentru a fi prelucrat. Lemnul îl importăm de peste tot din lume, cele mai frumoase și spectaculoase esențe vin din Mexic, Brazilia - America de Sud, și Africa. Este lemn exotic de foarte mare duritate, există o scară care măsoară duritatea lemnului, iar lemnul trebuie să aibă 2.000 pe această scară. Ca să vă faceți o idee, fagul sau stejarul românesc măsoară 500-600, ceea ce noi considerăm dur. La toată această chestiune, se mai adaugă un proces de stabilizare, care crește duritatea cu încă 15% și, mai mult de atât, face ca lemnul să nu mai absoarbă apă. Gama actuală este water resistant, nu waterproof. Poți să îl stropești, să te prindă ploaia, eu am intrat în duș cu el, nu am avut nicio problemă. Poți să speli vase să speli mașina, dar nu poți să te scufunzi cu el.Gama următoare o să fie waterproof. Evoluăm”, spune Iosif. 

Pe lângă lemn, la realizarea ceasurilor folosesc uneori aur, cristale Swarovski sau pietre semiprețioase, în funcție de cerințele clienților, care vin din Europa, Canada, SUA, Dubai, China sau Japonia. Deocamdată, folosesc Facebook-ul drept canal de vânzare, însă urmează să își lanseze un site pentru comenzi online, să lanseze o nouă linie de producție și să adauge actualei game una premium, cu ceasuri waterproof, dar și una luxury. Iosif este convins că vânzările vor exploda odată cu lansarea site-ului și că vor ajunge până la sfârșitul anului să își dubleze echipa, care numără în prezent cinci angajați part-time și unul full time. Tot profitul pe care îl fac îl reinvestesc în acest moment în afacere, pentru a se putea dezvolta.


Vrem să democratizăm luxul

„Nu putem să zicem că am inventat roata, dar am reinventat ceasul de mână din lemn. Față de toți ceilalți, am venit cu câteva rezolvări tehnice foarte ingenioase, care ne-au ajutat să ne distingem. Poți să iei orice ceas de mână din lemn și o să vezi că este pur și simplu copiat designul unui ceas metalic. Chiar și rotița care schimbă fusul orar este tăiată în lemn, deși ea nu se mișcă de acolo. La noi nu se întâmplă asta, suntem mândri de designul nostru minimalist. Pe spatele ceasului, la noi nu există niciun șurub. Am vrut să evităm orice contact al metalului cu pielea. Dacă îl facem din lemn, lemn să fie. Carcasa noastră este făcută dintr-o singură bucată de lemn: nu o să fie două tipuri de fibră sau diferențe de nuanțe. Inserțiile metalice de pe laterale fac ca cureaua să poată fie schimbat oricând, oriunde. Faptul că sunt water resistant este un alt plus. Majoritatea producătroilor de ceasuri de lemn scriu un disclaimer, că nu ai voie să îl stropești cu apă”, arată Iosif Harasemiuc. 

Vrea să ajungă cu ceasurile NOAH în toate capitalele mari din Europa. „Vrem să democratizăm luxul, lemnul nu este văzut de obicei drept un material nobil. Noi vrem să arătăm că este”, spune acesta.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    PS: vrei si articolul vechi- care a fost aproape Copy-paste?
    Se gaseste la urmatoarele |fituici" gazetaresti:
    http://www.wall-street.ro/articol/Lifestyle/188327/la-26-de-ani-doi-prieteni-din-copilarie-dau-lovitura-cu-o-idee-unica-in-tara-ceasuri-de-lemn-pe-care-le-exporta-in-sua-dubai-si.html
    http://www.gandul.info/it-c/doi-tineri-romani-spera-sa-dea-lovitura-cu-ceasuri-realizate-din-lemn-cel-mai-scump-model-10-000-de-lei-au-primit-deja-comenzi-din-sua-si-dubai-14700323
    http://start-up.ro/investitie-romaneasca-in-noah-watches-producator-autentic-de-ceasuri-din-lemn/

    Si ghici ce scrie in ultimul :
    citez:
    "Anteprenorul Cătălin Chiș, care deține grupul clujean de companii APS, și-a făcut recent intrarea într-un nou business, accesând un domeniu pe care nu îl avea până acum în portofoliu – piața de lux – și, în același timp, o zonă de business neabordată anterior – producția.

    Astfel, în 2016 acesta a preluat un pachet de acțiuni în cadrul companiei NOAH Watches, startup românesc de design și producție de ceasuri de lux, lansat în urmă cu un an de către Iosif Harasemiuc și Ruben Perju, doi tineri antreprenori suceveni.

    Catalin Chis 2

    Alături de Cătălin Chiș, un alt pachet de acțiuni a fost preluat de către Erik Barna, care ocupă o poziție de top în cadrul managementului Grupului de companii APS. APS – Active Power Solutions, e o firmă din domeniul tehnologiei înființată în 2007. Grupul are acum 300 de angajați și a înregistrat o cifră de afaceri de 4,5 milioane de euro în 2015."
    Nu mai citez/sc mai departe: e clar ca tu nu ti-ai facut treaba, Raluca, si ar trebui sa tii seama ca nu toti s-au nascut ieri, sau au IQ-ul format din 2 cifre...
    In ;locul tau as prezenta o erata...cu scuze pentru semi-informare;
    Daca nu cumva Evenimentul Zilei ( sau Huffington Post, sau Breibart) nu ti-e ghid...in educatie
    • Like 0
  • check icon
    Nu vreau sa fiu carcotas, dar asta suna a reclama ( poate mascata, poate nu); Tipii astia au mai facut niste tentative de promo- acum ceva timp ( si de atunci, probabil, au vandut 600 de ceasuri);
    Acum, dpdv business, ei se afla undeva la marginea intre a muri de foame si a se hrani din ce le dau parintii. Pretul nu spune nimic; Iar cristale swarowski... mi-e jeza sa spun ce cred despre ele;Ar fi fost interesant sa spune ceva despre mecanism, un eta- fie el si un 2824 - sau ( nu mai zic!) un Valjoux...sau fie si un Rhonda ( ca mai jos n-are sens sa te uiti) i-ar fi marit valoarea ( si i-ar fi apropiat-o de cei 800 de lei ceruti); Un ETA costa 11 euro ( deci- nu mult- daca-l iei pe cel mai d ejos)- si face toti banii ( ba chiar in plus);
    Dar sa te lauzi ca ai facut in 4 ani 600 de ceasuri- iar articolul sa spuna acelasi lucru pe care l-am mai citit...
    Pai ceasuri de lemn la 10 dolari pot lua de la chinezi! De ce m-as aventura la unul romanesc? Are ceva in spate? In afara de capacul care nu se prinde in suruburi ci este "fest"?
    In rest- "democratia luxului" e un brand pe care l-au mai purtat si altii..
    Ma rog- ma gandesc la Chanel- inceputuri, sau chiar la Saint Laurent..parca tot pe la inceputuri- cand a lansat moda de "pret-a-porter" si cand "democratiza: si el luxul ( anii 60)'
    Cat despre pret- sa ne mai uitam o data: 800 zici? Pai am vazut site=uri care le vand cu400 ? Sau asa e moda- ca la toti "angrosistii" nostri: ei au 2 lei- dar se lauda ca sunt multi-milionari? vrei sa le si indic? Ca sa nu mai spun ca mecanism Miota si baterie Sony- poti sa iei din piata d ela Crangasi! Cu ce se diferentiaza?
    Noroc ca suntem un popor de prostani, si poti sa le vinzi orice gogosi- ca ei le inghit ( vezi cauzrile cu "afacerea de la tara" sau "fata care a lasat multinationala ca sa se apuce de facut magiun" sau mai stiu-eu- ce prostie;
    Chiar asa ni se insulta inteligenta zilnic?

    vrei si adrese de situri care sa-mi sustina argumentatia?

    Dar cine sunt eu sa judec.
    • Like 0
    • @
      Raluca din cate observ eu prezinta periodic cate un caz de spirit antreprenorial si firma de start-up romaneasca. Nu mi se pare ca face reclama ci pur si simplu prezinta idei de succes romanesti in afaceri. Acuma sigur ca unele sunt de succes "for real" altele mai putin. Iar altele dau chix. Asta e cu totul altceva dar ce face Raluca aici este pur si simplu prezentarea acesor idei de afaceri romanesti.
      Eu unul asa interpretez articolul.
      • Like 0
  • Felicitari si succes !
    • Like 0


Îți recomandăm

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Scoala din valiza

„Educația digitală nu înseamnă neapărat distanțarea între copil și profesor. Și aici îmi vine în minte un alt exemplu: profesorii dintr-o școală din Ialomița, care au devenit dependenți de copiii pentru a putea să folosească mijloacele digitale și s-au apropiat de copii”.

Citește mai mult

Andreas Lier - BASF

„Mă duc aproape în fiecare dimineață cu bicicleta la birou, pe o distanță de 3-4 km, în timp ce vecinii mei adoră să-și conducă SUV-urile, să stea în ambuteiaje, să polueze aerul, lăsând o amprentă mare de carbon doar pentru a se simți foarte confortabil și a afișa simboluri de statut social”, dezvăluie Andreas Lier, CEO al BASF România, într-un interviu pentru Republica.

Citește mai mult

O afacere cu cânepă

Ionuț a plecat în India în toamna lui 2017 ca să viziteze cele șapte orașe sfinte. A luat această decizie după un an și jumătate în care a lucrat pentru o companie elvețiano-britanică din Praga, unde ajunsese ca proaspăt absolvent al unui masterat în Olanda, care nu și-a găsit nimic de lucru în țară.

Citește mai mult

Andrei Pitis

Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria locală de IT, a investit până în prezent în 15 startup-uri, după ce în 2018 a demarat un proiect prin care vrea să ajute 100 de români să ajungă milionari în euro din startup-uri în tehnologie.

Citește mai mult