Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Ramona, tânăra arhitectă care a reinventat paharul de vin: „Ideea mi-a venit într-o seară, într-un parc din Amsterdam”

O zi cu prietenii în parc poate fi și mai frumoasă cu un pahar de vin bun. Și, dacă nu îți place să bei din pahare de plastic sau direct din sticlă și preferi să bei cu stil, un pahar de sticlă care se poate fixa în pământ este tot ce ai nevoie. Așa a luat naștere „Pointer”, un business care i-a adus anul trecut Ramonei Enache, o arhitectă care studiază în Amsterdam, 20.000 de euro.

„Pointer" este un pahar revoluționar, compus dintr-un pahar de vin căruia i-a fost îndepărtată talpa și i-a fost înlocuită cu un vârf metalic. Fie că vă aflați în parc sau pe o plajă, paharul cu vin va rămâne perfect stabil și nu veți mai pierde licoarea preferată în iarbă sau nisip.

„Ideea a pornit într-o seară, în 2014, într-unul din parcurile din Amsterdam, unde lumea obișnuiește să își aducă paharele de sticlă la picnic. Am preluat și eu obiceiul, dar a devenit frustrant pentru că paharele se spărgeau sau se vărsau. În virtutea momentului sau a vinului s-a născut această idee, mai mult din glumă: Cum ar fi să existe un pahar de vin care poate sta fix în pământ?”, își amintește Ramona Enache, 26 de ani, absolventă a Universității de Arhitectură „Ion Mincu” în București. În urmă cu trei ani s-a mutat în Amsterdam unde face un Master.  

A doua zi a verificat pe Internet dacă cineva s-a mai gândit la această idee și nu părea să mai existe ceva special pentru picnic. Apoi a început să se gândească cum ar putea să îl construiască singură. Deformare profesională: „Hai să facem o machetă”. A spart câteva pahare, le-a tăiat tălpile în lovire și a atașat tot felul de piese metalice pe care le-a găsit la magazine de construcții, printre care și un cui de cort. Actualul design combină un pahar de vin cu un vârf de metal robust, care poate fi fixat cu ușurință în orice fel de sol.

Ramona a testat tot felul de proporții și greutăți până când a găsit un format convenabil pentru revoluționarul pahar. Apoi a lucrat la ambalaj și ulterior a dat drumul la site. Nu a durat mult până când au venit primele comenzi din cercul ei de prieteni, iar asta i-a dat putere să meargă mai departe.

Un cabrio pentru promovarea Pointer. Plus 15.000 euro pe kickstarter.com

Tot în acea perioadă a câștigat o mașină la un concurs online.

„Am descoperit un concurs online pentru o mașină de vacanță. Trebuia să scrii o poveste despre ce ai face cu mașina dacă ai câștiga-o. Era un cabrio superb, din ‘96. Am propus un tur al tuturor plajelor din Europa pentru promovarea ideii mele. După două zile am fost sunată că am câștigat mașina. Și am făcut parțial acest tur pentru a promova prototipuri ale Pointer”, spune Ramona Enache.

După ce a străbătut câteva mii de kilometri pentru a-și testa ideea, s-a întors în Amsterdam să lucreze la design. Prototipul putea fi folosit, dar nu era un obiect de design cu adevărat valoros, crede ea.

În paralel cu munca la designul produsului, a trecut cu succes cu proiectul ei inedit și printr-o campanie de crowdfunding pe kickstarter.com, care a dus proiectul la un nou nivel. Pointer a obținut o finanțare de 15.350 de euro de la 170 de susținători din state precum Olanda, SUA, România, Marea Britanie, Japonia, Germania, Canada și Danemarca. 

Luna în care s-a derulat campania de crowdfunding a fost una dintre cele mai grele perioade de când a devenit antreprenor. Își aduce aminte de perioada din mijlocul campaniei de crowdfunding. „A fost foarte greu. Nu se întâmpla nimic, nimeni nu mai cumpăra, lumea începuse să își retragă fondurile. A fost momentul în care am crezut că nu voi reuși să obțin finanțarea. Dar totul s-a terminat cu bine”, spune ea.

Fabricat în România

Paharele Pointer sunt fabricate integral în România. Componentele și asamblarea se fac în patru firme. Suflarea părții de sticlă fără talpă și cu picior mai scurt se face la o fabrică din Onești, partea de metal se produce la Târgu Mureș, pentru realizarea ambalajelor are un contract cu o fabrică din Vaslui, iar asamblarea este realizată la Buzău. Părinții Ramonei, care locuiesc în România, se ocupă de logistică, de relația cu fabricile și de expedierea coletelor către Olanda.

„Am găsit, eu și tatăl meu, câteva mici fabrici din România care să ne producă cele trei părți separat – sticla, metalul și cutia de ambalare. O a patra firmă se ocupă de asamblarea părții metalice și a părții din sticlă”, explică fondatoarea Pointer.

Are numai cuvinte de laudă pentru colaborarea cu producătorii din România. „Lucrăm extraordinar de bine. Am dat de oameni foarte buni și dedicați, dar mai ales oameni care au crezut și cred în proiectul acesta și sunt extraordinar de entuziasmați. Fiecare conversație este un nou brainstorming și tot timpul ne vin idei. Uneori este complicat cu termenele de execuție, dar acesta e un risc pe care mi l-am asumat de la început, când am hotărât să produc în România. Totul merge perfect din punctul meu de vedere”, arată ea.

Paharele se vând doar online în prezent. Un set de două pahare costă 30 de euro. Tânăra antreprenoare poartă negocieri cu mai mulți retaileri din SUA, România, Elveția, Danemarca și Suedia, pentru a pătrunde cu Pointer și pe rafturile marilor magazine, „dar lupta pentru prețuri este acerbă”.

Cum îi sprijină statul olandez pe micii antreprenori

Pointer este o firmă înregistrată în Olanda, echivalentul unui PFA din România. 

„Pe partea de fiscalitate totul este foarte transparent în Olanda. Există tot felul de mici ajutoare pentru tinerii antreprenori. Dacă nu ai profit extraordinar de mare nu trebuie să plătesti impozit pe profit în primii doi ani de activitate, ceea ce este un mare ajutor pentru cei la început de drum. Totul e foarte corect. Am mare grijă să nu cumva să fac vreo greșeală în acte și să îmi lipsească vreun bon pentru că sunt controale drastice și la șapte ani după, cred”, spune antreprenoarea.

În 2015 Pointer a avut o cifră de afaceri de 20.000 de euro, iar pentru 2016 speră să atingă aceeași valoare, chiar dacă „ideal ar fi fost să crească, dar lucrarea de diplomă îmi stoarce toate puterile”.

Tânăra antreprenoare are în plan extinderea gamei de produse de la paharul universal la pahare diferite pentru vin alb, vin roşu şi șampanie. Un alt vis al ei este implementarea unui concept nou de petrecere în jurul Pointer, precum şi un Pointer bar mobil, care să se mute prin lume în funcţie de sezon.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Felicitari Ramona! Vad comentarii care desfiinteaza produsul. Fiecare cu parerea lui. Eu zic ca ai facut un lucru bun care se adreseaza unui segment de piata aparte. Faptul ca se vinde arata ca este util. Plus ca ai castigat o experienta de care cei mai multi nu au parte prin folosirea mecanismului de crowdfounding. Data viitoare cand il vei folosi va fi mai simplu. Si orice experienta de felul acesta se aduna la bagajul celor care te dezvolta personal. Daca vine si castigul material, cu atat mai bine. Felicitari inca odata!
    • Like 1
  • Mama... ce comentarii negative... Oameni buni, nu suntem la fel. Unii vor pahare din plastic sau o tava sub cele din sticla. Și e OK așa. Alții vor mai mult și vor fi clientii Ramonei - și e foarte bine pt ea. Mai bine ar fi sa apreciem cu toții ideea ei, încrederea ei în aceasta și efortul ei în a implementa aceasta idee. Poate cu toții ar trebui sa cream vreodată ceva nou pt a putea mai apoi aprecia munca din spatele fiecărui produs. Bravi Ramona și FELICITĂRI! Nu te opri sa demotiva.
    • Like 2
  • Ecarulan check icon
    Pare destul de util pentru tarile cu mult vant, gen Olanda. Nu mi-ar placea sa beau vin dintr-un pahar murdar de pamant, dar nu e rau sa nu mai strez ca se rastoarna paharul, de la vant sau din neatentie.
    • Like 0
  • Deh... Comentarii de oameni obisnuiti sa bea din pahare de plastic sau bere direct din PET. Of course, la un gratar de mici...
    Asadar, ingenios si elegant. Succes Ramona !
    • Like 1
    • @ Emil Marin
      FlorinD check icon
      Așa e, noi bem din plastic, pe când tu îți conduci Ferarri-ul cu mănuși din piele de căprioară, bătute cu cristale Swarovski, mănânci mici înfipți în scobitoari din argint și asculți manele, pardon, muzică (pardon) clasică la iPod din aur... și așa mai departe. În fine, industria luxului e fascinantă, dar nu toate produsele de lux au succes. Aștept să ne povestești tu cum e să bei din pahar cu țăruș metalic după ce vei fi cumpărat.
      • Like 0
  • Daca tot ma duc la nik-pik sau pik-nik sau chiar vreau neaparat sa beau un pahar de vin pe o iarba si nu ma amendeaza cineva pentru consum de alcool in public, si daca tot imi iau un tub maricel cu doua pahare care au in loc de talpa obisnuita o tăpușă care se infige in pamant, in orice pamant si care costa 30 euro, adica 15 euro bucata, nu vad de ce nu mi-as pune in gentuta cu sticla de vin si pahare obisnuite si o banala tava, mai mare sau mai mica, din lemn sau plastic, gata inventate toate si care costa cam 10 euro impreuna.
    Mi se pare un rahat de inventie si o izmeneala.
    Evident ca se gasesc tot felul de prosti pe lumea asta care sa cumpere orice idiotenie.
    Asta nu inseamna ca nu este o idiotenie.
    • Like 1
    • @ Silviu Bucur
      Algorab check icon
      Ce i-a spus tatal lui Bocanila?

      Hint: Daca nu ai nimic bun de spus, tine-ti pliscul!

      Dupa poza, pareti sa aveti o varsta respectabila. Dar intelept nu sinteti.

      Din moment ce nu va afecteaza cu nimic existenta acestui produs, cu ce va ajuta ca ati scuipat venin la adresa creatoarei?
      • Like 0
  • FlorinD check icon
    Forma și materialul te obligă să le transporți într-o cutie specială. Dacă ai luat cutia la picnic, cred că ai prefera picior normal la pahar. Poate avea un oarecare succes, dar nu răsunător.
    • Like 1
  • Identific trei probleme la acest pahar, pentru care indraznesc sa spun ca este o inventie ca milioane de alte inventii de care lumea se dispenseaza usor sau pe care nici macar nu le adopta: 1) am senzatia ca este prea greu; 2). nu-mi pare prea apetisant cand beau dintr-un pahar cu un fier pe care-l scot din pamant, fier murdar de pamant si iarba; 3) mi se pare un obiect prea sofisticat. Produsul a fost testat in piata prin cateva zeci de potentiali consumatori macar inainte de a fi lansat/ cerut finantare? Cred ca ar trebui sa existe astfel de teste inainte ca pietele sa fie invadate de produse.
    • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult
text: Loredana Voiculescu / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon