Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Generația X față în față cu generațiile Y și Z. Cum se explică dinamica politică de astăzi

Copiii noștri vor fi liberi

(Notă: cele de mai jos se referă exclusiv la persoanele din urbanul mare.)

1. Să ne uităm puțin la cei care aveau între 15 și 30 de ani în 1989 (în linii mari, e vorba de generația X). Care au fost experiențele lor sociale fondatoare, cele pe baza cărora și-au format valorile și punctele de reper?

Comunismul, pe care l-au trăit ca adolescenți (deci mai degrabă prin opoziție la autoritatea adulților), Revoluția și protestele de la începutul anilor '90.

Prin urmare, credințele lor politice se organizează în jurul democrației politice (sensibilitate ridicată față de drepturi civile și politice) și a capitalismului (proprietate privată și liberă concurență) - prin opoziție cu autoritarismul și cu economia planificată de tip marxist-leninist.

Cum în 1989 erau tineri sau adolescenți, credințele astea le organizau viitorul și puteau fi asumate fără pierderi personale semnificative (fiind tineri sau adolescenți, nu acumulaseră nimic, nu aveau obligații de întreținere a altora, viitorul le era deschis).

Iar asta îi punea în opoziție deschisă cu cei care în 1989 aveau cel puțin 40 de ani și a căror atitudine față de schimbarea radicală a fost ambivalentă. Pe de o parte, generația adulților de atunci era dispusă să susțină schimbarea politică, dar nu neapărat și schimbarea economică radicală, fiindcă asta le afecta direct și într-un mod necunoscut (deci de necontrolat, deci foarte riscant) capacitatea de a-și întreține familiile.

În raport cu schimbarea radicală, generația adulților de la 1989 a fost în mod spontan conservatoare - de-asta a și sprijinit masiv din punct de vedere politic FSN-ul.

Pentru generația X, FSN-ul a fost un partid anti-revoluționar, fiindcă nu livra nici democrație politică, nici capitalism, așadar un partid care se opunea deschis aspirațiilor ei.

Pentru generația adulților, FSN-ul a fost partidul care garanta o tranziție lentă și controlată spre capitalism, una la care adulții să se poată adapta. Din punctul ăsta de vedere, FSN a fost și a rămas până relativ recent, când și-a schimbat traiectoria, cel mai eficient partid conservator din România de la primul război mondial încoace - ceea ce explică și succesul lui electoral constant.

2. Să luăm acum generația celor care au astăzi între 25 și 40 de ani - în linii mari, generația Y, a milenialilor, și, parțial, generația Z. Care a fost experiența lor socială primară? Tranziția. Tranziția și criza economică.

Spre deosebire de generația X, milenialii și generația Z nu au experiența directă a comunismului, ei nu au comunismul ca termen de comparație.

Pentru generația X, oricât de dificilă ar fi fost tranziția, oricâte lucruri ar fi avut de îndurat, situația curentă era și este infinit preferabilă celei de dinainte de Revoluție.

Din perspectiva asta, când cei din generațiile Y și Z se uită la părinții lor din generația X închipuindu-și că experiențele prin care trec sunt traumatizante pentru ei și încercând să-i salveze, se comportă oarecum ca eroul din Taxi Driver: dintr-o eroare (inevitabilă) de apreciere, rezultată din experiențele diferite, ei încearcă să salveze niște oameni care nu simt nevoia să fie salvați și care nu se percep pe ei înșiși ca fiind într-o situație traumatică.

Repet: pentru generația X, oricum ar fi prezentul, el este infinit preferabil trecutului - fiindcă e o formă de apropiere de viitorul pro-democratic și pro-capitalist în care continuă să creadă.

Cum milenialii și generația Z nu au avut experiența comunismului, ci doar pe cea a tranziției (percepută mai degrabă ca traumatizantă, așa cum pentru generația X viața în comunism a fost percepută mai degrabă ca traumatizantă), membrii generațiilor Y și Z sunt mai degrabă sceptici cu privire la capitalism (repet: singurul sistem economic în care au crescut).

Scepticismul lor față de capitalism se manifestă în trei forme distincte. Pe de o parte, în forma redescoperirii opoziției socialiste (de diverse tipuri) la capitalism. Pe de alta, prin redescoperirea anticapitalismului de dreapta (a diverselor tipuri de fascism). În fine, o a treia grupă e formată din cei care sunt sceptici exclusiv cu privire la capitalismul local (partea corporatistă și globalistă a celor două generații).

Însă, indiferent de formă, scepticismul față de capitalism e o valoare centrală a generațiilor Y și Z. Iar asta îi pune în conflict deschis cu generația X, fundamental pro-capitalistă. (Opoziția e minimă doar în cazul relației dintre generația X și acele părți din generațiile Y și Z care sunt sceptice doar cu privire la capitalismul local.)

Ca să rezum: la generațiile Y și Z vedem un scepticism liberal cu privire la capitalismul local, și două tipuri iliberale de scepticism anticapitalist (centrate pe o formă sau alta de suveranism).

În replică la scepticismul anticapitalist al generațiilor Y și Z, o parte din generația X a dezvoltat diferite formule de pro-capitalism iliberal - fie sub forma neoliberalismului autoritar, fie sub forma combinării credințelor pro-capitaliste cu conservatorismul social (vezi intelectualii neoliberali ai lui Băsescu, sau, de cealaltă parte, liderii CpF și ai celorlalte curente fascizante dar, pe fond, încă pro-capitaliste: cu toții fac parte din generația X).

Avem astăzi așadar trei versiuni ale generației X - și tot trei versiuni ale generațiilor Y și Z. Interacțiunile dintre ele explică actuala dinamică politică mai bine și mai simplu decât orice altceva.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Socialismul s-a născut la începutul revoluţiei industriale şi DATORITĂ revoluţiei industriale. Marile concerne luau locul micilor întreprinderi de familie. Întrebaţi-l pe vânzătorul de la magazinul din colţ ce părere are de mall-uri, mai ales dacă apar vreo zece pe strada voastră. Ca să nu mai vorbim că bietul vânzător habar n-are de socialism, liberalism etc. Însă situaţia exista şi atunci.

    Revoluţia industrială a adus maşinile, care au preluat treptat munca (Marx spunea că omul a devenit un "apendice al maşinii"). Modul în care erau produse şi vândute lucrurile se modfica radical. Nu asta se întâmplă şi acum? Oare nu există nicio paralelă între criza actuală şi cea de atunci? Tot o tranziţie trăiau şi ei. Necazul e că lucrurile au ascuţit spiritele şi în finalul n-a fost prea moale.

    De fapt, crizele nu sunt niciodată prea blânde.
    • Like 0
    • @ Valentin
      fc check icon
      ce considerați a fi socialism (că așa zice eticheta) a fost o făcătură. ce servea unicului sistem: capitalismul. o preîntâmpinare. existența ciclică a crizelor dovedește fără putință de tăgadă natura criminală a capitalismului. el, capitalul, nu poate exista decât prin criză, încă întreținută. barajul trebuie umplut permanent. periodic, au loc ”recolte”. a se vedea filmul.
      • Like 0
    • @ fc
      Socialismul exact asta a fost: socialism. Si a fost o mizerie care a creat milioane de victime.
      • Like 0
    • @ fc
      Valentin check icon
      Socialismul nu e chiar atât de nou pre cum pare. Microcomunităţi care trăiesc în comun au existat de când lumea şi pământul. Mânăstirile - fie că vorbim de cele creştine, de cele budiste sau de vechii esenieni - alegeau liber să trăiască la comun. Modelul exista, însă Marx i-a adăugat componenta detonantă: absenţa liberului arbitru. Dacă un călugăr budist renunţă de bună voie, un cetăţeanul comunist e lipsit de alegere. Pe de altă parte micro şi macro nu sunt una şi acelaşi lucru. Dacă povestea poate funcţiona pe porţiuni, e clar că nu poate funcţiona ca întreg. Iar John are dreptate: pe porţiuni macro se petrec catastrofe inimaginabile.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      fc check icon
      reluăm în buclă. oke. ce-ați văzut dvs era ceva măsluit. pariu pe neve. pân' la Final. oke?
      • Like 0
    • @ Valentin
      fc check icon
      ce-a vrut nenea ăla și ceilalți cu el mergători fix asta a urmărit: discreditarea. acum înțelegeți? vă fac un desen? focarele celea menționate, de spiritualitate, au dovedit cu asupră de măsură că asta e calea. de aceea trebuia discreditat conceptul. pentru că se apropia ziua când micro.... urma să devină macro. clipă în care capitalismul răposa. desen?
      • Like 0
    • @ fc
      Valentin check icon
      Nu, nenea ăla chiar a crezut sincer. Pe de altă parte, trăim într-o lume tot mai comunizată. Vorbim de servicii de taxi care se impart, vorbim de sisteme de operare care sunt preluate moca de cei care fac telefoane celulare (Android funcţionează cu sistem Linux), vorbim de programe de calculator libere, la care lucrează comunităţi întregi (Blender). Ziarele au fost distruse de bloguri - diferenţa dintre blogul cuiva şi Republica nu e imensă - vorbim de canale de Youtube cu fani care depăşesc dimensiunea Belgiei etc. Cultural vorbind, graniţele sunt deja dizolvate. Trăim într-un sat planetar. Ce se va întâmpla mai încolo e greu de ştiut.
      • Like 0
    • @ fc
      Nu, ce a existat in mai multe tari pe glob si inca exista in unele parti a fost/este socialism. Sau chiar forma "suprema" - comunism. A creat si creaza victime. Si saracie mizera. Asta e realitatea.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Socialism, da, comunism nu. O ţară comunistă trece prin trei faze: republică populară, republică socialistă şi apoi comunism. Noi eram în faza doi, China a rămas încă în prima fază. Nu există nicăieri în lume o ţară care să fi ajuns în ultima fază. În plus comunismul presupune absenţa sistemului monetar. În rest, da, comunismul n-a adus lucruri bune nicăieri.
      • Like 0
    • @ Valentin
      fc check icon
      și cum vedeți o lume fără bani? sper să nu veniți cu replici de zona rurală, deja uzitate de unii (trocul arhaic), spre-a lor rușine.
      • Like 0
    • @ fc
      Valentin check icon
      N-am spus vreodată că aş vedea o lume fără bani. Am spus doar ce prevede sistemul respectiv, nu ce aş vedea eu.
      • Like 0
    • @ Valentin
      fc check icon
      deci este imposibilă? aștept răspunsul. este crucial. cred că realizați că este crucial.
      • Like 0
    • @ fc
      Valentin check icon
      Cred că răspunsurile le au economiştii şi sociologii. Ce e cert e că în momentul de faţă trăim într=o economie dublă, privată şi comună. Avem car sharing, toate serverele de pe planetă merg cu Linux (sistemul Android este sistem Linux), proprietatea intelectuală este aproape desfiinţată (orice se poate copia, împărţi), există bani virtuali (Bitcoin, Dogcoin) etc.
      • Like 0
    • @ Valentin
      fc check icon
      legal nu e desființat nimic. războiul Google/biblioteci nu știu cine l-a câștigat (aștept info ajutătoare). banul virtual tot ban e. )). ))). car sharing? care, unde, și de unde până unde? poate peste vreo 20 de ani. când vor fi precum bicicletele, dacă nu chiar mai mult. doar dispariția mașinii prop. pers. va însemna ceva. și asta va aduce atingere industriei auto, căreia-i va mai rămâne doar mentenanța parcului auto. reușita va duce la victoria verdelui în împotriva pseudoarhitecților și corupților din primării. mai va. mai e! sper. aș vrea mâine.
      deci evitați un răspuns. așteptam o idee, o visare. o-ndrăzneală. o sevă interioară încă verde. lumea fără bani e o lume ce provoacă la responsabilitatea față de Întreg. a fiecărui individ trăitor. e dincolo de sf-urile de acum, e dincolo de majoritatea nuvelelor sf scrise. ctp zicea că nu mai poate fi surprins de nicio nouă idee în lumea sf. că le știe pe toate. că toate-s fumate. provocarea unei lumi responsabile până-n ultimul e ofertantă enorm. e covârșitoare. îndrăznesc a zice că-i perfect posibilă. bineînțeles, nu acum. materialul uman e primitiv.
      • Like 0
  • fc check icon
    datoria unui copil este să distrugă sistemul
    • Like 0
  • Generația pre X ( părinții generației X și bunicii generațiilor Y și Z ) a fost expediată rapid la coșul de gunoi în această analiză.
    Simplificat o să încerc o luare în considerare a acestei generații.
    Uităm că generația pre X a asigurat educația primară ( cei 7 ani de acasă ) a generației X și în mare măsură si a următoarelor generații. Uităm că starea actuală este generată tocmai de radicala schimbare economică ( trecerea de la socialism la capitalism fără capital ) primită din plin de către generația pre X. Așa am ajuns să avem, la început o rată masivă a șomajului, în special la generația pre X, apoi o rată masivă a exodului economic, în special al celor din generația X, cei rămași din generația pre X devenind noii părinți ai celor plecați spre alte zări de soare pline. odată ajunși la vârsta maturității cei din generația Y au luat drumul occidentului copii lor, generația Z, fiind născuți și crescuți în mare măsură în occident. Ce rămași, din toate generațiile, au căutat soluții de supraviețuire în mediul economic românesc, cele mai de succes fiind, preponderent, în lumea politică sau sub protecția acesteia. Câțiva din generația pre X, cu acces la comerțul exterior din vremea comunistă, au devenit noii capitaliști autohtoni, iar bătălia pentru capital continuă apărând noi actori din generațiile următoare.
    • Like 0
  • Ce e descris mai sus sint efecte, radacinile problemelor sint in alta parte:

    https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/educatie/studiu-42-dintre-romani-sunt-analfabeti-functional-525168?__grsc=cookieIsUndef0&__grts=51357401&__grua=90ff8ae6231a43c42b418e1765751722&__grrn=1

    https://semneletimpului.ro/social/educatie/studiu-eliminarea-analfabetismului-functional-unica-sansa-pentru-viitorul-romaniei.html
    • Like 0
  • Sper sincer sa va inselati in privinta generatiilor Y si Z, sau macar ca cei dintre ei (de fapt noi, ca si eu fac parte din Y) care flirteaza cu idei socialiste sau fasciste sa reprezinte o proportie foarte mica. Personal cred ca democratia si capitalismul sunt cele mai bune sisteme politic, respectiv economic cu care putem lucra la ora actuala. Am crescut auzind povestile de groaza legate de comunism ale parintilor si apropiatilor, nu vreau sa vad vreodata cum se instaureaza un regim totalitar in Romania sau oriunde altundeva.
    • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult