(Notă: cele de mai jos se referă exclusiv la persoanele din urbanul mare.)
1. Să ne uităm puțin la cei care aveau între 15 și 30 de ani în 1989 (în linii mari, e vorba de generația X). Care au fost experiențele lor sociale fondatoare, cele pe baza cărora și-au format valorile și punctele de reper?
Comunismul, pe care l-au trăit ca adolescenți (deci mai degrabă prin opoziție la autoritatea adulților), Revoluția și protestele de la începutul anilor '90.
Prin urmare, credințele lor politice se organizează în jurul democrației politice (sensibilitate ridicată față de drepturi civile și politice) și a capitalismului (proprietate privată și liberă concurență) - prin opoziție cu autoritarismul și cu economia planificată de tip marxist-leninist.
Cum în 1989 erau tineri sau adolescenți, credințele astea le organizau viitorul și puteau fi asumate fără pierderi personale semnificative (fiind tineri sau adolescenți, nu acumulaseră nimic, nu aveau obligații de întreținere a altora, viitorul le era deschis).
Iar asta îi punea în opoziție deschisă cu cei care în 1989 aveau cel puțin 40 de ani și a căror atitudine față de schimbarea radicală a fost ambivalentă. Pe de o parte, generația adulților de atunci era dispusă să susțină schimbarea politică, dar nu neapărat și schimbarea economică radicală, fiindcă asta le afecta direct și într-un mod necunoscut (deci de necontrolat, deci foarte riscant) capacitatea de a-și întreține familiile.
În raport cu schimbarea radicală, generația adulților de la 1989 a fost în mod spontan conservatoare - de-asta a și sprijinit masiv din punct de vedere politic FSN-ul.
Pentru generația X, FSN-ul a fost un partid anti-revoluționar, fiindcă nu livra nici democrație politică, nici capitalism, așadar un partid care se opunea deschis aspirațiilor ei.
Pentru generația adulților, FSN-ul a fost partidul care garanta o tranziție lentă și controlată spre capitalism, una la care adulții să se poată adapta. Din punctul ăsta de vedere, FSN a fost și a rămas până relativ recent, când și-a schimbat traiectoria, cel mai eficient partid conservator din România de la primul război mondial încoace - ceea ce explică și succesul lui electoral constant.
2. Să luăm acum generația celor care au astăzi între 25 și 40 de ani - în linii mari, generația Y, a milenialilor, și, parțial, generația Z. Care a fost experiența lor socială primară? Tranziția. Tranziția și criza economică.
Spre deosebire de generația X, milenialii și generația Z nu au experiența directă a comunismului, ei nu au comunismul ca termen de comparație.
Pentru generația X, oricât de dificilă ar fi fost tranziția, oricâte lucruri ar fi avut de îndurat, situația curentă era și este infinit preferabilă celei de dinainte de Revoluție.
Din perspectiva asta, când cei din generațiile Y și Z se uită la părinții lor din generația X închipuindu-și că experiențele prin care trec sunt traumatizante pentru ei și încercând să-i salveze, se comportă oarecum ca eroul din Taxi Driver: dintr-o eroare (inevitabilă) de apreciere, rezultată din experiențele diferite, ei încearcă să salveze niște oameni care nu simt nevoia să fie salvați și care nu se percep pe ei înșiși ca fiind într-o situație traumatică.
Repet: pentru generația X, oricum ar fi prezentul, el este infinit preferabil trecutului - fiindcă e o formă de apropiere de viitorul pro-democratic și pro-capitalist în care continuă să creadă.
Cum milenialii și generația Z nu au avut experiența comunismului, ci doar pe cea a tranziției (percepută mai degrabă ca traumatizantă, așa cum pentru generația X viața în comunism a fost percepută mai degrabă ca traumatizantă), membrii generațiilor Y și Z sunt mai degrabă sceptici cu privire la capitalism (repet: singurul sistem economic în care au crescut).
Scepticismul lor față de capitalism se manifestă în trei forme distincte. Pe de o parte, în forma redescoperirii opoziției socialiste (de diverse tipuri) la capitalism. Pe de alta, prin redescoperirea anticapitalismului de dreapta (a diverselor tipuri de fascism). În fine, o a treia grupă e formată din cei care sunt sceptici exclusiv cu privire la capitalismul local (partea corporatistă și globalistă a celor două generații).
Însă, indiferent de formă, scepticismul față de capitalism e o valoare centrală a generațiilor Y și Z. Iar asta îi pune în conflict deschis cu generația X, fundamental pro-capitalistă. (Opoziția e minimă doar în cazul relației dintre generația X și acele părți din generațiile Y și Z care sunt sceptice doar cu privire la capitalismul local.)
Ca să rezum: la generațiile Y și Z vedem un scepticism liberal cu privire la capitalismul local, și două tipuri iliberale de scepticism anticapitalist (centrate pe o formă sau alta de suveranism).
În replică la scepticismul anticapitalist al generațiilor Y și Z, o parte din generația X a dezvoltat diferite formule de pro-capitalism iliberal - fie sub forma neoliberalismului autoritar, fie sub forma combinării credințelor pro-capitaliste cu conservatorismul social (vezi intelectualii neoliberali ai lui Băsescu, sau, de cealaltă parte, liderii CpF și ai celorlalte curente fascizante dar, pe fond, încă pro-capitaliste: cu toții fac parte din generația X).
Avem astăzi așadar trei versiuni ale generației X - și tot trei versiuni ale generațiilor Y și Z. Interacțiunile dintre ele explică actuala dinamică politică mai bine și mai simplu decât orice altceva.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Revoluţia industrială a adus maşinile, care au preluat treptat munca (Marx spunea că omul a devenit un "apendice al maşinii"). Modul în care erau produse şi vândute lucrurile se modfica radical. Nu asta se întâmplă şi acum? Oare nu există nicio paralelă între criza actuală şi cea de atunci? Tot o tranziţie trăiau şi ei. Necazul e că lucrurile au ascuţit spiritele şi în finalul n-a fost prea moale.
De fapt, crizele nu sunt niciodată prea blânde.
deci evitați un răspuns. așteptam o idee, o visare. o-ndrăzneală. o sevă interioară încă verde. lumea fără bani e o lume ce provoacă la responsabilitatea față de Întreg. a fiecărui individ trăitor. e dincolo de sf-urile de acum, e dincolo de majoritatea nuvelelor sf scrise. ctp zicea că nu mai poate fi surprins de nicio nouă idee în lumea sf. că le știe pe toate. că toate-s fumate. provocarea unei lumi responsabile până-n ultimul e ofertantă enorm. e covârșitoare. îndrăznesc a zice că-i perfect posibilă. bineînțeles, nu acum. materialul uman e primitiv.
Simplificat o să încerc o luare în considerare a acestei generații.
Uităm că generația pre X a asigurat educația primară ( cei 7 ani de acasă ) a generației X și în mare măsură si a următoarelor generații. Uităm că starea actuală este generată tocmai de radicala schimbare economică ( trecerea de la socialism la capitalism fără capital ) primită din plin de către generația pre X. Așa am ajuns să avem, la început o rată masivă a șomajului, în special la generația pre X, apoi o rată masivă a exodului economic, în special al celor din generația X, cei rămași din generația pre X devenind noii părinți ai celor plecați spre alte zări de soare pline. odată ajunși la vârsta maturității cei din generația Y au luat drumul occidentului copii lor, generația Z, fiind născuți și crescuți în mare măsură în occident. Ce rămași, din toate generațiile, au căutat soluții de supraviețuire în mediul economic românesc, cele mai de succes fiind, preponderent, în lumea politică sau sub protecția acesteia. Câțiva din generația pre X, cu acces la comerțul exterior din vremea comunistă, au devenit noii capitaliști autohtoni, iar bătălia pentru capital continuă apărând noi actori din generațiile următoare.
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/educatie/studiu-42-dintre-romani-sunt-analfabeti-functional-525168?__grsc=cookieIsUndef0&__grts=51357401&__grua=90ff8ae6231a43c42b418e1765751722&__grrn=1
https://semneletimpului.ro/social/educatie/studiu-eliminarea-analfabetismului-functional-unica-sansa-pentru-viitorul-romaniei.html