Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Revoluția cunoașterii - Generația Z va învăța, își va căuta un job și va trăi cu totul altfel decât noi

Tânără tableta

Astăzi pun o serie de întrebări cu privire la viitorul educației din perspectiva unei mame, a unui profesionist în educație și a unui formator în domeniul leadership-ului.

Fac asta pentru că sunt de părere că există posibilități uriașe pentru tinerii noștri, acum mai mult ca niciodată, să creeze societăți puternice și un tip constructiv de leadership prin intermediul unor instrumente devenite disponibile în lumea digitalizată.

Principalele întrebări pe care le pun sunt următoarele: Care sunt abilitățile necesare într-o lume digitalizată și cum pot școlile și autorii de curriculum să fie la curent cu revoluția cunoașterii? Mai mult: Cum le furnizăm elevilor/studenților abilitățile necesare pentru a crește într-o lume digitalizată? În ce mod școlile și autorii de curriculum trebuie să se deschidă față de viziunea ușor schimbată legată de educație când tot ce poate fi digitalizat va fi digitalizat?  

Este o atitudine sănătoasă să punem aceste întrebări în contextul în care lumea în acre trăim se schimbă rapid și va fi poate nevoie să regândim curriculum-ul și educația în sine pentru Generația Z cum este ea numită, adică cei născuți între 1995- 2002. Cum va arăta lumea când vor termina ei școala?

Și eu sunt cadru didactic și trebuie să mă întreb cum pot oferi experiențe de învățare care îi vor pregăti pe elevii/studenții mei pentru o lume mai digitalizată și cum pot aceștia să devină lideri puternici ai lumii? Totodată, cum vor observa elevii/studenții că școlile tradiționale sunt înscrise în cursa schimbărilor din societate și cum vor vedea că școala și societatea sunt aliniate și colaborează îndeaproape? Tabloul contrar ar fi acesta: școala devine retrogradă și nu le oferă elevilor/studenților instrumentele de care au nevoie pentru a funcționa corect. școala și societatea trebuie să se reflecte reciproc.

Așadar, care sunt abilitățile de care Generația Z are nevoie în mod special, pe lângă curriculum de bază (care, adesea, constau în citit, scris și noțiuni de aritmetică).

Cei care găsesc soluții

Membrii Generației Z trebuie să fie în măsură să găsească soluții și să învețe într-un mediu holistic. Lumea este conectată și nu constă în materii disparate, din moment ce programele în școli beneficiază de unități și teme de învățare, în loc de teme individuale, pentru ca elevii/studenții să înțeleagă mai bine lumea în care trăim. Am intrat într-o eră în care diferite aplicații și tehnici rezolvă problemele în locul nostru și ne fac viața un pic mai ușoară. Găsirea soluțiilor ne oferă „mai mult timp” și asta, cu noroc, ne va da și șansa să ne bucurăm de viață. De exemplu, dacă un robot îmi face curat în casă, voi avea mai mult timp să stau cu copiii sâmbăta. 

Revoluția cunoașterii

Generația Z are nevoie de o cutie de unelte pentru creativitate și flexibilitate. Prognozele spun că, atunci când vor crește, oamenii nu vor avea aceleași slujbe pentru 3, 5 sau 10 ani la rând. Ne aflăm în primele etape ale unei revoluții a cunoașterii și membrii Generației Z se autoeducă și sunt autodidacți. Știu cum să învețe singuri pe internet. Caută tutoriale și sunt ei înșiși creatori de tutoriale. Universitățile, care au fost, inițial, un pic ezitante față de învățarea pe bază de internet, se schimbă momentan din ce în ce mai mult și multe dintre ele stabilesc cursuri de e-learning. De exemplu, cursul de limba română pe care-l urmez eu la Universitatea Lund din Suedia, este un curs de e-learning care mi se potrivește perfect, căci am un job full-time și nu mă pot duce la școală să particip la seminarii. Acolo unde apare un gol, umpleți-l. Problemă – soluție.

Generația Z poate fi o generație care va pune laolaltă cursuri de e-learning personalizate și care va continua să învețe pe internet, din moment ce oportunitățile există. Am mers la facultate între 1991 – 1999 și de atunci nu am mai reușit să urmez cursuri postuniversitare, dar, prin intermediul digitalizării, mi s-a oferit această șansă. Generația Z va avea totul expus pentru membrii săi încă de la debutul universității. Pot continua cu ușurință să-și continue independent educația, și nu numai să aleagă o universitate sau un institut aproape de casa lor, ci de oriunde din lume.

Vârsta

Ce se întâmplă cu vârsta în această revoluție a cunoașterii? Trebuie elevii să fie școlarizați la începutul anului școlar în principal pe criteriul vârstei sau ar trebui să existe posibilitatea să nu ne fixăm orbește pe criteriul vârstei, ci să ne concentrăm mai mult pe dezvoltarea propriu-zisă a elevului și a statusului lui academic, emoțional și social? Unii se dezvoltă mai repede, alții au un traseu mai lent și ambele situații sunt în regulă. Este important să punem sub semnul îndoielii status quo-ul mantrei „modelul universal valabil”. Poate că trebuie să gândim diferit pentru a debloca potențialul fiecărui elev?

Branding personal

Generația Z trebuie să se priceapă la branding personal, pentru că social media nu vor dispărea. Am 43 de ani, dar, sper eu, gândesc și acționez mai mult ca generațiile mai tinere în ceea ce privește social media. De ce? Pentru că cei care înțeleg care sunt avantajele, beneficiile și puterea canalelor de social media sunt cei care vor reuși pe piața locurilor de muncă. Pentru a fi convingător în brandingul personal, există câteva puncte ce trebuie consolidate. Trebuie să știm bine cine suntem, să ne respectăm și să ne exprimăm autentic. Trebuie să ne știm talentele și cum să creăm valoare adăugată cu aceste talente. Cadrele didactice furnizează apoi experiențe de învățare pentru ca elevii să-și dezvolte un sentiment solid al propriei persoane și să poată exprima acest lucru într-un mod constructiv. Cadrele didactice trebuie și să faciliteze situații în care elevii să exerseze scrierea de texte argumentative, de scriere persuasivă, texte consistente, rezumate, idei principale și să scrie cu sare și piper. Autenticitatea este cuvântul cheie, pentru că înșelăciunea este ușor de descoperit.

Canale media

Școlile trebuie să le ofere elevilor mai multe abilități de analiză de text și de imagine, dar și de a crea ei înșiși astfel de produse, pentru a fi ei înșiși canale media. Mulți tineri au deja o versiune la scară redusă a unui canal media și acest fenomen va exploda. Dacă ne uităm în urmă cu doar un an, putem fi martori ai înmulțirii numărului de youtuberi, filme scurte și evenimente de Live Streaming.

Viitorul educației va furniza și instrumente profesionale pentru ca elevii să-și folosească canalele media pentru a face lumea mai bună, nu numai pentru a oferi distracție. A fi propriul canal media este o responsabilitate și o șansă de a construi democrații. Viitorii noștri elevi vor avea, probabil, cu toții versiuni de bloguri. Pagina web statică este un dinozaur. Elevii noștri nu vor trimite, cel mai probabil, un CV când vor candida la un job. Există deja tendința ca acele companii care nu oferă o soluție smart de candidatură pe pagina lor să-și piardă candidații tineri.

Antreprenori

Pe viitor, prevedem că vor exista mai mulți oameni care își transformă pasiunile în job-uri și unii care vor desfășura 2-3 proiecte simultan. Abilitățile antreprenoriale decurg din creativitate. Creativitatea este o abilitate extrem de folositoare și trebuie să fie abordată din toate unghiurile sale. Antreprenoriatul include și curaj, abilități matematice și de planificare, folosirea automanagementului.

Generația Z va fi o generație extrem de conștientă financiar, căci toată viața ei e pe net și, la doar un clic distanță, poți verifica cea mai ieftină ofertă pentru orice produs sau serviciu de care ai nevoie. De exemplu, membrii Generației Z pot să nu aibă propria mașină, că să facă parte dintr-un sistem de sharing. Vor fi parte a unei economii de tip sharing ce-și arată de pe acum mugurii.

O generație sensibilă față de societatea civilă

Generația Z este o generație conștientă, dornică să mănânce sănătos, sustenabil, să aibă grijă de natură și de lumea în care trăiesc, dar și să o facă un loc mai bun.

Prin intermediul internetului, dispun de uneltele necesare pentru a se aduna și pentru a pune rotițele în mișcare. Trebuie să oferim abilități pentru a fi cetățeni ai lumii, responsabili, care să se conecteze prin intermediul încrederii și al colaborării. În loc să ridicăm ziduri, trebuie să construim poduri. În loc să dărâmăm cu suspiciune și ură față de trecut, trebuie să ne concentrăm pe crearea de relații sănătoase, să colaborăm și să avem încredere unul într-altul. Acestea constituie tipare mentale foarte importante pentru învățământul viitorului.

Sper că v-am provocat să vă gândiți mai în profunzime la viitorul educației. Poate îmi împărtășiți ideile sau poate nu. Asta are puțină importanță. Important este să fiți deschiși pentru dialog și să reacționați la schimbările care curg în fața ochilor noștri în societățile noastre, pentru a crea sistemul educaționalul de care au nevoie copiii noștri pentru a deveni liderii de mâine. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • De curând am citit un articol asemănător pe un alt canal media. Întrucât abordarea era una asemănătoare cu cea de aici, reiau ideile pe care le-am exprimat printr-un scurt comentariu, referitor la această generație. E adevărat, sunt diferiți, însă nu este o diferență ce vine din interior, ci este modelată de mediu. Ei nu sunt cauza, sunt efectul. Poate sunt adaptivi, însă se pot adapta foarte ușor la diferite tipuri de tastatură. Însă ce fac dacă li se ia tastatura și va trebui să scrie de mână (metaforic vorbind)? Nu cred că s-a inventat încă tehnologia ce poate înlocui inteligența sau experiența ce vine cu anii. În schimb indivizii inteligenți, lucizi, adaptivi și-au croit propriul drum, și chiar au schimbat lumea, dintotdeauna, indiferent de vremuri.
    • Like 0
  • Neîndoios un nou episod prometeic ; putem fi concomitent creativi şi conservatori lăsând să să se decanteze soluţiile viabile şi evitând promovarea politică a unor soluţii utopice ,specifice intelectualilor cu tendinţe mesianice;rădăcinile extremismelor criminale nu sunt nemulţumirile exasperante ,ci soluţiile explozive de bibliotecă oferite unui mediu inflamat .
    • Like 0
  • Generația "Z" - baloane de săpun! Numai cu 12 luni in urma rata Euribor ajunsese la 0,011% (zero virgula zero...). O firma de prelucrări mecanice din vestul tării a investit masiv in utilaje moderne înlocuind trei oameni cu un singur robot, conveioare si o mulțime de senzori extrem de scumpi. Totul, nu pentru ca era musai ci pentru ca bani sunt căcălău. Generația "Z" vor asista roboții daca statul nu va asigura un model de educație competitiv pe piața muncii. Astfel, chiar si cel cu facultate si master risca sa ajungă muncitor la banda. Daca nu vor fi suficient de bine pregătiți concurenta ii va aduce repede cu picioarele pe planeta sau mai rau, ii va debusola. Nu vor fi toți lideri si antreprenori însă ar fi bine sa fie canalizați corect catre ocuparea forței de munca, sa pună osul la munca cinstita, "practica" destul de neobișnuita pentru "șomerul" ajuns la 30 de ani si inca e asistat de părinți dupa ce a terminat facultatea de 7-8 ani si singurul domeniu in care excelează sunt casele de pariuri. Lipsa infrastructurii si faptul ca si ceea ce s-a pornit recent trebuie reparat, dărâmat sau reconstruit ar trebui sa ne conștientizeze de faptul ca statul Roman nu a învățat nimic din plecarea Nokia sau Daimler-Benz AG din Romania si asta este grav si imoral.
    • Like 0
  • Felicitari doamna profesoara pentru ca va numarati printre putinele persoane care scriu si vorbesc in public la noi, stiind ca termenul „curriculum” este un singular, chiar daca articulat este incomod de pronuntat: curriculum-ul. Ma intristeaza putin faptul ca, dupa atitia ani petrecuti in Suedia, ati ramas cu sechelele limbajului de lemn comunist si va calificati drept „cadru didactic”. Dumnezeule, cind vom scapa de aceste cadre - didactice, medicale, militare si ... cadrele „cadre”, acelea care contau cu adevarat? Profesoara nu suna bine? Corp profesoral e prea pretentios? Personal didactic prea tern? In rest, tot ceea ce zugraviti dvs. cu entuziasm (si nu fara un pic de candoare) suna atit de frumos, incit, ca orice utopie, are putine sanse de reusita. Dar e bine sa visam si sa ne straduim a ne implini, macar in parte, visurile. Intimplarea face sa traduc o carte scrisa de o autoare suedeza, Katrine Marcal (c cu sedila), o feminista extrem de inteligenta si de convingatoare. La un moment dat, criticind neoliberalismul, ea arata cum religia pietei libere ne transforma pe toti in niste intreprinzatori, care investim in propria persoana (educatie, abilitati profesionale si sociale, experienta etc.), sperind ca investitia sa fie cit mai profitabila. Aceasta schimbare de optica si de mentalitate transpare pregnant in limbajul pe care-l folosim - a propos de „brandingul” personal. Sa ne vindem cit mai eficient pe o piata extrem de competitiva, nu-i asa? Toata simpatia din partea unui alt „cadru didactic”.
    • Like 0
  • Iata Valentin ca prin comentariul tau din 2016-04-12 ai reusit sa ma atragi in discutie
    Yvette a prezentat foarte frumos cum va evolua si cum va arata scoala de maine dar esenta ramane in discutie ce sistem de baza va fi independent de mijloacele IT ce ne inconjoara
    un sistem COMPETITIONAL sau COLABORATIV Aceasta discutie a aparut mai ales de cand sistemul COLABORATIV finlandez a avut punctaj maxim la testele internationale
    Evident ce voi exprima este total subiectiv bazat pe experienta personala Eu am parcurs toate scolile culminand cu un doctorat sustinut la secret ( transformat in brevet de inventie ) inainte de , 89 Dupa parerea mea fiecare sistem are si avantaje si dezavantaje altfel toata omenirea ar fi ales deja un singur sistem dar realitatea nu este asa
    Sistemul COMPETITIONAL existent ,relativ ieftin produce ELITE si PIERZATORI el asigura PROGRESUL prin elite (uitativa cum omenirea a progresat prin mintile luminate ale elitelor )
    Sistemul COLABORATIV destul de scump asigura pregatirea uniforma mai degraba la nivel mediu pentru lucrul in ECHIPA Sistemul asigura BUNASTAREA societatii
    Discutia nu se va incheia si alegerea va fi grea pentru ca avem nevoie si de PROGRES dar si de BUNASTARE
    • Like 0
  • Vă anunț, ca membru al acestei generații Z, că nu suntem chiar atât de neînțeleși și binevoitori. Da, avem youtuberi, da, avem streameri, da, stăm pe tutoriale,dar marea masă de (actuali) elevi sunt niște milogi tâmpiți de familie și de școală, îndobitociți de prea rău sau prea bine. Și majoritatea dintre noi vor devenii niște oi tembele. Am citit în alt comentariu de-aici termenul de "Generația Y",cei născuți după 2002. Nu știu de unde moda asta cu alfabetizarea generațiilor, nu știu de ce de la Z trecem la Y, dar știu că nu e o trecere în bine.Știți stereotipurile acelea pe care le avem despre americani, că-s proști,inculți și grași. Nu știu cât de adevărate sunt când ne uităm la ei, dar noile serii de copii sunt din ce în ce mai eșuate și se încadrează în acest tipar. Privesc la cei ce sunt în momentul de față clasa a V-a. Ori am nimerit eu într-un colectiv greșit, plin de cazuri de CES nedeclarat, ori ne așteaptă un viitor sumbru...
    • Like 3
  • check icon
    Important e ca Generatia Z sa inteleaga ca la baza stau libertatea(in toate formele ei), initiativa, munca si responsabilitatea personala. Aceasta este lectia cea mai importanta de invatat si adevarata revolutie a cunoasterii. Vedem tari, Suedia de exemplu, unde socialismul pe scara larga a transformat cetatenii in sclavi aflati in slujba propriului guvern. Sper ca tinerii din Generatia Z, cu access la informatie si educatie, sa-si croiasca un viitor mai bun decat cel de sclav bine educat.
    • Like 2
  • scubidu check icon
    Asa sa-i ajute Dumnezeu.
    Sa nu uitam, tontushi, ca robotul de curatzat ar putea costa zece mii de markos e parray.
    Pen'care trebuie sa muncitzi la greu toata Sâmbata, deci nema timp de stat cu cel mic.
    Si n-ar fi rau sa mai prezentatzi antreprenoriat altceva decât APP-uri. App-uri sa te pupe, app-uri sa te guguleasca.
    Mai întâi cineva trebuie sa faca shmartzzfonul, sa creeze infrastructura telco, în fine, sau de fapt în prime, sa produca bazele existentzei, respectiv papa-acoperish-transport-sustenabilitate.
    Apoi app-ulim (pardon) emotiCoane.
    • Like 0
  • check icon
    Va fi o generație educată și formată în domeniul leadersheep-ului.
    • Like 0
    • @
      check icon
      Leadersheep? Adica ciobani?
      • Like 0
    • @
      check icon
      Adică niște lideri precum oile dintr-o turmă. Un fel de leadersheet.
      • Like 0
  • Sunt mai mult decât de acord cu ceea ce susțineți în acest articol. Ce ne facem însă cu sistemul de învățământ romanesc , care, și sunt convinsa ca în mare parte din vina profesorilor, nu dorește sa schimbe nimic. Poate doar perioada în care copiiI noștri iau vacanta. Ce mă întristează cel mai tare este faptul ca , o mare parte dintre părinți nu doresc sub nici o forma sa inceapa- pana nu este prea tarziu- sa se plieze pe dorințele și nevoile copiilor lor .
    • Like 0
    • @ Ruxandra Marcu
      Valentin check icon
      E un corp profesoral invechit, dar apar si profesori tineri care inteleg problemele sistemului. Din pacate prea putini pentru a-l schimba.
      • Like 0
    • @ Ruxandra Marcu
      Cât stă un copil la şcoală şi cât stă în familie? Si cum se face că întotdeauna când lucrurile nu sunt în regulă este vina şcolii şi profesorilor şi aproape niciodată a părinţilor? Până la urmă scoala nu e nici mai bună nici mai rea decât societatea în ansamblul său. Investesţi în ea obţii ceva ....altfel puţin investeşti puţin ai. Ca şi în medicină de altfel. Vrei calitate trebuie să plăteşti preţul corespunzător altfel asta e. Atâta putem ca societate în ansamblu şi atât valorează scoala pentru noi... deşi declarativ e prioritate naţională ....doar declarativ.
      • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult