Astăzi pun o serie de întrebări cu privire la viitorul educației din perspectiva unei mame, a unui profesionist în educație și a unui formator în domeniul leadership-ului.
Fac asta pentru că sunt de părere că există posibilități uriașe pentru tinerii noștri, acum mai mult ca niciodată, să creeze societăți puternice și un tip constructiv de leadership prin intermediul unor instrumente devenite disponibile în lumea digitalizată.
Principalele întrebări pe care le pun sunt următoarele: Care sunt abilitățile necesare într-o lume digitalizată și cum pot școlile și autorii de curriculum să fie la curent cu revoluția cunoașterii? Mai mult: Cum le furnizăm elevilor/studenților abilitățile necesare pentru a crește într-o lume digitalizată? În ce mod școlile și autorii de curriculum trebuie să se deschidă față de viziunea ușor schimbată legată de educație când tot ce poate fi digitalizat va fi digitalizat?
Este o atitudine sănătoasă să punem aceste întrebări în contextul în care lumea în acre trăim se schimbă rapid și va fi poate nevoie să regândim curriculum-ul și educația în sine pentru Generația Z cum este ea numită, adică cei născuți între 1995- 2002. Cum va arăta lumea când vor termina ei școala?
Și eu sunt cadru didactic și trebuie să mă întreb cum pot oferi experiențe de învățare care îi vor pregăti pe elevii/studenții mei pentru o lume mai digitalizată și cum pot aceștia să devină lideri puternici ai lumii? Totodată, cum vor observa elevii/studenții că școlile tradiționale sunt înscrise în cursa schimbărilor din societate și cum vor vedea că școala și societatea sunt aliniate și colaborează îndeaproape? Tabloul contrar ar fi acesta: școala devine retrogradă și nu le oferă elevilor/studenților instrumentele de care au nevoie pentru a funcționa corect. școala și societatea trebuie să se reflecte reciproc.
Așadar, care sunt abilitățile de care Generația Z are nevoie în mod special, pe lângă curriculum de bază (care, adesea, constau în citit, scris și noțiuni de aritmetică).
Cei care găsesc soluții
Membrii Generației Z trebuie să fie în măsură să găsească soluții și să învețe într-un mediu holistic. Lumea este conectată și nu constă în materii disparate, din moment ce programele în școli beneficiază de unități și teme de învățare, în loc de teme individuale, pentru ca elevii/studenții să înțeleagă mai bine lumea în care trăim. Am intrat într-o eră în care diferite aplicații și tehnici rezolvă problemele în locul nostru și ne fac viața un pic mai ușoară. Găsirea soluțiilor ne oferă „mai mult timp” și asta, cu noroc, ne va da și șansa să ne bucurăm de viață. De exemplu, dacă un robot îmi face curat în casă, voi avea mai mult timp să stau cu copiii sâmbăta.
Revoluția cunoașterii
Generația Z are nevoie de o cutie de unelte pentru creativitate și flexibilitate. Prognozele spun că, atunci când vor crește, oamenii nu vor avea aceleași slujbe pentru 3, 5 sau 10 ani la rând. Ne aflăm în primele etape ale unei revoluții a cunoașterii și membrii Generației Z se autoeducă și sunt autodidacți. Știu cum să învețe singuri pe internet. Caută tutoriale și sunt ei înșiși creatori de tutoriale. Universitățile, care au fost, inițial, un pic ezitante față de învățarea pe bază de internet, se schimbă momentan din ce în ce mai mult și multe dintre ele stabilesc cursuri de e-learning. De exemplu, cursul de limba română pe care-l urmez eu la Universitatea Lund din Suedia, este un curs de e-learning care mi se potrivește perfect, căci am un job full-time și nu mă pot duce la școală să particip la seminarii. Acolo unde apare un gol, umpleți-l. Problemă – soluție.
Generația Z poate fi o generație care va pune laolaltă cursuri de e-learning personalizate și care va continua să învețe pe internet, din moment ce oportunitățile există. Am mers la facultate între 1991 – 1999 și de atunci nu am mai reușit să urmez cursuri postuniversitare, dar, prin intermediul digitalizării, mi s-a oferit această șansă. Generația Z va avea totul expus pentru membrii săi încă de la debutul universității. Pot continua cu ușurință să-și continue independent educația, și nu numai să aleagă o universitate sau un institut aproape de casa lor, ci de oriunde din lume.
Vârsta
Ce se întâmplă cu vârsta în această revoluție a cunoașterii? Trebuie elevii să fie școlarizați la începutul anului școlar în principal pe criteriul vârstei sau ar trebui să existe posibilitatea să nu ne fixăm orbește pe criteriul vârstei, ci să ne concentrăm mai mult pe dezvoltarea propriu-zisă a elevului și a statusului lui academic, emoțional și social? Unii se dezvoltă mai repede, alții au un traseu mai lent și ambele situații sunt în regulă. Este important să punem sub semnul îndoielii status quo-ul mantrei „modelul universal valabil”. Poate că trebuie să gândim diferit pentru a debloca potențialul fiecărui elev?
Branding personal
Generația Z trebuie să se priceapă la branding personal, pentru că social media nu vor dispărea. Am 43 de ani, dar, sper eu, gândesc și acționez mai mult ca generațiile mai tinere în ceea ce privește social media. De ce? Pentru că cei care înțeleg care sunt avantajele, beneficiile și puterea canalelor de social media sunt cei care vor reuși pe piața locurilor de muncă. Pentru a fi convingător în brandingul personal, există câteva puncte ce trebuie consolidate. Trebuie să știm bine cine suntem, să ne respectăm și să ne exprimăm autentic. Trebuie să ne știm talentele și cum să creăm valoare adăugată cu aceste talente. Cadrele didactice furnizează apoi experiențe de învățare pentru ca elevii să-și dezvolte un sentiment solid al propriei persoane și să poată exprima acest lucru într-un mod constructiv. Cadrele didactice trebuie și să faciliteze situații în care elevii să exerseze scrierea de texte argumentative, de scriere persuasivă, texte consistente, rezumate, idei principale și să scrie cu sare și piper. Autenticitatea este cuvântul cheie, pentru că înșelăciunea este ușor de descoperit.
Canale media
Școlile trebuie să le ofere elevilor mai multe abilități de analiză de text și de imagine, dar și de a crea ei înșiși astfel de produse, pentru a fi ei înșiși canale media. Mulți tineri au deja o versiune la scară redusă a unui canal media și acest fenomen va exploda. Dacă ne uităm în urmă cu doar un an, putem fi martori ai înmulțirii numărului de youtuberi, filme scurte și evenimente de Live Streaming.
Viitorul educației va furniza și instrumente profesionale pentru ca elevii să-și folosească canalele media pentru a face lumea mai bună, nu numai pentru a oferi distracție. A fi propriul canal media este o responsabilitate și o șansă de a construi democrații. Viitorii noștri elevi vor avea, probabil, cu toții versiuni de bloguri. Pagina web statică este un dinozaur. Elevii noștri nu vor trimite, cel mai probabil, un CV când vor candida la un job. Există deja tendința ca acele companii care nu oferă o soluție smart de candidatură pe pagina lor să-și piardă candidații tineri.
Antreprenori
Pe viitor, prevedem că vor exista mai mulți oameni care își transformă pasiunile în job-uri și unii care vor desfășura 2-3 proiecte simultan. Abilitățile antreprenoriale decurg din creativitate. Creativitatea este o abilitate extrem de folositoare și trebuie să fie abordată din toate unghiurile sale. Antreprenoriatul include și curaj, abilități matematice și de planificare, folosirea automanagementului.
Generația Z va fi o generație extrem de conștientă financiar, căci toată viața ei e pe net și, la doar un clic distanță, poți verifica cea mai ieftină ofertă pentru orice produs sau serviciu de care ai nevoie. De exemplu, membrii Generației Z pot să nu aibă propria mașină, că să facă parte dintr-un sistem de sharing. Vor fi parte a unei economii de tip sharing ce-și arată de pe acum mugurii.
O generație sensibilă față de societatea civilă
Generația Z este o generație conștientă, dornică să mănânce sănătos, sustenabil, să aibă grijă de natură și de lumea în care trăiesc, dar și să o facă un loc mai bun.
Prin intermediul internetului, dispun de uneltele necesare pentru a se aduna și pentru a pune rotițele în mișcare. Trebuie să oferim abilități pentru a fi cetățeni ai lumii, responsabili, care să se conecteze prin intermediul încrederii și al colaborării. În loc să ridicăm ziduri, trebuie să construim poduri. În loc să dărâmăm cu suspiciune și ură față de trecut, trebuie să ne concentrăm pe crearea de relații sănătoase, să colaborăm și să avem încredere unul într-altul. Acestea constituie tipare mentale foarte importante pentru învățământul viitorului.
Sper că v-am provocat să vă gândiți mai în profunzime la viitorul educației. Poate îmi împărtășiți ideile sau poate nu. Asta are puțină importanță. Important este să fiți deschiși pentru dialog și să reacționați la schimbările care curg în fața ochilor noștri în societățile noastre, pentru a crea sistemul educaționalul de care au nevoie copiii noștri pentru a deveni liderii de mâine.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Yvette a prezentat foarte frumos cum va evolua si cum va arata scoala de maine dar esenta ramane in discutie ce sistem de baza va fi independent de mijloacele IT ce ne inconjoara
un sistem COMPETITIONAL sau COLABORATIV Aceasta discutie a aparut mai ales de cand sistemul COLABORATIV finlandez a avut punctaj maxim la testele internationale
Evident ce voi exprima este total subiectiv bazat pe experienta personala Eu am parcurs toate scolile culminand cu un doctorat sustinut la secret ( transformat in brevet de inventie ) inainte de , 89 Dupa parerea mea fiecare sistem are si avantaje si dezavantaje altfel toata omenirea ar fi ales deja un singur sistem dar realitatea nu este asa
Sistemul COMPETITIONAL existent ,relativ ieftin produce ELITE si PIERZATORI el asigura PROGRESUL prin elite (uitativa cum omenirea a progresat prin mintile luminate ale elitelor )
Sistemul COLABORATIV destul de scump asigura pregatirea uniforma mai degraba la nivel mediu pentru lucrul in ECHIPA Sistemul asigura BUNASTAREA societatii
Discutia nu se va incheia si alegerea va fi grea pentru ca avem nevoie si de PROGRES dar si de BUNASTARE
Sa nu uitam, tontushi, ca robotul de curatzat ar putea costa zece mii de markos e parray.
Pen'care trebuie sa muncitzi la greu toata Sâmbata, deci nema timp de stat cu cel mic.
Si n-ar fi rau sa mai prezentatzi antreprenoriat altceva decât APP-uri. App-uri sa te pupe, app-uri sa te guguleasca.
Mai întâi cineva trebuie sa faca shmartzzfonul, sa creeze infrastructura telco, în fine, sau de fapt în prime, sa produca bazele existentzei, respectiv papa-acoperish-transport-sustenabilitate.
Apoi app-ulim (pardon) emotiCoane.