Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

GOAT înseamnă și capră

Cristian Tudor Popescu

 Deși am văzut și trăit multe în materie de jurii, premii și clasamente în cinema, dau peste o știre mondială care îmi oprește pentru o clipă mintea în loc. „Jeanne Dielman”, film belgian din 1975, a fost ales Cel mai bun film al tuturor timpurilor, GOAT, de către 1639 critici din toată lumea, într-un sondaj comandat de BFI, Institutul Britanic de Film. 

Cei mai mulți dintre dumneavoastră n-ați auzit de pelicula asta, regizată de Anne Chantal Akerman, care are un titlu ceva mai lung, „Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles”, prevestind cele 3 ore și un sfert cât durează. N-o să vă vină să credeți: în peste 90% din acest film ni se arată în interminabile cadre frontale fixe diversele activități gospodărești ale unei văduve încă tinere într-un apartament de bloc. Gătit, mâncat, împreună cu fiul ei adolescent, spălat vase, lustruit pantofi, trimis fiul la școală, curățat pe sine și cada de baie, avut grijă câteva ore de un bebeluș al unei vecine, făcut cumpărături, iar gătit, iar mâncat, iar spălat vase etc., într-o rotativă în timp real repetată la nemurire. Dialogurile sunt extrem de puține, și majoritar repetitive și monosilabice.

Mai are doamna o activitate, care nu ne e prezentată explicit, dar e deductibilă rapid: se culcă contra cost cu diverși bărbați cam cocliți. Nu ni se spune nicicum de ce, femeie în putere, dânsa nu face o altă muncă decât cea de prestatoare sexuală.

Cu toată experiența mea de văzător de filme, am fost incapabil să-mi mențin concentrarea mai mult de 10 minute legate (și pe atunci eram mai tânăr). „Jeanne D.” are proprietatea hologramei: ai văzut un minut oarecare din el, ai văzut tot filmul. Am răzbit, totuși, până la final. Trei ceasuri de bătaie de joc la adresa spectatorului care se presupune a plăti un bilet pentru asta, ca să fim cadorisiți până la urmă cu un clișeu uzat până la urzeală, previzibil de cu două ore înainte: lehamisită de viața grea (?), de monotonia existenței și de animalitatea inerțială a clienților care se suie pe ea, Jeanne îl înțeapă mortal pe ultimul, un mustăcios, cu o foarfecă. De câte ori ați mai vizionat sau citit asta: prostituata care intră în depresie morală și își omoară exploatatorul sexual? Sau se sinucide, după gust. 

Firește, dacă ești critic de film poți să faci din această zeamă lungă și sălcie „o viziune inovativă, de o lentoare majestuoasă, asupra timpului în cinema, o meditație tulburătoare despre statutul femeii în societatea contemporană, realism fără margini, un film neartistic, care, tocmai de aia, e cea mai înaltă artă”. Pot și eu să produc astfel de abureli, dar m-a ferit Dumnezeu. 

Lilian Crawford, o „critică” (citez din știrea de presă) de cinema din juriu zice așa: „Din punct de vedere academic și pentru a încuraja oamenii să se familiarizeze cu filmele experimentale, cu filmele realizate de femei, din punctul de vedere al cinemaului feminist, Jeanne Dielman este esențial”. Carevasăzică, asta-i justificarea pentru titlul de GOAT. Ce-i drept, goat înseamnă și țap, și capră...

Întrucât aproape am renunțat a mai face critică de film, nu am a le spune celor care au hotărât top-ul decât un lucru simplu din literatură: A scrie monoton despre monotonia unei vieți nu naște cu de-afurisenie artă.

Și să revăd niște filme mai slăbuțe decât „Jeanne D.”, cum ar fi: Oglinda (Tarkovski), Odiseea Spațială-2001 (Kubrick), Dogville (von Trier), Nosferatu (Murnau), Apocalypse now (Coppola), Iluminare (Zanussi), Oul de șarpe (Bergman), Casanova (Fellini), Deșertul roșu (Antonioni), Metropolis (Lang), Forrest Gump (Zemeckis), Siberiada (Koncialovski), Psycho (Hitchcock), Întâlniri de gradul 3 (Spielberg), All that jazz (Fosse), Amadeus (Forman), Interstellar (Nolan), Luminile orașului (Chaplin), Inglourious basterds (Tarantino)...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

Radu Jude la Paris

Adevărul e că nu ieșim în lume cu prea multe. Cu excepția performanțelor câtorva sportivi, începând cu David Popovici, a câtorva companii private care au trecut granița și aspiră la statutul de unicorni și a filmelor din „noul val”, România nu iese prea mult în evidență. De aceea, orice „ieșire în lume” face foarte mult bine imaginii unei țări în deficit uriaș de imagine internațională.

Citește mai mult

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

Bun, cartea Rinocerii e una despre o epidemie de “rinocerită”. Oameni de toate felurile, cu probleme normale și vieți ca ale noastre, află că în localitatea în care ei trăiesc au apărut niște rinoceri, deși situația era improbabilă. Pentru că rinocerii trăiesc pe lângă mlaștini, nu în zone secetoase, ca aceea din orașul lor. Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

Citește mai mult

Victor Rebengiuc, Când rinocerii

Ca de obicei, bula s-a grăbit să tragă concluzii și să-i îmbrățișeze pe cei pe care îi cred vizați de piesă. Că n-au avut oportunitățile și privilegiile noastre (nu știu care noi că eu, una, nu m-am născut în puf). Că nu-și dau seama cât de nocivă e extrema dreaptă. Că o duc rău și, iată, ăsta e rezultatul unei revolte legitime. Iartă-i, Doamne, că nu știu ce fac.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult