Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Graba strică treaba

Ieri, cetățenii acestei republici au scăpat de-o belea din programul de guvernare propus inițial de echipa dlui Cioloș. Poate că societatea civilă organizată în Campania Politică fără Bariere a repurtat doar o victorie de etapă sau poate că tehnocrații și-au dat seama de eroare și au corectat-o. 

Poate că dl Dragnea fierbe, poate că dna Gorghiu și dl Blaga nu au nimic de zis pe acest subiect, dar e important să știm, pentru viitor, de ce nu e bine să fie comasate alegerile și de ce nu prea are nicio noimă să fie uniformizate mandatele, nici la 5, nici la 4 ani.

Încep cu uniformizarea, pentru că problema comasării a fost tranșată de Curtea Constituțională.

Să presupunem că, înainte de modificarea din 2003 a Constituției, dl Iliescu sau dl Constantinescu s-ar fi îmbolnăvit și nu și-ar mai fi putut îndeplini atribuțiile. Rezultatul ar fi fost alegeri prezidențiale separate, ceea ce ar fi condus la decalarea mandatelor dintre Președinte și Parlament. Să presupunem că, după plecarea dlui Ciorbea sau a dlui Vasile din fotoliul de Premier, Parlamentul n-ar fi putut învesti un nou Guvern. Rezultatul ar fi putut fi dizolvarea Parlamentului și, prin urmare, decalarea mandatelor dintre Președinte și Parlament.

După modificarea din 2003 a Constituției, situații similare ar fi putut avea loc fie după eventuala victorie a referendumurilor pentru demiterea dlui Băsescu, în 2007 și 2012, fie după eventuala dizolvare a Parlamentului, dacă nu se găseau soluțiile Tăriceanu 2 din martie 2007, Boc 2 din decembrie 2009 sau Ungureanu din februarie 2012 (nu includem soluția Ponta din aprilie 2012, pentru că, la acea dată, Parlamentul n-ar mai fi putut fi dizolvat). Rezultatul ar fi putut fi, din nou, decalarea mandatelor dintre Parlament și Președinte, chiar mai abitir decât ne puteam închipui vreodată.

Lucruri similare se întâmplă, pe baza legislației electorale, la nivelul administrației locale, unde plecarea unui primar, pe caz de deces, de boală, de arest sau condamnare, conduce la organizarea de alegeri (parțiale, ce-i drept), așa încât nu există garanția omogenității între adunările deliberative/legislative (Consilii locale sau Parlament) și agenții executivi (Primarul, în administrația locală, respectiv Președintele și Premierul, la centru). Acest lucru se întâmplă, în primul rând, pentru că așa ne-am construit noi cadrul constituțional și legislația în domeniu, îmbrățișând diversitatea! Întâmplător, tocmai această diversitate contribuie la anti-fragilitatea sistemului politic românesc.

Recunosc, mă așteptam ca echipa de tehnocrați a dlui Cioloș să fi respins din start o asemenea gogomănie, mai ales pentru că mai are și alte restanțe față de criteriile de competență și integritate solicitate în urmă cu o săptămână

Așadar, în condițiile anilor 2015-2020, când politicienii își pierd foarte rapid reprezentativitatea, pot să-nțeleg de ce un politician și-ar dori să-și asigure stabilitatea în funcție pentru un timp mai îndelungat. Dar asta ar putea conduce la reacții protestatare ale cetățenilor, mult mai frecvente, mult mai intense, mult mai destabilizatoare, ceea ce n-ar fi deloc în beneficiul societății, deci nici în beneficiul politicienilor. 

Recunosc, mă așteptam ca echipa de tehnocrați a dlui Cioloș să fi respins din start o asemenea gogomănie, mai ales pentru că mai are și alte restanțe față de criteriile de competență și integritate solicitate în urmă cu o săptămână.

Tot la nivel tehnic, echipa dlui Cioloș ar fi trebuit să știe că Decizia 51/2012 a Curții Constituționale nu permite organizarea simultană a alegerilor pentru niveluri diferite de reprezentare. CCR arăta, în motivarea acelei decizii, că alegătorii ar putea deveni atât de confuzi, încât li s-ar împiedica, de fapt, libera exprimare a opiniei politice. Și nu pot să nu mă-ntreb oare de ce s-au grăbit atât de mult tehnocrații? 

Constituția le spune că aveau la dispoziție 10 zile pentru elaborarea programului și pentru verificarea detaliată a fiecărui ministru-desemnat, adică până vineri, 20 noiembrie! După cum știm din proverbe, „graba strică treaba”...

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Like. Apreciez nu doar expunerea argumentata ci si link-urile. Buna treaba.
    • Like 0
    • @ Gelu Tudose
      mulțumesc :)
      • Like 0


Îți recomandăm

Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult