Vom deschide ușa de la scara blocului și ca să putem ieși, vom aștepta la semafor să se facă verde pentru pietoni. Capitala va deveni un loc aproape arid sub dictatura totală a autovehiculelor de toate tipurile. Dacă va fi cool să-ți cumperi camion, combină de treierat, tractor sau autobuz, să te dai cu el pe bulevarde și să postezi selfiuri pe Instagram și Facebook, orașul va fi plin de ele și de indivizi care le vor trânti prin rondurile de panseluțe cât vor sta pe la terasele de fițe (foto:metropotam.ro).
Imaginea nu e departe de ceea ce se întâmplă deja. Nu s-a dat tonul la camioane și treierătoare, dar străduțele din spatele marilor bulevarde au început să fie sufocate de șoferi care claxonează, conduc isteric și se înjură unii pe alții pentru că nu încap mai mult de unul pe sens. Unii merg cu 60 de kilometri la oră pe alei, de nu mai ai curajul să-ți lași nici măcar câinele dezlegat să zburde.
O mare necunoscută pentru mine, cetățean care se duce la vot, este dacă primarii care ne conduc orașul și sectoarele au făcut câțiva pași pe jos, dacă au mers vreodată cu mâinile în buzunare pe străduțe, în mijlocul zilei, ca să simtă pe pielea lor nenorocirea ce paște Capitala.
Tehnologia - cu părțile ei rele, dar mai ales bune - a găsit soluții pentru șoferii blocați pe bulevarde. Una din cheile conducătorilor auto la ananghie se numește Waze. E mană cerească pentru cei care vor să se miște dintr-un loc în altul la volan, dar infern pentru pietoni, copii și bunici care-și iau nepoții de la grădiniță. Aplicația funcționează după un principiu simplu: culege în mod automat viteza medie pe toate segmentele de drum și o trimite către toți utilizatorii conectați. Pe hartă se văd zonele cu probleme, iar telefonul îi redirecționează pe străzi lăturalnice pentru a-i ajuta să evite ambuteiajele. La ritmul în care se conduce în București și creșterea zilnică a numărului de mașini din trafic, Waze nu e decât o aspirină cu efecte temporare: ajută bulevardele să nu rămână complet sugrumate, dar mută restul autoturismelor în mișcare pe străzile pe care până mai ieri se jucau copiii cu bicicletele sau patinele. În scurtă vreme, toate vor fi paralizate.
Ambiția cu care primăria Capitalei vorbește despre măsuri de fluidizare a traficului într-un oraș care moare în fiecare secundă o situează total în afara problemei. Metropole mari ale Europei au testat zeci de ani ceea ce ai noștri promit prin semafoare inteligente și lărgirea unor părți din bulevarde. Peste tot, astfel de măsuri nu au adus decât o creștere incontrolabilă a mașinilor aflate în trafic. Momentul adevărului nu este, însă, foarte departe: Bucureștiul ori își va omorî cu proprie știință cetățenii, ori va lua măsuri radicale pentru a-l face locuibil.
În octombrie 2016, Hotnews scria că în ultimii cinci ani, numărul mașinilor înmatriculate în București și Ilfov a crescut cu peste 157.000.
București este cel mai congestionat oraș din Europa și al cincilea cel mai aglomerat oraș din lume, în ceea ce privește condițiile de trafic, potrivit celui mai recent index realizat de TomTom și citat de green-report.
Capitala României are cel mare nivel de poluare a aerului și a gălăgiei, iar aceasta este și percepția locuitorilor ei, spune un studiu făcut de Eurostat la jumătatea lui 2016. În 2014 organizațiile non-guvernamentale care monitorizează calitatea mediului estimau că Bucureștiul avea între 300 și 400 de tone de praf pe kilometru pătrat și că noxele pe care le elimină autoturismele reprezintă 70% din poluarea Capitalei.
Cum combate noul consiliu general al capitalei catastrofa ecologică a orașului?
Dintr-un buget colosal de 1,1 miliarde de euro pe 2017, va aloca 80 milioane euro pentru poduri, pasaje, parcari, 37 milioane euro pentru Pasajul Ciurel si strapungerea spre A1, 16 milioane euro pentru modernizarea Șoselei Pantelimon. Primarul General a declarat că se mai alocă bani pentru lărgirea străzii Prelungirea Ghencea, Străpungerea Buzești-Berzei-Uranus, pasajul pietonal Piața Eroii Revolutie și lărgirea străzii Fabrica de Glucoză.
Doar 11 milioane euro vor merge spre amenajarea a 3100 de locuri de parcare în parcări subterane și park & ride. Vor fi 1000 de locuri la Piața Constituției, 1000 de locuri la Sala Palatului. Pentru pistele de biciclete, în mărinimia domniei sale și a consiliului general, vor fi alocate 2 milioane euro. Cu alte 7 milioane de euro vor fi cumpărate mijloace de transport în comun.
Ca să tragem linie - într-un oraș în care autoturismele stau unele peste altele cățărate pe trotuare, pe spațiile verzi, în fața scărilor, în stațiile mijloacelor de transport, pe trecerile de pietoni, Primăria București alocă pentru parcări 1% din buget. Așa arată un trotuar dintr-o zonă centrală a orașului, la prânz.
Pentru pistele de biciclete care ar trebui să fie prioritate zero ca să-i încurajeze pe oameni să schimbe cele patru roți cu două, se alocă în 2017 mai puțin de 0,2% din buget (sursa: Hotnews).
Aceste cifre, cumulat cu sumele alocate pentru lărgirea diverselor străzi, pasaje, intersecții, developează perfect viziunea pe care o au primarul Capitalei și consiliul general față de dezvoltarea Bucureștiului, mobilitate, sănătate, mediu, verde, copii, sănătate.
O singură veste de aplaudat dacă va fi și pusă în aplicare pentru pietonii care mai speră că orașul poate fi (și) al lor. Primăria Generală a anunțat că studiază problema închiderii arterei Calea Victoriei în week-end-uri. Aceasta ar putea deveni un loc de promenadă și de dat cu bicicleta.
În ceea ce privește succesul mare al aplicației Waze în orașele aglomerate ale lumii, tot mai mulți cetățeni au început să ia atitudine față de creșterea bruscă a traficului pe străduțele pe care locuiesc. Traffic-weary homeowners and Waze are at war, again. Guess who’s winning? - scria Washington Post în iunie 2016. Cele mai multe plângeri au fost înregistrate în Los Angeles, unde oamenii au semnat petiții și le-au cerut încă din 2014 aleșilor locali să ia măsuri și să interzică Craze-Waze, așa cum a numit-o presa. Șefii poliției caută metode prin care să dezactiveze serviciile aplicației pentru aceste alei și să reducă traficul și poluarea. În Israel, mai multe comunități din subsurbiile Tel Aviv au anunțat în decembrie 2016 că îi dau în judecată pe inițiatorii aplicației.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
la cate tancuri vad in jurul blocurilor sau pe caile rutiere, ca sa nu mai spun de cine si cum sunt manate, ma intrebam cand vor apare si la noi – avem romani mandri care probabil sufera enorm cu gandul la ele !
infern pentru pietoni, copii și bunici care-și iau nepoții de la grădiniță …
La ritmul în care se conduce în București și creșterea zilnică a numărului de mașini din trafic …
străzile pe care până mai ieri se jucau copiii cu bicicletele sau patinele. În scurtă vreme, toate vor fi paralizate …
Unii merg cu 60 de kilometri la oră pe alei, de nu mai ai curajul să-ți lași nici măcar câinele dezlegat să zburde …
șoferi care claxonează, conduc isteric și se înjură unii pe alții pentru că nu mai încap …
Peste tot, astfel de măsuri nu au adus decât o creștere incontrolabilă a mașinilor aflate în trafic !
Ca să tragem linie - într-un oraș în care autoturismele stau unele peste altele cățărate pe trotuare, pe spațiile verzi, în fața scărilor, în stațiile mijloacelor de transport, pe trecerile de pietoni, Primăria București alocă pentru parcări 1% Dintr-un buget colosal de 1,1 miliarde de euro pe 2017 !
Colosal, PASAJ Pietonal Piața Eroii Revolutiei – 50 % din Capitla va fi blocata pentru vreo 10 ani ! Metroul din Drumul Taberei va constitui un etalon al recordului de timp ! Cu cat se aloca mai mult, cu atat vor creste veniturile unora si-i va face tot mai fericiti (ca fac parte din Tagma Alesilor Neamului ) !
tot mai mulți cetățeni au început să ia atitudine față de creșterea bruscă a traficului pe străduțele pe care locuiesc …
1. Reducerea numarului de cladiri prin abordarea la doua capete: demolare a structurilor perimate (ne mai ajuta si cutremurele), interzicerea construirii de noi imobile, indiferent de destinatie. In locul imobilelor demolate se pot organiza parcari si spatii verzi.
2. Mutarea institutiilor administrative si a diferitelor intreprinderi trafic-intensive (gen IT, comert) in zone necentrale. Nu vad de ce nu s-ar putea grupa activitati de administratie locala, birouri de lucru cu publicul (CI, Pasapoarte, licente autoturisme, etc...) intr-un minioras nou construit in afara centurii capitalei unde accesul sa se faca si cu linie de transport in comun dedicata. Nu vad de ce ministerele, agentiile guvernamentale, etc... n-ar putea fi mutate si ele.
Bucurestiul ne-dormitor ar putea sa se dedice in principal activitatilor culturale, ceea ce ar usura enorm nevoia de a circula prin el. Evident ca, in locul glumei proaste care este astazi, se impune o centura la nivel de autostrada.
Este adevărat că există și nesimțirea cetățenilor, a celor aflați la volan, dar și a pietonilor. Da, există. Se rezolvă prin amenzi aplicate ferm, coerent și consecvent.
Există x locuri în București cu indicatorul staționarea interzisă? Da, numai că în mai toate locurile astea nu există alternativă de parcare. Păi de ce se mai pune indicatorul? Deoarece... așa sînt normele. Cercul vicios al prostiei combinată cu rutina.
Cu voia unicului cititor al elucrubatiilor mele, voi incerca sa separ un pic planurile discutiei:
1. Lipsa de educatie a multora dintre concetatenii nostri din Capitala este de domeniul evidentei: oamenii arunca gunoaie sau scuipa pe strada, posesorii de patrupede le permit acestora sa se usureze oriunde, unii soferi isi golesc scrumierele direct prin fereastra autoturismului, in trafic soferii se injura, se claxoneaza si se sicaneaza reciproc de parca ar concura la trofeul "cretinul anului". Odata cu venirea primaverii, cersetorii ne asalteaza din nou la tot pasul. Si lista necivilizatiei si a subculturii se poate lungi oricat.
2. Pe de alta parte, administratia locala a Capitalei ne aduce,din 1990 incoace, noi si noi devezi de nepasare, nesimtire si incompetenta, indiferent de apartenenta politica a edililor.
O prima cauza este furnizata de insasi Legea Capitalei: Bucurestiul se afla in situatia absolut idioata de a avea 7 primari; pe cale de consecinta, primarii de sector isi administreaza "parohia" dupa cum ii taie capul, ne-existand o conducere integrata si unitara a Capitalei.
La randul sau, primarul general nu poate stabili niciun plan general de dezvoltare al Bucurestiului, lovindu-se de "independenta decizionala" a primarilor de sector.
In mod aberant, bucurestenii platesc 7 primari, 7 consilii locale, 7 divizii de functionari locali, iar Capitala ramane tot prost administrata.
Desigur ca parlamentarilor nostri nici prin vis nu le trece prin cap sa modifice legea, astfel incat Bucurestiul sa aiba un singur primar care sa-si numeasca 6 adjuncti pentru sectoare, astfel incat sa existe o conducere integrata si unitara a Capitalei; fiecare partid saliveaza sa aiba primarul lui de sector. Interesele locuitorilor capitalei nu au nicio relevanta.
D-na Firea pare sa nu stie ca alegerea dansei, precum si a cohortei de primari de sector si de consilieri pesedisti nu se datoreaza competentelor lor administrative, ci pur si simplu faptului ca opozitia, adica PNL si USR, au propus candidati care fie erau evident incompetenti pentru astfel de functii sau de-a dreptul prosti, fie erau slugi prea-plecate ale lui Johannis si ale Institutiilor de forta ale Statului.
D-na Firea et co au promis la alegeri si luna de pe cer; insa, la prima proba de competenta, si anume dezapezirea orasului, a demonstrat aceeasi incompetenta si nepasare ca toti predecesorii dansei: s-au dezapezit doar strazile principale, ca pe vremea comunistilor, iar strazile secundare si restul orasului au ramas cotropite de nameti pana la venirea primaverii.
Mai mult, actualii edili, in cardasie cu guvernul PSD, au acceptat legea ticaloasa a guvernului Ciolos prin care primariile si-au recapatat dreptul de a ridica masinile parcate neregulamentar. Va re-incepe furtul masinilor cetatenilor de catre autoritatile locale, pentru ca jecmanirea soferului este mai profitabila pentru d-na Firea decat construirea de parcari.
Vor re-incepe abuzurile contra soferilor aflati in imposibilitatea de a-si parca masinile conform canoanelor legii; nu ma refer aici la pitecantropii care isi lasa masinile pe linia de tramvai sau parcheaza la nesimtire blocand intersectiile cu masinile lor, ci la cetateanul care vine seara de la serviciu si constata ca pur si simplu nu are unde sa-si parcheze masina.
D-na Firea, care la viloiul ei din Voluntari are si garaj, iar la Primarie are locul de parcare asigurat, desigur ca nu intelege aceste lucruri.
Asta iarna, protestatarii bucuresteni care au infruntat gerul pentru o ordonanta de guvern pur tehnica si care nu-i privea si nu-i afecta cu nimic, daca ar fi avut o minima independenta de gandire, in loc sa se lase imbroboditi cu "pericolul" ordonantei respective, ar fi trebuit sa mitingeasca fix pentru incompetenta dovedita de edilii Capitalei in problema dezapezirii orasului.
Insa tinerii luptatori pentru dreptate s-au lasat indoctrinati pentru o alta "tema": caderea guvernului legitim ales si ridicarea de osanale stupide la adresa d-nei Kovesi. Iar Bucurestiul a ramas inecat in troiene, fara ca protestatarilor sa le pese.
ce parcari sa faci pe langa parcul herastrau? dar mite in centrul orasului (la cate sute de mii de locuri v-ati gandi?)
pe langa herastrau sunt trotuare cu banci: intre banca si pista de bicilisti de abea ai loc sa tii picioarele dar sa mai treaca si altcineva
pe calea victoriei, drum cu trafic serios, noua pista de biciclisti a omorat mai mult de o banda auto
bulumacii de pe marginea trotuarului plus pista bicicletelor rareori mai lasa loc pt o mama cu vre-un carucior - noroc de prea putini biciclisti, dar daca se iau in serios?
scriu astea ca sa ne gandim si unde, cum dar si cu ce!!! (si, si cu cine!)