Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Imaginea unei capitale europene care își omoară metodic locuitorii: ce nu face primăria, „rezolvă” Waze-ul

Vom deschide ușa de la scara blocului și ca să putem ieși, vom aștepta la semafor să se facă verde pentru pietoni. Capitala va deveni un loc aproape arid sub dictatura totală a autovehiculelor de toate tipurile. Dacă va fi cool să-ți cumperi camion, combină de treierat, tractor sau autobuz, să te dai cu el pe bulevarde și să postezi selfiuri pe Instagram și Facebook, orașul va fi plin de ele și de indivizi care le vor trânti prin rondurile de panseluțe cât vor sta pe la terasele de fițe (foto:metropotam.ro).

Imaginea nu e departe de ceea ce se întâmplă deja. Nu s-a dat tonul la camioane și treierătoare, dar străduțele din spatele marilor bulevarde au început să fie sufocate de șoferi care claxonează, conduc isteric și se înjură unii pe alții pentru că nu încap mai mult de unul pe sens. Unii merg cu 60 de kilometri la oră pe alei, de nu mai ai curajul să-ți lași nici măcar câinele dezlegat să zburde.

O mare necunoscută pentru mine, cetățean care se duce la vot, este dacă primarii care ne conduc orașul și sectoarele au făcut câțiva pași pe jos, dacă au mers vreodată cu mâinile în buzunare pe străduțe, în mijlocul zilei, ca să simtă pe pielea lor nenorocirea ce paște Capitala. 

Tehnologia - cu părțile ei rele, dar mai ales bune - a găsit soluții pentru șoferii blocați pe bulevarde. Una din cheile conducătorilor auto la ananghie se numește Waze. E mană cerească pentru cei care vor să se miște dintr-un loc în altul la volan, dar infern pentru pietoni, copii și bunici care-și iau nepoții de la grădiniță. Aplicația funcționează după un principiu simplu: culege în mod automat viteza medie pe toate segmentele de drum și o trimite către toți utilizatorii conectați. Pe hartă se văd zonele cu probleme, iar telefonul îi redirecționează pe străzi lăturalnice pentru a-i ajuta să evite ambuteiajele. La ritmul în care se conduce în București și creșterea zilnică a numărului de mașini din trafic, Waze nu e decât o aspirină cu efecte temporare: ajută bulevardele să nu rămână complet sugrumate, dar mută restul autoturismelor în mișcare pe străzile pe care până mai ieri se jucau copiii cu bicicletele sau patinele. În scurtă vreme, toate vor fi paralizate.

Ambiția cu care primăria Capitalei vorbește despre măsuri de fluidizare a traficului într-un oraș care moare în fiecare secundă o situează total în afara problemei. Metropole mari ale Europei au testat zeci de ani ceea ce ai noștri promit prin semafoare inteligente și lărgirea unor părți din bulevarde. Peste tot, astfel de măsuri nu au adus decât o creștere incontrolabilă a mașinilor aflate în trafic. Momentul adevărului nu este, însă, foarte departe: Bucureștiul ori își va omorî cu proprie știință cetățenii, ori va lua măsuri radicale pentru a-l face locuibil.

În octombrie 2016, Hotnews scria că în ultimii cinci ani, numărul mașinilor înmatriculate în București și Ilfov a crescut cu peste 157.000. 

București este cel mai congestionat oraș din Europa și al cincilea cel mai aglomerat oraș din lume, în ceea ce privește condițiile de trafic, potrivit celui mai recent index realizat de TomTom și citat de green-report.

Capitala României are cel mare nivel de poluare a aerului și a gălăgiei, iar aceasta este și percepția locuitorilor ei, spune un studiu făcut de Eurostat la jumătatea lui 2016. În 2014 organizațiile non-guvernamentale care monitorizează calitatea mediului estimau că Bucureștiul avea între 300 și 400 de tone de praf pe kilometru pătrat și că noxele pe care le elimină autoturismele reprezintă 70% din poluarea Capitalei.

Cum combate noul consiliu general al capitalei catastrofa ecologică a orașului?

Dintr-un buget colosal de 1,1 miliarde de euro pe 2017, va aloca 80 milioane euro pentru poduri, pasaje, parcari, 37 milioane euro pentru Pasajul Ciurel si strapungerea spre A1, 16 milioane euro pentru modernizarea Șoselei Pantelimon. Primarul General a declarat că se mai alocă bani pentru lărgirea străzii Prelungirea Ghencea, Străpungerea Buzești-Berzei-Uranus, pasajul pietonal Piața Eroii Revolutie și lărgirea străzii Fabrica de Glucoză.

Doar 11 milioane euro vor merge spre amenajarea a 3100 de locuri de parcare în parcări subterane și park & ride. Vor fi 1000 de locuri la Piața Constituției, 1000 de locuri la Sala Palatului. Pentru pistele de biciclete, în mărinimia domniei sale și a consiliului general, vor fi alocate 2 milioane euro. Cu alte 7 milioane de euro vor fi cumpărate mijloace de transport în comun.

Ca să tragem linie - într-un oraș în care autoturismele stau unele peste altele cățărate pe trotuare, pe spațiile verzi, în fața scărilor, în stațiile mijloacelor de transport, pe trecerile de pietoni, Primăria București alocă pentru parcări 1% din buget. Așa arată un trotuar dintr-o zonă centrală a orașului, la prânz.


Pentru pistele de biciclete care ar trebui să fie prioritate zero ca să-i încurajeze pe oameni să schimbe cele patru roți cu două, se alocă în 2017 mai puțin de 0,2% din buget (sursa: Hotnews).

Aceste cifre, cumulat cu sumele alocate pentru lărgirea diverselor străzi, pasaje, intersecții, developează perfect viziunea pe care o au primarul Capitalei și consiliul general față de dezvoltarea Bucureștiului, mobilitate, sănătate, mediu, verde, copii, sănătate. 

O singură veste de aplaudat dacă va fi și pusă în aplicare pentru pietonii care mai speră că orașul poate fi (și) al lor. Primăria Generală a anunțat că studiază problema închiderii arterei Calea Victoriei în week-end-uri. Aceasta ar putea deveni un loc de promenadă și de dat cu bicicleta.

În ceea ce privește succesul mare al aplicației Waze în orașele aglomerate ale lumii, tot mai mulți cetățeni au început să ia atitudine față de creșterea bruscă a traficului pe străduțele pe care locuiesc. Traffic-weary homeowners and Waze are at war, again. Guess who’s winning? - scria Washington Post în iunie 2016. Cele mai multe plângeri au fost înregistrate în Los Angeles, unde oamenii au semnat petiții și le-au cerut încă din 2014 aleșilor locali să ia măsuri și să interzică Craze-Waze, așa cum a numit-o presa. Șefii poliției caută metode prin care să dezactiveze serviciile aplicației pentru aceste alei și să reducă traficul și poluarea. În Israel, mai multe comunități din subsurbiile Tel Aviv au anunțat în decembrie 2016 că îi dau în judecată pe inițiatorii aplicației

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Era un film cu un tip de masina cu motor de tanc si roti de bascula de 150 tone care storcea tot ce intalnea in cale, inclusiv locuinte !
    la cate tancuri vad in jurul blocurilor sau pe caile rutiere, ca sa nu mai spun de cine si cum sunt manate, ma intrebam cand vor apare si la noi – avem romani mandri care probabil sufera enorm cu gandul la ele !
    infern pentru pietoni, copii și bunici care-și iau nepoții de la grădiniță …
    La ritmul în care se conduce în București și creșterea zilnică a numărului de mașini din trafic …
    străzile pe care până mai ieri se jucau copiii cu bicicletele sau patinele. În scurtă vreme, toate vor fi paralizate …
    Unii merg cu 60 de kilometri la oră pe alei, de nu mai ai curajul să-ți lași nici măcar câinele dezlegat să zburde …
    șoferi care claxonează, conduc isteric și se înjură unii pe alții pentru că nu mai încap …
    Peste tot, astfel de măsuri nu au adus decât o creștere incontrolabilă a mașinilor aflate în trafic !
    Ca să tragem linie - într-un oraș în care autoturismele stau unele peste altele cățărate pe trotuare, pe spațiile verzi, în fața scărilor, în stațiile mijloacelor de transport, pe trecerile de pietoni, Primăria București alocă pentru parcări 1% Dintr-un buget colosal de 1,1 miliarde de euro pe 2017 !
    Colosal, PASAJ Pietonal Piața Eroii Revolutiei – 50 % din Capitla va fi blocata pentru vreo 10 ani ! Metroul din Drumul Taberei va constitui un etalon al recordului de timp ! Cu cat se aloca mai mult, cu atat vor creste veniturile unora si-i va face tot mai fericiti (ca fac parte din Tagma Alesilor Neamului ) !
    tot mai mulți cetățeni au început să ia atitudine față de creșterea bruscă a traficului pe străduțele pe care locuiesc …
    • Like 0
  • Ionut C check icon
    Daca ar exista un ratb civilizat (sa nu mori de cald vara sau de frig iarna) si o retea de metrou ce sa acopere cartierele dormitor ar scadea nr. de masini plimbate aiurea in trafic. In alte ordine de idei daca vrei sa limitezi aglomeratia + poluarea in zona centrala introduci o taxa (gen Londra) asa cum intentioneaza actuala guvernare (taxa la noi e pt a acapara bani la buget nu ca i-ar interesa pe guvernanti sau primari de aglomeratie si poluare). Daca totusi taxa aceea ar tine cont de gradul de poluare al masinii ai putea sa limitezi cu ajutorul ei traficul rablelor de 300-800 euro venite dupa eliminarea taxei de poluare. Daca dai autorizatie de constructie pt mall-uri in centrul Bucurestiului normal ca se sugruma traficul ... Cate locuri de parcare pot fi in jurul unui bloc de 10 etaje si cate masini apartin de acel bloc ? Cat timp va fi mai usor si rapid sa traversezi Bucurestiul de la nord la sud si de la est la vest vor folosi centura ocolitoare (atat cat este) "decat" tir-urile. Niste trenuri usoare pt navetisti in zonele Voluntari - Afumati, Domnesti - Ghencea, Jilava - Giurgiului, evident concetatenii sa-si cumpere bilet :)
    • Like 0
    • @ Ionut C
      check icon
      Ce vorbești, stimate conlocutor? În cîte capitale din alte țări ai fost? Ai cumva impresia că în Atena, să spunem, mașinile au aer condiționat? ASta ca să dau un exemplu de capitală unde vara sînt 40 de grade la umbră. Posibil ca unele să aibă, eu nu le-am întîlnit. Poate tramvaiele noi de pe liniile 1,2 și 3, nu știu. Verificați dv. și spuneți-ne. Deci, după părerea dv., problema principală este că RATB nu are aer condiționat. Bravo, felicitări. Mai veniți și cu alte lucruri d-astea, să ne mai luminăm și noi.
      • Like 0
  • Observ ca o anume solutie nu e curtata de nimeni. Ma refer la reducerea nevoii de a te deplasa cu autoturismul prin Bucuresti si, in special de a parca prin Bucuresti. Aici ar fi doua cai de abordare.

    1. Reducerea numarului de cladiri prin abordarea la doua capete: demolare a structurilor perimate (ne mai ajuta si cutremurele), interzicerea construirii de noi imobile, indiferent de destinatie. In locul imobilelor demolate se pot organiza parcari si spatii verzi.

    2. Mutarea institutiilor administrative si a diferitelor intreprinderi trafic-intensive (gen IT, comert) in zone necentrale. Nu vad de ce nu s-ar putea grupa activitati de administratie locala, birouri de lucru cu publicul (CI, Pasapoarte, licente autoturisme, etc...) intr-un minioras nou construit in afara centurii capitalei unde accesul sa se faca si cu linie de transport in comun dedicata. Nu vad de ce ministerele, agentiile guvernamentale, etc... n-ar putea fi mutate si ele.

    Bucurestiul ne-dormitor ar putea sa se dedice in principal activitatilor culturale, ceea ce ar usura enorm nevoia de a circula prin el. Evident ca, in locul glumei proaste care este astazi, se impune o centura la nivel de autostrada.
    • Like 1
    • @ N Cojocaru
      check icon
      Ba s-au discutat chestiunile astea, noi stăm rău cu practica, nu cu teoria. V-aș trimite niște poze cu blocuri P + 4 pe la margine de zonă de habitat, să vedeți ce aprobări dă primăria, o stradă deja îngustă gîtuită de noile blocuri, noroaie, mizerie, lipsă parcări. O asemenea idioțenie actuală, cu blocuri în construcție, numai în București am văzut. Păi așa ne sinucidem, pur și simplu.
      • Like 1
  • O idee pentru a scăpa capitala de sufocare: sa nu se emită autorizație de construcție fara ca proiectul să prevadă parcare subterană sau pe terenul proprietarul. Dacă se făcea asa si pana acum, masinile nu mai stăteau pe carosabil sau trotuare. Străzile erau mai largi, iar traficul mai fluent. Si unde te duceau cu treabă in oras, aveai loc de parcare la institutia respectiva. Asa se procedează, de exemplu, In Elvetia. Nu vezi nici o masina parcata decat in locuri special amenajate. In ce priveste închiderea unor artere in weekend pentru pietoni, mi se pare că acest lucru ar crea un haos si mai mare in traficul capitalei, unde nu sunt condiții pentru asa ceva. Si inca ceva: e foarte scump sa parchezi masina in oras. 5 lei pentru o oră mi se pare foarte mult. Ar insemna cel putin 40 de lei pe zi pentru o persoana care lucrează 8 ore undeva si trebuie sa parcheze. Propun parcare gratuită, nu transport un comun gratuit. Nu vad de ce un posesor de autovehicul trebuie sa plateasca atât de mult ca masina lui sa stea, în timp ce un călător nu trebuie sa plateasca nimic pentru ca sa circule cu autobuzul.
    • Like 0
    • @ Cristina Grecu
      check icon
      Se construiește într-o veselie nu numai fără parcări subterane sau la nivelul 1, cum este în multe țări, ci se continuă înghesuirea blocurilor în zone deja înghesuite.
      • Like 1
  • Zilele trecute am trimis către primăria Capitalei un Punct de vedere la Planul de mobilitate urbană durabilă 2016-2030....in care am specificat ca va trebuii sa privim în sus la nivelul +1, fiindcă nivelul 0 este sufocat, nivelul -1 este nesigur pentru un oraș de câmpie cu multe capcane. Dacă îmi dați o adresă de e-mail vil trimit.
    • Like 0
  • check icon
    Eu cred că de ani buni, poate de decenii, primarii nu mai merg pe jos ori cu metroul ori cu autobuzul. În mod normal, ar trebui să facă asta cel puțin o dată pe săptămână... Nu zic mai des, deoarece nu cred că au timp. Bucureștiul are nevoie de multă coerență, de un plan... Niciun primar, nici general, nici de sector, nu a reușit să facă asta sau, poate, nu a reușit să impună vreo propunere coerentă. Eu cunosc unele propuneri, unele cât se poate de concrete. Există, de ex., două analize ample despre zona metropolitană București, una dintre ele prezentată chiar într-o broșură, alta nepublicată (cred, nici azi), dar cu zeci de planuri, cu variante etc. Ei și? Varianta asta a doua urma să fie supusă undei dezbateri parlamentare prin 2003, s-a ales praful. E doar un exemplu. Există tot felul de analize privind traficul, privind transportul în comun... Ei și?
    Este adevărat că există și nesimțirea cetățenilor, a celor aflați la volan, dar și a pietonilor. Da, există. Se rezolvă prin amenzi aplicate ferm, coerent și consecvent.
    Există x locuri în București cu indicatorul staționarea interzisă? Da, numai că în mai toate locurile astea nu există alternativă de parcare. Păi de ce se mai pune indicatorul? Deoarece... așa sînt normele. Cercul vicios al prostiei combinată cu rutina.
    • Like 1
  • Cri check icon
    Analiza d-lui Alex Livadaru este perfect ancorata in realitate, insa distinsul autor amesteca lucrurile, punand incompetenta si nesimtirea crase ale autoritatilor locale, in aceeasi oala cu nesimtirea, la fel de crasa, a multor bucuresteni.
    Cu voia unicului cititor al elucrubatiilor mele, voi incerca sa separ un pic planurile discutiei:
    1. Lipsa de educatie a multora dintre concetatenii nostri din Capitala este de domeniul evidentei: oamenii arunca gunoaie sau scuipa pe strada, posesorii de patrupede le permit acestora sa se usureze oriunde, unii soferi isi golesc scrumierele direct prin fereastra autoturismului, in trafic soferii se injura, se claxoneaza si se sicaneaza reciproc de parca ar concura la trofeul "cretinul anului". Odata cu venirea primaverii, cersetorii ne asalteaza din nou la tot pasul. Si lista necivilizatiei si a subculturii se poate lungi oricat.
    2. Pe de alta parte, administratia locala a Capitalei ne aduce,din 1990 incoace, noi si noi devezi de nepasare, nesimtire si incompetenta, indiferent de apartenenta politica a edililor.
    O prima cauza este furnizata de insasi Legea Capitalei: Bucurestiul se afla in situatia absolut idioata de a avea 7 primari; pe cale de consecinta, primarii de sector isi administreaza "parohia" dupa cum ii taie capul, ne-existand o conducere integrata si unitara a Capitalei.
    La randul sau, primarul general nu poate stabili niciun plan general de dezvoltare al Bucurestiului, lovindu-se de "independenta decizionala" a primarilor de sector.
    In mod aberant, bucurestenii platesc 7 primari, 7 consilii locale, 7 divizii de functionari locali, iar Capitala ramane tot prost administrata.
    Desigur ca parlamentarilor nostri nici prin vis nu le trece prin cap sa modifice legea, astfel incat Bucurestiul sa aiba un singur primar care sa-si numeasca 6 adjuncti pentru sectoare, astfel incat sa existe o conducere integrata si unitara a Capitalei; fiecare partid saliveaza sa aiba primarul lui de sector. Interesele locuitorilor capitalei nu au nicio relevanta.
    D-na Firea pare sa nu stie ca alegerea dansei, precum si a cohortei de primari de sector si de consilieri pesedisti nu se datoreaza competentelor lor administrative, ci pur si simplu faptului ca opozitia, adica PNL si USR, au propus candidati care fie erau evident incompetenti pentru astfel de functii sau de-a dreptul prosti, fie erau slugi prea-plecate ale lui Johannis si ale Institutiilor de forta ale Statului.
    D-na Firea et co au promis la alegeri si luna de pe cer; insa, la prima proba de competenta, si anume dezapezirea orasului, a demonstrat aceeasi incompetenta si nepasare ca toti predecesorii dansei: s-au dezapezit doar strazile principale, ca pe vremea comunistilor, iar strazile secundare si restul orasului au ramas cotropite de nameti pana la venirea primaverii.
    Mai mult, actualii edili, in cardasie cu guvernul PSD, au acceptat legea ticaloasa a guvernului Ciolos prin care primariile si-au recapatat dreptul de a ridica masinile parcate neregulamentar. Va re-incepe furtul masinilor cetatenilor de catre autoritatile locale, pentru ca jecmanirea soferului este mai profitabila pentru d-na Firea decat construirea de parcari.
    Vor re-incepe abuzurile contra soferilor aflati in imposibilitatea de a-si parca masinile conform canoanelor legii; nu ma refer aici la pitecantropii care isi lasa masinile pe linia de tramvai sau parcheaza la nesimtire blocand intersectiile cu masinile lor, ci la cetateanul care vine seara de la serviciu si constata ca pur si simplu nu are unde sa-si parcheze masina.
    D-na Firea, care la viloiul ei din Voluntari are si garaj, iar la Primarie are locul de parcare asigurat, desigur ca nu intelege aceste lucruri.
    Asta iarna, protestatarii bucuresteni care au infruntat gerul pentru o ordonanta de guvern pur tehnica si care nu-i privea si nu-i afecta cu nimic, daca ar fi avut o minima independenta de gandire, in loc sa se lase imbroboditi cu "pericolul" ordonantei respective, ar fi trebuit sa mitingeasca fix pentru incompetenta dovedita de edilii Capitalei in problema dezapezirii orasului.
    Insa tinerii luptatori pentru dreptate s-au lasat indoctrinati pentru o alta "tema": caderea guvernului legitim ales si ridicarea de osanale stupide la adresa d-nei Kovesi. Iar Bucurestiul a ramas inecat in troiene, fara ca protestatarilor sa le pese.






    • Like 1
  • de acord cu criticile dar si cateva solutii (altfel ramanem intr-o opozitie -corecta - dar fara sens, precum mai toate formatiunile de la putere/conducere care isi cauta o revenire ...cate 4 ani)
    ce parcari sa faci pe langa parcul herastrau? dar mite in centrul orasului (la cate sute de mii de locuri v-ati gandi?)
    pe langa herastrau sunt trotuare cu banci: intre banca si pista de bicilisti de abea ai loc sa tii picioarele dar sa mai treaca si altcineva
    pe calea victoriei, drum cu trafic serios, noua pista de biciclisti a omorat mai mult de o banda auto
    bulumacii de pe marginea trotuarului plus pista bicicletelor rareori mai lasa loc pt o mama cu vre-un carucior - noroc de prea putini biciclisti, dar daca se iau in serios?
    scriu astea ca sa ne gandim si unde, cum dar si cu ce!!! (si, si cu cine!)
    • Like 1
  • Cossmin check icon
    De obicei evit să merg cu mașina, dar dacă tot orașul ar fi plin de piste de biciclete, eu n-aș avea cum să le folosesc. Nu am spațiu în care să depozitez bicicleta și nu pot să o las afară, ca pe mașină, deoarece n-ar rezista mai mult de o oră până să fie furată. Metroul prezentat ca alternativă la folosirea mașinii este deja supraaglomerat la orele de vârf. Capitala este sufocată indiferent de mijlocul de transport ales.
    • Like 0
    • @ Cossmin
      Nu este o solutie universala la problemele traficului din Bucuresti, dar problema depozitarii bicicletei nu este asa de importanta cum iti pare. Exista biciclete pliabile, care se desfac si se strang in mai putin de un minut, si ocupa acelasi spatiu ca o valiza. Dar nici nu ar fi nevoie de aceasta investitie personala daca ar exista statii de bike sharing in Bucuresti, asa cum sunt in (aproape) toate capitalele europene.
      • Like 0
  • check icon
    La noi orice s-ar face către o aerisire și reducere a traficului nu va avea sorți de izbândă,căci românul poate fi restanțier la bănci,la administrația blocului,să n-aibă bani de medicamente și încălțăminte, dar va avea pt. troaca vieții lui(la mâna a două și germană musai) cu care să se ducă până la magazin în văzul vecinilor(invidiosi.crede el) și chiar la muncă(deși cu metroul ajunge mai repede).Credeți că dacă primăria ar aloca un miliard de euro pt. piste de biciclete,românii s-ar duce cu bicicleta la job sau aiurea?Nu, vă spun eu,se vor duce tot cam aceiași care se duc și acum cu bicicleta,căci vrei să creadă vecinii că-i sărac de se duce pe jos sau cu bicicleta la serviciu,să nu-și poată etala garderoba chicioasă(cu brand-uri „originale„ dar făcute în China,ce naiba....ca să nu mai vorbim de lenea aproape congenitală generalizată,de mare succes, inclusiv la adolescenți.
    • Like 1
    • @
      check icon
      Nu cred că problema se rezolvă dacă faci piste de biciclete, ci exact pe dos: faci piste de biciclete DUPĂ ce rezolvi traficul sălbatic. Stați o oră oriunde în centru ori în alt loc aglomerat, veți fi îngroziți de numărul celor care: 1. blochează intersecția la schimbarea de culoare, deși nu au unde să se ducă; 2. trec pe roșu înainte (lucru cu atît mai grav cu cît este mai mare intersecția) și, ca să fie și mai grav, cînd văd că se schimbă culoarea accelerează, astfel că trec pe roșu cu mult peste 60 km/h; 3. blochează dreapta deși există semafor intermitent verde la dreapta; 4. parchează pe trotuar, sfidător în curmeziș; 5. tot felul de alte mitocănii „românești”. Păi, domnul meu, mai întâi începi cu astea, razi ferm și coerent pe toți cei care comit faptele de mai sus și veți vedea cum se ordonează totul. Din toate orașele mari pe care le-am văzut, Bucureștiul este singurul unde traficul a atins sălbăticia și mitocănia absolută. Asta se vindecă foarte repede, prin măsuri clare și ferme, anunțate la televizor: „de luni x martie, stimați cetățeni, poliția circulația va aplica ferm și fără menajamente normele de circulație”, să vedeți ce rapid se cumințesc toți. Foarte rapid. Cu condiția ca măsurile să fie ferme, clare și nu cu rea credință, de ex. să spui că nu are voie să parcheze în locul x, de ex. în Pantelimon, în condițiile în care NU are alternativă. Să începem cu șoferii MAI și ai instituțiilor statului, cei mai mulți au impresia că ei sînt mai șmecheri decît restul. Nu mă refer, desigur, la cei aflați în misiune unde chiar trebuie să meargă repede.
      • Like 1
    • @
      Din pacate nu cred ca e asa de simplu. Simpla draconizare a masurilor punitive, fara alte masuri complementare, nu este o solutie pe termen lung. Mai degraba, regulile vor fi incalcate si mai agresiv acolo unde nu va fi supraveghere, pentru ca politia nu poate fi peste tot, si oamenii tot vor circula in oras.
      • Like 0
    • @ Altcineva
      check icon
      Eu cred că ar trebui început de undeva, dacă bocim fără să facem nimic și să scriem lamente naționale pe tema „la noi nu se poate” nu ajungem niciunde. În loc să mediatizăm pînă la saturație tema „DNA este cu noi”, poate ar fi timpul să scriem capitolul „noi cu noi”.
      • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult