Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Make Bucharest great again: interzis condusul mașinilor de către bătrâni, tineri și femei cu copii! Și de către restul...

Pentru că traficul din București o permite, găsiți mai jos prima opinie din Republica scrisă integral la volan, în timpul deplasării. Mă rog, deplasare e un termen ușor optimist. Platforma Târârii. Un set simplu de reguli ușor aplicabile care propun, în timp real, o serie de modalități și tehnici prin care traficul bucureștean poate deveni din nou superb.

Începem cu participanții la trafic. Propun interdicția conducerii autovehiculelor de către persoane mai bătrâne de 54 de ani (oricum n-au unde să se ducă), femeilor cu copii (mai bine stau cu ei în parc), angajaților cu mai puțin de 5 ani experiență (ar trebui să bage ore suplimentare la birou în loc să umble creanga prin oraș), tinerilor mai tineri de 25 de ani (să mai ia și autobuzul). 

Carnetul de conducere să se poată elibera numai persoanelor care au minimum două mastere în științe diferite, care reușesc sub 10 secunde suta de metri plat și pot face 70 de flotări fără oprire. Se interzice manipularea autovehiculelor de către persoane cu tunsori sau culori ciudate ale părului. Se interzice transportul copiilor la școală sau gradiniță (cu toții vor fi educați prin sistemul homeschooling). Rămase goale, instituțiile de învățământ vor fi demolate și transformate în parcări supraetajate.

Continuăm cu autovehiculele. Se interzice efectiv si imediat circulația autovehiculelor de culoare albă și neagră, incluzând coloanele oficiale. Se interzice accesul autovehiculelor înmatriculate în județe din sudul țării, Moldova și, de ce nu, Ardeal. Ei oricum preferă să meargă la Budapesta.

Ne oprim la intersecții și semafoare. Ne oprim și tot stăm… Propun transformarea semafoarelor în jocuri de lumini, creându-se astfel atracții turistice unice în lume. Prioritatea în intersecție se dă pe bază de (în ordine descrescătoare): valoarea mașinii, mărimea mașinii, grosimea bicepsului șoferului. Semnele de „prioritate” și „cedează trecerea” vor fi colectate, împachetate și trimise lui Adrian Ghenie, care le va transforma într-o instalație, vândută ulterior la Sotheby’s cu zeci de milioane de euro, bani cu care se vor mai construi 5 kilometri de centură.

Apropo de centură, ea va fi transformată într-o pistă gigantică de bicicliști. Se permit exclusiv semi-cursiere, biciclete cu coșuleț sau fără frâne. În toate celelalte zone ale orașului accesul cu biciclete este strict interzis, ele trebuind a fi împinse de coarne și lăsate care încotro, pentru a fi furate cu ușurință.

Polițiștii rutieri vor prelua funcțiile de: ghid turistic, reglatori de presiune a cauciucurilor, entertaineri urbani, statui. Vehiculele de patrulă vor fi dotate cu dozatoare de sucuri carbogazoase, dulciuri, gustări, vată de zahăr. Radarele mobile vor fi folosite de revistele glossy pentru pictoriale de lifestyle. Site-ul Poliției Rutiere se va transforma într-o pagină uriașă de selfie-uri ale polițiștilor alături de supraviețiutorii din trafic.

Regulile de circulație și sancțiunile se modifică după cum urmează: viteza minimă de deplasare în oraș e de 90 km/h, schimbarea de bandă se pedepsește cu închisoarea, depășirea prin dreapta cu amputarea unui membru. Parcarea în locuri nepermise se sancționează cu incendierea autovehiculului. Parcagiii vor fi trimiși la muncă silnică. Benzile de autobuz vor fi separate printr-un zid electrificat. Șinele de tramvai vor fi protejate cu mine antipersonal.

Fiecare tentativă de folosire a mașinii trebuie însoțită de o cerere tipărită în trei exemplare și aprobată de Dacian Cioloș, Biserica Ortodoxă și plenul Senatului. Drum bun!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Domnul Pilat glumeste acru. Noi trebuie sa intelegem de aici ca, de fapt, masurile care se iau pentru de-poluare, de-congestionare si siguranta sunt exagerate. Ceva l-a atins tare la suflet Sau la portofel.
    • Like 0
  • Victor66 check icon
    Ce-ai patit, boss? Cine te-a suparat?
    • Like 1
  • Dincolo de hazul de necaz, sa incercam sa ne imaginam salvarile incercand sa transporte un cardiac in criza sau un tanar injunghiat sau vistima unui accident de circulatie din oricare din cartierele Pantelimon, Vitan, Berceni, Rahova, Ferentari si altele, pana aproape de Mogosoaia, la spitalele de urgenta pe care inteligentii vor sa le construiasca tocmai acolo.
    Oare mai exista undeva in vreo tara spitale de urgenta la periferia localitatilor? Dupa stiinta mea acestea sunt localizate cat mai central, pentru a reduce timpul de aducere a celor in nevoie la o camera de garda. Sau se construiesc mai multe, mai mici, raspandite uniform in teritoriu, tot pentru reducerea timpului de aducere a pacientilor.
    Sau o fi alta minciuna marca PSD? Ideea de a incepe constructia tocmai la anul, in toamna tarziu, inaintea anului electoral 2020 pare sa confirme ipoteza. Acesta o fi ultimul proiect PSD in sanatate, dupa ce nu se mai vorbeste despre cele opt spitale regionale care se imputinasera la trei. Iar in urmatoarea campanie electorala se va spune ca din cauza "statului paralel" nu au putut face nimic.
    • Like 1
  • E bine să ai umor în traficul dâmbovițean, altfel ajungi undeva unde te plimbă alții în cărucior. Și e bine să citești articolul până la capăt altfel dacă o iei în serios, te enervezi la poanta cu "peste 54" deși la noi 65 ar fi o primă limitare, iar mamele cu copii... nu prea mai au timp de parcuri. Eu aș pune o limită de IQ la examenul de șofer dar și pentru dreptul la vot, ce ziceți de ultima chestie?
    • Like 2
    • @ Marius Toma
      Marius Toma IQ nu e relevant, (puterea de memorare nu e legata de IQ ) La condus.si la vot as impune cresterea varstei de majorat, desi nici asta nu garanteaza mare lucru. Educatia e cheia...
      • Like 0
  • otheh check icon
    Propun si eu 2 masuri pe care dna Firea le poate lua rapid pentru fluidizarea traficului : daca autostrazile suspendate marca Oprescu nu au functionat, propun construirea unor autostrazi scufundate, intrucat avem deja gropile facute; in acest fel, cand cazi cu masina in groapa, iti poti continua drumul linistit pe sub pamant, si poti iesi la suprafata pe la prima gaura de metrou. A doua masura, mult mai rapida si eficienta, consta in amplasarea trecerilor de pietoni, nu de-a latul soselei, ci de-a lungul acesteia, fapt care va fluidiza traficul prin imputinarea pietonilor.
    • Like 5
    • @ otheh
      check icon
      votez pentru, desi eu care credeam ca gropile alea aiurea sunt facute sa poti lua metroul, dambovita si apele reziduale din mers :)
      ce respect va informez ca fluidizarea traficului, in limbaj curent, normal, se traduce in limba mi cu "afluà" (afluà = a veni cu grămada.)
      • Like 0
  • check icon
    de cate ori privesc serios catre doamna firea vad un ansamblu realizat din bucati ce provin din norica nicolae - impertinenta si picioarele -, udrea - incapatanarea si pieptul - si ponta - prostia grobiana si implicarea. in opinia mea : idiotul perfect !
    despre bucuresti cred ca daca abandonam autovehicolele si urcam toti pe biciclete haosul va fi si mai mare :))
    • Like 2
    • @
      @ Andriescuus Lucian Ingredientul care le leaga pe toate este smechereala. Sa parvii, trebuie sa fii smecher.
      • Like 0
  • check icon
    Mai în glumă mai în serios ar cam trebui să învățăm de la sud-coreeni ce înseamnă circulația în orașe de orice tip, restul e haz de necaz vis-a-vis de faptul că oamenii nu se pot juca cu jucăria favorită(automobilul) așa cum vor din cauza accesibilității acesteia de către marea majoritate a coopiilor adulți.Cred că ar trebui construite niște orașe MAI dedicate automobilelor decât în prezent cu parcări dormitor pe verticală în care oamenii să doarmă direct în mașini și apoi să conducă nonstop pe străzi cu sensuri unice,multibenzi,cu fastfood drive-uri peste tot și uite așa toată lumea ar fi mulțumită.
    • Like 1
  • Dar ce spuneți ? Aceste momente "moarte" din trafic sunt unele dintre cele mai vii, adevărate oaze de creativitate și de meditație, după cum chiar dumneavoastră ne arătați.

    Aceste momente de intimitate forțată sunt printre puținele când putem să ne conectăm cu noi, să empatizăm cu colegii de trafic și să reflectăm la condiția de a fi om. De câte ori, stând la semafor, nu v-ați gândit cât de aproape și totuși cât de departe sunteți de ceilalți "colegi" de așteptare ? Fiecare în treaba lui/ei, dar momentan captivi ai unei aceleiași circumstanțe. La scară largă putem vedea chiar viața ca fiind o astfel de "captivitate".

    Aceasta este una dintre cele mai proflifice și fecunde idei ce au fost exploatate în cărți și filme, când oamenii sunt forțați să iasă din bula proprie pentru a descoperi lumea de dincolo, din ceilalți, tracând peste iluzia barierelor mentale.

    Vă plângeți de această stare de fapt ? Eu zic că este una dintre puținele care ne mai țin oameni. Să nu uităm, într-o lume perfectă umanitatea nu mai există...
    • Like 1
  • Se interzice circulatia masinilor in zonele protejate ale orasului si de la Casa Scanteii pana in cartierul Tineretului fara taxa de poluare platita. Fluxul de masini va fi preluat de autostrada de centura. Daca sunt prea multe masini, asta e, ca nu o sa murim sufocati in oras ca toata lumea vrea cu masina in Bucuresti. In zona Piata Victoriei situatia oricum este dramatica. Aviatorilor e plin, Dorobanti plin, Iancu de Hunedoara plin, Kiseleff plin, arh. Ion Mincu plin, Beller plin. Str Roma plina, str. Paris plina, str. Sofia plina, str. Andrei Muresanu plina. S-a umplut in ultimii 3-4 ani ca primaria a aplicat un plan de fluidizare a traficului pe aici, cu intersectii monitorizate si tot tacamul. Rezultatul a fost ca au aparut si mai multe masini. Cum vreti sa se circule mai usor daca nu e loc?
    • Like 1
    • @ Victor Groza
      check icon
      În toată lumea s-a observat efectul pervers al „fluidizării„ traficului,adică cu cât îl fluidizezi mai mult, cu atât se aglomerează mai tare,căci îndeamnă oamenii să-și trăiască cât mai mult din viață în jucăria preferată--automobilul-
      • Like 1
    • @ Victor Groza
      check icon
      Care șosea de centură?! Bucureștiul este, cred, singura capitală europeană fără șosea de centură (nu am văzut toate capitalele, dar am văzut cîteva). Faptul că, puse cap la cap, bucățelele de centură însumează cîteva zeci de km nu înseamnă nimic, un oraș ca Bucureștiul, de mărimea Vienei, trebuie să aibă o șosea de centură cu 2-3 benzi pe sens (3 pe anumite porțiuni) + bulevarde de trafic intens, fără treceri de pietoni ori cu cît mai puține asemenea treceri, cu pasaje pietonale la toate marile intersecții. Asta înseamnă că pasaje precum cel de la Universitate, mai mare rușinea, singurul din București de acest fel, ar trebui să mai fie vreo 10 în prima fază și încă vreo 25 fazele ulterioare.
      • Like 1
    • @
      Victor Groza Am mai vazut si eu nste orase prin vest, pot fi multe treceri de pietoni, ca si ei trebuie sa aiba acces de colo colo, pe oriunde, numai direct pe strada nu Pe dedesupt, pe desupra, e loc sufiecient.
      • Like 0
  • Dan check icon
    Ai uitat ca trebuie interzisa claxonarea in timpul scrierii SMS-urilor, cu exceptia situatiei in care se incheie o propozitie prin semnul intrebarii sau semnul exclamarii.
    • Like 3


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult