Sari la continut

Protecția datelor cu caracter personal

Din 25 mai Republica.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Impozitarea tichetelor cadou în ultima lună de aplicare a actualului Cod fiscal

Odată cu ziua de 1 decembrie 2015, ziua națională a României, zi emoționantă de care suntem mândri, ce ne scoate din letargia vremurilor cotidiene, începe și iarna, mai exact luna cadourilor. Astfel, cu toții ne gândim la bucuria sărbătorilor de iarnă, ne gândim la cadourile ce le primim sau pe care le vom acorda.

Unii dintre noi suntem salariați și ne așteptăm să primim și ceva prime după un an de muncă, într-o perioadă nu neapărat de mare avânt economic, însă cu mari eforturi în această perioadă tumultoasă din punct de vedere socio-economic. Poate la aceleași prime de acordat se gândesc și angajatorii ce strâng sumele necesare.

Desigur, cele mai bune prime sunt primele în bani lichizi și cu siguranță și statul este fericit la acordarea acestora, deoarece nu mai puțin de circa 55% sunt și impozitele încasate de buget de pe urma acestor prime salariale, de altfel impozitate identic ca și salariile de zi cu zi.

În acest sens, o alternativă bună pentru societățile ce nu dispun de astfel de bugete, ce își doresc totuși să acorde o primă salariaților este utilizarea tichetelor cadou, utilizare condiționată însă de unele reglementări, având ca avantaj o mai bună optimizare fiscală a impozitelor datorate la bugetul de stat.

Într-un scurt rezumat, amintim că tichetele cadou sunt reglementate de Legea nr. 193/2006 privind tichetele cadou, ce permite unei societăți să folosească tichetele cadou pentru campanii de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclamă şi publicitate, precum şi pentru cheltuieli sociale. Această ultimă utilizare a tichetelor cadou în cadrul cheltuielilor sociale este procedura cel mai des folosită în practică de angajatori pentru a acorda salariaților tichete cadou.

Comparând cu impozitele foarte mari plătite pentru salariile în bani, tichetele cadou urmează cel puțin până la 31 decembrie 2015, când încetează valabilitatea de aplicare a actualului Cod fiscal, următoarea procedură de impozitare:

Pentru persoana fizică ce încasează tichete cadou în calitate de salariat, contravaloarea acestora nu este o sumă pentru care s-ar datora asigurările sociale (pensii, sănătate, șomaj etc.), dacă aceste tichete cadou sunt acordate potrivit prevederilor legale.

a) cheltuielile cu tichetele cadou sunt deductibile la calculul impozitului pe profit într-un procent de 2% din fondul de salarii; acest lucru înseamnă că dacă angajatorul este o societate ce acordă tichete cadou din categoria celor plătitoare de impozit pe profit și se încadrează în acest plafon cu valoarea tichetelor cadou acordate salariaților, nu plătește impozit pe profit pentru acestea. Dacă valoarea tichetelor cadou depășește plafonul mai devreme amintit, plătitorii de impozit pe profit vor considera diferența cheltuială nedeductibilă la calculul impozitului pe profit, efectul final conducând la plata unui impozit de 16%, desigur respectând și celelalte reglementări aplicabile la determinarea profitului impozabil. Dacă angajatorul este o microîntreprindere ce plătește impozit pe venit în procent de 3%, nu mai are relevanță încadrarea în vreun plafon.

b) contravaloarea tichetelor cadou reprezintă pentru persoana fizică ce le primește, salariată a respectivei companii, un avantaj în natură supus impozitului pe venitul persoanei fizice în procent de 16%. Desigur, fie că ne place sau nu, cu această taxă participă și bugetul de stat la beneficiul persoanei fizice.

c) pentru persoana fizică ce încasează tichete cadou în calitate de salariat, contravaloarea acestora nu este o sumă pentru care s-ar datora asigurările sociale (pensii, sănătate, șomaj etc.), dacă aceste tichete cadou sunt acordate potrivit prevederilor legale. Desigur, această noțiune de acordare potrivit prevederilor legale lasă uneori loc de discuții, însă pentru cei ce utilizează această procedură, acordarea tichetelor cadou conform legii presupune respectarea legislației de bază din legea amintită în preambulul acestui articol mai exact achiziționarea de la unități autorizate și utilizarea acestor tichete cadou în destinațiile enumerate mai sus. Fără a avea pretenția deținerii adevărului absolut asupra fiscalizării tichetelor cadou, nu cunoaștem să mai existe alte taxe și impozite pentru aceste bonusuri acordate salariaților.

În mod similar, aceste tichete cadou sunt utilizate frecvent și în acțiuni de reclamă și publicitate. Societățile beneficiază de o procedură similară de impozitare când acestea sunt acordate clienților persoane fizice.

Dragi cititori, vă dorim o lună minunată, plină de cadouri primite și acordate, într-un peisaj superb de iarnă! 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • E din ce am mai citit an inteles ca daca nu sunt acordate conform legii (cheltuieli sociale-iar salariatul fara copii nu se poate încadra aici) atunci se includ si in baza de calcul a contributiilor. Este si un articol referitor la aceasta spetă http://www.capital.ro/cum-se-impoziteaza-tichetele-cadou-se-platesc-sau-nu-contributii-sociale.html
    • Like 0
  • Buna seara, As dori sa stiu daca pt tichetele cadou acordate de Craciun salariatilor fara copii se retin Si contributiile sociale? Multumesc!
    • Like 0


Îți recomandăm

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Scoala din valiza

„Educația digitală nu înseamnă neapărat distanțarea între copil și profesor. Și aici îmi vine în minte un alt exemplu: profesorii dintr-o școală din Ialomița, care au devenit dependenți de copiii pentru a putea să folosească mijloacele digitale și s-au apropiat de copii”.

Citește mai mult

Andreas Lier - BASF

„Mă duc aproape în fiecare dimineață cu bicicleta la birou, pe o distanță de 3-4 km, în timp ce vecinii mei adoră să-și conducă SUV-urile, să stea în ambuteiaje, să polueze aerul, lăsând o amprentă mare de carbon doar pentru a se simți foarte confortabil și a afișa simboluri de statut social”, dezvăluie Andreas Lier, CEO al BASF România, într-un interviu pentru Republica.

Citește mai mult

O afacere cu cânepă

Ionuț a plecat în India în toamna lui 2017 ca să viziteze cele șapte orașe sfinte. A luat această decizie după un an și jumătate în care a lucrat pentru o companie elvețiano-britanică din Praga, unde ajunsese ca proaspăt absolvent al unui masterat în Olanda, care nu și-a găsit nimic de lucru în țară.

Citește mai mult

Andrei Pitis

Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria locală de IT, a investit până în prezent în 15 startup-uri, după ce în 2018 a demarat un proiect prin care vrea să ajute 100 de români să ajungă milionari în euro din startup-uri în tehnologie.

Citește mai mult