Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ce merge luat de la Cluj și Oradea și adus la București?

Biciclete în oraș

Foto: Guliver/Getty Images

De ce nu avem in România o cultură urbană? De ce lumea in România când spui oraș, se gândește la primari, la borduri, la corupție? Pentru mine orașul înseamnă oameni, evenimente, biciclete, spații deschise, înseamnă orașe creative, sustenabile si SMART. Asta îmi doresc eu de la orașele din România. Să devină mai prietenoase cu cetățenii lor si să ofere calitatea vieții. Adică, noi, ca cetățeni, să ne bucurăm că trăim in ele.

Îmi mai doresc o comunitate urbană care să colaboreze pentru proiecte destinate unui oraș, o comunitate urbană formată din business, mediul academic și administrație. Sunt multe lucruri de făcut în oraș, și nu doar administrația trebuie să le facă. Ci și noi, cei care trăim în el. Și când zic noi, mă refer la omul de business, la omul de la universitate, la cel din administrație. Toți trăiesc in același loc si trebuie să colaboreze pentru proiecte care au impact asupra orașului, asupra comunității urbane in care trăiesc. 

Îmi mai doresc o administrație deschisă, colaborativă, transparentă și pro-activă. O administrație ce încurajează transportul public alternativ, o administrație care face proiecte de bugetare participativă, o administrație care să investească in calitatea vieții, o administrație ce ține cont de nevoile cetățenilor.

De aceea e nevoie de educație, de implicare, de conectare. De aceea e nevoie de bune practici și de modele care să arate că se poate și că aceste orașe sau administrații există. De aceea e nevoie să ne uităm și să ne inspirăm de afară, de aceea trebuie să luăm unele modele din Amsterdam, Copenhaga, Cluj sau Oradea și să le aplicăm și in alte orașe care-și doresc să devină SMART și sustenabile.

De aceea am creat Urban Talks, eveniment ce conectează lideri si experți naționali si internaționali, oameni de la Banca Mondială sau Comisia Europeană, eveniment care vine cu soluții pentru provocările cu care se confruntă orașele din România, eveniment care trasează viziuni de dezvoltare si setează trenduri în domeniul dezvoltării urbane. Și pentru că în viitorul apropiat tehnologia modelează viitorul orașelor, am început să organizăm și hackathoane urbane, acele evenimente in care arhitecți alături de programatori si alți experți pe probleme urbane se strâng si colaborează pentru a găsi soluții la problemele orașelor din România. Pentru că e nevoie.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ce tebuie luat de la Cluj si Oradea si dus la Bucuresti ?
    --Va spun ,cu toata convingerea ca ;
    --Trebuie luata mentalitatea , stilul de gandire pozitiva ,etc ,si cum astea nu prea se pot ,lua , bucurestenii trebuie sa faca ceva in acest sens ,
    --Am lucrat in tineretele mele la Aprovizionare , si faceam naveta cu trenul la Bucuresti ,,dar am cele mai urate ,paguboase , triste Amintiri ,, NU am nici un cuvant , de bine ,despre activitatea mea prin Bucuresti , Numai smecherie ,ciubuc -pesches etc.
    • Like 0
  • John check icon
    Felicitari pentru initiativa si implicare!
    • Like 0
  • Nume check icon
    Cand vad ipocrizia aceasta cu biciclete innebunesc. Toti hipsterii din marile orase viseaza sa mearga la birou cu bicicleta, dar cand ii intrebi, toti vor sa lucreze numai de acasa. Sunt curios cum o sa mergi tu cu bicicleta din Militari in Pipera. - ZILNIC - la 40 de grade vara si 10 cm de zapada iarna? Hai sa vorbim si de generatia tanara liceeni si studenti? Ii vezi sa mearga cu bicicleta sa traverseze orasul? Ma lasati? Iesiti o data pe saptamana cu bicicleta in parc si va credeti biciclisti si prieteni cu mediu. pe bune? Cati km faceti pe an cu bicicleta? Faceti 1000 de km sau macar 500 de km?
    Noi abia invatam sa mergem si ne apucam de alergat. Inainte de hackatoane, biciclete si alte abureli "smart" trebuie sa facem aceste orase functionale: sa avem un transport in comun cat mai civilizat si eficient (electric sau nu), infrastructura, sosele asfaltate, spitale, scoli functionale cu autorizatii la incendiu obtinute si dupa aceea sa ne gandim la banci din parcuri cu prize USB ca la Cluj pentru ifoanele hipsterilor.
    P.S. Iar cand atunci cand totusi merg la birou sunt suficienti de comozi sa foloseasca - fara masca si elemente de protectie binteinteles - trotinetele electrice si toata lumea - inclusiv pietonii - trebuie sa le faca loc noilor zei al soselelor si trotuarelor din Romania.
    P.S. Si voi astia noi la fel ca si astia vechi, numai vorbe. Bun, voi in engleza - Urban Talks - ceilalti in romana in comitete si comisii
    • Like 0
    • @ Nume
      John check icon
      Faptul ca sunt oameni care se implica sa se traiasca mai bine e de laudat.

      Intotdeauna o sa fie probleme aparent mai urgent de rezolvat decât sportul, cultura si dezvoltarea, dar asta nu inseamna ca nu trebuie lucrat la ele acum. Dimpotriva, ele ajuta alte ramuri sa se dezvolte.

      Extremele de vreme in care nu se poate petrece timp afara sunt nesemificative, probabil ca nu trebuie sa fie un factor de decizie.

      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
Text: Grațian Mihăilescu/ Voce: Florin Negruțiu
sound-bars icon