Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

În sectorul public se câștigă 8.500 lei în medie, cu 60% peste nivelul din privat, cea mai mare disproporție din UE. Înghețarea salariilor bugetarilor este „praf în ochi” dacă nu este continuată cu următoarele măsuri

umbre pe strada - Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

Măsurile economice anunțate de noul guvern în general sunt măsuri bune, dar două sunt incomplete, iar alte două lipsesc cu desăvârșire.

Prima măsură anunțată: înghețarea salariilor din sectorul public la nivelul din 2020. Bună în prima fază, dar este o măsură tip „praf în ochi”, dacă nu este continuată cu următoarele măsuri: 

(1) un audit care să evidențieze cei care stau la stat și nici măcar nu vin la locul de muncă;

(2) disponibilizarea tuturor celor angajați pe nepotisme care „plimbă hârtii”; 

(3) în acest an să fie eliminate sporurile aberante (exemplu: spor de limbi străine, care este solicitat în fișa postului) și să implementeze un sistem de plată variabilă, bonus de 25% - 30% din salariul lunar plătit în funcție de performanța evaluată lunar (exact ca în privat, cu obiective anuale etc.); 

(4) pe termen mediu (2021-2024) să vedem o viziune modernă, prin digitalizarea administrației publice și reducerea aparatului public cu cel puțin 5% în fiecare din următorii cinci ani.

În condițiile în care în sectorul public se câștigă 8.500 RON în medie, cu 60% peste nivelul din privat (cea mai mare disproporție din UE, unde raportul mediu este 16%), salariile din sectorul public reprezintă aproximativ 10% din PIB, înghețarea salariilor nu este suficientă!

Citiți și:

Ce este foarte bine în ce privește măsurile anunțate de guvern? 

Continuarea granturilor pentru accesul companiilor la finanțare (toate programele gestionate excelent de FGCIMM), programul de muncă flexibil și șomajul tehnic acolo unde este justificat, implementarea urgentă a compensărilor pierderilor din HoReCa, prelungirea rambursării TVA fără control detaliat. Virusul a intrat brusc în viața noastră, dar se va retrage lent. Măsurile pentru sprijinirea economiei trebuie să urmeze același ritm.

Ce mai trebuie nuanțat / clarificat?

Condițiile pentru prelungirea opțiunii de înghețare a rambursării creditelor - nu trebuie subvenționată insolvabilitatea / intenția rea din partea debitorilor.

Ce nu este inclus (și consider că trebuie)?

(1) Lansarea unui program național pentru sprijinirea startup-urilor - granturi nerambursabile -, deci regândirea StartUp Nation, cu modificări esențiale: aliniere interes stat-acționar prin injectarea graduală de lichiditate pe măsură ce antreprenorul execută planul de afaceri promis; cofinanțare antreprenor minimum 10% și perioada de blocaj (interzicerea vânzării afacerii în următorii 5 ani, ori reușești ori mori cu afacerea de gât = insolvență)

(2) Stimulente fiscale pentru companiile care creează noi locuri de muncă în primele 6 luni. Avem nevoie de noi companii și locuri de muncă pentru reducerea șomajului, regenerarea mediului de business și creșterea puterii de cumpărare.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Paul check icon
    De ce sa faci audit ca sa vezi cine vine la munca... trebuie doar sa instalezi un sistem de pontare care își merita numele.

    Un audit ar putea sa ii detecteze pe aia angajați pe pile pe posturi care au sens. Grămada de posturi care au fost create fără sens, doar pentru pile o detectezi și fără.
    • Like 0
  • Reducerea la jumatate a UATurilor, adica a Primariilor ar fi primul pas necesar dar si posibil in max. 2 ani! Apoi reducerea cu 10% in fiecare an a personalului din structurile birocratice: ministere, agentii, prefecturi, si institutii subordonate, dar si personalul TESA din SC cu capital de stat! Macar atat si se vor face economii substantiale! Personalul operativ din sistemul sanitar si din invatamant trebuie stimulat inividual, functie de performante si nu la gramada! Altfel, timpul trece - leafa merge, noi cu drag muncim! O alta solutie este copierea schemei de organizare a administratiei din Germania sau Suedia , dar in nici un caz pe cea franceza!
    • Like 0
  • Reducerea la jumatate a UATurilor, adica a Primariilor ar fi primul pas necesar dar si posibil in max. 2 ani! Apoi reducerea cu 10% in fiecare an a personalului din structurile birocratice: ministere, agentii, prefecturi, si institutii subordonate, dar si personalul TESA din SC cu capital de stat! Macar atat si se vor face economii substantiale! Personalul operativ din sistemul sanitar si din invatamant trebuie stimulat inividual, functie de performante si nu la gramada! Altfel, timpul trece - leafa merge, noi cu drag muncim! O alta solutie este copierea schemei de organizare a administratiei din Germania sau Suedia , dar in nici un caz pe cea franceza!
    • Like 0
  • Mda!
    • Like 0
  • Hai sa incepem cu un numar mai mic de senatori si deputati si implicit mai putine secretare si Sefi de Cabinet. Dupa ce o vad pe asta... discutam si de restul bugetarilor. Pacat de expertiza profesionala aautorului daca se lanseaza in cifre din elicopter. Nu toate sectoarele bugetare au excedent de personal. Excedent de politicieni care dorm bine mersi cate un mandat avem la modul cel mai verificabil. Acolo sunt si cele mai multe sporuri si pensii speciale si facilitati la care nici nu ne-am putea gandi intr-o luma normala.. Hai sa fie asta primul pas ...
    • Like 0
  • Stimate dl. Guda, bugetari nu sunt numai funcționarii Primăriei ci și personalul din din spitalele de stat, medicii de familie de exemplu (din care tocmai am constatat că avem prea puțini) sau ambulanțierii, sau cei din diferite institute de cercetare, de protecție a monumentelor, etc. Vă dați seama câți bugetari ar trebui să fie angajați ca să elaboreze metodologiile de evaluare, control, etc. a tuturor categoriilor de bugetari, câți ar trebui angajați să analizeze și să aprobe metodologiile? Că toate măsurile propuse de dvs. trebuie să aibă la bază niște reglementări, nu pot fi lăsate la bunul plac al șefilor. Asta ca să comentez doar un punct din articolul dvs. Așa că, în acord cu Francesca Alexandru, cred că articolul dvs. e doar Beție de cuvinte pe care o critica și Maiorescu acum mai bine de 100 de ani.
    • Like 2
    • @ Stroe Adriana
      Dan check icon
      Cred ca,,un audit ,la scara larga in aproape toate sect. bugetare ar fi cel mai potrivit, .
      --Astfel se vor ,mai reduce din ,,nepotismele si amantele din sect, bugetar,
      --Un caz ,, sfidator este cazul unor medici ,care practica la scara larga,,meseria, pe 2 directii ,,Vine ,dimineata la Stat caci acolo este titular ,si pe la ora 11 ,,trece gardul la privat,, si cu pacientii aferenti ,Motivand ca ,acolo dotarea cu aparate este mai ,buna etc,, Dar si preturile ,sunt pe masura,, Caz concret ,la Spitalul de Oftalmologie .....,Dar cate ,mai sunt prin tara,? Aici ,ar trebui sa se implice si Ministrul Muncii , sa se faca ceva in aceste domenii foarte importante mai ales ptr pensionari ,La fel si in ,,Stomatologie La stat ,aproape ca nu mai sunt ,servicii ?Doar la privat, Ai bani,,,ai dinti ,??Nu ai ,bani ,,NU ai dinti ,sau vedere buna ,? Cu ce sunt vinovati , bietii pensionari ca ,problemele de vedere si de dinti ca sunt prezente ?? Dar nu s-a facut si nu se face nimic ,in acesta directie,,
      --- S-a tot discutat despre acele ,tichete de calatorie CFR -Auto,, gratuite in nr, de 12 buc pe an ,!! Praf in ochii pensionarului ,, Ptr ca Firmele de trasp, auto ,NU vor sa lucreze cu aceste tichete ,nu le accepta, pe motiv ca ,nu recupereaza banii la timp, etc,
      --- Sa se trsansforme aceste tichete cu Bonuri de masa ,asa ca la Domnii bugetari care au Voucere de vacanta !!!!! etcc,Variante ar fi ,dar cine sa le faca ?Nu prea ,este,.
      • Like 0
    • @ Dan
      maripos check icon
      Tichete de calatorie pentru pensionari! Ha-ha-ha! Au drumul platit, dar de unde bani pentru celelalte cheltuieli de calatorie? Cand de-abia le ajung banii de macare si medicamente?
      • Like 0
    • @ maripos
      ?????????????
      • Like 1
  • Idei vechi care n-au nicio legătură cu realitatea. Adică sunt doar vibrații ale aerului, fără nicio posibilitate de punere în practică, pt că nu au pic de realism.
    1. Un audit care să evidențieze cine nu vine la muncă? Trebuie audit pt asta? Și dacă faci „audit” pt asta, ce faci dacă vin la muncă în ziua aia? Dar de unde știi că nu vin oamenii la muncă? E doar o bănuială ori știi sigur? Că dacă știi sigur, trebuia făcută plângere, iar dacă e o bănuială, nu înseamnă nimic.
    2. Disponibilizarea celor „care plimbă hârtii”. Adică pe cine? Că orice instituție, de stat sau privată, mai are și hârtii de plimbat. Măsura sună tare pt o emisiune TV, dar ea nu are nicio aplicabilitate, fiind vagă, superficială.
    3. Să se dea bonus lunar în funcție de performanța lunară. Iar o măsură care arată că nu știi cum funcționează o organizația, orice organizație. Dar ce, angajații lumii sunt acolo să inoveze permanent, să descopere piatra filozofală în fiecare lună? Multe poziții sunt de reacție (ești la ghișeu, servești clienții) ori repetitive (faci salariile); cum îi evaluezi pe ăștia, care sunt majoritatea? Dacă s-ar aplica o asemenea măsură aberantă, ar fi doar o cale pt a-i recompensa pe prieteni; oameni pe funcții similare, cu munci similare, vor fi plătiți diferit.
    4. Reducerea aparatului administrativ cu 5% pe an. Asta e probabil cea mai mare aberație, care arată, din nou, că nu înțelegi nimic despre nimic. Uite și o problemă pt tine: în câți ani ajungi la zero angajați în aparatul public aplicând reducerea de 5% pe an?
    Măsura, ca toate celelalte, nu are nimic la bază, decât o apreciere personală fără nicio bază. O eventuală reducere se poate face doar pe segmente și doar dacă e nevoie. Pt asta ai nevoie de motive, nu o poți face heirupist, gen 5% pe an. Pe ce bază?
    Problema cea mare este că recunosc în tine politicianul de succes de mâine: habar nu ai despre ce vorbești, dar vorbești non-stop, ai tupeu, nu-ți pasă de consecințe. Eu zic că o să fii ministru într-o zi.
    • Like 5
    • @ Francesca Alexandru
      Foarte bine zis!
      In plus, nu toți bugetarii sunt in administrația publică. Ai foarte multe clase de bugetari, profesori, doctori etc. Nu cred că printre profesori salariu mediu este 8500. Nu ajung la salariul ăsta nici aproape de pensie cu ore suplimentare și gradații de merit. Mai realist e un 2000-3000 de lei pe medie. Or dacă unui profesor debutant îi dai sub această sumă, nu vei atrage oameni competenți în învățământ.
      Apoi, media salarilor de la privat e iarăși indoită de ce se dă în mână și de unde până unde ideea asta că dacă unii au mai puțin trebuie să aiba si ceilalți mai puțin.
      În fine, e mai mult propagandă decât analiză.
      • Like 2
    • @ Francesca Alexandru
      Francesca are dreptate , de altfel am mai scris despre viitorul politician Guda care ne oferea sfaturi pentru economisire ( să nu mâncam, să nu de încălzim) și alte sfaturi utile etc ca și când am fi în Germania unde ne-ar rămâne bani din salariu după plata acestora. Apoi articolul afirmă din start o minciună postată și pe alte site-uri că media salariilor în sectorul public e de 8500 de lei ( mediile astea ne induc adesea în eroare) dacă eliminăm din această medie politicienii demnitari, Justiția, sectorul de apărare, ordine publică , serviciile și alți speciali veți vedea că media se schimbă dramatic spre 3000 de lei net/lună, mult sub media privaților din București spre exemplu. Iar la speciali din păcate nu vrea nimeni să se bage (actualii politicieni nu vor nici ei să-și taie propriile venituri iar de speciali nici nu se mai aduce vorba ( media aia e calculată și pe baza pensiilor de peste 20.000 de lei cumulate cu salariile). PSD-iștii le-au acordat iar cei de dreapta nu vor să le taie așa că discutăm degeaba. În ceea ce privește pilele , neamurile și amantele sinecuriste din politică au fost înlocuite cele de stânga cu cele de dreapta ce e neclar aici? Nu mai faceți audit, nu e nevoie , toate instituțiile au implementate standardele de control intern managerial. Disponibilizarea celor care plimbă hârtii e greu de realizat ca și eliminarea dosarului cu șină și nu pentru că asta vor bugetarii ci pentru că așa cere justiția unde se ajunge în final în caz de litigii , judecătorul nu vrea ca probe nici mailuri nici postări pe facebook ci acte în original așa că funcționarii trebuie să respecte legea. În ceea ce privește autoritățile locale sau cele de avizare degeaba cerem digitalizare când politicianul vrea să dea aprobările din pixul lui nu de vre-un server impersonal , altfel cum va favoriza firmele de casă sau să blocheze pe cele ale competitorilor politici? În ceea ce privește obiectivele unei instituții publice ele în general diferă față de o organizație privată (satisfacția pacienților/cetățenilor vs profit)
      Nici reducerea personalului bugetar nu e o soluție ( s-a încercat timp de 30 de ani mai ales pe cenușăresele bugetului - sănătatea , cultura și educația și acum reacționăm disperat să le punem la loc cu eforturi financiare colosale pentru că politicienii nu vor să renunțe la privilegiile lor indiferent că sunt de dreapta sau de stânga și nu vor să taie de la ei). Pentru salarii echilibrate ar trebui să se crească treptat salariile prin lege în așa fel încât să nu mai vedem că peste 70 % din salariații din privat au în revisal minim/economie dar patronii lor se plimbă în bolizi de sute de mii de euro.
      • Like 0
    • @ Francesca Alexandru
      ove check icon
      Am citit foarte atent si articolul si comentariile.Sunt de acord ca este greu si totusi ceva trebuie sa se faca,de undeva trebuie inceput.Intradevar nu numai in primarii sunt bugetari. Si? Spuneti-mi o singura institutie publica din Romania care este competenta,care nu este corupta ,delasatoare ,incapabila sa isi faca treaba si plina de jegurile care sunt rude ,amante si tot felul de pile ale celor cu putere.Odata si odata cineva trebuie sa isi asume riscul si sa inceapa curatenia,altfel criza din Grecia e nimica toata pe langa ce ne asteapta.Articolul ne prezinta solutiile autorului,nu sunteti de acord cu ele,ok.Prezentati voi altele.Oricum ,eu zic ca avem cea mai slaba clasa bugetara din Europa.De departe.De la politicieni pana in ultima primarie din ultimul catun.Cu doua ,trei exceptii gen primaria Ciugud,dar care sunt prea putine sa schimbe impresia de lehamite care o simte contribuabilul care isi rupe carca la privat fata de orice inseamna institutie publica in Romania.
      • Like 3
    • @ Francesca Alexandru
      Vrei sa-ti dau exemple NENUMARATE de plimbatori de hartii in DESTULE institutii de stat.... exemple de oameni care pierd timpul, pe al lor si pe al altora, carroa le place sa se auda vorbind nimicuri si care iau si bani pentru asta? Stii ca raportul functionari la stat / functionari la privat este cel mai penibil in Romania prin comparatie cu alte state europene? (nu ma refer la cei care au un "job description"clar, cum ar fi medici sau profesori, desi si despre astia se mai poate stramba din nas la o adica - de unul Mircea Beuran, care cica e doctor, ai auzit? cum ca i-ar fi ars pe patul de operatie o pacienta, iti mai aduci aminte? dar ca a fost prins cu spaga de 10000 Eur pentru un post de asistent universitar la medicina? si oi fi crezand poate ca e singurul??? serios, pe bune?
      • Like 4
    • @ Francesca Alexandru
      Sunt bugetar si lucrand in administratia locala (cu legaturi de serviciu la cea judeteana) pot garanta ca:
      -Se pot da afara linistit 400-500 de mii de oameni ( nu o sa se simta lipsa in calitatea serviciilor)
      -Pentru o mare parte dintre cei ramasi, se pot modifica contractele de munca ca sa fie doar cu norme partiale (iarasi, fara a se simtii lipsa).
      Abureala cu 'o mare parte sunt medici, pompieri, profesori, etc' e ieftina. Acestia sunt maxim 300-400 de mii si exista si acolo posturi destule care sunt inutile.
      Bineinteles, nu trebuie neaparat audit, ci doar informatizarea activitatii serviciilor publice si debirocratizare. S-ar putea vedea usor la majoritatea posturilor ca pur si simplu nu exista activitate desfasurata, personalul efectiv neavand ce sa faca.
      • Like 4
    • @ Francesca Alexandru
      maripos check icon
      Autorul e un visator, dar nici tu n=ai inteles tot. A spus reducerea cu 5% a aparatului de stat in urmatorii 5 ani, nu pana dispar cu desavarsire, desi nici asta n-ar fi o problema. Si-apoi nu ai nevoie de nici un motiv sa reduci numarul bugetarilor, care a ajuns mai mare decat cel din 1989, cand lucrau cu pixul pe hartie si eram mai multi romani in tara. Cum sa mearga treaba cand salarille stau cam asa cum a precizat autorul, iar un lucrator in privat tine in spate 2 oameni (bugetari si pensionari). Esti bugetara Francesca, nu?
      • Like 1
    • @ Dana Cazacu
      maripos check icon
      Salariul mediu de 85oo e real, doar ca e cel brut.
      • Like 1
    • @ andreea dragusin
      maripos check icon
      Da, avem o gramada de "ingeri" ca Beuran!
      • Like 0
    • @ ove
      Ove, din păcate asta este mentalitatea și cultura organizațională din România și dacă în sectorul public sunt incompetenți , delăsători sau sunt angajate pile , neamuri și amante, din păcate același lucru se poate spune și despre sectorul privat pentru că nu se poate disocia mentalitatea. Majoritatea patronilor angajează neamuri, cunoștințe și amante ( rar am văzut , poate cu excepția multinaționalelor să se scoată la concurs posturi de conducere în privat). Poate de aia nu avem cu excepția Petrom și DIGI firme românești să desfășoare activitate în alte țări ( cu mențiunea că Petrom și DIGI au acționari străini). Nici privații nu sar mai departe de genunchiul broaștei , se învârtesc și ei aici în mocirla noastră. Știu că o să sară haterii să strige că patronul face ce vrea cu banii lui spre deosebire de public dar și aici datorită mentalității românul confundă finanțele companiei cu buzunarul propriu și de aia umple firma cu amante, mercedesuri, vile și sejururi de lux după care se vaietă la stat că-i merge greu din cauza legislației, apoi închide firma că e neperformantă dar lasă în spate un lung șir de datorii sau dacă nu o închide apelează la fente financiar-fiscale prin neplata taxelor/impozitelor sau țepe date partenerilor de afaceri. De aia suntem departe de polonezi, unguri sau cehi, nu mai vorbesc de germani francezi sau englezi că ăia sunt departe la ani lumină.
      • Like 0
    • @ Francesca Alexandru
      lol, se pare ca lucrezi la stat, dar hai sa nu sar la concluzii, le iau pe rand

      1. la o institutie de stat din Bucuresti (nu spun numele), sunt 4 programatori angajati, 2 din privat, 2 erau acolo deja. cei 2 din privat muncesc cat toti 4, aia 2 care erau nu au dat pe la "munca" adica in nicio intalnire online despre proiecte. Mai pe romaneste nu i-a vazut nimeni din martie 2020 pana acum. Nu trebuie audit, ci doar un manager de buna credinta, sa-i dea afara.

      2. automatizezi plimbatul de hartii prin digitalizare, si desfiintezi posturile care plimbau hartii intre departamente si/sau intre institutii.

      3. evaluarea nu e facuta doar pe ce faci, chiar daca esti la ghiseu, poti sa vorbesti frumos cu omul, si omul iti da o evaluare care poate fi inclusa in formularele respective (exista si alte metode, sms pe telefon, email, etc). Eu aveam in privat KPI pe interactiunea cu clientii pe langa partile tehnice din fisa postului. Daca faci salarii, poti masura acuratetea calculelor, skillul in folosirea unui program de salarizare, timpul in care le faci, etc.

      4. reducerea de 5% anual , corect, nu a spus in ce institutii. De exemplu Politia duce lipsa de 16000 de cadre, dar pot sa-ti spun cu siguranta ca in agentiile de stat, institutii locale gen primarie, administratii, etc sunt MULTI taietori de frunza la caini.
      • Like 1
  • Dorin check icon
    Exact, înghețăm incompetența și prostia bugetarilor , Nu văd cum devin ei mai competenți dacă rămân cu salariile și sporurile alea babane date de PSD iști fără discernământ?Ar fii timpul ca băieții ăștia de la guvernare să înceapă cu rărirea drastică a căpușelor angajate la stat, nu cu vrăjeli pentru fraieri de felul :4 zile de muncă (ei nu sunt competenți în 5 ,dar în în 4 zile?) și înghețări de salarii și sporuri.
    • Like 5
    • @ Dorin
      Teodora check icon
      Ar "fii" timpul să învățați să scrieți corect.
      • Like 0
    • @ Dorin
      Teodora check icon
      Ar "fii" timpul să învățați sâ scrieți corect.
      • Like 0


Îți recomandăm

Silvia Demeter

Acel grajd avea să capete, în doi ani, o nouă funcțiune - living, dining și bucătărie în ceea ce avea să devină, prin măiestria arhitectei, reședința de vară a Prințului Charles. Totul cu un mesaj – păstrarea tradiției, salvarea patrimoniului arhitectural din zonele rurale ale României. Foto opiniatimisoarei.ro

Citește mai mult

Testare Covid-19

„Toată lumea așteaptă ca rezultatul să fie pozitiv sau negativ. În biologia moleculară, rezultatul este detectabil/ nedetectabil. Negativ sau pozitiv se pot asocia altor tipuri de teste, dar nu acestor tipuri de teste”, explică dr. Andreea Alexandru, director medical, divizia de laboratoare Regina Maria.

Citește mai mult

Navigând împreună spre viitor

„M-a luat așa, ca pe șah, m-a aranjat, deci eu nu gândeam în perioada aia. De fapt, când primești vestea asta, tu... ești pur și simplu... te oprești în timp și ai în față un hău și nu știi unde să pornești”. Aceasta este mărturia Lilianei, a cărei poveste impresionantă vă invit să o descoperiți.

Citește mai mult