Foto: Getty Images
Măsurile economice anunțate de noul guvern în general sunt măsuri bune, dar două sunt incomplete, iar alte două lipsesc cu desăvârșire.
Prima măsură anunțată: înghețarea salariilor din sectorul public la nivelul din 2020. Bună în prima fază, dar este o măsură tip „praf în ochi”, dacă nu este continuată cu următoarele măsuri:
(1) un audit care să evidențieze cei care stau la stat și nici măcar nu vin la locul de muncă;
(2) disponibilizarea tuturor celor angajați pe nepotisme care „plimbă hârtii”;
(3) în acest an să fie eliminate sporurile aberante (exemplu: spor de limbi străine, care este solicitat în fișa postului) și să implementeze un sistem de plată variabilă, bonus de 25% - 30% din salariul lunar plătit în funcție de performanța evaluată lunar (exact ca în privat, cu obiective anuale etc.);
(4) pe termen mediu (2021-2024) să vedem o viziune modernă, prin digitalizarea administrației publice și reducerea aparatului public cu cel puțin 5% în fiecare din următorii cinci ani.
În condițiile în care în sectorul public se câștigă 8.500 RON în medie, cu 60% peste nivelul din privat (cea mai mare disproporție din UE, unde raportul mediu este 16%), salariile din sectorul public reprezintă aproximativ 10% din PIB, înghețarea salariilor nu este suficientă!
Citiți și:
Ce este foarte bine în ce privește măsurile anunțate de guvern?
Continuarea granturilor pentru accesul companiilor la finanțare (toate programele gestionate excelent de FGCIMM), programul de muncă flexibil și șomajul tehnic acolo unde este justificat, implementarea urgentă a compensărilor pierderilor din HoReCa, prelungirea rambursării TVA fără control detaliat. Virusul a intrat brusc în viața noastră, dar se va retrage lent. Măsurile pentru sprijinirea economiei trebuie să urmeze același ritm.
Ce mai trebuie nuanțat / clarificat?
Condițiile pentru prelungirea opțiunii de înghețare a rambursării creditelor - nu trebuie subvenționată insolvabilitatea / intenția rea din partea debitorilor.
Ce nu este inclus (și consider că trebuie)?
(1) Lansarea unui program național pentru sprijinirea startup-urilor - granturi nerambursabile -, deci regândirea StartUp Nation, cu modificări esențiale: aliniere interes stat-acționar prin injectarea graduală de lichiditate pe măsură ce antreprenorul execută planul de afaceri promis; cofinanțare antreprenor minimum 10% și perioada de blocaj (interzicerea vânzării afacerii în următorii 5 ani, ori reușești ori mori cu afacerea de gât = insolvență)
(2) Stimulente fiscale pentru companiile care creează noi locuri de muncă în primele 6 luni. Avem nevoie de noi companii și locuri de muncă pentru reducerea șomajului, regenerarea mediului de business și creșterea puterii de cumpărare.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Un audit ar putea sa ii detecteze pe aia angajați pe pile pe posturi care au sens. Grămada de posturi care au fost create fără sens, doar pentru pile o detectezi și fără.
--Astfel se vor ,mai reduce din ,,nepotismele si amantele din sect, bugetar,
--Un caz ,, sfidator este cazul unor medici ,care practica la scara larga,,meseria, pe 2 directii ,,Vine ,dimineata la Stat caci acolo este titular ,si pe la ora 11 ,,trece gardul la privat,, si cu pacientii aferenti ,Motivand ca ,acolo dotarea cu aparate este mai ,buna etc,, Dar si preturile ,sunt pe masura,, Caz concret ,la Spitalul de Oftalmologie .....,Dar cate ,mai sunt prin tara,? Aici ,ar trebui sa se implice si Ministrul Muncii , sa se faca ceva in aceste domenii foarte importante mai ales ptr pensionari ,La fel si in ,,Stomatologie La stat ,aproape ca nu mai sunt ,servicii ?Doar la privat, Ai bani,,,ai dinti ,??Nu ai ,bani ,,NU ai dinti ,sau vedere buna ,? Cu ce sunt vinovati , bietii pensionari ca ,problemele de vedere si de dinti ca sunt prezente ?? Dar nu s-a facut si nu se face nimic ,in acesta directie,,
--- S-a tot discutat despre acele ,tichete de calatorie CFR -Auto,, gratuite in nr, de 12 buc pe an ,!! Praf in ochii pensionarului ,, Ptr ca Firmele de trasp, auto ,NU vor sa lucreze cu aceste tichete ,nu le accepta, pe motiv ca ,nu recupereaza banii la timp, etc,
--- Sa se trsansforme aceste tichete cu Bonuri de masa ,asa ca la Domnii bugetari care au Voucere de vacanta !!!!! etcc,Variante ar fi ,dar cine sa le faca ?Nu prea ,este,.
1. Un audit care să evidențieze cine nu vine la muncă? Trebuie audit pt asta? Și dacă faci „audit” pt asta, ce faci dacă vin la muncă în ziua aia? Dar de unde știi că nu vin oamenii la muncă? E doar o bănuială ori știi sigur? Că dacă știi sigur, trebuia făcută plângere, iar dacă e o bănuială, nu înseamnă nimic.
2. Disponibilizarea celor „care plimbă hârtii”. Adică pe cine? Că orice instituție, de stat sau privată, mai are și hârtii de plimbat. Măsura sună tare pt o emisiune TV, dar ea nu are nicio aplicabilitate, fiind vagă, superficială.
3. Să se dea bonus lunar în funcție de performanța lunară. Iar o măsură care arată că nu știi cum funcționează o organizația, orice organizație. Dar ce, angajații lumii sunt acolo să inoveze permanent, să descopere piatra filozofală în fiecare lună? Multe poziții sunt de reacție (ești la ghișeu, servești clienții) ori repetitive (faci salariile); cum îi evaluezi pe ăștia, care sunt majoritatea? Dacă s-ar aplica o asemenea măsură aberantă, ar fi doar o cale pt a-i recompensa pe prieteni; oameni pe funcții similare, cu munci similare, vor fi plătiți diferit.
4. Reducerea aparatului administrativ cu 5% pe an. Asta e probabil cea mai mare aberație, care arată, din nou, că nu înțelegi nimic despre nimic. Uite și o problemă pt tine: în câți ani ajungi la zero angajați în aparatul public aplicând reducerea de 5% pe an?
Măsura, ca toate celelalte, nu are nimic la bază, decât o apreciere personală fără nicio bază. O eventuală reducere se poate face doar pe segmente și doar dacă e nevoie. Pt asta ai nevoie de motive, nu o poți face heirupist, gen 5% pe an. Pe ce bază?
Problema cea mare este că recunosc în tine politicianul de succes de mâine: habar nu ai despre ce vorbești, dar vorbești non-stop, ai tupeu, nu-ți pasă de consecințe. Eu zic că o să fii ministru într-o zi.
In plus, nu toți bugetarii sunt in administrația publică. Ai foarte multe clase de bugetari, profesori, doctori etc. Nu cred că printre profesori salariu mediu este 8500. Nu ajung la salariul ăsta nici aproape de pensie cu ore suplimentare și gradații de merit. Mai realist e un 2000-3000 de lei pe medie. Or dacă unui profesor debutant îi dai sub această sumă, nu vei atrage oameni competenți în învățământ.
Apoi, media salarilor de la privat e iarăși indoită de ce se dă în mână și de unde până unde ideea asta că dacă unii au mai puțin trebuie să aiba si ceilalți mai puțin.
În fine, e mai mult propagandă decât analiză.
Nici reducerea personalului bugetar nu e o soluție ( s-a încercat timp de 30 de ani mai ales pe cenușăresele bugetului - sănătatea , cultura și educația și acum reacționăm disperat să le punem la loc cu eforturi financiare colosale pentru că politicienii nu vor să renunțe la privilegiile lor indiferent că sunt de dreapta sau de stânga și nu vor să taie de la ei). Pentru salarii echilibrate ar trebui să se crească treptat salariile prin lege în așa fel încât să nu mai vedem că peste 70 % din salariații din privat au în revisal minim/economie dar patronii lor se plimbă în bolizi de sute de mii de euro.
-Se pot da afara linistit 400-500 de mii de oameni ( nu o sa se simta lipsa in calitatea serviciilor)
-Pentru o mare parte dintre cei ramasi, se pot modifica contractele de munca ca sa fie doar cu norme partiale (iarasi, fara a se simtii lipsa).
Abureala cu 'o mare parte sunt medici, pompieri, profesori, etc' e ieftina. Acestia sunt maxim 300-400 de mii si exista si acolo posturi destule care sunt inutile.
Bineinteles, nu trebuie neaparat audit, ci doar informatizarea activitatii serviciilor publice si debirocratizare. S-ar putea vedea usor la majoritatea posturilor ca pur si simplu nu exista activitate desfasurata, personalul efectiv neavand ce sa faca.
1. la o institutie de stat din Bucuresti (nu spun numele), sunt 4 programatori angajati, 2 din privat, 2 erau acolo deja. cei 2 din privat muncesc cat toti 4, aia 2 care erau nu au dat pe la "munca" adica in nicio intalnire online despre proiecte. Mai pe romaneste nu i-a vazut nimeni din martie 2020 pana acum. Nu trebuie audit, ci doar un manager de buna credinta, sa-i dea afara.
2. automatizezi plimbatul de hartii prin digitalizare, si desfiintezi posturile care plimbau hartii intre departamente si/sau intre institutii.
3. evaluarea nu e facuta doar pe ce faci, chiar daca esti la ghiseu, poti sa vorbesti frumos cu omul, si omul iti da o evaluare care poate fi inclusa in formularele respective (exista si alte metode, sms pe telefon, email, etc). Eu aveam in privat KPI pe interactiunea cu clientii pe langa partile tehnice din fisa postului. Daca faci salarii, poti masura acuratetea calculelor, skillul in folosirea unui program de salarizare, timpul in care le faci, etc.
4. reducerea de 5% anual , corect, nu a spus in ce institutii. De exemplu Politia duce lipsa de 16000 de cadre, dar pot sa-ti spun cu siguranta ca in agentiile de stat, institutii locale gen primarie, administratii, etc sunt MULTI taietori de frunza la caini.