Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Inovarea în IT trebuie susținută inclusiv prin facilități fiscale

tehnologie business

Foto Guliver/Getty Images

În contextul global actual, domenii precum IT și cel al cercetării-dezvoltării-inovării („CDI”) sunt elemente cheie ale unei dezvoltări sustenabile, iar digitalizarea accelerată determină atât guvernele, cât și companiile să facă schimbări semnificative.

Dacă vorbim de companii, preocuparea constantă pentru crearea de produse/servicii noi și pentru îmbunătățirea celor deja existente este accelerată în special de reducerea costurilor asociate și de obținerea unui avantaj competitiv care să le plaseze pe o poziție cât mai ridicată într-un clasament ce vizează experiența și satisfacția crescută a clienților.

Din punctul de vedere al guvernelor, obiectivul principal rămâne creșterea economică și atragerea de investiții străine, iar pârghiile folosite au fost legate în principal de politicile fiscale aplicabile în rândul jucătorilor din domeniul CDI. În acest sens, sunt țări care au introdus măsuri fiscale extrem de atractive în 2019, precum Indonezia care anunță deduceri fiscale generoase de până la 300% pentru activitățile întreprinse pe propriul teritoriu. Alte exemple pe care le putem aminti sunt: valoarea deducerilor fiscale acordate care a crescut la 250% din valoarea cheltuielilor în Singapore, respectiv 200% în Polonia, conform studiului global EY „Worldwide R&D Incentives Reference Guide 2019”. Există însă și țări, precum Italia, care au introdus, începând cu anul fiscal trecut, două măsuri mai puțin generoase, și anume: obligativitatea de certificare a eficienței costurilor și raportul tehnic pentru a descrie activitățile CDI desfășurate de companie.

În România, s-a discutat mult în ultimul timp despre facilitățile fiscale din domeniul IT, vehiculându-se inclusiv ideea eliminării lor. Unul dintre argumentele susținătorilor acestei abordări este faptul că, la acest moment, domeniul IT este deja consolidat.

Care este însă părerea ANIS („Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii”)? Într-un comunicat ANIS din data de 3 iunie 2019, se spune că: „facilitățile fiscale au făcut și mențin industria IT românească competitivă, într-o cursă cu alte țări care oferă programatorilor impozit pe venit zero, precum Ucraina, Polonia sau Belarus. Deficitul de forță de muncă din IT la nivelul UE este atât de mare încât o astfel de măsură ar putea avea ca rezultat o reducere masivă a specialiștilor din țară, deci un impact economic major”.

Istoric vorbind, în România, beneficii fiscale au fost acordate industriei IT încă din anul 2004, iar legislația fiscală a fost modificată în acest sens aproape anual în vederea încurajării investițiilor străine în acest domeniu. Cu toate acestea, se prevedea doar scutirea de la plata impozitului pe venitul din salarii pentru angajații care desfășoară activități prin care sunt create programe pentru calculator. 

Începând cu anul 2016, a existat un interes mai pronunțat pentru cercetare-dezvoltare-inovare, astfel că salariații din acest domeniu pot fi scutiți de la plata impozitului pe venit similar celor din IT, deși condițiile de eligibilitate sunt diferite. În același timp, este acordată și o deducere suplimentară de 50% la calculul impozitului pe profit pentru cheltuielile de CDI eligibile.

Nivelul deducerilor fiscale nu este mare, comparativ cu al altor state membre, însă proiecțiile efectuate arată un câștig de aproximativ de 7-8% din impozitul pe profit. Cu alte cuvinte, companiile pot avea beneficii mai mari dacă pot susține caracterul inovator al proiectelor lor și îndeplinesc condițiile de eligibilitate, chiar dacă nu sunt finanțate din bani publici pentru activitatea de CDI. Este important de subliniat faptul că această facilitate fiscală poate fi aplicată și în domeniul IT atât timp cât proiectele derulate au caracter inovator până la momentul comercializării.

Deși o serie de factori fac dificilă aplicarea acestor deduceri (precum lipsa funcționalității Corpului Experților care poate evalua aceste proiecte), există metodologii de inovare care, alături de incubarea culturii de inovare și proiectarea rezultatelor CDI (indiferent de rezultatul cercetării), vin în sprijinul companiilor. Acestea pot primi facilități fiscale fără solicitare în prealabil (scutirea se aplică salariaților lunar, iar deducerea suplimentară de 50% se poate aplica în funcție de sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit fie trimestrial, fie anual). Aceste facilități fiscale pot fi folosite pentru mărirea retenției sau a investițiilor în zona CDI de la echipamente, ateliere, până la faimoasele “laboratoare de inovare”.

Trebuie evidențiată, însă, limita fină de substanță între proiectele care se califică pentru acordarea facilităților fiscale din domeniul IT și cele care, în același timp, pot fi eligibile pentru facilitățile acordate CDI. De aceea, o analiză per proiect și per activitate trebuie întreprinsă în prealabil pentru a ilustra impactul financiar, dar și efortul administrativ pentru aplicarea unei facilități sau a celeilalte.

Astfel, pentru ca un proiect de dezvoltare software să fie clasificat drept CDI, finalizarea trebuie să depindă de un avans științific și/sau tehnologic, iar scopul proiectului trebuie să fie rezolvarea metodică a unui sistem științific și/sau incertitudine tehnologică. 

Adaptarea software-urilor deja existente și activitățile de suport pentru acestea nu au neapărat un caracter inovator pentru a susține facilitatea CDI. Totuși, inovarea se naște atunci când se produc noi teoreme și algoritmi în domeniul IT, precum și cercetarea și dezvoltarea instrumentelor software sau a tehnologiilor în domenii specializate de calcul. Cu titlu de exemplu, inovarea apare în procesarea imaginilor, prezentarea geografică a datelor, recunoașterea caracterelor, inteligența artificială și alte domenii asemănătoare. Aceste activități sunt doar câteva exemple și apar în literatura de specialitate (în special în publicațiile OCDE).

În concluzie, dacă substanța activităților din domeniul IT este de inovare și dacă se respectă prevederile legislative românești cu privire la CDI, merită cunoscute și aplicate facilitățile fiscale cât timp mai sunt disponibile.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Parerist check icon
    Eu propun sa creem stimulente fiscale si pentru industria de videochat. Multe dintre argumente pro-IT aduse in comentarii se aplica si aici. Urmariti va rog cu atentie cateva argumente.
    Eu sunt dintr-un oras de provincie, monoindustrial si doar videochatul il mai tine in picioare (unii il considera chiar capitala mondiala a videochatului). Industria s-a dus de mult.
    Videochatul merge la preponderent export, ca si IT-ul. Si mai mult, o proportie semnificativa din banii adusi de videochat raman in industria orizontala romaneasca, care nu este in pericol de a fi delocalizata: saloane de infrumusetare, botox, renovari, perdelute roz, lenjerie, sali de sport, personal trainers, chiar si vorbitori motivationali.
    Dpdv social, industria videochatului ajuta la refularea multor tensiuni care risca la un moment dat sa devina explozive. Ganditi-va la necesitatile unui tanar corporatist (poate chiar in IT), in putere, care isi petrece 12h in birou si inca 2hin trafic sau in metrou. Intr-o asemenea lume nebuna, in care romantismul e considerat timp pierdut serviciile oferite de videochat nu pot fi cuantificate doar in bani.
    Mai mult, industria videochat precum si cele asociate acum 20 ani erau principalul stimulent pentru broadband. Broadbandul a revolutionat ulterior multe domenii. Acum videochatul e unul din principalii stimulenti ai realitatii agumentate, de care indiscutabil vor beneficia si multe alte industrii....
    • Like 0
    • @ Parerist
      check icon
      TLDR
      Deci sunteți din Vaslui și ați priceput perfect: Dacă ești frumos, faci video chat; dacă nu, te angajezi în IT!
      Nu prea înțeleg ce a mers prost în cazul dvs, dar nu e treaba mea...
      • Like 0
    • @
      Parerist check icon
      Sunt in total dezacord. Eu sunt si frumos (poate cel mai) si am lucrat si in IT!
      • Like 0
    • @ Parerist
      check icon
      Perfect! Deci ați putea lucra în oricare dintre aceste domenii și nu vă puteți hotărî? Păi, ”stuchiți” în palmă, apoi dați cu ”karata”, și încotro o sări ”stuchitul”, aia să faceți.
      Asta dacă vă permiteți să ignorați considerentele morale pe care niște unii le-ar putea invoca în ceea ce privește video-chat-ul....
      • Like 0
    • @
      Parerist check icon
      Care morala?!
      Câteva rânduri mai jos s-a adus în discuție morala "specialilor". Și s-a răspuns cu argumente legate de bani, de domenii strategice, etc... Morala e pentru aia urâți și săraci! Sau invers.
      • Like 0
  • Corectitudine, dreptate să fie, dar să nu ni se aplice nouă !!!
    IT-istii circulă pe șosele, se îmbolnăvesc și beneficiază de spitale, sunt protejați de armată, poliție (oarecum) la fel ca ceilalți contribuabili ? Nu există nici o echitate în acordarea facilităților fiscale pe perioada nedeterminată în nici un domeniu.
    Nu vreau să plătesc nimic pentru nimeni, nu asta este esența economiei liberale ? Nu mai vreau "speciali" în nici o formă. Sau ne întoarcem spre socialism, cu Psd-ul în frunte ?
    • Like 1
    • @ Mario Popesco
      Teoretic ai dreptate , problema e ca daca nu acordam aceste facilitati atunci IT-stii nostri vor migra in tari care ofera salarii de 3-5 ori mai mari acestor salariati care si asa sunt in deficit in Romania sau in tari care acorda astfel de facilitati iar noi vom importa aceste produse/servicii cu consecinte dramatice asupra rezervelor valutare pe care le detinem ceea ce se va traduce in devalorizarea monedei cu influenta in toate preturile , mai ales asupra produselor/serviciilor de stricta necesitate fapt care ne afecteaza pe toti. Apoi la noi vor ramane doar domenii care nu aduc o plusvaloare foarte mare (lohn, agricultura, constructii (daca si acolo se scot facilitatile deja date prin lege) conform principiului tau, deci vor fi pe piata doar locuri de munca cu salarii minime pe economie. Oare asta ne dorim pentru tara noastra ? Nu face confuzie intre impozit/venit si contributia la sanatate pe care si IT-stii o platesc altfel nu pot fi asigurati. Reducerea de impozit este aplicata doar unor IT-isti ( doar programatorilor care produc soft de peste 10.000 de euro/an de fiecare salariat in companii unde softul este principalul obiect de activitate si are un impact bugetar de cam 40 mil euro/an in timp ce exportul de soft aduce valuta de cca 2 miliarde de euro/an. Deci de valuta aia beneficiaza tot romanul avand in vedere ca peste 60 % din produsele alimentare le importam si cam 40 % din combustibil si energie. Nici nu vreau sa ma gandesc ce s-ar intampla cu pretul acestor produse/servicii daca exportul ala dispare din aportul valutar.
      • Like 2
    • @ Rusu Liviu
      Parerist check icon
      De unde provin cifrele - de ex cele 2 miliarde de €/an exportate?
      Crezi ca or sa plece multi in Belarus, Ucraina sauin Polonia - tarile date de exemplu in articol care ofera facilitati fiscale?
      Si mai crezi ca facilitatile fiscale ii opresc sa plece la salarii de 3-5 ori mai mari in vest?
      • Like 0
    • @ Parerist
      check icon
      Eu nu pot să spun de 2 mld euro/an, ci doar că 60k+ euro/an vin din afară pentru mine....
      O să ziceți că dacă n-aș fi eu, ar fi alt român. Perfect, fiți dvs acela! Nici măcar nu trebuie să-mi luați mie slujba, firma pt care lucrez are poziții similare deschise.... Nu trebuie șpagă, nu trebuie relații, trebuie doar CV (în tehnologia semiconductorilor).
      • Like 1
    • @
      Parerist check icon
      Felicitări!
      Insa ce legătură are asta cu discuția?
      • Like 0
    • @ Parerist
      Cifrele sunt de la comisia de statistica. Nu doar Belarus , Ucraina sau Polonia au facilitati pentru IT-isti ( by the way , in Polonia sunt salariile de 2 ori mai mari ca in Romania) ci in toata Europa centrala si de est. Germania, Franta sau UK nu au nevoie pentru ca oricum acolo salariile sunt de 3-5 ori mai mari in toate domeniile nu doar in IT. Sunt si alte motive de emigrare , dar da salariile sunt principala problema ( cu facilitatile create s-a mai redus din migratie pentru ca acestea au creat si locuri de munca in tara , adica au venit firme de soft in Romania care au creat locuri de munca aici si exporta softul pe piata europeana si mondiala). Un IT-ist daca primeste 50 - 70% din salariul european in domeniu prefera sa ramana in Romania pentru ca e mai avantajos pentru el ( unele cheltuieli sunt mai mici aici , de exemplu chiriile). Apoi e acasa , are familia aici etc iar patronii firmelor de soft prefera sa faca afaceri aici in domeniul softului pentru ca salariile sunt mai mici si primesc si facilitati iar investitiile in IT sunt reduse ca volum, produsul poate fi exportat oriunde in lume printr-un singur click si marja de profit destul de mare. Daca nu s-ar da facilitatile respective evident ca nu ar migra toti dar o buna parte da si probabil cei mai talentati care au salarii mari iar juniorii nu ar avea de unde prinde meseria daca cei mai buni pleaca.
      • Like 2
    • @ Rusu Liviu
      Parerist check icon
      La cum e gestionat bugetul Romaniei pe mine nu m-ar deranja sa aiba TOTI facilitati fiscale.
      In Polonia toate salariile sunt duble fata de Romania, deci teoretic ar fi trebuit sa plece toti cei ne-speciali (baietii care invart mititeii pe tigaie, care pun borduri etc).
      Insa ideea de cetateni speciali si ordinari (mentionata de Mario de la care a pornit discutia) imi displace profund. Romania e tara specialilor, politicienii, primarii, politistii, militarii, magistratii, iar IT-istii fac si ei parte dintre "speciali" si nu cred ca le face onoare (am fost IT-st 5 ani, nu am nimic contra lor). Iar faptul ca "specialii" astia exista in tari gen Europa de Est nu mi se pare suprinzator.
      Toate argumentele pe care le aduceti - familia, puterea de cumparare etc se aplica la absolut toate categoriile profesionale, nu doar la IT-isti.
      Eu sunt convins ca nu cei 16% tin IT-stii in Romania, si nici cele 40 milioane de facilitati fiscale la o industrie care exporta de 2 miliarde. Aia care indeplinesc conditiile sa plece (profesionale, familiare, financiare) pleaca sau au plecat deja. Iar ailalti nu... Eu personal cand am parasit industria asta am facut-o din plictiseala, nu ca sa castig cateva procente mai mult in alta parte. Iar cand eram in faza entuziasta si de invatare nu m-ar fi facut sa plec cei 16% .
      Nu am nimic impotriva facilitatilor in sine, de exemplu as da facilitati fiscale pe profitul reinvestit in educatie sau in cercetare, as da facilitati TEMPORARE pentru investitii majore, la start-up-uri, sau la spin-offs in jurul centrelor majore universitare, etc. Insa pentru toata lumea, nu pentru "speciali".
      • Like 0
    • @ Parerist
      check icon
      "Insa ce legătură are asta cu discuția?"
      Legătura e că mai sunt vreo 100.000 ca mine, asta-i legătura...
      Prin urmare cele 2 mld euro intrări de valută datorită IT nu sunt deloc o cifră umflată (ba, dimpotrivă).
      • Like 1
    • @ Parerist
      Problema care s-a pus in titlu se refera la facilitati acordate unor sectoare/ramuri pentru ca ai dreptate , nu poti subventiona absolut totul si atunci faci niste prioritati ( una ar fi activitatile care aduc valuta de care avem nevoie ca de aer, alta ar fi afacerile care aduc inovare intr-un domeniu sau altul care sa ne faca competitivi, alta ar fi business-urile care angajeaza mult personal) problema care se pune la orice subventie e ce beneficiu aduce si daca acesta e mai mare decat suma cheltuita. E adevarat ca in Polonia (nu mai spun de Germania, UK, Franta) salariile sunt mult mai mari in toate domeniile doar ca nici acolo nu sunt cautati cei care invart mici sau cei care pun borduri ( in general occidentul cauta tot salariati cu calificare inalta: IT-isti, doctori, ingineri a caror pregatire dureaza mult si costa enorm) sau muncitori in domeniile in care exista deficit de forta de munca la ei (agricultura, constructii) de aia au plecat peste 4 milioane de salariati din Romania. Problema care se pune la noi e care domeniu trebuie sprijinit si cu ce beneficii ( La IT-isti am spus care sunt , la medici fiind bugetari e vorba de alt principiu si anume accesul la sanatate al populatei pentru ca era evident ca la un salariu de 7-8000 euro/luna in Franta sau Germania in comparatie cu cca 500 in Romania nu va mai ramane nici picior de medic aici , acum cu salariile triplate valul de migrare s-a mai redus). La celelate categorii bugetare , politistii, militarii, magistratii s-a pus problema starpirii sau macar reducerii coruptiei , nu sunt de acord cu celelalte 2 (politicienii, primarii) pentru ca aia nu fac politica pentru salariul respectiv , ar trebui sa faca pentru comunitate nu pentru profit personal. In ceea ce ;priveste reducerea de impozit ( 10 % nu 16 doar ca acum se aplica la brut ) e mai importanta pentru angajator decat pentru angajat avand in vedere ca sumele datorate de angajator a trecut la angajat si impozitul se retine pe brut doar ca la o reintroducere a impozitului angajatorul ar reduce automat salariul angajatului si nu ar suporta el suma respectiva iar un IT-ist sau medic ca sa ma refer si la cealalta categorie dupa ani de scoala si de pregatire profesionala nu vrea sa fie platit ca un invartitor de mici sau montator de borduri si ar lua din nou calea occidentului. Nu ma refer la cazurile speciale ca a ta pentru cei care au motive sa ramana aici ci la cei tineri care mai nou pleaca direct din scoala sau imediat dupa absolvire si statul cheltuie enorm cu pregatirea lor si dupa aia nu beneficiaza de nimic de pe urma acestor cheltuieli ( nu poti tine pe o piata a muncii libera la nivel european pe cineva cu forta aici). Deci depinde ce sectoare sau activitati dorim sa dezvoltam si asiguram acelor sectoare/activitati facilitatile respective.
      • Like 1
    • @ Rusu Liviu
      Parerist check icon
      Eu sunt de acord, orice domeniu considerat strategic poate primi stimulente fiscale TEMPORAR. Pana se dezvolta, pana atrage investitii serioase, pana devine din artizanat si mici firmulite pe care prima adiere le poate scufunda o industrie matura si corporatii serioase si solide care fac profit sanatos.
      Insa daca odata consolidata disparitia stimulilor fiscali duce la disparitia industriei pentru mine asta e un semn ca nu a fost viabila niciodata (din varii motive care poate ar trebui analizate si atacate din alt unghi).
      Tendinta asta de a da ad vitam aeternam pomeni fiscale exista si in alte tari, si de multe ori tin in viata artifical industrii care nici dupa zeci ani de pomeni nu-s in realitate viabile sau competitive.
      Poate ca nu e cazul in IT-ul romanesc insa problema trebuie dezbatuta si analizata pe baza de fapte si date reale, nu de pareri si teorii. Daca IT-ul romanesc asa profitabil cum se spune nu pleaca nimeni si nici nu da nimeni faliment daca se maresc salariile. Daca nu e chiar asa profitabil si alea cateva procente de taxare fac diferenta, trebuie vazut unde e buba reala. Daca industria aia care exporta 2 miliarde moare pentru ca are de platit 40 milioane taxe undeva e o problema.
      PS
      Intrebarea cu sursa informatiilor am pus-o nu pentru ca nu as avea incredere ci pentru ca as vrea sa o pun in context. Cum a fost calculata, ce include si ce nu, cum se compara cu alte industrii, etc.
      PS2
      Stiu oameni care "exporta" IT romanesc in EU de V si in realitate banii aia in Romania apar doar pe hartie, fara sa fie produsi sau sa fi trecut vreodata prin Ro. Banuiesc (sau sper) ca nu e decat un fenomen marginal, insa de obicei unde apar "facilitatile" apar si mecanismele de "optimizare" fiscala. Iar astia de care spun sunt unii romani, unii straini.
      • Like 0
    • @ Parerist
      E normal sa dispara la un moment dat facilitatile pentru ca asa cum ai subliniat aceste stimulente trebuie vazute din contextul din care au raspuns la o situatie aparuta la un moment dat si anume migrarea IT-istilor catre tari unde sunt platiti mai bine , la fel si la medici. In aceste 2 cazuri nu e vorba de randamentul afacerii ( ca si la medici care sunt bugetari) ci de diferentele de salarizare . Parerea mea e ca problemele aparute in cele 2 sectoare au fost determinate de 2 factori principali ( mai sunt si altii dar de importanta mai redusa).
      1. Deficitul de forta de munca in tarile occidentale referitoare la IT-isti si medici
      2. Salariile mult mai mari in vestul europei.
      Rezolvarea ( sau stabilizarea domeniilor respective) concomitent cu eliminarea facilitatilor ar putea veni in momentul in care salariile din sectoarele respective ar ajunge undeva spre 70 % fata de cele din vest.
      Pana atunci nu putem renunta la ele din considerentele enumerate mai sus. La medici s-a rezolvat partial prin cresterea salariilor crestere venita de la buget iar la IT-isti care sunt in proportie de 100 % in sectorul privat prin stimulente fiscale.
      Din pacate astea nu se pot rezolva intr-un an doi dar totusi dupa aplicarea acestor masuri migratia spre vest s-a mai redus , medicii nu mai pleaca chiar asa usor ( trebuie avut in vedere ca desi salariile nu sunt inca comparabile totusi romanii prefera un program de lucru mai lejer deci se compenseaza). In sectorul IT s-au inmultit afacerile si IT-istii prefera sa ramana in tara pentru ca in vest chiar daca sunt salariile ceva mai mari totusi bariera lingvistica si de cultura organizationala inca ii face pe unii sa se adapteze mai greu.
      PS1. Problema in domeniul IT nu e de fiscalitate sau de randament al afacerii ( IT-ul e foarte profitabil) ci de pastrarea salariatilor din domeniu in tara si de aportul valutar adus de afacerea respectiva ( 80 % din produsele/serviciile produse sunt exportate la nivel mondial, un procent mult mai mic este dezvoltat doar pentru piata interna).Acum sa fim sinceri majoritatea afacerilor mari in domeniu este creat de multinationale de soft si mai putin de startup-uri. Deci acesti investitori pot alege orice tara europeana sau din afara UE pentru investitiile lor. Preferinta pentru Romania este determinata de salariile mai mici si de facilitatile alea cat de mici. La medici problema e data doar de nivelul salariului care acum a crescut semnificativ si migrarea a mai scazut ( 90 % din cadre sunt in sectorul de stat, cei din privat desi au salarii mai mari sunt intr-un procent marginal )
      PS2 In domeniul IT sunt putine optimizari fiscale si nu problema fiscala ne arde pe noi ci cum spuneam aportul valutar ( incasarile sunt in euro/dolari iar cheltuielile sunt in lei iar valuta contribuie pe piata la cursul valutar si a doua problema stabilizarea specialistilor in tara ( pana cand se apropie nivelul de salarizare cum spuneam).
      • Like 0
    • @ Rusu Liviu
      Parerist check icon
      Facilitatile odata acordate, nu vor disparea niciodata fara rezistenta si scandal. Nicaieri in lume, nu doar "la noi". Se creeaza "industrii" care integreaza pomana in modelul de business care vor face scandal cand sunt nevoite sa il schimbe.
      Mie mi se pare contradictoriu sa spui ca industria IT e foarte profitabila insa daca bagi 16% impozit la salarii dispare. Daca merge cu o marja de profit atat de redusa incat un 20% la salariu in plus la palmas echivaleaza cu un tsunami care rade industria mie unuia imi miroase a lohn iar marele avantaj competitiv nu e profesionismul si productivitatea record a IT-ului romanesc ci costul scazute.
      Pe de alta parte nu-s de acord cu hei-rupismul si nici cu deciziile luate peste noapte. Presupunand ca as fi eu dictatorul care decide, as lua negocia transparent cu industria iar taxele ar fi introduse treptat. De exemplu incepand de la 1 ian 2021 bag 5% impozit. De la 1 ian 2023 10%. Iar din 2025 16%, ca la toata lumea. Program anuntat si respectat cu strictete, nu pe baza de razgandiri de trei ori pe zi functie de cum bate vantul prin buget.
      Iar daca industria asta foarte profitabila, bazata pe agile management &shit nu se poate adapta n-are decat sa dispara.
      La fel trebuiau negociate si pomenile acordate altora, gen Renault de exemplu. Trebuiau atrase investitiile strategice gen Renault, insa calendarul pomenilor obligatorii trebuia negociat, batut in cuie si respectat de la inceput, si nu renegociat periodic pe baza de santaj.
      Pe de alta parte cred ca ar trebui introduse facilitati pentru TOATA LUMEA de exemplu la investitiile in educatie, inovare sau cercetarea in Romania.
      Statul de 30 ani e incapabil sa investeasca cu cap in domeniile astea, si fara ele nu putem avea o economie cu productivitate mare. Iar fara productivitate mare suntem condamnati tinand cont de piramida demografica.
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult
sound-bars icon