Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Într-o rulotă transformată dintr-o veche pescărie mobilă, doi tineri vând tricouri personalizate de 6.000 de euro pe lună. GENERAȚIA B

T shirt van

O absolventă de jurnalism și un inginer au ajuns în câteva luni la afaceri de peste 6.000 de euro în medie pe lună, vânzând tricouri personalizate într-o rulotă cu care merg la festivaluri prin țară.

Sabina și Răzvan Iordache, doi antreprenori din generația celor născuți în anii '80, au creat Printoteca și T-shirt Van ghidându-se „după intuiție”.

Sabina a terminat Publicitate la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București, însă din anul al doilea a decis că trebuie să facă ceva pe cont propriu și și-a deschis propriul studio de comunicare. 

Răzvan este inginerul care a terminat Politehnica, a lucrat în corporație, iar apoi a spus că vrea mai mult. A avut propria afacere, un atelier de biciclete, însă Printoteca Sabinei s-a transformat dintr-un colaborator de nădejde într-o afacere căreia i s-a dedicat complet.

„Este mintea limpede de care ai nevoie când ziua de vineri parcă nu se mai termină sau furnizorii îți dau bătăi de cap. Ingineria l-a făcut să gândească mereu lucrurile pe hârtie, matematic, iar o zi de lucru este împărțită între task-uri pe Todoist și site-urile de geek science”, spune Sabina Iordache despre partenerul ei de afacere și de viață.

Au amenajat împreună T-shirt Van-ul, Sabina fiind mintea creativă care a venit cu ideile de design interior, iar Răzvan este cel care se ocupă ca toate echipamentele să funcționeze cum trebuie.

„Nu ne-am făcut un studiu de piață, ne-am bazat pe intuiție”

Ideea T-shirt Van a apărut „din intuiție”, așa cum apar cele mai multe afaceri locale, spun tinerii antreprenori.

„Nu am făcut un studiu de piață, ci doar ne-am bazat pe ce știam din experiența Printoteca: există o efervescență a artei locale contemporane, există consumatori de artă locală care caută căi simple de a o accesa, se cere calitate și dinamică”, spune antreprenoarea.

Clienții pot participa activ la imprimarea propriului tricou.

„Copiii - sau clienții cu suflet de copil - sunt invitați în van pentru a apăsa pe butonul verde și luminos care face magia printului să se întâmple”, adaugă Sabina Iordache.

Colaborarea cu artiștii locali funcționează simplu. Artiștii stabilesc un adaos, iar la finalul evenimentelor încasează profitul realizat. „Ei trimit grafica și noi ne ocupăm de toate celelalte detalii, de la identificarea evenimentelor, la producție, relaționarea cu clientul sau împachetare”, explică antreprenoarea.

Investiția inițială – 12.500 de euro pentru cumpărarea și amenajarea van-ului

În ultimii ani numărul afacerilor care se desfășoară în van-uri, în special pe segmentul mâncare, a crescut. Identificarea unui van care să se încadreze într-un buget minim a fost o adevărată provocare.

Cei doi au găsit o fostă pescărie mobilă pe care au dat 7.500 de euro și cu care cu greu au ajuns de la Galați la București. Pentru amenajarea van-ului și reparații au mai investit încă 5.000 de euro.

„Apoi ne-am luat inima în dinți și ne-am dus la furnizorul de echipamente. I-am povestit despre ideea noastră și i-am adus toate argumentele pentru care eram convinși că va fi un succes. Am primit, pe lângă feed-back-ul pozitiv, și echipamentele în valoare de aproape 17.000 de euro în rate. Fără bancă, fără amânări”, povestește Sabina Iordache.

T-shirt Van a fost gata de print în mai puțin de două săptămâni.

Antreprenoarea se arată încântată că există firme mari care au încredere în proiectele firmelor mici și le susțin. „Aud cu bucurie povești despre afaceri locale care se susțin reciproc și care colaborează armonios. Dacă ne ajutăm să creștem, la final toată lumea are de câștigat”, spune tânăra.  

Colaborarea cu autoritățile: „E inutil să încerci să obții informații de la distanță, telefonic sau, Doamne ferește, online” 

Nu au întâmpinat piedici din partea autorităților, „doar o comunicare dificilă și înceată”.

„E inutil să încerci să obții informații de la distanță, telefonic sau, Doamne ferește, online. Așa că am făcut turul Bucureștiului pentru a afla că «nu la noi, la ceilalți» ca ulterior să fim trimiși de unde am plecat. Norocul nostru este că nu lucrăm cu produse alimentare și bătaia de cap este semnificativ mai mică”, povestește întreprinzătoarea.

În plimbarea lor de la un ghișeu la altul nu au uitat să se oprească și pe la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM), „fiindcă nu toți oamenii sunt drăguți și cinstiți și ideile au nevoie de protecție”.

Episodul „Misiune imposibilă”

Un episod pe care l-au trecut în categoria „Misiune imposibilă” a fost amplasarea van-ului pe domeniul public.

„Comerțul ambulant e un fel de bau-bau al instituțiilor publice, fapt susținut și de cadrul legislativ care, deși în esență vrea să protejeze aspectul orașului, împiedică foarte multe afaceri frumoase să se întâmple. Așa că am urmat modelul altor van-uri și am început să căutăm un spațiu privat pentru amplasarea permanentă din timpul dintre festivaluri”, arată cofondatoarea T-shirt van.

Sabina spune că s-ar bucura însă ca, în viitor, autoritățile locale să înțeleagă și să sprijine funcționarea afacerilor pe roți și să le aducă mai aproape de locuitorii orașului, dar și de turiști.

„Unul dintre obiectivele T-shirt van este de a oferi turiștilor străini posibilitatea de a cumpăra un tricou suvenir cu un design realizat de un artist român. Mai ales că am atins un număr de aproximativ 100 de ilustrații diferite de la câteva zeci de artiști locali”, continuă Sabina Iordache.

Le-a fost greu să aleagă evenimentele la care să meargă. Și în acest caz și-au urmat intuiția și în cele mai multe situații au fost mulțumiți. „Dacă nu ai experiență ca vendor la festivaluri, e greu să știi ce va fi profitabil și ce nu, care va fi publicul de acolo și ce interes va avea pentru produsul tău”

O altă provocare este să găsească oameni pe care să îi angajeze.

Au existat și provocări tehnice, cum ar fi drumul până la Bonținda, la festivalul Electric Castle. Era cel mai drum lung și, prima ieșire în afara Bucureștiului cu van-ul.

„Nu știam în cât timp vom ajunge acolo sau dacă vom ajunge. Dar Fiat-ul nostru din 1997 a bătut drumul până la Cluj și înapoi fără să dea niciun semn de oboseală, spre deosebire de noi, care am avut nevoie de câteva zile să ne refacem după experiența festivalului”, își amintește antreprenoarea, care spune că au învățat să nu se dea bătuți și, orice s-ar întâmpla, să meargă mai departe.

Tricouri la imprimantă

Pentru printul pe tricouri din van cei doi antreprenori folosesc o imprimantă Brother GT3 Series, despre care spun că este cea mai bună imprimantă de print digital din categoria sa.

„Acestei tehnologii i se mai spune și DTG sau direct-to-garment deoarece cerneala intră direct în țesătura tricoului și rămâne acolo. Încercăm să obișnuim publicul că există și un alt fel de tricouri personalizate în afara acelora al căror print este de fapt o folie de cauciuc lipită de tricou”, explică antreprenorii.

Procesul de print pe tricouri este unul simplu, datorită echipamentelor performante, spun fondatorii T-shirt Van. Concret, o imagine pe laptop este trimisă la print ca oricare alt document, iar apoi începe „magia”. Softul special al imprimantei intră în funcțiune, randează imaginea în câteva secunde, iar apoi imprimanta este gata să reproducă design-ul pe un tricou blank.

Printul propriu-zis durează între 2 și 5 minute, în funcție de complexitatea designului printat și de culoarea tricoului folosit. După ce iese din imprimantă, vopseaua din țesătură este fixată termic.

T-shirt Van și-a început activitatea în iunie 2016, iar până în prezent antreprenorii au bifat câteva dintre cele mai importante evenimente din București, dar și din țară. T-shirt Van funcționează cu 3 oameni, însă echipa completă a Printotecii are 5 membri.

La un „eveniment bun” de sfârșit de săptămână ajung să vândă 150-200 de tricouri. În perioada următoare cei doi tineri caută o soluție pentru a amplasa permanent van-ul într-un punct cheie al orașului, astfel el va funcționa și în timpul săptămânii.

Prețul unui tricou personalizat variază între 50 și 100 de lei, în funcție de sistemul de comisionare al fiecărui artist.

„La ultimele trei weekend-uri în care am avut evenimente legate am avut o cifră de afaceri de aproximativ 6.000 de euro”, mai spun ei. O parte din banii din vânzări – între 20% și 40% - le revin colaboratorilor lor.

Articolul face parte din cadrul campaniei Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Da, bravo! Tricouri pe care prietenele mele de la AnTanTe (tricouri pictate manual) le cumparau acum 5 ani cu 6 lei bucata. Calitatea e foarte slaba. Si pe langa asta, toata faza cu generatia B e un pic nerealist prezentata. Nu faci business cu initiativa, dar fara bani. Plus ca in Romania aparent tot ce americanii au uitat deja de 10 ani e super la moda acum. :)
    • Like 1
    • @ Irina Popescu
      Crabu check icon
      Exact bravo, bine zis! Ce ai spus in ultima fraza se întâmpla in multe domenii, mai ales in producțiile tv.
      • Like 0
  • Crabu check icon
    30000 de euro! Cam mult pentru un chiosc pe roti in care poti personaliza numai tricouri, majoritatea albe si probabil ocazional negre! Pentru cine nu stie tricourile albe sunt cele mai ieftine de cumparat si cele ieftine de imprimat. Iar imprimarea unui tricou cu tehnologia DTG care este inca in stadiu de prototip, de incercari, de beta daca vreti, dureaza destul de mult. Eu sunt sigur ca din punctul asta de vedere au intalnit destule probleme de ordin tehnic si comercial. In concluzie mai scade din aia 6000 de euro.
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult