Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

GENERAȚIA B. O idee de un milion de euro. O echipă de tineri a ajuns în atenția marilor companii după ce a creat prima imprimantă 3D multifuncțională românească

Orice lucru, de la o simplă vază până la componente din structura unei clădiri sau piese din domeniul aviației, poate fi creat în doar câteva ore prin imprimare tridimensională, una dintre tehologiile care ar putea revoluționa producția la nivel mondial. Unul dintre antreprenorii din domeniu compara importanța imprimării 3D pentru producție cu apariția emailului pentru Internet, în urmă cu 22 de ani.  

Obiectele create prin imprimare tridimensională sunt mai rezistente decât cele realizate prin tehnologia clasică. Medicină, industria aeriană, industria auto sunt domenii unde se apelează tot mai mult la imprimarea 3D. 

În lume, fabricarea aditivă, așa cum se mai numește imprimarea 3D, era estimată să ajungă în acest an la 7 miliarde de dolari. În România piața este abia la început.

O echipă de tineri din Timișoara a creat o imprimantă 3D multifuncțională sută la sută românească, spun ei, iar în doi ani au ajuns la comenzi de un milion de euro de la mari companii.

Se numește Symme3D și este prima imprimantă 3D multifuncțională românească. Imprimanta multifuncțională folosește sistemul de mișcare Delta - cu brațe pivotante prin trei cărucioare care se mișcă vertical, ceea ce conferă o viteză mai mare, flexibilitate și precizie.

Circa 80% din comenzile pe care le au provin de la firme din străinătate.

Firma a avut contracte cu Renault - care a luat imprimante pentru laboratoarele de creație - , cu Autoliv - pentru proiectarea de faruri -, și cu Continental. 

De la casa automatizată la imprimanta 3D multifuncțională

Călin Brandabur și echipa sa încercau, acum doi ani, să construiască un sistem pentru case automatizate.

Când au ajuns la partea de creare de prototip, s-au lovit de faptul că producătorii de cutii pentru produsele de pe platforma de casă automatizată fie cereau sume prea mari - comparativ cu posibilitățile unui startup - pentru crearea unei matrițe - 80.000 euro - , fie nu admiteau comenzi mai mici de 55.000 de bucăți pe an.

„Neavând o soluție accesibilă la îndemână, am cercetat o alternativă și anume realizarea lor prin 3D Printing, urmând să achiziționăm prima noastră imprimantă 3D. În încercarea de a o adapta la nevoile noastre, am observat că nu prea există loc de îmbunătățiri, așa că am decis să facem o imprimantă pentru noi. Așa a luat naștere Symme3D”, povestește Călin Brandabur începuturile afacerii.

La mai puțin de jumătate de an de când începuseră să lucreze la crearea imprimantei au venit și primele comenzi.

La un târg de specialitate din Ungaria unde au mers au constatat că imprimanta lor avea aceeași viteză cu una dintre imprimantele Makerbot – una dintre companiile pionier pe piața de profil -, dar era de câteva ori mai ieftină.

Ce este o imprimantă 3D

Imprimantele 3D permit designerilor să producă într-un timp foarte scurt un prototip. Astfel că prototipul poate fi testat și remodelat rapid.

Producătorii auto, de exemplu, pot obține cu ajutorul aparatelor de imprimare componente cu forme extrem de complexe într-un timp foarte scurt, de câteva ore. Producerea acestor piese prin metode clasice poate dura până la câteva săptămâni.

O imprimantă 3D este un tip de robot industrial care poate efectua acest proces sub control computerizat.

Imprimantele Symme3D, pe lângă funcția de printare, au și funcția de tăiere de înaltă precizie și gravare cu laser. 

Comenzi de un milion de euro

Investiția inițială a fost de 50.000 euro, iar de la înființare și până în prezent au mai investit încă 20.000 euro. 

„Momentan avem 100 de imprimante, în diferite stadii de asamblare. Astăzi avem nu mai puțin de 427 de comenzi în așteptare, care sunt echivalentul a un milion de euro”, spune Căln Brandabur.

Toate veniturile companiei au fost reinvestite pentru continuarea dezvoltării accelerate a afacerii. Inițiatorii estimează că la sfârșitul anului fiscal investiția va fi amortizată și vor înregistra profit.

Piesele greșite - măcinate și reprintate

Avantajul tehnologiei 3D e că dacă piesa realizată este greșită, ea poate fi măcinată, peleții rezultați fiind reextrudați în filament și piesa reprintată. Filamentul măcinat poate fi refolosit de mai multe ori.

Symme3D folosește filament din plastic, de diferite densități și culori, fabricat special pentru printarea 3D.

Piese pentru bordul mașinilor și pale pentru turbine eoliene făcute la imprimantă. „Imaginația este limita”

Imprimanta Symme3D este folosită cu precădere de către arhitecți și proiectanți în crearea de prototipuri de produse. Tehnologia permite și crearea de diverse produse și obiecte de uz personal și profesional – de la piese pentru aparatele electrocasnice, pantofi, piese pentru motociclete. „Imaginația este limita”, continuă fondatorul proiectului.

La mai puțin de un an de la dezvoltarea primului produs Symme3D, pentru uz profesional, de dimensiuni reduse, echipa a dezvoltat și prima iterație a acestuia: o imprimantă 3D ultraperformantă pentru uz industrial. Cu ajutorul acestui produs, Symme3D își dorește să își croiască drumul către industrii mai competitive, precum cea auto, spune Brandabur.

Astfel că până în prezent, echipa de timișoreni a realizat trei tipuri de imprimante – una din material compozit – care costă 1.500 de euro, una din aluminiu care ajunge la 2.500 de euro și cel mai nou produs - o imprimantă masivă, cu un volum de printare de un metru diametru și un metru înălțime, comercializată cu 12.500 de euro. 

„Noul produs este unic în Europa de Est, ca volum de printare la spațiul ocupat, viteză și rezoluție. Noua imprimantă se folosește în special în industria auto la diferite matrițe, dar și piese funcționale din bordul mașinilor, dar și de către sculptori și artiști. De asemenea, noul produs este folosit și pentru printarea 3D a palelor unor turbine eoliene verticale ”, adaugă Brandabur care spune că echipa este în discuții pentru contracte cu mari companii din domeniul centralelor eoliene și din domeniul utilajelor grele.

Provocări

La început, cele mai mari provocări au apărut pe fondul lipsei informațiilor, dar și din cauza birocrației.

„Din start, am fost nevoiți să investim foarte multe resurse în cercetare pentru a putea dezvolta produsul. Pe de altă parte birocrația ne-a pus piedici în demararea afacerii. Pe parcurs, provocările au fost de altă natură. În primul rând, formarea echipei și găsirea oamenilor potriviți pentru angajare a fost esențială pentru o creștere accelerată și totuși sustenabilă a startup-ului. Pe partea administrativă am întâmpinat dificultăți în a dezvolta un proces pentru sincronizarea livrărilor furnizorilor cu procesele interne de asamblare, calibrare și dezvoltare software”, continuă Călin Brandabur.

Statul să se implice în organizarea de evenimente destinate startup-urilor

În opinia fondatorului Symme3D există un trend ascendent în ceea ce înseamnă susținerea oferită de către autorități industriei IT & C. Totuși sunt anumite lucruri care ar putea fi îmbunătățite.

„Cel mai probabil, am aborda provocările cu care noi și cu siguranță și alți antreprenori se confruntă în mediul de business românesc. Spre exemplu, ne preocupă subiecte precum organizarea de evenimente destinate expunerii tehnologiilor și promovării startup-urilor românești, facilitarea argumentării în cazul respingerii cererilor de înregistrare în scopuri TVA, sau oferirea de consiliere fiscală și juridică gratuită pentru startup-uri”, răspunde Călin Brandabur la întrebarea ce i-ar transmite premierului Cioloș, dacă ar avea ocazia să se întâlnească cu el.

Creatorii Symme3D se străduiesc să crească notorietatea produsului lor în comunitatea tech românească, dar și de peste hotare. Una dintre modalitățile cele mai productive este participarea la evenimente ale pieței de profil.

Participarea la UberPITCH a fost o oportunitate, dar și o șansă pentru a atrage atenția altor lideri și inovatori de pe piața IT & C.

„Acest an a fost plin de experiențe care ne-au validat ideea de business și ne-au dat încrederea că suntem pe drumul cel bun. Câștigarea titlului de Best Startup din Estul Europei în cadrul competiției Get In The Ring, medalia de aur oferită de către Politehnica București pentru excelență în inginerie sunt doar câteva dintre realizările noastre”, mai spune creatorul proiectului. 

Articolul face parte din cadrul campaniei Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Păcat că nu avem astfel de oameni și in clasa politică .
    • Like 0
  • O mica prezentare a imprimantei aici: https://youtu.be/SmpB_FB4kD8
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult