Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Într-o seară, când bebelușul dormea buștean, mi-a venit o idee pentru o carte...

irina eris

Într-o seară din martie 2024, când bebelușul dormea buștean am deschis un nou document pe ecranul calculatorului meu. M-am uitat câteva secunde la dreptunghiul alb, după care m-am gândit: „Ce ar fi dacă aș scrie o carte pentru copii?” Cu atâtea năzbâtii și cu atâtea cuvinte stâlcite, dar pronunțate haios ar ieși o poveste pe cinste.

Zis și făcut!

Primele patru capitole le-am scris dintr-o suflare. Se vede că erau pregătite de ceva vreme de subconștientul meu. Am cerut părerea prietenilor mei, iar reacțiile lor m-au încurajat să-mi duc visul mai departe.

Cel mai greu a fost să găsesc un editor care să-mi citească manuscrisul, însă din vorbă în vorbă, din prieten în cunoscut am ajuns la Ioana. O profesionistă.

I-am trimis, cu inima în gât, mesajul care purta cu el documentul și la fel i-am așteptat răspunsul. A fost unul rapid și pozitiv, în sensul în care povestea avea potențial și stârnea emoții, iar ea a fost deschisă să mă ajute să o aduc la forma finală.

A urmat o perioadă de colaborare strânsă, timp în care, ghidându-mă după sfaturile ei, povestea a căpătat conținutul și conturul potrivite.

Am trimis apoi cartea către zeci de edituri mai mici sau mai mari. După patru săptămâni, aveam trei răspunsuri generate automat de providerii de email și atât, dar niciun interes din partea nimănui.

Mi-am depășit dezamăgirea, am crezut în povestea mea, așa ca am mers mai departe, ignorând liniștea dinspre cei cărora le trimisesem documentul. Cu răbdare și din vorbă în vorbă, folosindu-mi speranța ca pe energia cu care sărim din piatră în piatră traversând un râu, am ajuns la Andreea, o tânără ilustratoare din Brașov, iar portofoliul ei mi-a spus rapid că vreau să fac echipă cu ea.

I-am scris, i-am trimis povestea și a venit a doua veste bună, astfel că am început colaborarea.

În patru luni, personajele mele au prins formă și culoare. Am mers pe mâna artistei de la cap la coadă și nu îmi pare rău.

Oamenii talentați există și sunt printre noi.

Găsirea tipografiei a fost o piatră de moară, dar, în punctul acesta, m-am ajutat doar de internet și mi-am ascultat instinctul. Am găsit o tipografie micuță, din capitală, care a acceptat să tipărească un număr mai mic de exemplare. Calitatea este de departe ceea ce îi definește.

Au fost 10 luni de zile lungi și obositoare, însă în 28 martie mă voi bucura de lansarea cărții și sper ca publicul la care m-am gândit când am scris-o - copii mai mici sau mai mari - să râdă și să se bucure de „Aventuri în MermeLand. Peripețiile unui cal năstrușnic”.

P.S. Am găsit trei sponsori care m-au ajutat cu închirierea sălii pentru lansare și la plata facturii pentru tipografie.

Toate celelalte costuri au fost plătite de mine și familia mea și, Doamne, la ce sumă am ajuns!

A doua carte este la dospit.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Sunt foarte la modă benzile desenate. Puștii le citesc ca pe apă. Foarte simpatice: avem două personaje - doi școlari - care convertesc în benzi desenate lecturile insipide date la școală (da, și ei au asemenea lecturi). Chemarea străbunilor devine Chemarea cățeilor, iar Împăratul muștelor se transformă în Împăratul puricilor. Seria a avut un succes atât de mare încât a fost și ecranizată.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon