Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Într-un parc din Japonia, am întâlnit un bătrân care m-a vrăjit

Ueno Park

Foto: Profimedia Images

Duminică dimineață, dimineață, în parcul Ueno, un domn în vârstă picta cu șiroaie de apă animale pe dalele de piatră. Muia într-o găletușă un burete legat în vârful unui băț și dintr-o trăsătură culca la pământ, rotunde și blânde, jivine drăguțe și durdulii, numai bune să se joace copiii cu ele.

Mi-a amintit de călugărul bătrân din Primăvara, Vara, Toamna, Iarna... și Primăvara lui Kim Ki-duk, care scria caractere chinezești cu apă pe podeaua de lemn a mănăstirii lui plutitoare. Dar domnul acesta nu scria, nu îmblânzea nici caractere, nici idei, doar cumințea undeva, între caligrafie și desen, prin arabescuri, linii drepte și curbe, toate fiarele pământului pentru copii și le elibera din găletușa lui precum Noe din pântecele arcei sale.

Dacă ar fi scris ceva, ar fi fost povestea evoluției în propria variantă, în care vietățile ieșeau din nou din apă, jumătate în forma în care le știm azi, jumătate amfibie, gata să se poată întoarce oricând înapoi în adâncuri. Părea coborât din Duminica roșie a lui Colin, un altfel de clovn care modelează baloane de săpun în formă de animale, care se sparg apoi pe dale.

Cum v-aș putea descrie cel mai bine stilul? Taurii lui, să zicem, n-aveau nici dinamica taurului lui Dali, nici puterea de abstractizare a taurului lui Picasso, dar, ca restul animalelor, reușeau să cuprindă în câteva linii, tot ludicul lumii, ca și cum Dumnezeu ar fi creat după lumea noastră, serioasă și aspră, una de jucării, mai ușor de îndurat.

Se adunase lume și probabil că vă închipuiți că ”se strânseseră oamenii în jurul lui”, dar nu: el strânsese animalele în jurul oamenilor. Reușise cumva, fără cuvinte, să-i mâne pe gură-cască într-un pâlc în fața lui, din care alegea unul pe care îl întreba care e animalul lui preferat, îl desena invers, astfel încât cel căruia îi era destinat să-l vadă cum trebuie, nu stând în cap (excepție făcând firește, liliecii), după care făcea cu grație un pas către dreapta, descria o latură, apoi pornea perpendicular, mai descria una și tot așa.

M-am temut că o să ne închidă pe toți într-un pătrat vrăjit: când ultimul animal desenat se va întâlni cu primul vor începe toate, lovite de streche, o goană nebună și noi vom rămâne captivi în vârtejul de apă, dar perimetrul nu se închidea niciodată complet. Iernile sunt uscate în Japonia: oricât era de frig, bestiarul fluid de pe dalele de piatră era și el supus legilor dispariției. Primele fiare se ridicau încet la cer, particulă cu particulă, deveneau străvezii și în cele din urmă lăsau piatra curată, gata să primească botezul unei ființe noi.

Am dansat și noi o vreme cu bătrânul din parc, am văzut animale apărând și evaporându-se, am văzut curioși ca și noi venind și plecând și când timpul a sosit, am ieșit din împrejmuire pășind cu grijă să nu călcăm, Doamne ferește, vreo viețuitoare.

Nu i-am făcut nicio poză și nici nu l-am filmat, tocmai ca să fiu sigur că n-am să-l uit. Mai sper ca atunci când o să mi-l amintesc să nici nu-l mai compar cu nimeni. Domnul acela în vârstă era un domn din parcul Ueno și nimeni altcineva, care nu cerea bani, nu purta niciun înscris, nu vindea nimic și nici nu făcea reclamă la ceva (primul gând a fost că lucrează pentru celebra grădină zoologică din apropiere). Era doar un domn care picta într-o duminică dimineață cu șiroaie de apă pe dale de piatră animale care se uitau pe sine.

Spre prânz, a început să plouă.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult