Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Îți dorești să realizezi ceva măreț în viață? Acel ceva este chiar familia ta

Din click în click pe o bază de date cu studii ştiinţifice am dat peste un articol cu un titlu peste care mi-a rămas privirea (şi peste care mi-au rămas și gândurile câteva momente): “Mexican American Adolescents’ Family Obligation Values and Behaviors: Links to Internalizing Symptoms Across Time and Context” (Telzer et. al., 2015). Şi am început să mă întreb dacă se mai discuta vreodată cu copiii, cu adolescenţii despre valorile unei familii, despre implicaţiile fiecărui membru al familiei în bunul mers al “gospodăriei”, în bunul mers al relaţiilor dintre membri ştiind că, cel puţin în culturile mai tradiţionaliste, obligaţiile familiale reprezintă un aspect extrem de important. Am găsit, cumva, răspunsul în studiu.

Foto: Guliver Getty Images

Practic, ce s-a verificat în acest studiu este dacă valorile familiale (de exemplu: suport, respect, devotament, loialitate şi grijă pentru ceilalţi membri) şi comportamentele familiale specifice (de exemplu: a face curat, a găti, a avea grijă de fraţii mai mici, a-i ajuta pe părinţi în afacerile de familie dacă este cazul) pot duce la internalizarea unui rol social semnificativ când vine vorba de adolescenți. Acest rol social poate fi tradus în termeni de: “am un scop în societatea în care trăiesc”. 

Mai specific, ce oferă aceste două elemente (valorile familiale si comportamentele familiale specifice) minţii unui adolescent? 

1. O modalitate potrivită pentru a se simţi în conexiune cu familia lui şi ştim că una dintre cele mai mari nevoi ale creierului uman este aceea de a simţi conectare;

2. mai pot oferi un sens de continuitate culturală a familiei tradusa în termeni de: “moştenirea pe care o las urmaşilor mei”. 

Mai exact, adolescenţii care au participat în acest studiu simt foarte puternic că au un scop. Concluzia pe care ei, adolescenţii, o extrag este că au ocazia să contribuie la ceva măreţ, la ceva care are continuitate, la ceva important pentru societatea din care fac parte: acel ceva măreț este familia lor.

Haideţi să ne uităm acum la ce se promovează în online (şi ştim că timpul petrecut în online de adolescenți este destul de mare) când vine vorba de a fi deosebit, extraordinar când, poate, vine vorba de a avea “un sens”. 

Noile generaţii de tineri îşi imaginează că vor face ceva măreţ, că vor schimba lumea iar acest lucru este o caracteristică al acestor “millennials” sau a “generației Y”. Însă, se întâmplă ca ei să traducă acest: “a fi special”, “a fi altfel”, “a avea un sens” în mai multe like-uri sau mulţi followers pe Instagram migrând, astfel, de la sensul bazal a ceea ce înseamnă “a avea sens”: familia mea (aşa cum ne-a arătat studiul prezentat mai sus). 

Astfel, adolescenţii ajung să îşi caute sensul în afara familiei lor, în alţii, în ceilalţi care probabil nici nu îi cunosc, care probabil nici nu le cunosc valorile sau principiile de viaţă. Când, de fapt, cercetătorii ne arată atât de clar că dacă ne dorim să avem un sens, că dacă ne dorim să contribuim la ceva măreţ, acel ceva este…familia noastră!

Cred cu tărie că acesta ar trebui să fie un mesaj extrem de puternic transmis noilor generații de părinți, cuplurilor care urmează să aibă copii astfel încât, generațiile următoare de copii, adolescenți și apoi adulți să înțeleagă că sensul vieții lor este dat, mai întâi, de familia pe care o au sau o construiesc și apoi de elemente externe ei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Da, era mare "nevoie" de cercetãtorii americani/englezi sã ne releve un adevãr, simplu, de bun simț, instictiv chiar - legãtura cu familia !! Desigur,existã și excepții . Mr.Oh le prezintã,foarte frumos, în comentariul de mai jos.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult