Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Îți dorești să realizezi ceva măreț în viață? Acel ceva este chiar familia ta

Din click în click pe o bază de date cu studii ştiinţifice am dat peste un articol cu un titlu peste care mi-a rămas privirea (şi peste care mi-au rămas și gândurile câteva momente): “Mexican American Adolescents’ Family Obligation Values and Behaviors: Links to Internalizing Symptoms Across Time and Context” (Telzer et. al., 2015). Şi am început să mă întreb dacă se mai discuta vreodată cu copiii, cu adolescenţii despre valorile unei familii, despre implicaţiile fiecărui membru al familiei în bunul mers al “gospodăriei”, în bunul mers al relaţiilor dintre membri ştiind că, cel puţin în culturile mai tradiţionaliste, obligaţiile familiale reprezintă un aspect extrem de important. Am găsit, cumva, răspunsul în studiu.

Foto: Guliver Getty Images

Practic, ce s-a verificat în acest studiu este dacă valorile familiale (de exemplu: suport, respect, devotament, loialitate şi grijă pentru ceilalţi membri) şi comportamentele familiale specifice (de exemplu: a face curat, a găti, a avea grijă de fraţii mai mici, a-i ajuta pe părinţi în afacerile de familie dacă este cazul) pot duce la internalizarea unui rol social semnificativ când vine vorba de adolescenți. Acest rol social poate fi tradus în termeni de: “am un scop în societatea în care trăiesc”. 

Mai specific, ce oferă aceste două elemente (valorile familiale si comportamentele familiale specifice) minţii unui adolescent? 

1. O modalitate potrivită pentru a se simţi în conexiune cu familia lui şi ştim că una dintre cele mai mari nevoi ale creierului uman este aceea de a simţi conectare;

2. mai pot oferi un sens de continuitate culturală a familiei tradusa în termeni de: “moştenirea pe care o las urmaşilor mei”. 

Mai exact, adolescenţii care au participat în acest studiu simt foarte puternic că au un scop. Concluzia pe care ei, adolescenţii, o extrag este că au ocazia să contribuie la ceva măreţ, la ceva care are continuitate, la ceva important pentru societatea din care fac parte: acel ceva măreț este familia lor.

Haideţi să ne uităm acum la ce se promovează în online (şi ştim că timpul petrecut în online de adolescenți este destul de mare) când vine vorba de a fi deosebit, extraordinar când, poate, vine vorba de a avea “un sens”. 

Noile generaţii de tineri îşi imaginează că vor face ceva măreţ, că vor schimba lumea iar acest lucru este o caracteristică al acestor “millennials” sau a “generației Y”. Însă, se întâmplă ca ei să traducă acest: “a fi special”, “a fi altfel”, “a avea un sens” în mai multe like-uri sau mulţi followers pe Instagram migrând, astfel, de la sensul bazal a ceea ce înseamnă “a avea sens”: familia mea (aşa cum ne-a arătat studiul prezentat mai sus). 

Astfel, adolescenţii ajung să îşi caute sensul în afara familiei lor, în alţii, în ceilalţi care probabil nici nu îi cunosc, care probabil nici nu le cunosc valorile sau principiile de viaţă. Când, de fapt, cercetătorii ne arată atât de clar că dacă ne dorim să avem un sens, că dacă ne dorim să contribuim la ceva măreţ, acel ceva este…familia noastră!

Cred cu tărie că acesta ar trebui să fie un mesaj extrem de puternic transmis noilor generații de părinți, cuplurilor care urmează să aibă copii astfel încât, generațiile următoare de copii, adolescenți și apoi adulți să înțeleagă că sensul vieții lor este dat, mai întâi, de familia pe care o au sau o construiesc și apoi de elemente externe ei.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Da, era mare "nevoie" de cercetãtorii americani/englezi sã ne releve un adevãr, simplu, de bun simț, instictiv chiar - legãtura cu familia !! Desigur,existã și excepții . Mr.Oh le prezintã,foarte frumos, în comentariul de mai jos.
    • Like 0
  • Mr.Oh check icon
    In viata ne confruntam cu trei verbe importante. A avea (sau a aduna), A face, si a deveni. Toate trei verbele se adreseaza egoului nostru si ne face sa ne simtim importanti, daca nu chiar mareti. Fiecare intelege maretia in felul sau. Unii avand averi incomensurabile, altii acumuland cunostinte si experiente (fizice, emotionale sau inteectuale), sau privind la parcursul lor in viata admirand narcisist evolutia lor in carierea sociala sau profesionala. Trecut, prezent si viitor.
    Putini se limiteaza doar la verbul " a fi" simplu, un nimeni, fara ego, unul din cei multi, si sa se simta impacati. De fapt "a fi umil", " modest" inseamna nu a fi dispus a accepta batjocura, ci de a intelege ca dusmanul pacii interioare e tocmai visul de glorie. Glorie , oricare ar fi ea, in familie, societate etc.
    A muri in trup si a te inalta in spirit inseamna moartea egului si trairea unei vieti plina de "umilinta", intelegere si pace.
    Poate fi in celibat, in familie, in manastire, la locul de munca, oriunde si oricand.
    Societatea moderna cu ritmurile ei, cu amagirile ei, cu divertismentul cotidian, nici nu-si mai aminteste ca orice inceput are si un sfarsit. Gloria sau maretia contin in ele insele si caderea, prabusirea. Fie prin moarte fizica sau boala, fie prin uitare. Spaima tuturor.
    • Like 3
    • @ Mr.Oh
      Gravity check icon
      Spot on, Mr. Oh!
      • Like 0
    • @ Mr.Oh
      Anon check icon
      Asta este o atitudine tipica de oaie. Oricum ne imbolnavim, murim si vom fi uitati, de ce sa ne zbatem. Mai bine o ducem usor, umil, ca avem parte de mai multa "pace interioara". Cu genul asta de atitudine nu se schimba status quo-ul, nu evoluam. Cei care chiar schimba lucrurile sunt cei care vor mai mult (care cauta glorie, daca vreti). Tot ei sunt cei care sunt uitati cel mai greu.
      • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Chef Alex Dumitru

Bună parte dintre ingredientele proaspete pe care le utilizează în rețetele sale de adevărat făuritor de gust, chef Alex Dumitru le cumpără, de două-trei ori pe săptămână, din Piețele Obor, Domenii și Matache. Merge doar la producători testați, care au întotdeauna grijă să îi ofere materii prime de calitate. Totul trebuie să fie proaspăt, de sezon.

Citește mai mult

Eric Stab, Engie România

De la ultimele etaje ale clădirii în care se află sediul central al Engie România, când privești pe geam, îți poți imagina ușor o mare de panouri puse la muncă să capteze razele soarelui. „La finalul zilei, energia cea mai ieftină este energia pe care nu o consumi ”, spune zâmbind spune Eric Stab.

Citește mai mult