Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Îți dorești să realizezi ceva măreț în viață? Acel ceva este chiar familia ta

Din click în click pe o bază de date cu studii ştiinţifice am dat peste un articol cu un titlu peste care mi-a rămas privirea (şi peste care mi-au rămas și gândurile câteva momente): “Mexican American Adolescents’ Family Obligation Values and Behaviors: Links to Internalizing Symptoms Across Time and Context” (Telzer et. al., 2015). Şi am început să mă întreb dacă se mai discuta vreodată cu copiii, cu adolescenţii despre valorile unei familii, despre implicaţiile fiecărui membru al familiei în bunul mers al “gospodăriei”, în bunul mers al relaţiilor dintre membri ştiind că, cel puţin în culturile mai tradiţionaliste, obligaţiile familiale reprezintă un aspect extrem de important. Am găsit, cumva, răspunsul în studiu.

Foto: Guliver Getty Images

Practic, ce s-a verificat în acest studiu este dacă valorile familiale (de exemplu: suport, respect, devotament, loialitate şi grijă pentru ceilalţi membri) şi comportamentele familiale specifice (de exemplu: a face curat, a găti, a avea grijă de fraţii mai mici, a-i ajuta pe părinţi în afacerile de familie dacă este cazul) pot duce la internalizarea unui rol social semnificativ când vine vorba de adolescenți. Acest rol social poate fi tradus în termeni de: “am un scop în societatea în care trăiesc”. 

Mai specific, ce oferă aceste două elemente (valorile familiale si comportamentele familiale specifice) minţii unui adolescent? 

1. O modalitate potrivită pentru a se simţi în conexiune cu familia lui şi ştim că una dintre cele mai mari nevoi ale creierului uman este aceea de a simţi conectare;

2. mai pot oferi un sens de continuitate culturală a familiei tradusa în termeni de: “moştenirea pe care o las urmaşilor mei”. 

Mai exact, adolescenţii care au participat în acest studiu simt foarte puternic că au un scop. Concluzia pe care ei, adolescenţii, o extrag este că au ocazia să contribuie la ceva măreţ, la ceva care are continuitate, la ceva important pentru societatea din care fac parte: acel ceva măreț este familia lor.

Haideţi să ne uităm acum la ce se promovează în online (şi ştim că timpul petrecut în online de adolescenți este destul de mare) când vine vorba de a fi deosebit, extraordinar când, poate, vine vorba de a avea “un sens”. 

Noile generaţii de tineri îşi imaginează că vor face ceva măreţ, că vor schimba lumea iar acest lucru este o caracteristică al acestor “millennials” sau a “generației Y”. Însă, se întâmplă ca ei să traducă acest: “a fi special”, “a fi altfel”, “a avea un sens” în mai multe like-uri sau mulţi followers pe Instagram migrând, astfel, de la sensul bazal a ceea ce înseamnă “a avea sens”: familia mea (aşa cum ne-a arătat studiul prezentat mai sus). 

Astfel, adolescenţii ajung să îşi caute sensul în afara familiei lor, în alţii, în ceilalţi care probabil nici nu îi cunosc, care probabil nici nu le cunosc valorile sau principiile de viaţă. Când, de fapt, cercetătorii ne arată atât de clar că dacă ne dorim să avem un sens, că dacă ne dorim să contribuim la ceva măreţ, acel ceva este…familia noastră!

Cred cu tărie că acesta ar trebui să fie un mesaj extrem de puternic transmis noilor generații de părinți, cuplurilor care urmează să aibă copii astfel încât, generațiile următoare de copii, adolescenți și apoi adulți să înțeleagă că sensul vieții lor este dat, mai întâi, de familia pe care o au sau o construiesc și apoi de elemente externe ei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Da, era mare "nevoie" de cercetãtorii americani/englezi sã ne releve un adevãr, simplu, de bun simț, instictiv chiar - legãtura cu familia !! Desigur,existã și excepții . Mr.Oh le prezintã,foarte frumos, în comentariul de mai jos.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult