Foto: Indiapicture / Alamy / Alamy / Profimedia
Nu puțini sunt cei care au observat că întâlnirile online nu mai au aerul rigid de dinainte, că acum e ok dacă intră copiii peste tine din când în când, dacă sună curierul la interfon sau dacă nu ești perfect îmbrăcat, pieptănat și ferchezuit.
Până nu demult latura noastră profesională trebuia să fie cât mai detașată de ceea ce eram noi în plan personal. Ca și cum oamenii se așteptau să nu mâncăm, să nu avem copii care să ne deranjeze, să nu avem zile proaste sau dureri de cap.
Muncitul de acasă a căpătat alt sens chiar și pentru freelanceri, care lucrau oricum majoritatea timpului așa. Am încetat să mai ascundem viața personală, să ne (pre)facem că ea nu există, iar asta a venit cu un avantaj - creșterea productivității. Așa se poate justifica pentru mulți de ce în pandemie lucrurile au continuat să meargă și oamenii și-au făcut treaba la fel de bine, dacă nu chiar mai bine ca înainte.
Muncitului de acasă a început să pună mai mult accentul pe performanță și mai puțin pe aparențe și regulile rigide la care era supusă lumea pre-pandemică atunci când vine vorba de muncă. Mai mult, profesionalismul nu anulează viața personală, ci ele pot co-exista într-mod sănătos și productiv. Asta ne dă șansa să ne axăm mai mult pe noi înșine, să devenim și mai buni, mai performanți și să prestăm și mai bine pe plan profesional.
Dar ce e și mai important, muncitul de acasă a adus o șansă unică. Aceea că oricine poate lucra cu oricine din orice colț al lumii fără ca distanța să mai fie o problemă de niciun fel.
Asta s-a întâmplat și în România, unde una dintre consecințele pozitive generate de pandemie a fost că românii au început să muncească de acasă pentru piețe străine, din Europa de Vest, Statele Unite, Canada sau Australia, dar de data asta fără să mai părăsească România.
Piața muncii din era pandemică s-a șlefuit suficient de tare încât să permită nu doar românilor lucrul acesta, ci întregii planete. Iar acest lucru a venit și cu o creștere a competiției, pentru că pe lângă exigențele pe plan profesional, apar și cele legate de comunicarea în limba engleză. Presiunea de a comunica empatic și eficient a crescut și ea odată cu concurența.
Engleza a încetat să mai fie o limbă prin care să comunici așa cum poți. Acum românii se văd în situația de a-și arăta valoarea profesională vorbind într-o altă limbă. De exemplu, pentru a lucra pentru piețele străine, nu e nevoie ca engleza pe care o vorbești să fie perfectă, însă trebuie să înveți să te exprimi cu siguranță, cu fermitate, cu profesionalism și în special cu empatie.
Un exemplu bun este cel al unei companii americane care nu are sediul în România face în prezent recrutare pentru intervalul 200.000-400.000 de dolari pe an. Țintește specialiști precum ingineri software, arhitecți de sistem care să lucreze de la distanță pentru companii din SUA. Procesul de recrutare este exclusiv online, include 4 pași, iar primul este un interviu în limba engleză.
Drept dovadă că această tendință devine generalizată, anul trecut cererea pentru a-și îmbunătăți atitudinea în comunicarea în engleză a explodat. Am văzut o triplare a cifrei mele de afaceri pe zona de antrenament de personalitate în engleză, (ajungând spre 50.000 de euro). Iar 2021 se anunță încă și mai activ.
Majoritatea românilor se descurcă foarte bine când vine vorba de engleză însă timiditatea, tracul și lipsa de încredere în sine sunt principalii factori care contribuie la o comunicare defectuoasă.
Așadar pandemia nu a generat doar schimbări negative. Aceste noi obiceiuri din piața muncii pot reprezenta o oportunitate pentru români. Poate că mulți nu se vor mai simți presați să plece din România pentru o viața mai bună. De asemenea, ar putea fi, totodată, o oportunitate să spulberăm mitul forței de muncă ieftine din țările estice și, odată cu competiția la nivel mondial, să ne aliniem țărilor vestice în ceea ce privește atât salariile, cât și recunoașterea valorii profesionale.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Nu stiu daca serviciile oferite de d-na Irina Vlad sunt cel mai bune din punct de vedere eficienta/pret, dar pentru tinerii care doresc sa faca o cariera in corporatii globale, din experienta le spun ca a comunica in limba engleza foarte bine este mai important decat abilitatile si cunostiintele functionale. De ce? Pentru ca trebuie sa iti atingi obiectivele prin alte persoane de difertie nationalitati si de aceea comunicarea este foarte importanta.