Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

La o vârstă similară cu a lui David Popovici, mi-am cumpărat în 1996 un automobil scump. Despre mașinile unui nou început

img-bmw

foto Ovidiu Jelea

E mare gălăgie pe internet și în presă din cauză că David Popovici și-a cumpărat un Porsche, la 20 ani.

Tot la 19 ani, în 1996, eu mi-am cumpărat un BMW E34 525i, un automobil destul de scump la vremea respectivă. L-am văzut în filmul Ronin, într-o secvență de urmărire ce a rămas un etalon cinematografic până în prezent, mi-au plăcut farurile clasice și am decis, 100% emoțional, că vreau un automobil la fel.

Am sute de povești din tinerețe legate de acel BMW, una dintre ele fiind despre o expediție pe care am făcut-o, pe timp de iarnă, prin toată Europa, până la Cercul Arctic, în Laponia, apoi în munții Caucaz ,din Rusia, unde am urcat pe Elbrus (5642 m). Am condus în jur de 600 km/zi, pe o distanță de 13.000 km, prin condiții grele de iarnă, cu temperaturi ce au ajuns adeseori la -35°C. Am prins magia Crăciunului chiar acasă la Moș Crăciun, am vizitat muzeele marilor exploratori polari, dar și muzeul BMW din Munchen, unde este expus și motorul M50B25, de pe automobilul cu care am plecat în această aventură plină de situații neprevăzute, despre care am mai scris în Republica.

Povestea expediției a devenit virală la nivel internațional, iar în România a fost publicată în aproape toată presa auto, în revista clubului BMW din România, dar și în revista oficială BMW. Contextul creat de această expediție m-a ajutat să mă înscriu și șă absolv cursurile BMW Driving Academy din Germania, devenind trainer certificat BMW, poziție din care am pregătit și coordonat zeci de evenimente și cursuri, cu mii de participanți. Profesez ca trainer și în prezent.

Tot ca urmare a acestei expediții, l-am cunoscut pe campionul de raliu Claudiu David, eroul primului episod al unui documentar pe care l-am filmat singur și a cărui logistică era compusă doar dintr-un aparat foto DSLR, un laptop, o rulotă și… același BMW clasic. Documentarul a mai prezentat poveștile campionului la scrimă Rareș Dumitrescu, a campioanei la karate Claudia Ioniță, a exploratorului David Neacșu, care a realizat prima expediție românească pe Everest și a medicului Hadi Rahimian, care a realizat prima operație in utero din România. Am filmat în săli de antrenament, am filmat iarna pe munte, am filmat în sala de operație, în timpul unei nașteri, am filmat în mașina de raliu în timpul cursei, momente unice în viața oricărui jurnalist. Documetarul, numit Vagabond, a câștigat un concurs organizat de Nikon și a fost apreciat de documentaristul Thomas Diseth, câștigătorul unui premiu Emmy.

Pe lângă această expediție, care a generat oportunitățile de a-mi adăuga în portofoliu o nouă profesie și de a cunoaște oameni de excepție, am mai făcut multe excursii cu acel automobil cumpărat în tinerețe. De exemplu, una dintre ture, care a devenit și ea virală, a fost făcută cu același BMW, care a tras o rulotă, acumulând 100.000 metri diferență de nivel, în timp ce am parcurs, de două ori, 14 dintre cele mai înalte pasuri din Europa: Grossglockner (2504 m), Edelveissspitze (2571 m), Timmelsjoch (2509 m), Foscagno (2291 m), Pordoi (2239 m), Stelvio (2757 m), Campolongo (1871m), Bernina (2328 m), Fluela (2383 m), San Bernardino (2065 m), Gotthard (2106 m), Furka (2429 m), Albula (2314 m) și Sella (2244 m).

Aventurile nu se încheie aici, pentru că în 2025 voi înregistra BMW-ul ca vehicul istoric, apoi voi pleca în alte expediții, următoarea fiind, cel mai probabil, o tură cu rulota de-a lungul fiordurilor din Norvegia, țară pe visez să o explorez din nou.

Nu știu dacă, din punct de vedere financiar, cumpărarea emoțională a acelui BMW a fost un pasiv, un activ, dacă a fost o investiție sau o risipă, fiindcă nu mă pricep la economie.

Ceea ce știu sigur este că nu am nici cel mai mic regret și că aventurile, poveștile și oamenii care au devenit parte a vieții mele ca urmare a acelui gest din tinerețe sunt de neînlocuit. Și mai știu ceva: ceea ce va urma va fi cel puțin la fel de fascinant, pentru că aventura nu s-a încheiat, iar călătoriile aduc întotdeauna în viața mea ceva magic, ceva nou.

Există automobile care te fac să știi, de fiecare dată când le pornești, că te afli în fața unui nou început.

Li se spune „legende”.     

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult