Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Le-a ajuns cuțitul la osie. Urmează marea grevă care va zdruncina România specialilor?

Tren de călători

Foto - Inquam Photos/ George Călin

Protestele ceferiștilor au trecut neobservate. Nici nu mai sunt menționate în calupurile de știri. Altădată, o grevă la CFR ar fi zguduit toată țara, mișcările de protest ale feroviarilor erau înscrise în cărțile de istorie. Azi reprezintă mai puțin decât o știre mondenă.

Și la calea ferată situația e dezastruoasă, infrastructura feroviară e cea mai veche din toată Europa, este declasată atât tehnic, cât și moral, am ajuns în situația în care alte administrații de cale ferată nu-și trimit materialul rulant la noi în țară de teamă să nu fie deteriorat din cauza infrastructurii feroviare. Materialul rulant este vechi și depășit, la companiile de stat nu s-a mai făcut nicio achiziție de locomotive și vagoane noi de peste 30 de ani. S-au făcut restructurări masive de personal de-a lungul anilor, iar astăzi la calea ferată mai lucrează o mână de oameni. Altădată în fruntea clasamentului veniturilor, acum ceferiștii sunt plătiți cu salarii de mizerie, mulți dintre ei lucrează pentru salariul minim pe economie, un inginer debutant nu ia nici măcar 2500 de lei în mână. În condițiile astea, nimeni nu mai dorește să îmbrățișeze această meserie, iar criza de personal e acută și cel mai grav lucru e că nu se pot acoperi posturile care concură direct la siguranța circulației. Au fost cazuri de ingineri feroviari care au renunțat la postul de la calea ferată ca să se angajeze livratori sau șoferi pe Uber.

Învățam la școală că transporturile sunt precum sângele care circulă prin tot corpul economiei. În momentul de față, transporturile feroviare reprezintă o hemoragie profundă. Cauzele sunt multiple: politizarea unei activități specializate, proasta administrare, lipsa de responsabilitate, dezinteresul cronic pentru activitatea de transport pe calea ferată. Din păcate, politizarea din toate domeniile, inclusiv cel feroviar, a ajuns până la nivelul liderilor sindicali, oameni care ori sunt membri de partid care au candidat inclusiv la alegeri, ori au o susținere fățișă pentru același partid justificându-se că în calitate de persoană particulară pot avea orice opțiune politică. Se deschide astfel vechea discuție despre modul în care își fac treaba liderii de sindicat când partidul pe care îl susțin e la putere, cum e și cazul acum. 

Se cunoaște faptul că majoritatea liderilor de sindicate feroviare susțin PSD-ul, unii dintre ei fiind chiar membri de partid. Cum pot ei să lupte pentru drepturile salariaților în condițiile în care la ministerul Transporturilor avem un ministru PSD ? În afară de o supraexpunere, tot pe linie de partid, la televiziunile prietene, unde strigă, urlă și bat apa-n piuă, nu fac absolut nimic pentru domeniul feroviar. Prietenii lor din politică tocmai ce le-au respins Statutul Feroviar în Camera Deputaților. Doar avantaje personale, niște căpușe pe un corp bolnav, aproape în putrefacție, oamenii ăștia n-au câștigat nimic pentru personalul feroviar și, mai grav, nimic pentru industria feroviară din România. Sunt la fel de responsabili pentru situația de azi din calea ferată ca și administrația.

Singura soluție în acest moment e o grevă generală, adevărată, sănătoasă, adică oprirea transporturilor pe calea ferată. Ceferiștii trebuie să oprească roata, altfel nu se mai poate. Doar o zdruncinătură puternică mai poate trezi din adormire actuala putere politică. Ceferiștii trebuie să lupte să-și recâștige demnitatea și onoarea de care au fost deposedați. Revendicările să vizeze în primul rând modernizarea infrastructurii feroviare, aducerea ei la standardul european. Să se taie pensiile speciale și să se aloce fondurile pentru calea ferată și,  așa cum a fost posibil să se găsească bani pentru creșteri salariale în alte domenii, „să se găsească” și pentru ceferiști. Dacă ies în față cu soluțiile astea la revendicările lor, vor obține sigur sprijinul populației, nimeni nu-i iubește azi în țara asta pe „speciali”. O grevă generală declanșată atât în sectorul de stat, cât și în sectorul privat, pentru că problemele sunt comune și generale. Orice alte mitinguri și demonstrații, luări de poziții și opinii avizate sunt frecții la un picior de lemn, nimeni nu-i ascultă pe ceferiști.

O grevă generală așa cum știau ceferiștii să facă pe vremuri la Grivița Roșie, să se cutremure toată țara asta, să-i asculte cineva și pe ei. Asta înseamnă luptă sindicală, luptă pentru drepturi, nu gargară la televizor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mhai Nai check icon
    Eu cred ca n-a ajuns nici un cutit, nicaieri. Daca ar fi ajuns, nu s-ar mai fi bazat pe sindicate, care-si fac propriile lor politici, ci ar iesit in strada frumos pe langa profesori, impreuna cu altii carora le-ar fi ajuns cutitele, sa tranteasca la pamant clasa politica, nu sa-i perie.. Dar nu se intampla, deci nu sunt probleme.
    • Like 1
  • Trebuie ieșit în masa toată populația șters peste politicieni și dați afară numai asa scăpăm de acești hoți degeaba greve.sau mitinguri pașnice nu vedeți ca nui interesează de nimic și de nimeni doar de buzunarul lor ei nu vor sa renunțe la pensi speciale
    • Like 0
  • Nume check icon
    30 de ani nu s-a intamplat nimic in sistemul feroviar. Ca nu s-a vrut, ca nu s-a putut, ca s-a furat are mai putina importantata pentru ca eu cred ca nici nu exista competente pentru o schimbare. Noi romanii spunem ca nu facem nimic ca nu avem bani ca suntem saraci. Eu cred ca ne lipsesc competentele si nu banii!
    Eu chiar as dori sa vad o greva generala in aceasta tara. O greva ca sa blocheze tot. Atat institutiile de stat cat si companiile private. O greva care sa forteze sa se schimbe ceva pentru toata lumea. Pentru ca indiferent unde lucrezi si indiferent cat salariu, ca stai intr-o viloaca sau intr-o garsoniera confort II, ca ai un Mercedes sau un Logan ai tot esti influentat de ce se intampla in aceasta tara.
    Credeti ca se va intampla asa ceva. Niciodata. Ca sa faci o greva generala trebuie ai aceleasi competente pentru a-ti face treaba cu brio la servici: disciplina, perseverenta, dorinta de face lucrurile mai bine decat ieri, dorinta de a de autodepasi profesional, etc. Le avem? Eu nu cred. Le vom avea vreodata? Poate, dar nu cred ca in urmatoarele 2-3 generatii.
    • Like 1
    • @ Nume
      Ion check icon
      S-a mai schimbat câte ceva; s-au închis linii secundare, au mai rămas doar vreo 10% din trenuri, s-a dublat timpul dintre stații, etc.
      LE
      Vă provoc să mergeți cu trenul de la Zimnicea la Sibiu. Plătesc transport și cazare la hotel!
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult