Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Mă așteptam la ce-i mai rău, dar... Despre călătoria neașteptată avută în acest weekend cu CFR-ul

Călători în gară

Foto: Sabin Cîrstoveanu/ Inquam Photos

În ciuda tuturor știrilor apărute în ultima vreme despre povești neplăcute legate de mersul trenurilor, experiența mea a fost una surprinzător de mulțumitoare.

Mărturisesc că nu călătoresc foarte des cu trenul. Ultima mea călătorie e în urmă cu mulți ani, când încă eram copil, iar amintirile de atunci despre vagoanele „comuniste” cum le spuneam eu, în care oamenii erau grupați în așa zisele „separeuri” în care puteai găsi orice combinație de alimente aruncate pe jos (coji de semințe, de banane, chiar și doze  de bere pe jumătate pline sau chiștoace de țigări), nu-mi dădeau speranțe că voi avea parte de o călătorie plăcută. Însă, spre marea mea mirare, încă de când am urcat în tren am fost surprins plăcut să văd cât de curate erau vagoanele: nici măcar o coajă de sămânță pe jos, niciun pet lăsat pe vreun scaun la întâmplare, doar niște oameni destul de obosiți așezați confortabil pe scaune. 

Acum, pe drumul de întoarcere, pe care am ales să-l parcurg tot cu trenul, stând comod în scaunul meu și citind câteva articole de pe Republica legate de experiențele negative ale oamenilor care au mers la mare, m-am gândit la câteva motive pentru care ar trebui să alegem oricând trenul în defavoarea mașinii personale atunci când mergem într-o vacanță.

Pe lângă motivele legate de mediu și încurajarea transportului în comun, motive ce nu funcționează în cazul majorității oamenilor, voi prezenta și o listă de motive „egoiste” pentru care ar trebui să alegem trenul.

Motivul 1, siguranța: Călătorind cu trenul, elimini riscul parcurgerii unui drum obositor și periculos pe drumurile României, unde ai un risc destul de mare să fii implicat într-un accident mai mult sau mai puțin grav care îți poate strica concediul.   

Motivul 2, scapi de anumite griji: cum ar fi grija găsirii unui loc de parcare în stațiunile ultra-aglomerate ale patriei. Plus că poți consuma alcool când vrei, nemaifiind șofer…

Motivul 3, timpul petrecut: Din zona de unde am plecat, am făcut aproximativ 8 ore până la destinație, pe o distanță de 400 și ceva de kilometri. Ei bine, din experiența mea ca șofer știu că pe drumurile patriei mai mereu am scos o medie de 50-60km parcurși pe oră, să zicem că ai putea scoate mai mult mergând pe autostradă, dar eu fiind crescut în Moldova o să fac abstracție de existența unei autostrăzi, așa că o să fac un calcul rapid. Concluzia e că mersul cu trenul poate aduce o durată de deplasare mai mică decât cu mașina. Sigur că putem spune că trenul poate avea întârzieri, dar și mersul cu mașina personală te poate băga în niște ambuteiaje în care vei avea ocazia să faci 10km într-o oră. 

Acestea fiind spuse, rămân plăcut surprins de experiența avută în această călătorie, în mod special de curățenia din vagoane, și după ce am cugetat puțin la motivele pe care le-am prezentat mai sus m-am hotărât ca toate călătoriile pe care le voi mai avea prin țară pe distanțe mai lungi le voi face cu trenul, curat, frumos, relaxant. Chiar s-au făcut unele progrese pe calea ferată și încurajez pe toată lumea să încerce să călătorească cât mai des în acest fel. Cum nu există drumuri moderne, rapide și sigure, nu există motive reale pentru care ai alege mașina personală în dauna trenului.

P.S: Și băile sunt foarte curate, chiar dacă încă se fumează în ele (de unele metehne nu am scăpat încă).

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

CTP--

Fără exagerare, documentarul-anchetă Recorder „Justiția capturată” este unul dintre cele mai importante acte jurnalistice din ultimii 35 de ani. Structurat logic, pe o acumulare de mărturii, date, cazuri, fără ură și părtinire, mobilizând magistrați care și-au luat inima-n dinți și au început să vorbească, filmul îți cade în cap la final ca o lespede.

Citește mai mult

 Vlad Predescu.

„Mi-am operat mama, căreia am pus o proteză de șold și mi-am făcut curaj, aș putea spune, câteva luni. După ce am intrat în intervenție și am reușit să mă detașez și să uit că o operez, lucrurile au decurs foarte bine. Slavă Domnului, e pe picioarele ei și merge în continuare”, spune medicul ortoped al cărui nume este sinonim cu excelența în chirurgia artroscopică și a genunchiului: Vlad Predescu. Imagine din arhiva personală a dr. Vlad Predescu

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Hadi Rahimian

Există copii în România născuți de două ori. Nu, nu e o greșeală de scriere și nici o eroare a serviciilor de stare civilă. Hadi Rahimian, un medic român, născut în Iran, operează feți aflați în uterul mamei oferindu-le viață. Cei mai mici dintre ei au 18 săptămâni gestaționale.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  Cătălin Copăescu

„Nu am căutat să mă victimizez într-un sistem în care aveam nemulțumiri, dar am căutat să ofer pacienților mei intervenții chirurgicale cât mai performante”, spune doctorul Cătălin Copăescu, de al cărui nume se leagă excelența în chirurgia bariatrică minim-invazivă în România.

Citește mai mult