Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Mai puțin Marx, mai mult Mises. O viziune liberală a educației. 10 măsuri pentru reforma în educație

elevi - scoala - container - Foto Inquam Photos / Cornel Putan

(Foto Inquam Photos / Cornel Putan)

Dezastrul socialismului educațional în România este categoric. Un sistem de învățământ centralizat -un sistem în care statul decide ce (curriculum), cu cine (mișcarea personalului didactic), când învață elevii (structura anului școlar) și, de asemenea, hotărăște cât și cum să învestească în educație - a dus să avem următoarele rezultate:

  • 3 din 10 copii sunt ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi(*);
  • potrivit evaluării PISA 2012 (studiu în care au fost analizate 65 de țări) elevii români prezintă cea mai scăzută motivație dintre copiii care au luat parte la cercetare(**);
  • 39% este procentul tinerilor cu vârsta de 15 ani care au un nivel scăzut de cunoștințe în citit, matematică și știință (în comparație, media la nivel de UE este de 21%)(***);
  • sub 30% dintre cadre didactice expun în mod frecvent o problemă din viața de zi cu zi pentru a demonstra de ce sunt utile cunoștințele noi(****);
  • aproximativ 40% dintre școlile din mediul rural au toaletă exterioară(*****);
  • peste 25% dintre școli, cu precădere cele din zonele rurale, utiliează sobele ca principală sursă de încălzire(******);

Pentru ca fiecare copil din România să aibă acces la o educație de calitate ar trebui să ne ghidăm după următoarele direcții principale:

  • Egalitate de șanse: acces la educație de calitate pentru fiecare copil din România;
  • Centrarea educației pe elevi: rolul educației este de a crește copii, nu de a menține și de a finanța aparatul birocratic;
  • Libertate de gândire: respectarea dreptului la opinie al elevilor;
  • Descentralizare: trecerea de la un sistem de învățământ centralizat la unul descentralizat, în care deciziile se iau de către actorii implicați direct în proces (inclusiv de către părinți);
  • Demonopolizare: desființarea monopolului de stat în planificarea educației, monopol care duce la stagnarea calității.

Măsurile necesare a fi adoptate sunt următoarele:

1. Număr de ore mai mare în CDȘ (Curriculum la decizia şcolii)

Un procent mai mare al orelor în CDȘ va permite corelarea mai rapidă a educației cu schimbările din piața muncii, conectarea școlii la nevoile din comunitate și va duce la diminuarea inegalităților școlare.

2. Număr de ore mai mare la decizia elevilor

Creșterea autonomiei elevilor în alegerea orelor - în funcție de competențe, abilități și aspirații. Autonomia acestora în alegerea traseului școlar trebuie să crească de la an la an, pe măsură ce avansează în școlaritate.

3. Desființarea titularizării

Această măsură va contribui la atragerea constantă a celor mai competente resurse umane în educație.

4.Liberalizarea de facto a învăţământului privat

Şcolile și grădinițele private să nu mai fie obligate să îndeplinească condiţiile impuse de stat (cu precădere în ceea ce privește curriculumul).

5. Liberalizarea certificărilor

Desfiinţarea obligativităţii acreditării de către stat a instituţiilor de învăţământ şi a programelor de studii va conduce la creşterea diversităţii educaţiei şi înlăturarea modelării tuturor şcolilor după chipul şi asemănarea celor de stat. Astfel, se va întrerupe sistemul comunist de planificare centralizată caracteristic monopolului de stat.

6. Finanţarea urmează elevul prin vouchere şcolare

Practic, părinții să își poată înscrie copilul la orice şcoală, publică sau privată, iar suma fixă per elev să fie decontată de Ministerul Educației Naționale.

7. Deduceri din impozit pentru companiile care: a) construiesc școli private în medii defavorizate sau b) investesc în școli defavorizate

Această măsură va facilita accesul la educație de calitate pentru fiecare copil din România.

8. Externalizarea serviciilor sociale

Deoarece statul este ineficient și în acest domeniu, este necesară externalizarea furnizării serviciilor sociale către organizații private (ex.: Teach for Romania, OvidiuRo).

9. Legalizarea homeschooling-ului

Nu politicienii, ci părinţii deţin stimulente mai bune pentru o educaţie de calitate oferită copiilor. Se cuvine ca părinții să aibă această libertate în educația propriilor copii.

10. Eliminarea taxelor şi impozitelor în acest domeniu

Astfel se vor asigura costuri mai mici pentru părinţi (sau chiar deloc!) şi calitate mai mare pentru copii (datorită concurenţei sporite). 

Cine ar trebui să facă reforma?

Persoanele din minister, inspectorate, sindicate, primării, consilii județene și locale nu au nici un interes să schimbe lucrurile - aceste persoane profită de pe urma sistemului centralizat și excesiv de birocratic.

Reforma trebuie să o facem noi - părinții, elevii și toți cei cărora le pasă cu adevărat de educație. Trebuie doar să fim organizați.

(*) Salvați Copiii - "Bullying-ul în rândul copiilor", disponibil online la http://salvaticopiii.ro/upload/p000600010001_Salvati%20Copiii_Raport%20bullying.pdf

(**) PISA (2012) – PISA 2012 Results in Focus, disponibil online la http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf

(***) Monitorul Educației și formării profesionale 2017, disponibil online la https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/monitor2017-ro_ro.pdf

(****) TALIS – Analiza mediului educațional din România (2013) - OECD, disponibil online la http://rocnee.eu/sites/default/files/2017-11/Raport_national_TALIS_2013.pdf

(*****) Analiza multidimensională a educației și formării profesionale – Banca Mondială, disponibil online la https://www.edu.ro/sites/default/files/Anexa%201_Analiza%20functionala_0.pdf

(******) ibidem

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Alien check icon
    Mie mi se pare dogmatic articolul, iar corelatiile facute mi se par departe de a fi evidente.
    Degeaba "descentralizezi" si "demopolizezi" daca si oamenii raman aceeasi iar invatamantul (privat sau nu, centralizat sau nu) o sa fie bazat tot pe psihopedagogia si pe mentalitatile (nu doar ale "dascalilor", ci si a parintilor) din secolul 14.
    • Like 1
  • Referitor la primul paragraf, de unde rezulta corelatia dintre faptul ca sistemul de invatamant e centralizat si faptul ca 3 din 10 copii sunt amenintati cu bataia de colegi, sau cu rezultatele PISA, sau cu oricare alt punct din acea lista?
    • Like 3
    • @ Jonn Jonzz
      Alien check icon
      Atunci cand ai o dogma, totul se explica prin prisma ei.
      Daca maine vine unul si scrie un articol despre incalzirea globala, o sa-ti explice ca aia 3 din 10 sunt amenintati cu bataia pentru ca le e prea cald.
      Sau de la vaccinuri.
      Sau de la consumul de carne.
      Sau din cauza elgetebeilor.
      Sau a bisericii.
      Sau din cauza ca femeile sunt subreprezentate in conducerea scolilor.
      Sau...
      • Like 1
  • Asta nu e "o viziune liberală asupra educației". E un spanac amestecat, care demonstrează precaritatea gândirii autorului, al cărui C.V., devine irelevant, prin prisma elucubrațiilor debitate dezinvolt în articol.
    • Like 6
  • Dorin check icon
    Că să schimbi ceva în felul de a face educație în România,trebuie înlocuite total cadrele așa-zis Didactice care numai educație nu fac cu copiii noștrii.
    • Like 1
  • Autorul e ridicol , nu vede ,,succesul" așa zise lor universități private la noi, nu a ieșit din nici una vreun mic Harvard ci doar niște fabirici de analfabeți cu diplomă, Mă întreb pe ce lume trăiesc astfel de autori care o țin langa danga cu o așa zisă societate de dreapta dar fără a tine cont că ceea ce susțin ei tine mai degrabă de o societate de tipul secolului XIX, o societate care a adus de altfel la apariția marxismului și a mișcării progresiste de care nu scăpăm nici în zilele noastre. Sunt domenii ca învățământul, sănătatea, armata, ordinea publică unde rolul statului e esențial pentru bunul mers al unei societăți, ceea ce scrieți sunt utopii.
    • Like 2
    • @ Adrian Ionescu
      D check icon
      Ce este Statul?
      • Like 0
  • Gabi check icon
    Oamenii cred că viața este complicată. De fapt, nu este. Odată ce renunți la toate prostiile pe care te învață la școală, viața devine foarte simplă.
    Adesea mă întreb, cât de diferită ar fi fost lumea dacă tatăl lui Hitler ar fi folosit prezervativ în noaptea accea când s-a culcat cu nevastă-sa? Sau, dacă Hitler nu ar fi fost refuzat atunci când a aplicat la școala de artă.
    Două mici detalii care ar fi putut să salveze lumea de vreo 80 de milioane de morţi. Şi poate că nici noi n-am mai fi ajuns sub influenţa ruşilor.
    • Like 2
  • Casargoz check icon
    As dori sa adaug la surse si PISA 2015:
    In the majority of countries with comparable data, students’
    performance in science remained essentially unchanged since
    2006. However, mean performance in science improved
    between 2006 and 2015 in Colombia, Israel, Macao (China),
    Portugal, Qatar and Romania. Over this period, Macao (China),
    Portugal and Qatar increased the share of students performing
    at or above Level 5 and simultaneously reduced the share of
    students performing below the baseline level of proficiency
    (Level 2)

    Percentage of variation in science performance explained by students’ socio economic status Romania 14%

    pisa 2015: Science Not as good as OECD average - improvement since 2006
    pisa 2015 Readings : Not as good as OECD average - stable since 2006
    Top-performing students in science can use abstract scientific ideas or concepts to explain unfamiliar and more complex phenomena and events. In mathematics, they are capable of advanced mathematical thinking and reasoning. In reading, top performers can retrieve information that requires the student to locate and organise several pieces of deeply embedded information from a text or graph.
    http://www.compareyourcountry.org/pisa/country/ROU?lg=en
    • Like 0
  • Ce legătură are Marx cu toate neajunsurile din învățământul românesc enumerate în articol: bătăile dintre elevi, încălzirea cu lemne, titularizările,rezultatele slabe la evaluările PISA ?
    • Like 6
  • Casargoz check icon
    Recomand un articol despre scolile private aici:
    https://www.theguardian.com/education/2019/jan/13/public-schools-david-kynaston-francis-green-engines-of-privilege
    • Like 1
  • Ideile expuse în acest articol nu mi se par nici realiste și nici practice,

    Exemplu:
    „Desfiinţarea obligativităţii acreditării de către stat a instituţiilor de învăţământ şi a programelor de studii va conduce la creşterea diversităţii educaţiei şi înlăturarea modelării tuturor şcolilor după chipul şi asemănarea celor de stat. Astfel, se va întrerupe sistemul comunist de planificare centralizată caracteristic monopolului de stat.”

    OK, hai să presupunem că lăsăm libertate totală. Bacalaureatul va fi însă unul singur (așa ar fi logic). Cum se împacă toată bulibășeala unei libertăți totale cu rigorile examenului de bacalaureat? Sau poate că autorul implică automat că școlile ar trebui să aibă și libertate de a alege chiar ele subiectele de bacalaureat, să nu fie constrânse de niște pretenții centralizatoare „socialiste”...?
    • Like 3
    • @ Tom Dick N'Harry
      Gabriel check icon
      Nu as putea spuns ca sunt un adept al ideilor expuse in articol, dar haideti sa facem exercitiul cu exemplul dumneavoastra. La ce e bun bac-ul? Pentru ce ne pregateste el in viata? Care este scopul unui astfel de exemen? Dupa mine 9dar poate gresesc), este strict acela de a avea un tel in urma studiilor a 12 clase, limita obligatorie la un moment dat in era comunista. Bac-ul in sine nu ofera nimic. Absolut nimic. Este doar recunoasterea finalizarii a 12 clase si nimic mai mult. Este o piatra de hotar, un semn ca cel ce il are, chiar a terminat si clasa a 12-a si a facut-o cu un minim de cunostinte. Daca ma intrebati pe mine, este un esec prin natura lui. De ce? pentru ca avem deja o astfel de recunoastere, examenele/notele/mediile de la finalul fiecarei clase. Practic, ca multe alte exemple in viata (a se citi politica si am sa explic de ce), recunoastem ca esuam in anumite reguli impuse si creem altele, la fel de slabe, care au o perioada un efect stimulativ ca mai apoi sa esueze in acelasi mod. De ce spun politica? Pentru ca un astfel de examen a fost o decizie politica. Ca un exemplu care sa sustina asta: avem amenzi pentru parcarea neregulamentara. Aplicarea lor esueaza, nu vreau sa dezbat de ce. In loc sa refacem aplicarea acestui sistem de amenzi, cei ce cred ca au solutii vin cu propunerea de a ridica masina si eventual de a suprataxa (platest serviciul de ridicare). Si exemple similare sunt multe. In acelasi fel este si bac-ul. Si plecand de la aceste lucruri concrete despre bacalaureat ca si conceptie, de ce nu l-am lasa la latitudinea celor ce fac curicula? de ce nu ar fi decis de scoala? Scoala nu inseamna educatie si asta o dovedeste cu varf si indesat tot situatia din Romania. Multi au scoala profitand de sistemul existent (facultati la distanta, facultati ce nu exista in fapt, samd) si sunt departe de a fi educati. Scoala te pregateste pentru viata. Nu bac-ul ar trebui sa fie telul. El poate foarte bine sa si dispara, nu doar sa fie decis la nivel de scoala. Intereseaza pe cineva ca liceul X are 100% promovare la bac? scrie asta cineva in CV? E doar o falsa retorica si falsa ierarhizare. Am vazut oameni veniti in mediul privat de la tara, fara rezultate remarcabile in scoala si absolut brilianti in practica. Nu, nu ne ajuta la nimic bacul si liberalizarea lui ar da aripi unor scoli in a veni cu solutii. E doar o parere si trebuie tratata ca atare.
      • Like 1
    • @ Gabriel
      Delia MC Delia MC check icon
      Bacul este un eșec pentru peste 50% din absolvenți dar pentru ceilalți nu.
      Este un eșec pentru cei împinși cu forța la liceu. În loc să aibă o meserie, se uită la diploma de bac ce nu folosește decât ca tablou. Dacă îl promovează .
      Este un eșec pentru cei bunișori dar fără mari perspective de studii. Care morți-copți merg la o facultate la presiunea părinților.
      Nu este un eșec pentru cei buni care merită să studieze mai departe. Dar care sunt 40 maxim 50%. Sunt șocante cifrele? Eu zic că e realitatea.
      • Like 1
    • @ Delia MC
      Gabriel check icon
      Nu, evident ca nu sunt socante, dar asta nu inseamna ca nu pot sa am o opinie diferita. Eu as spune ca este un esec si pentru cei 40-50% care "merita" sa studieze mai departe. toti merita sa studieze, dar nu pentru bac. merita sa studieze pentru ceva practic. Facultatea asta te invata (sau asta ar trebui sa te invete) sa sti sa profesezi ceva. Adica practica. Unde e bac-ul in toata practica? e un esec 100%. inventarea unui astfel de examen devine doar o tinta falsa pentru toti, atat pentru cei impinsi de parinti cat si pentru cei ce "merita". Isi fac un scop din bac si pierd pe drum scopul de a sti sa faca ceva. tocmai de aceea a lasa la liber subiectele si programa pentru bac ar putea conduce la probe mai practice la bac pentru unele scoli. in timp, s-ar putea sa aflam ca acelea sunt modelele de urmat.
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult