Foto: Guliver Getty Images
În centrul Transilvaniei, pe drumul european dinspre Cluj spre Alba Iulia, vezi zilnic mașini cisterne din Ungaria cu inscripția „Tej” (lapte) ce transportă lapte spre celebra fabrică de lactate „Albalact”. Acest aspect contrazice o reclamă prezentată la mai multe posturi TV al cărei mesaj sugerează faptul că laptele de la Albalact provine în mod nesmintit din Munții Apuseni, reclamă prezentată de un batrân cu barbă albă (un actor, de altfel, travestit într-un țăran din Munții Apuseni) care toarnă laptele autohton într-o găleată de lemn inscripționată Albalact.
Este vorba, în fond, de o reclamă mincinoasă, ca atâtea altele, care încearcă dintr-o perversă mândrie națională să introducă în opinia și gustul românilor un predus alimentar neaoș, autohton, curat, ecologic, adică o minciună producătoare de bani cu orice preț, dar mai ales cu prețul siluirii sentimentelor patriotice, manipulate de astădată, nu electoral, ci comercial. Este în fapt etalarea unui patriotism cu orice preț, chiar cu prețul unei minciuni masive, dar productive.
Este îndeobște cunoscut că astăzi în UE există un comerț fără graniță, fără restricții, într-un „sistem generalizat de preferințe”, duty free, adică fără taxe vamale, în care laptele din Ungaria este importat în România fiind mai ieftin și mai eficient în prelucrarea lui, probabil datorită unor subvenții sau a unei productivități mai mari. Acest aspect însă nu trebuie să producă reclame mincinoase care să seducă românii cu bună știință, este doar o înșelăciune că am consuma lapte din Munții Apuseni.
Tot pe aceeași șosea din centrul centrului istoric și simbolic reprezentat de Alba Iulia, mai întâlnești două reclame afișate pe două panouri supradimensionate care fac reclamă altor două produse alimentare din localitatea Sântimbru. Este vorba de „Vestita pită de Sântimbru”, ce transmite în mod indirect același mesaj cu sentimente autohtoniste și patriotice, precum și o altă reclamă cum că în această localitate poți găsi „Cel mai neaoș ciolan cu păsulă din Ardeal”. Ambele asamblează trăiri îmbățoșate de pe vremea PUNR și a Vetrei Românești, când autohtonismul și patriotismul cu orice preț au manipulat preferințele electorale ale românilor. Pe de altă parte, poate fi vorba de o benignă mândrie locală, un patriotism domestic, dar strident și contrazis de produsele importate care intră în componența pâinii și a păsulei din Sântimbru. În primul caz, este vorba de făina „Hajdú Búza finomliszt” (Făină de grâu gustoasă din Hajdu, Ungaria). În cel de al doilea caz, este vorba de ciolanul de porc afumat, provenit de la porcii importați din Ungaria, Germania sau Polonia. Oare ne putem aștepta ca și Transavia, producătoarea locală de carne de pui, să-și internaționalizeze produsele cu pui crescuți în ... Albania? Și această firmă dispune de o reclamă pe măsură, în care mesajul în spirit tradițional este supradimensionat.
Comerțul și lumea comercială se pare că nu au frontiere, dar în schimb, minciuna provocată prin aceste reclame direcționează și construiește o altă realitate. Oare aceste reclame nu pot fi cenzurate sau penalizate? Pentru că altfel, pe această șosea spre Alba Iulia, centrul istoric al românismului, te amplasezi, paradoxal, într-o falsă și mincinoasă realitate turistico-comercială.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
La pita de Santimbru nu cred ca s-a spus vreodata ca este cu faina din Sintimbru - apropo au culturi de grau in Alba? -ci cred ca numai reteta si metoda de preparare dina cel sat. La fel si cu pasula - cred ca se refera la preparare si nu la materii prime.
P.S. Nu stiu cat de vechi sunt aceste retete, dar daca au peste 102 ani vechime in zona este posibil sa fi fost concepute cu faina si ciolan de porc din Ungaria.
Albalact,Presidend,Galbani... sunt doar ,, mărci,, pentru cei care avem o altă realitate.
Mici prostioare gen adevăr sa corectitudine n-or sa stea în calea unor afaceri de succes.
Singurul care pierde e adevăratul producător din Apuseni. Irelevant...
E vorba de reclama, nu de produs. Care se adresează unei anumite mentalități a consumatorului.
Mie mi se rupe dacă pe vaca o chema Baltata sau Ildiko. La urma urmei o presupusa vaca din Apuseni dintr-o rasa olandeza hrănită cu furaje africane și antibiotice americane ce are romanesc?
Romanismul nu-i o invenție românească. Mergi la supermarket în Franța sa vezi cât de importanta e la mâncare eticheta cu "origine France". France e tara cu cel mai mare consum mondial de pesticide, însă orice rahat "origine France" costa cu 50% mai mult și se vinde.
Însă irationalitatea consumatorului nu e o scuza pentru reclama falsa.
Dar, daca am produce tot local, fara sa tinem cont de costuri si eficienta, ci doar de patriotism, am duce economia in gaura. S-a mai incercat asta timp de peste 40 de ani acum cateva decenii bune si nu a mers. In nicio tara din lumea asta nu a mers.
In cazul asta partial ai dreptate. Da, pierd producatorii din Apuseni. Dar de castigat nu castiga doar cei mentionati de tine. Ci si milioanele de romani care cumpara produse lactate mai ieftine pentru ca laptele e din Ungaria. Deci, pe de o parte pierd cateva sute de producatori locali, pe de alta parte castiga milioane de oameni. E cam acelasi motiv pentru care avem acum telefoane mobile de ultima generatie mai ieftine decat o masa din lemn facuta in Ardeal (caci telefoanele sunt facute in China). Da, Chinezii iau locuri de munca din toata lumea, iau business de la companii din SUA, Romania, Germani, dar lucrul asta se accepta la nivel global, pentru ca dau inapoi produse mult mai ieftine si mult mai multi oameni din economiile respective beneficiaza de pe urma productiei in China, decat oamenii care pierd de pe urma inchiderii unor fabrici.
Si sa ne intoarcem si la problema de fond. De ce producatorii din Apuseni nu sunt competitivi? De ce nu pot produce lapte la acelasi pret cu Ungaria? Subventiile mentionate in articol nu exista. In UE nu ai voie sa dai ajutor de stat care ar putea afecta piata comuna.
Eu nu cred ca pierd, ci au de ales intre 2 variante: vand laptele catre Albalact la un pret foarte mic astfel incat dupa testare, sortare, fierbere, pasteurizare, imbuteliere, distribuitie, marketing, salarii, taxe si desigur un profit, Albalact sa poata sa il vanda catre noi cu 4 lei. SAU il folosesc sa faca branza sau alte lactate traditionale pe care le vand ca produse naturale si autentice trecatorilor pe marginea drumului sau catre restaurantele din zona, la preturi mult mai mari si de multe ori fara bon fiscal.
Si exista, desigur, si posibilitatea ca producatorii sa nu produca destul cat sa acopere nevoile Albalact. Iar camioanele din articol sa reprezinte diferenta de care compania are nevoie pentru a face fata vanzarilor, dar dupa ce a cumparat lapte de la producatorii locali.
Si in incheiere, inainte sa le plangem de mila, cand ai vazut ultima data un mare producator local de lapte sarac? Nu ma refer la cei care au o vaca si 3 oi, caci astia abia produc ce consuma ei si cateva rude la oras. Ma refer la ciobanii proprietari a peste 100 de oi, cei care inchiriaza pasuni si fac transhumanta, caci ei sunt cei de care vorbim, care ar avea capacitatea sa vanda catre o companie ca Albalact. Nu pretind ca stiu ce venituri au acestia, dar din auzite o duc mult mai bine decat multi dintre noi cei de aici. Deci, pana la urma cine pierde si cum?
Am spus ca "milioanele de romani" care îl cumpărară sunt mințiți. Oricât ar fi de irationali, e dreptul lor sa fie corect informați și sa aleagă laptele mai ieftin, sau mai bun, sau mai verde, sau mai radioactiv, sau mai romanesc dacă pentru ei ala e criteriul fundamental. Nu e criteriul MEU fundamental însă e irelevant, minciuna e minciuna chiar dacă pe mine nu ma afectează. Și chiar și dacă nu afectează pe nimeni. Însă spune multe despre ce înseamnă pentru majoritate "afacerile" și "interesele". Dacă vinzi "lapte descantat" , și în realitate nu-l descanti undeva e o problema chiar și dacă eu nu cred în descântece.
E vorba despre minciuna că laptele provine din Apuseni, atât!