Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Mândri că bem lapte românesc… din Ungaria. Patriotismul cu orice preț și reclamele mincinoase de la TV

Pahar cu lapte

Foto: Guliver Getty Images

În centrul Transilvaniei, pe drumul european dinspre Cluj spre Alba Iulia, vezi zilnic mașini cisterne din Ungaria cu inscripția „Tej” (lapte) ce transportă lapte spre celebra fabrică de lactate „Albalact”. Acest aspect contrazice o reclamă prezentată la mai multe posturi TV al cărei mesaj sugerează faptul că laptele de la Albalact provine în mod nesmintit din Munții Apuseni, reclamă prezentată de un batrân cu barbă albă (un actor, de altfel, travestit într-un țăran din Munții Apuseni) care toarnă laptele autohton într-o găleată de lemn inscripționată Albalact.

Este vorba, în fond, de o reclamă mincinoasă, ca atâtea altele, care încearcă dintr-o perversă mândrie națională să introducă în opinia și gustul românilor un predus alimentar neaoș, autohton, curat, ecologic, adică o minciună producătoare de bani cu orice preț, dar mai ales cu prețul siluirii sentimentelor patriotice, manipulate de astădată, nu electoral, ci comercial. Este în fapt etalarea unui patriotism cu orice preț, chiar cu prețul unei minciuni masive, dar productive. 

Este îndeobște cunoscut că astăzi în UE există un comerț fără graniță, fără restricții, într-un „sistem generalizat de preferințe”, duty free, adică fără taxe vamale, în care laptele din Ungaria este importat în România fiind mai ieftin și mai eficient în prelucrarea lui, probabil datorită unor subvenții sau a unei productivități mai mari. Acest aspect însă nu trebuie să producă reclame mincinoase care să seducă românii cu bună știință, este doar o înșelăciune că am consuma lapte din Munții Apuseni.

Tot pe aceeași șosea din centrul centrului istoric și simbolic reprezentat de Alba Iulia, mai întâlnești două reclame afișate pe două panouri supradimensionate care fac reclamă altor două produse alimentare din localitatea Sântimbru. Este vorba de „Vestita pită de Sântimbru”, ce transmite în mod indirect același mesaj cu sentimente autohtoniste și patriotice, precum și o altă reclamă cum că în această localitate poți găsi „Cel mai neaoș ciolan cu păsulă din Ardeal”. Ambele asamblează trăiri îmbățoșate de pe vremea PUNR și a Vetrei Românești, când autohtonismul și patriotismul cu orice preț au manipulat preferințele electorale ale românilor. Pe de altă parte, poate fi vorba de o benignă mândrie locală, un patriotism domestic, dar strident și contrazis de produsele importate care intră în componența pâinii și a păsulei din Sântimbru. În primul caz, este vorba de făina „Hajdú Búza finomliszt” (Făină de grâu gustoasă din Hajdu, Ungaria). În cel de al doilea caz, este vorba de ciolanul de porc afumat, provenit de la porcii importați din Ungaria, Germania sau Polonia. Oare ne putem aștepta ca și Transavia, producătoarea locală de carne de pui, să-și internaționalizeze produsele cu pui crescuți în ... Albania? Și această firmă dispune de o reclamă pe măsură, în care mesajul în spirit tradițional este supradimensionat.

Comerțul și lumea comercială se pare că nu au frontiere, dar în schimb, minciuna provocată prin aceste reclame direcționează și construiește o altă realitate. Oare aceste reclame nu pot fi cenzurate sau penalizate? Pentru că altfel, pe această șosea spre Alba Iulia, centrul istoric al românismului, te amplasezi, paradoxal, într-o falsă și mincinoasă realitate turistico-comercială.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Domnule, de acord cu dv. fără minciuni comerciale. Dar ce sa va spun, nu sunteti nici măcar la o mila distanță de partea ascunsă a aisbergului. Ce puteți aduce la lumină despre ce conține acel lapte, credeti ca avizul fitosanitar care l-a obținut când a plecat spre România este identic cu cel pe care trebuie să îl prezinte când intra în Germania sau Norvegia? Va zic eu ca nu Din surse sigure ( aviz reporteri spanioli, cu care mai stau la o tacla sau bârfă cum î se zice în Balcani) Și încă ceva... dacă românii sunt săraci trebuie să închidă ochii autoritățile veterinare ca să se poată vinde tot ce e fabricat ieftin, de proastă calitate= cancerigen. Mergeti înainte! Succes! Și postati cât mai multe poze cu români burtosi. Care în mentalitatea"autohtonista"așa cum spuneti inseamna sa mananci neaos, românește. Stiti ce ma doare, ca deși în Republica se scrie bine și cât de cât corect(aparte de articolele care fac publicitate% la% la nu stiu ce cafea de c.. t ) nu aveti niciodată timp să raspundeti la comentarii Timp în paranteză,,,nu vreti, deși deontologic sunteți obligați.
    • Like 0
    • @ Jecu Paul
      Marcu check icon
      Incerc eu sa va lamuresc privind ultima parte a comentariului, legat de raspunsuri la comentarii. Majoritatea articolelor pe care le cititi in Republica nu sunt scrise de jurnalisti. Republica este un fel de agregator pentru cei care vor sa scrie, sa isi spuna parearea, de cele mai multe ori intr-un domeniu in care au experienta sau pe care l-au documentat (dar nu mereu). Daca dati click pe numele autorului veti vedea o descriere a acestuia si veti observa ca scriu aici profesori, IT-isti, bancheri, consultanti, contabili, ingineri, ONG-isti, etc. Singurii jurnalisti sunt primele 6 nume pe care le vedeti la pagina "Cine suntem". Restul sunt Contributori (contribuie la comunitate), iar printre acestia se poate sa mai fie unii jurnalisti (gen Moise Guran, Liana Alexandru, etc.) dar care scriu aici tot din perspectiva personala a unui subiect, nu sub forma unui gen jurnalistic documentat. Asa ca sa spui ca Republica nu raspunde la comentarii, nu prea are sens, avand in vedere ca Republica este doar o platforma si aproape oricine poate scrie aici. Ai putea sa soliciti ca autorii sa raspunda, dar sa fim seriosi, la cati trolli si hateri sunt, chiar credeti ca vrea cineva sa dialogheze prin comentarii? Si are vreun rost? Am observat deja ca opiniile oamenilor nu se schimba in fata argumentelor...
      • Like 0
  • Nume check icon
    Eu nu cred ca grupul Lactalis - proprietarul lui Albalact - s-ar juca cu reclame mincinoase. Totusi, de ce nu ii reclamati pe Albalact la CNA pentru reclama mincinoasa? As fi curios sa aflu rezultatul.
    La pita de Santimbru nu cred ca s-a spus vreodata ca este cu faina din Sintimbru - apropo au culturi de grau in Alba? -ci cred ca numai reteta si metoda de preparare dina cel sat. La fel si cu pasula - cred ca se refera la preparare si nu la materii prime.
    P.S. Nu stiu cat de vechi sunt aceste retete, dar daca au peste 102 ani vechime in zona este posibil sa fi fost concepute cu faina si ciolan de porc din Ungaria.
    • Like 0
  • Faina prodului PITA DE SANTIMBRU este de la moara din Maramures , ca produs traditional romanesc , materia prima trebuie sa fie MUSAI din Romania .
    • Like 0
  • Felicitări pentru articol!
    • Like 0
  • Cosmin check icon
    După ce am înghițit mai bine de o lună reclama mascată cu podurile Firei, merge și un pahar de lapte unguresc.
    • Like 1
    • @ Cosmin
      Nu că n-ar fi foarte bun, dar reclamele mincinoase sapă, precum Firea împotriva sieși, la credibilitatea oricărei reclame din spațiul mioritic!
      • Like 0
  • Lidl si Kaufland vand iaurt sub brand propriu fabricat de Albalact dar au impus producatorului sa scrie clar pe ambalaj "origine lapte", deci pe astia teoretic nu-i pot fenta ca ar plati daune interese pentru o suta de ani...
    • Like 1
  • Domnule profesor,Lactalis/Fr/.
    Albalact,Presidend,Galbani... sunt doar ,, mărci,, pentru cei care avem o altă realitate.
    • Like 0
  • si de aia imi fac cumparaturile la piata. Laptele de la dozator e suficient de bun
    • Like 0
  • Cea mai nevinovata minciuna . Cel putin patronii sunt romani. In sfarsit luam materie prima din Ungaria si producem produs finit cu valoare adaugata in Romania. Deobicei ii invers. Sunt sigur ca daca pretul si calitatea laptelui din Romania era mai bun decat cel din Ungaria, ar fi cumparat din Romania. Doar ii companie privata. Cat despre reclame , cine pune botul la patriotism ii fraier. Dar ce masinile germane sunt germane? Sunt produse in Ungaria ,Cehia . Chiar si Romania produce piese. Cel putin sa fim bucurosi ca se produc si produse finite in Romania . Cat despre faina din Ungaria sunt digur ca a importat graul din Romania:))
    • Like 4
    • @ Silviu Pop Sese
      Nu e „minciună nevinovată”!
      • Like 0
  • Parerist check icon
    Producătorul câștiga, clientul se simte mai patriot, camionistul câștiga, creativii de la marketing câștiga, roata de învârte și afacerile merg, iar statul are partea lui. Cine să interzică reclamele false, și din ce interes?
    Mici prostioare gen adevăr sa corectitudine n-or sa stea în calea unor afaceri de succes.
    Singurul care pierde e adevăratul producător din Apuseni. Irelevant...
    • Like 1
    • @ Parerist
      Enumara producatorii de lapte din Apuseni...
      • Like 0
    • @ Silviu Pop Sese
      Parerist check icon
      Pai de ce, ca n-am făcut eu nici reclama și nici n-am cumpărați produsele datorita ei :)
      E vorba de reclama, nu de produs. Care se adresează unei anumite mentalități a consumatorului.
      Mie mi se rupe dacă pe vaca o chema Baltata sau Ildiko. La urma urmei o presupusa vaca din Apuseni dintr-o rasa olandeza hrănită cu furaje africane și antibiotice americane ce are romanesc?
      Romanismul nu-i o invenție românească. Mergi la supermarket în Franța sa vezi cât de importanta e la mâncare eticheta cu "origine France". France e tara cu cel mai mare consum mondial de pesticide, însă orice rahat "origine France" costa cu 50% mai mult și se vinde.
      Însă irationalitatea consumatorului nu e o scuza pentru reclama falsa.
      • Like 2
    • @ Parerist
      Marcu check icon
      In primul rand, sunt de acord ca reclama falsa nu isi are locul si ar trebui amendati cei care fac asta (lege exista, trebuie doar aplicata)
      Dar, daca am produce tot local, fara sa tinem cont de costuri si eficienta, ci doar de patriotism, am duce economia in gaura. S-a mai incercat asta timp de peste 40 de ani acum cateva decenii bune si nu a mers. In nicio tara din lumea asta nu a mers.
      In cazul asta partial ai dreptate. Da, pierd producatorii din Apuseni. Dar de castigat nu castiga doar cei mentionati de tine. Ci si milioanele de romani care cumpara produse lactate mai ieftine pentru ca laptele e din Ungaria. Deci, pe de o parte pierd cateva sute de producatori locali, pe de alta parte castiga milioane de oameni. E cam acelasi motiv pentru care avem acum telefoane mobile de ultima generatie mai ieftine decat o masa din lemn facuta in Ardeal (caci telefoanele sunt facute in China). Da, Chinezii iau locuri de munca din toata lumea, iau business de la companii din SUA, Romania, Germani, dar lucrul asta se accepta la nivel global, pentru ca dau inapoi produse mult mai ieftine si mult mai multi oameni din economiile respective beneficiaza de pe urma productiei in China, decat oamenii care pierd de pe urma inchiderii unor fabrici.
      Si sa ne intoarcem si la problema de fond. De ce producatorii din Apuseni nu sunt competitivi? De ce nu pot produce lapte la acelasi pret cu Ungaria? Subventiile mentionate in articol nu exista. In UE nu ai voie sa dai ajutor de stat care ar putea afecta piata comuna.
      Eu nu cred ca pierd, ci au de ales intre 2 variante: vand laptele catre Albalact la un pret foarte mic astfel incat dupa testare, sortare, fierbere, pasteurizare, imbuteliere, distribuitie, marketing, salarii, taxe si desigur un profit, Albalact sa poata sa il vanda catre noi cu 4 lei. SAU il folosesc sa faca branza sau alte lactate traditionale pe care le vand ca produse naturale si autentice trecatorilor pe marginea drumului sau catre restaurantele din zona, la preturi mult mai mari si de multe ori fara bon fiscal.
      Si exista, desigur, si posibilitatea ca producatorii sa nu produca destul cat sa acopere nevoile Albalact. Iar camioanele din articol sa reprezinte diferenta de care compania are nevoie pentru a face fata vanzarilor, dar dupa ce a cumparat lapte de la producatorii locali.
      Si in incheiere, inainte sa le plangem de mila, cand ai vazut ultima data un mare producator local de lapte sarac? Nu ma refer la cei care au o vaca si 3 oi, caci astia abia produc ce consuma ei si cateva rude la oras. Ma refer la ciobanii proprietari a peste 100 de oi, cei care inchiriaza pasuni si fac transhumanta, caci ei sunt cei de care vorbim, care ar avea capacitatea sa vanda catre o companie ca Albalact. Nu pretind ca stiu ce venituri au acestia, dar din auzite o duc mult mai bine decat multi dintre noi cei de aici. Deci, pana la urma cine pierde si cum?
      • Like 0
    • @ Marcu
      Parerist check icon
      Atenție, eu nu am spus că-s împotriva laptelui unguresc. Spun ca interesele nu scuza minciuna?
      Am spus ca "milioanele de romani" care îl cumpărară sunt mințiți. Oricât ar fi de irationali, e dreptul lor sa fie corect informați și sa aleagă laptele mai ieftin, sau mai bun, sau mai verde, sau mai radioactiv, sau mai romanesc dacă pentru ei ala e criteriul fundamental. Nu e criteriul MEU fundamental însă e irelevant, minciuna e minciuna chiar dacă pe mine nu ma afectează. Și chiar și dacă nu afectează pe nimeni. Însă spune multe despre ce înseamnă pentru majoritate "afacerile" și "interesele". Dacă vinzi "lapte descantat" , și în realitate nu-l descanti undeva e o problema chiar și dacă eu nu cred în descântece.
      • Like 4
    • @ Parerist
      Marcu check icon
      Corect. Aici sunt perfect de acord. De aceea am si precizat la inceput "ca reclama falsa nu isi are locul si ar trebui amendati cei care fac asta". Probabil am interpretat eu gresit comentariul tau si am incercat sa argumentez de ce economic nu are sens sa consumi doar produse locale.
      • Like 0
    • @ Marcu
      Complicați lucrurile și mergeți prea departe!
      E vorba despre minciuna că laptele provine din Apuseni, atât!
      • Like 0
    • @ aurora oncescu
      Parerist check icon
      Exact, și e vorba de o minciuna pe care nimeni de fapt nu are un interes s-o taxeze.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult