Foto: Guliver Getty Images
România se află pe penultimul loc din Europa în ceea ce privește analfabetismul funcțional: 40% dintre elevii de 15 ani nu pot înțelege sensul unui text, deși cunosc literele și pot să îl citească. Este o concluzie îngrijorătoare reieșită în urma testelor PISA, evaluări ale OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) recunoscute la nivel internațional, la care participă elevii din peste 70 de țări. Acestea au mai scos la iveală și faptul că 38% dintre adolescenții de 15 ani nu pot să facă raționamente științifice elementare sau să își explice fenomene simple ale naturii. Măriuca Talpeș, antreprenor educațional și inițiator al Proiectului Merito, care îi premiază pe profesorii valoroși, vorbește despre pericolul pe care îl reprezintă pentru România lipsa unor aptitudini de bază în rândul unei mari părți a generației tinere. O rată a analfabetismului funcțional de 40% reprezintă un eșec al educației aproape imposibil de îndreptat.
„E foarte important să ne ocupăm de acești 40% dintre elevi care ajung la 15 ani să fie analfabeți funcțional. Este un nivel uriaș, pentru că, după 14-15 ani, când intră la liceu nu mai pot fi salvați. Nu vor fi transformați în copii care să înțeleagă un text. Vor ajunge adulți care vor realiza joburi de valoare foarte mică adăugată, vor ajunge adulți care nu se știe dacă mâine, într-o economie foarte tehnologizată, foarte robotizată, își vor mai găsi un job. Jumătate din generație nu poate duce economia înainte”, a spus Măriuca Talpeș, în timpul emisiunii „În fața ta” de la Digi24.
În opinia ei, cei mai mulți copii se nasc înzestrați însă felul în care se face școală în România face ca inteligența lor să descrească până în adolescență.
„Toți copiii se nasc inteligenți, există un procent foarte mic de copii cu probleme la naștere. Și există o curbă a lui Gauss, sigur există copii care au mici probleme de IQ și copii excepționali, este o curbă absolut normală. Acest IQ poate să crească odată cu vârsta sau să descrească. Ce este clar că ce se întâmplă în România este că noi scădem acest IQ al copilului până la vârsta de 14 ani. Toți au potențial. Nu există copii proști. Ba din contră, acest IQ crește la fiecare generație”, crede Măriuca Talpeș.
O soluție pentru prevenirea analfabetismului funcțional stă în învățământul remedial care este aproape inexistent în România. „Trebuie ajutați copiii să nu rămână cu goluri din primele clase. Nu există un învățământ remedial în România, nu există un învățământ pentru ritmul de învățare ale fiecăruia, astfel încât să acoperim golurile din timp”, explică Măriuca Talpeș.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Scoala asa cum este ea acum, este anacronica. Este practicata dupa aceleasi precepte care ne-au transformat si pe noi in niste timorati. Elevii nu sunt incurajati sa participe in adevaratul sens la ore. Nu le este incurajata logica si gandirea creativa. Principiul cel mai raspandit este - profesorul vorbeste si nimeni nu poate pune la indoiala ce spune, iar elevii vor invata pe dinafara ce spune profesorul care ii va asculta data viitoare si-i va corecta la cuvant. Astfel dupa trecerea lectiei toti vor rasufla usurati ca s-a terminat si nu vor retine nimic din esenta ei.
Sunt extrem de rare cazurile cand profesori, in general tineri fac orele interesante si se folosesc de programa in sens creativ si nu robotic. Problema e ca generatii intregi de copii sunt sacrificate pana vor iesi la pensie plictisitii si inadaptatii.
Sub titlul "OECD and Pisa tests are damaging education worldwide", cunoscutul cotidian "The Guardian" a publicat (6 martie 2014) scrisoarea pe care un grup de profesori experti în educaţie i-au adresat-o lui Andreas Schleicher (directorul programului internaţional de testare), cerând anularea următoarei runde de testare. Dacă adresa este încă activă, puteţi citi scrisoarea aici:
https://www.theguardian.com/education/2014/may/06/oecd-pisa-tests-damaging-education-academics
Asta nu scuza calitatea proasta a scolii "medii" din tara. Cu salarii de rasu curcilor, cati absolventi de calitate speram sa se indrepte spre invatamant? Eu am avut sansa sa am profesori care au fost olimpici la materiile lor. Acum va puteti imagina un elev olimpic ramanand in invatamant? Profesoratul trebuie sa revina celor mai buni dintre buni, asa cum e in multe din tarile cu invatamant de calitate. La noi e doar o sursa de troc politic, posturi caldute la inspectorate, si masa de vot.
Am foarte mult respect pentru toti cei care fac aceasta meserie cu daruire.
„... da, da' ne trebuie și măturători, și instalatori, și tehnicieni și...”
Hotărâți-vă mămicutzelor!
Nu numai că nu există așa ceva, dar există un sistem megastandardizat și cu pretenții elitiste care, în loc să facă lucruri primare la clasele primare, bulversează copiii din ciclul primar cu „avioane” din culegeri cu pretenții elitiste, dar de o calitate educațională îndoielnică, și ale căror autoare par să aibă foarte puțină legătură cu experiența practică de la clasă.
Și apoi fișele, fișele online, postate acolo de învățătoare care se întrec între ele...
Și apoi lecturile obligatorii, majoritatea neinteresante, neadaptate la realitatea din prezent, și din care copiii sunt testați aproape săptămânal, ajungând să considere cititul o corvoadă , necesară doar pentru a lua un calificativ cât mai bun...
Sunt dezamăgit de învățământul primar, iar cel gimnazial, bine descris în articolul de mai jos, îmi dă deja fiori:
http://www.contributors.ro/editorial/cum-produce-scoala-tampiti/
Problema asta cică e de la multiplii și submultiplii litrului, dar așa să-ți imaginezi, că în loc să exerseze și să știe bine multiplii și submultiplii metrului, litrului și gramului, numai mizerii din astea au „frecat” la teme.
Exemplu la română: să găsești mai multe substantive care au aceeași formă și la singular și la plural. Astea-s chestii primare, cu asta ar trebui să-și consume timpul în clasele primare?!
Ca să nu mai vorbesc de faptul că mai sunt încă 7 săptămâni de școală, dar deja materia și culegerile s-au terminat. Cui naiba îi folosește maratonul ăsta?!