Foto: captura digi24
Voi începe articolul cu o țară aflată în cealaltă parte a lumii: Myanmar. Pe 1 februarie 2021, în Myanmar a avut loc o lovitură de stat. Ca urmare, granițele au fost practic închise, iar călătoriile către Myanmar au devenit foarte periculoase. Pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe al României nu apare nicio mențiune despre riscurile de călătorie. La mai bine de patru zile distanță.
În 2020 si 2021, în funcție de evoluția pandemiei, nenumărate țări s-au închis și deschis, de mai multe ori circulației persoanelor. Același site, de multe ori, rămânea neactualizat cu zilele.
Pomenesc de site-ul oficial al MAE, pentru ca el ar trebui să fie principalul instrument și primul luat în considerare, în momentul în care ne planificăm o călătorie. Atât de către călători, cât mai ales de agențiile de turism. Agențiile de turism au o responsabilitate în plus, una extrem de mare: aceea de a duce și a aduce turiștii în siguranță către și dinspre o destinație, iar pe principalul si oficialul instrument, agențiile nu se pot baza. Revin mai jos.
În cazul în care nu știați, România are ambasadori în Leshoto, Zambia ori Kirghizstan. Da, tări cu care avem intense schimburi comerciale și o substanțială circulație turistică. Sinecuri. La fel, în cazul în care nu știați, aflați acum că România nu are ambasador în Mexic. Deși avem ambasadă acolo. Din 1973. Adică avem cheltuieli cu toate cele, mai puțin cu ceea ce contează. Mexicul are 126 de milioane de locuitori și este una dintre destinațiile turistice importante la nivel mondial, dar nu avem ambasador.
Pe 30 ianuarie 2021, primii români care au rezervat o vacanță în Mexic s-au trezit sechestrați pe aeroportul din Cancun. În patru zile cifra a ajuns la peste 100 de pasageri români de pe diferite zboruri. Românii erau reținuți, pe când alți cetățeni europeni puteau ieși din aeroport. Prima reacție a autorităților române a fost cea cu care ne-am obișnuit deja: nepăsare. După aceea a urmat fuga de responsabilitate: „Noi v-am spus că există risc de călătorie în Mexic si că au necazuri cu pandemia”, apoi au urmat bâlbele și în al 12-lea ceas o condamnare fermă a injustei acțiuni a mexicanilor. Abia după au început să se organizeze.
În tot acest timp, din primul minut, reprezentanții agențiilor de turism din România băteau la ușile MAE, cerând sprijin și explicații, cerând ca turiștii români să fie ajutați.
În cele din urmă, pe 4 februarie, toți cetățenii români sechestrați în Cancun au fost lăsați să intre în Mexic. La intervenția autorităților române. După patru zile.
Agențiile de turism din România, înainte și în timpul crizei din Mexic, s-au comportat exemplar. Au făcut eforturi si au reușit, în cele mai multe cazuri, să suplinească ineficiența și lipsa de responsabilitate și organizare a MAE. Pe aeroportul din Cancun au ajuns cetățeni români stabiliți în Mexic pentru a oferi, așa cum s-au priceput, un sprijin și o mână de ajutor, agenții de turism din România au reușit să întoarcă acasă cu alte zboruri și cu sprijinul unor companii aeriene turiști români. Tot ei au ținut legătura cât au putut de bine cu rudele acestora. Da, au fost cazuri în care, la controlul pașapoartelor, familii au fost despărțite.
Agențiile de turism au informat turiștii despre situația din Mexic cu precizie și punctualitate. Despre evoluția pandemiei, dar și despre condițiile de călătorie. Întâmplarea din Mexic a fost un episod care a debutat brusc. Abia la trei zile distanță, din mass-media, am aflat despre substraturile acțiunilor mexicanilor. Din mass-media, nu de la oficialități. În Mexic, în Cancun, au ajuns în acest interval de timp turiști dintr-o mulțime de țări. UE, Orientul Mijlociu, Statele Unite. Agențiile de turism din România, dar și turiștii care au plecat individual, au procedat la fel ca orice alt călător. Nu au riscat cu nimic mai mult decât un turist francez sau bulgar, de exemplu.
Din criza turiștilor români din Mexic aș trage două concluzii:
- nu ne putem baza pe reprezentanții diplomației românești în afară aproape deloc. O spun și din experiența proprie. Este o reconstatare la fel de amară și de tristă cum a fost de fiecare dată. Lipsa de pregătire, lipsa de reacție, dar și lipsa de comunicare afectează grav încrederea noastră în acea instituție care ar trebui să ne reprezinte, apere și să ne ajute când suntem departe de casă. Când 100 de români răbdau de foame și de sete pe aeroportul din Cancun, pe pagina de Facebook a MAE erau postate texte scrise în limbă de lemn despre întâlniri bilaterale româno-spaniole. Din păcate, România are niște posibilități foarte limitate în a gestiona crize sau dezastre ce se întâmplă la mare distanță de casă și în care sunt implicați cetățeni români.
- am scris la început despre relația dintre MAE și agențiile noastre de turism. Pentru a circula în siguranță în această perioadă, călătorii trebuie să fie informați cât se poate de clar, corect și precis despre riscurile, limitările sau schimbările posibile la destinație. În mod normal, Ministerul Afacerilor Externe ar trebui să ofere aceste informații călătorilor. Nu se întâmplă de fiecare dată, sau dacă se întâmplă, se întâmplă cu întârziere și de multe ori interpretabil. Doar vizitați site-ul oficial să vă convingeți. Astfel, agenții noștri de turism au devenit adevărați detectivi informaționali. Au învățat să verifice informațiile din mai multe surse și să se bazeze pe surse veridice. Unii dintre ei au ajuns să învețe nu puține cuvinte în limbi străine exotice doar pentru a înțelege ce se întâmplă într-o anume destinație. Veți spune că da, este normal, pentru asta sunt plătiți agenții de turism. Foarte adevărat! Așa este, dar agenții de turism din România fac asta aproape în lipsa unui sprijin instituțional adecvat.
Modul cum au lucrat agențiile de turism în gestionarea crizei din Mexic, faptul că au trecut cu bine un an de pandemie, fără falimente majore, faptul că la sfârșitul anului trecut au reușit să lanseze din România chartere pe distanțe foarte lungi nu arată numai curajul lor, ci și responsabilitatea și maturitatea la care s-a ajuns în această industrie, în ciuda faptului că din punct de vedere al reglementărilor legislative, dar și al sprijinului autorităților este cea mai vitregită.
Din episodul mexican, călătorii ar trebui să învețe două lucruri:
- În unele destinații turistice este foarte riscant să pleci pe cont propriu. Apelați pentru sprijin la o agenție de turism. În cazul în care doriți să călătoriți în asemenea destinații cele mai credibile surse de informare tot de la agențiile de turism le avem. Când primești sfaturi pe social media cum că e bine să îți iei bilet doar dus spre Cancun, trebuie să fii conștient de faptul că biletul ăla te poate duce direct la pușcăria mexicană.
- Ca multe alte episoade, și episodul Cancun este trecător, Mexicul va rămâne la fel de frumos, la fel de primitor, mexicanii la fel de prietenoși (să sperăm că și mexicanii vameși), dar trebuie să tratăm călătoriile în cele 93 de țări în care sunt instituite alerte de călătorie cu multă responsabilitate și precauție.
Oricum, dacă vi se întâmplă un necaz asemănător cu cel din Mexic, în Leshoto, să zicem, stați pe pace. Acolo avem ambasador.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Agentiile de turism stiu asta si ar putea verifica si informa calatorii dar...
Sunt perfect de acord cu ultima dumneavoastră afirmație - dumneavoastră ați găsit un gândac mai mic pe care să-l puneți la punct ca să vă simțiți superior. Apropo, stimate domn, în limba română adjectivul „superior” nu are grade de comparație. „Mai superior” este un pleonasm. Se vede că v-au priit toate călătoriile pe care le-ați făcut!
Pe de alta parte, agentiile de turism nu mai sunt doar niste ghisee pentru rezervarea cazarii si al biletelor de avion. Pentru comisionele pe care le percep, trebuie sa ofere clientilor informatiile necesare luarii unei decizii corecte.
Stim cu totii ca, din dorinta de a face vanzari cat mai multe, se mai omit informatii si asigurari. De cate ori, in conditii normale de calatorie, turistii roamani nu au fost in situatia sa rateze concediul si sa alerge dupa bani.
O analiza putin mai echilibrata ar fi fost mai utila dar, este bine ca se trag semanle de alarma.