Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Ministrul Culturii vrea să acorde scriitorilor și artiștilor burse de creație în valoare de 1.000 de euro pe lună

„În România, singura rezidență de creație este pușcăria”, spunea recent Filip Florian, unul dintre cei mai buni scriitori români contemporani, vorbind despre disprețul cu care statul îi tratează pe creatorii din România. 

„Suntem singura țară din Europa, în care nu există bursă de creație, rezidență de creație. Nu este cazul să dau exemplul Germaniei, unde sunt mii pe an sau al Elveției, dar pot să dau exemplul Albaniei, Macedoniei, Bosniei-Herzegovina. State de nivel teoretic ca al nostru sau mai jos decât al nostru care au înțeles că fără o rezidență de creație nu se poate ca o literatură să meargă înainte”, arăta autorul.

Ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu, spune însă că vrea să schimbe această situație.

Bună parte din literatura română contemporană valoroasă este scrisă în străinătate, în cadrul unr burse literare, unor rezidențe de creație, oferite de alte state. România nu oferă burse de creație, nici pentru scriitori, nici pentru artiștii vizuali. Intenționați să schimbați ceva în acest sens?

Există o instituție care funcținează pe proiecte în momentul de față, este Administrația Fondului Cultural Național. Care funcționează bine și care are și bani, o parte vin din bugetul Ministerului Culturii, o altă parte important de la Loteria Națională ca un procent din taxe. Acolo la AFCN am numit acum un nou consiliu care își intră în atribuțiuni în luna februarie, peste câteva zile va avea loc prima întâlnire și am dorința ca să particip la această primă ședință și să le propun două programe suplimentare, dat fiind că vor fi și mai mulți bani anul ăsta decât au fost anul trecut. Unul ar fi acesta de care amintiți acum, un program de rezidențe pentru artiștii români, indiferent dacă sunt scriitori sau artiști plastici, așa cum există peste tot în lume, asta mi se pare foarte important. E relativ prematur, dar ne-am gândit la un buget de circa 1.000 de euro pe lună, în afară de cheltuieli de deplasare, cazare etc pe o perioadă limitată, prin care am putea să aducem scriitori în țară și să le acordăm reședințe în zone reprezentative pentru spațiul cultural românesc pentru a contribui la crearea unor centre de cultură, de dialog și de schimburi de experiență în aceste zone ale țării. În acest moment nu vă pot spune mai mult, dar lucrul mă preocupă și avem oameni capabili care se gândesc la asta.

Iar cel de-al doilea program?

Aș vrea să institui un fel de pașaport, dat unor artișți, care pe baza unor succese anterioare importante, de pildă consacrarea prin niște premii europene importante, au dovedit că se află la vârful domeniului în care creează. Nu mai au nevoie de toată partea birocratică pentru că a demonstra că ei sunt valoroși. Și prin acest pașaport, care ar reprezenta o anvelopă financiară, să le dăm posibilitatea să creeze în continuare pe o periadă limitată. Suntem conștienți că singura lor grijă este să creeze. Nu mai trebuie să le creăm și alte griji: să raporteze, să completeze formulare, să depună bilanțuri. Trebuie să vedem cum putem face aceste lucruri din punct de vedere contabil și legal. Am vrea să le luăm grija existenței de pe o zi pe alta și pe care să-I lăsăm singuri, doar cu grija creației.

CITEȘTE ȘI: 

Vlad Alexandrescu denunță corupția care distruge patrimoniul național. „Există rețele care funcționează”

Ministrul Culturii: Vom construi în București o sală de concerte cu 2.400 de locuri

Ministru: Dacă proprietarii nu sunt de acord cu consolidarea clădirilor cu risc seismic, trebuie să vorbim despre expropriere

De ce nu are Biblioteca Națională a României aviz ISU. Interviu cu ministrul Culturii

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu pot sa ma abtin sa nu comentez subiectul acesta !Tin sa spun ca nu imi exprim acordul sau dezacordul cu privire la aceasta initiativa , ci vreau sa pun niste intrebari.
    1. De ce se aduce ca argument pro faptul ca unele tari europene au aceste burse?
    2.Pe ce criterii se categoriseste ca fiind demn de bursa un artist sau un scriitor?Sau cine decide valoarea nemaipomenita a unui scriitor sau artist?
    3.De ce valoarea sumei este 1000 de euro?
    4.De ce o parte din banii pentru burse vor veni de la Ministerul Culturii,adica din banii nostri ..ai contribuabililor ?
    5.Cum va beneficia societatea romaneasca de pe urma acestor oameni carora li se acorda burse ,atat timp cat banii vor veni de la contribuabili,prin bugetul de stat, prin Ministerul Culturii?
    Totusi ...nu ma pot abtine sa spun ca din punctul meu de vedere,statul nu poate avea asemenea initiative atat timp cat nu vorbim despre ceva masurabil,concret precum arta ,literatura...ocupatiile vocationale in general.Artistii si scriitorii isi gasesc valoarea tocmai in ochii publicului...pot castiga bani intr-un mediu privat,prin contracte platite..etc.Statul poate initia o bursa ,sau un premiu unor oameni exceptionali care au reprezentat Romania la nivel mondial,au castigat Oscarul,Premiul Nobel, Pullitzer,Bafta...etc
    Noi decidem ca si consumatori de arta cine poate castiga bani de pe urma creatiilor lor ,intr-un mediu de concurenta, pe principiul clar cumpar ce imi place si consider valoros...nu astept sa imi spuna statul ca trebuie sa cumpar un anumit produs pe care acesta il considera demn de cumparat
    • Like 0
  • Samsara check icon
    M-am liniştit că pe lună şi nu pe Marte...Ar fi fost periculos :)
    • Like 0
  • La noi mereu a fost asa: statul s-a gandit sa-i premieze pe cei care reusesc, nu sa creeze un sistem prin care sa fie mai facil sa reusesti.
    E valabil si in sport de ex, platim de 3 ori mai bine decat americanii o medalie olipmica, dar nu investim sa cream conditii pt a facilita drumul celor care vor sa ajunga medaliati olimpic.
    Avem burse pt sportivi, burse pt artisti, indemnizatii de revolutionar, orice foram numai sa ne asiguram un venit de la stat.
    Oare un artist, daca e intr-adevar valoros, nu se intretine din rezultatul muncii lui? Daca scoate o carte de succes, nu se poate intretine din asta? Daca nu scoate o carte de succes, cum va veni statul sa spuna "totusi pt creatia asta noi iti dam 1000 de euro pe luna bursa". Crede cineva ca nu se vor acorda burse pe pile...
    Hai sa mai cream o categorie de asistati social. Avem prea putini...
    • Like 2
  • Este mai mult decit meritoriu ca un ministru al culturii se gindeste sa elaboreze programe de sprijin pentru cei ce'' produc ''cultura dar mult mai meritoriu ar fi ca domnul ministru sa se gindeasca la cei care ''consuma '' cultura. Este o simpla problema de management :investesc in cineva care produce ceva dar care are si o "piata de desfacere".Degeaba avem cei mai buni scriitori,pictori ,sculptori ,arheologi etc daca vinzarea de carte este intr-un profund declin,daca pictura este vazuta doar ca unitate de acumulare a magnatilor iar muzeele sunt goale,degeaba incercam sa cumparam Cumintenia pamintului daca noua zeci la suta din oameni habar nu au cine este Brincusi iar altii si mai rau considera ca in loc sa dam o caruta de bani pe o piatra ar fi mai bine sa asfaltam ceva strazi !Problema primordiala a ministerului culturii ar trebui sa fie educatia.Oameni trebuie educati sa inteleaga si sa aprecieze actul artistic si lucrul aceasta ar trebui sa se pertreaca inca de la o virsta cit mai frageda.Problema de baza este cum sa atragi generatia tinara si nu numai catre edificiul cultural in ansamblul lui.Daca aceaste probleme de educatie si intelegere nu vor fi real rezolvate cultura romaneasca va ramine in continuare o simpla piatra cu valoare negociabila.
    • Like 0
  • Este mai mult decit meritoriu ca un ministru al culturii se gindeste sa elaboreze programe de sprijin pentru cei ce'' produc ''cultura dar mult mai meritoriu ar fi ca domnul ministru sa se gindeasca la cei care ''consuma '' cultura. Este o simpla problema de management :investesc in cineva care produce ceva dar care are si o "piata de desfacere".Degeaba avem cei mai buni scriitori,pictori ,sculptori ,arheologi etc daca vinzarea de carte este intr-un profund declin,daca pictura este vazuta doar ca unitate de acumulare a magnatilor iar muzeele sunt goale,degeaba incercam sa cumparam Cumintenia pamintului daca noua zeci la suta din oameni habar nau cine este Brincusi iar alti si mai rau considera ca in loc sa dam o caruta de bani pe o piatra ar fi mai bine sa afaltam ceva strazi !Problema primordiala a ministerului culturi ar trebui sa fie educatia.Oameni trebuie educati sa inteleaga si sa aprecieze actul artistic si lucrul aceasta ar tebui sa se pertreaca inca de la o virsta cit mai frageda.Problema de baza este cum sa atragi generatia tinara si nu numai catre edificiul cultural in ansamblul lui.Daca aceaste probleme de educatie si intelegere nu vor fi real rezolvate cultura romaneasca va ramine in continuare o simpla piatra cu valoare negociabila.
    • Like 0
  • INtentie nobila - probabil aplicarea ar crea ceva tip"privilegii pt revolutionari".Pana la urma un scriitor/ actor/ om de arta bun poate trai din creatia sa. De ce sa nu stabilim burse si pentru doctori, ingineri etc . Cine stabileste criteriile? Nu cred in astfel de initiative. Au din start samanta de discriminare si germeni de coruptie.
    • Like 4
    • @ Gabriela Badescu
      Faceti parte dintre cei multi din tara asta care gasesc ceva de criticat la orice propunere, inovatie, dorinta de mai bine. Bursele pentru artisti, care in general nu au un venit sigur precum doctorii si inginerii pe care ii citati, sunt absolut necesare intr-o tara civilizata.
      Stiti ce spunea Virginia Woolf (poate ati auzit de ea) ca e necesar pentru ca o scriitoare sa aiba siguranta si linistea necesara pentru a scrie? O camera numai a ei si 500 lire pe an (pe atunci aveau o alta valoare). Nu palate, nu lux, ci minimul necesar unui artist pentru a crea. Cati artisti "buni" credeti ca pot trai din creatia lor? In ce lume traiti?
      • Like 3
    • @ dordetine
      Stimata persoana ( deoarece scrieti sub protectia anonimatului - lucru care mi se pare neacceptabil pe acest site - nu ma pot adresa altfel ) ,
      M-am saturat de lozinci, limba de lemn si "oameni de arta " care se vand mult prea ieftin la alegeri sau alte evenimente politice. Ne declaram toti artisti si cerem subventii. Un Mircea Cartarescu sau un Iures nu au nevoie de asa ceva pentru a trai. Daca artistii sunt buni isi gasesc un public si pot trai din creatia lor. Eu am pus problema criteriilor. In Uniunea scriitorilor sunt tot felul de impostori - daca va fi indrituita aceasta institutie sa avizeze aceste burse ce ne facem ? Sponzorizam toti impostorii? Poate si cei care au scris recent carti prin puscarii vor intra in uniune si cere burse. Ne putem astepta la orice. Si sa mai retineti - in ziua de azi nimeni nu are un venit sigur - nici doctorii , nici inginerii. Mai mult - pentru aceste venituri muncesc mult peste 8 ore pe zi. Pun punct discutiei nostre - nu ma simt confortabil sa conversez cu persoane care se ascund in anonimat . Imi plac cei care au curajul opiniilor lor.
      • Like 3
    • @ Gabriela Badescu
      Nu despre subvenții s-a pomenit, ci despre rezidențe. Orice artist cu adevărat valoros trebuie răsplătit pentru valoarea sa și pentru beneficiul pe care îl aduce culturii, în primul rând naționale. Suntem grozav de mândri atunci când un film sau o carte româneascvă obține un premiu internațional prestigios, dar când vine vorba despre susținerea financiară a artistului, ne revoltăm și mai grozav. Într-adevăr, doctorii și inginerii muncesc din greu, în timp ce operele literare sau de orice alt fel pică din cer gata făcute, gata să fie vândute, pentru ca autorul să se umple de bani. Cred, totuși, că sunteți conștientă de faptul că cei mai mulți artiști români au, de fapt, slujbe. Unii sunt inclusiv doctori sau ingineri. Pentru că, orice părere se pare că aveți despre banii câștigați de artiști la noi, e cam... iluzorie. Inclusiv Mircea Cărtărescu predă, Florin Iaru predă, Marcel Iureș mai face și reclame. Veniturile obținute din artă nu pot fi constante, scriitorul nu produce cărți la normă. Și, după cum știm cu toții, cărțile se vând la noi precum cartofii, iar scriitorul care nu poate trăi din asta nu e decât un asistat social, care pretinde bani ca să poată educa națiunea și ca să putem scoate capul cu mândrie în lume. Câtă nerușinare! Dar, în definitiv, de ce să ne plătim artiștii, când se poate trăi foarte bine și fără cultură? Iar eu nu generalizez, așa cum faceți dumneavoastră: mă refer strict la artiști, nu la diletanți. Iar cei valoroși nu pot fi confundați cu ceilalți.
      • Like 3
    • @ Gabriela Badescu
      Stimata doamna Badescu,cu modestie va rog sa mai cititi odata interviul d-lui ministru,si veti vedea ca presupusa bursa de creatie va avea criterii...
      Si apoi,nici Cartarescu,nici Iures nu au fost de la primul pas in lumea culturii...Mircea Cartarescu,scriitorul si candidatul nostru la Nobel,respectiv Marcel Iures,distribuit la Hollywood,au avut nevoie si ei de sprijin,incl.banesc.
      Eu zic ca ideea nu e rea,mai ales ca daca sunt bani de la buget ptr.faraonica zidire Catedrala Neamului,pot si trebuie sa fie bani si pentru sprijinirea adevaratilor posibili ambasadori ai Romaniei.
      • Like 2
  • Sunt si eu curios cand tilurile articolelor o sa fie de genul "Ministrul X a facut/a dres" si nu "ministrul X vrea sa/spera ca"...dar na...aruncatul cu cuvinte e usor cand vorbesti pentru aia multi si prosti care pun botul la "tehnocrati"
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult