Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Unii dintre studenții mei își rezolvă temele astfel: caută pe Google și apoi copiază răspunsul oferit de motorul de căutare. Fără să citească întrebarea şi fără să analizeze soluția. Despre ce ştim noi şi ce ştie Google

tanara cu spatele

Foto Getty Images

La un moment dat, datorită probabil dublei mele calităţi, de cadru didactic universitar şi de psihoterapeut, am fost solicitată de un client pentru management academic – cu alte cuvinte persoana în cauză adunase suficient de multe restanţe încȃt să creadă că ar avea nevoie de ajutor pentru a depăşi acest impas.

În cursul primelor şedinţe am căutat să descopăr care este modul de abordare al învăţării de către clientul meu, aşa că l-am rugat să deschidă unul din testele pe care le susținuse şi să îmi detalieze pas cu pas cum a procedat pentru obţinerea răspunsului la o întrebare oarecare.

Spre marea mea mirare, am descoperit că cel în cauză proceda astfel: copia întrebarea în bara de căutare din Google, apoi copia răspunsul oferit de motorul de căutare şi îl completa în zona de răspuns din test. Asta fără să citească întrebarea, şi, evident, fără să analizeze răspunsul.

Era clientul meu un caz special? Ei bine, de multe ori cȃnd văd ce răspunsuri primesc la unele teme, am impresia că se repetă fenomenul. În destule cazuri primesc la teme rezolvări corecte şi complete, dar care se referă la părţi de materie neparcurse încă sau la elemente de detaliu care clar depăşesc competenţele achiziţionate de studenţi pȃnă la momentul temei.

Mai mult decȃt atȃt, descopăr că, de multe ori, în loc de un răspuns scurt şi la obiect, care să reflecte înţelegerea materiei şi gȃndirea critică a studentului, primesc răspunsuri (corecte de altfel) care par să fie formulate fără legătură cu conţinutul cursului. În cazurile fericite, adică cele ale studenţilor corecți, există la sfȃrşit şi referinţe bibliografice, dar … lipsa de gȃndire personală rămȃne. Da, ştiu că este greu pentru studenţii din anii mai mici să facă pasul de la a memora şi reproduce la a gȃndi cu capul lor – iar temele mele de multe ori îi provoacă să facă exact asta, pentru că şi asta face parte din procesul de învăţare.

Şi totuşi, oare nu există şi alte fenomene psihologice care să explice cele de mai sus, dincolo de explicaţiile facile de tip “sunt dezinteresaţi”, “nu le pasă”?

Un studiu recent (*) s-a concentrat pe această confuzie între “ce ştiu oamenii şi ce ştie Google”. Într-o serie de 8 experimente, autorul a căutat să vadă în ce măsură facilitatea de acces la informaţie prin motoare de căutare prietenoase duce la distorsiuni în ceea ce priveşte credinţele cognitive ale oamenilor.

Rezultatele au arătat că atȃta vreme cȃt căutarea de tip Google produce rezultate utile aproape instantaneu, oamenii încep să confunde ceea ce ştiu ei cu ceea ce pot obţine prin căutarea pe Google. De multe ori procesul obţinerii de informaţii prin căutare este mai rapid decȃt cel al accesării informației în memoria proprie, aşa că a folosi Google pare să fie mai eficient; din păcate, asta distorsionează şi aprecierea personală asupra a ce ştie o persoană, iar cei care au răspuns la teste avȃnd acces la Google şi-au supra-apreciat ulterior capacitatea de a răspunde corect la o serie de întrebări fără să mai aibă acces la internet. În plus, confrunţaţi cu un sistem de punctare al rezultatelor intenţionat eronat, cei care foloseau Google nu au avut tendinţa de a disputa rezultatele, în timp ce respondenții care şi-au folosit cunoştinţele proprii au dat dovadă de gȃndire critică şi au pus la îndoială corectitudinea notării.

O altă serie de teste şi-a îndreptat atenţia asupra modului în care căutarea pe internet vine automat să înlocuiască o căutare similară în memoria proprie. Cei care au avut acces la un sistem de căutare Google dotat cu o întȃrziere a răspunsului de cȃteva zeci de secunde, sau au primit ca sursă de informaţie ajutătoare Wikipedia, care nu oferă un răspuns direct, ci implică o selecţie a informației de către cititor, au preferat mai degrabă să se raporteze la cunoştinţele proprii în rezolvarea chestionarelor; în plus, aceştia au fost mai capabili de a-şi aprecia rezultatele viitoare în raport cu un utilizator Google clasic.

Ce concluzii sunt de tras de aici

Google a fost gȃndit ca un motor de căutare prietenos şi rapid, care să poată funcţiona aproape ca o parte integrantă a creierului uman. Folosirea Google duce aproape întotdeauna la răspunsuri corecte – chiar dacă uneori acestea răspund formal la anumite întrebări şi nu ţin cont şi de scopul formativ al acestora. Pentru că este foarte rapid, multe persoane par să fi deprins o “eficientizare” a procesului de gȃndire, care însă nu mai diferențiază între ce ştie persoana şi “ce ştie Google”. Dacă pentru chestiuni practice, de tip trivial, această eficientizare este benefică (nu am nevoie să ţin minte o adresă, un număr de telefon, o listă de acte necesare pentru a obţine ceva de la vreo autoritate), atunci cȃnd Google înlocuiește complet gândirea personală, lucrurile se complică. Nu de alta, dar în viaţa reală apar problematici (profesionale şi personale) care nu sunt (şi nu pot fi) cuprinse în algoritmii Google, oricȃt de evoluați ar fi aceştia. Pentru a rezolva astfel de probleme este necesar ca fiecare persoană să îşi dezvolte capacitatea de selecţie critică a informației, dar şi capacitatea de a găsi soluţii bazate pe gȃndirea proprie, pe combinarea informației existente în moduri noi, creative.

Aşa că a căuta pe Google poate fi pe de-o parte un avantaj (informaţie uşor disponibilă) şi pe de altă parte un handicap, în condiţiile în care se face confuzia între ce ştiu eu şi ce ştie Google, mai ales dacă ajung la concluzia că Google poate şi gȃndi în locul meu. Nu militez aici pentru înlăturarea acestui mare ajutor informațional, ci pentru preluarea critică a răspunsurilor oferite şi mai ales pentru folosirea informației ca ajutor în rezolvarea de probleme şi nu în loc de contribuţia personală la rezolvare.

(*) Ward, A. F. (2021). People mistake the internet’s knowledge for their own. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(43), e2105061118.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Articolul de față este în armonie perfectă cu "Nucleara netoților", în care CTP surprinde realitatea de groază a generației în care nimeni nu mai pune mâna pe carte, generație din care doar 11% sunt capabili să citească și să înțeleagă un text. Dacă boomerii aveau timp de lectură, în lipsa programelor de TV, a Internetului, a telefoanelor deștepte sau a consolelor de jocuri, noua generație nu doar că nu mai citește, dar nici nu mai gândește. Cel mai mare efort de gândire al noii generații este copy-paste. Vinovați sunt toți cei care nu au fost văzuți niciodată de copiii lor citind o carte, care nu au dezbătut niciodată idei, ci doar meciuri de fotbal, cei care stau alături de copiii lor să se hlizească toată ziua pe TikTok sau pe F.B. Să sperăm că nu o să emigreze toți cei 11% "funcționali".
    • Like 2
  • Marta check icon
    Nu știu ce înseamnă management academic și dacă "restanțe" se referă la examene picate, deci poate am înțeles greșit mesajul articolului. Dar la o primă vedere, mă înspăimântă nu faptul că un elev oarecare își copiază temele de pe Google/referate.ro, cât că un adult aparent functional si cu bani sa plătească pentru "management academic" este incapabil să își dea seama de ce pică examene, fiind în același timp suficient de "lucid" încât să ceară ajutor, și încă specializat. Ultimele generații de psihoterapeuți in glumă, cu sfaturile lor despre reinventare, găsirea fericirii și alte bazaconii, au creat o piață imensă de aiuriți care vor sa dea bani care sa ii facă cineva deștepți, fericiți, frumoși, siguri pe ei. Acum și psihoterapeuții de bun simț pot sa se teamă de clienți/pacienți, nu doar oamenii de bun simt sa se teamă de psihoterapeuți. O meserie care a fost dusă în derizoriu. Păcat de toată munca celor dinainte.
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult