Trebuie să recunoaștem, e o situație cu care ne confruntăm frecvent, iar dacă traversăm perioade aglomerate sau suntem foarte ambițioși din fire, munca nu se oprește nici măcar când se încheie ziua.
Dacă până nu de mult asta numeam mulți dintre noi normalitate, iată că acum începem să acordăm atenția cuvenită sănătății noastre mintale și fizice, cu accent pe modul în care munca excesivă sau lipsa unui echilibru între odihnă și muncă ne poate afecta, pe termen lung.
Limitele pot fi sănătoase uneori și chiar mai sănătos e să le și respectăm, atunci când simțim o lipsă de armonie între timpul acordat vieții profesionale și timpul destinat celei personale. Nu există o rețetă anume pentru toți, de eliberat și de urmat întocmai, însă există unele metode ce au toate șansele să ne sprijine în acest demers complex care e echilibrul.
Ia pauze
Pe cât de simplu sună, pe atât de străin e conceptul de pauză, pentru mulți dintre noi. Deseori asociat cu sentimentul de a rămâne în urmă, pauza începe să capete noi valențe și în societatea noastră, atunci când vorbim de muncă. Cert e că se impune, cu siguranță, în momentul în care simți că e prea mult sau când te încearcă un sentiment de groază și nemulțumire constante cu privire la jobul tău. Fie că e o vorba de o zi, o săptămână sau luni, a-ți lua momente de respiro nu numai că te vor ajuta să te reîntorci la muncă productiv, dar îți vor da noi perspective, pe care deseori riști a le omite, prins în rutina zilnică.
Limitează orele de lucru la... orele de lucru
Mail-uri, mesaje peste program, nimic nou până aici. Au fost și vor mai fi, cu siguranță momente în care simți nevoia de a răspunde prompt și a fi acolo atunci când jobul o cere, indiferent de oră. Însă respectul celorlalți pentru orele tale începe cu respectul propriu pentru timpul tău liber. Cu alte cuvinte, dacă ne dorim un echilibru și păstrarea plăcerii de a face munca aleasă, timpul destinat refacerii fizice și mintale este esențial. Așadar, încearcă, pe cât posibil, să nu îți obișnuiești echipa cu a răspunde la orice oră din zi sau noapte, în afara programului de lucru.
Comunică atunci când simți că e prea mult
Nu ar trebui să așteptăm instalarea burnout-ului, pentru a ne simți confortabil să purtăm o discuție deschisă cu managerul nostru. Nu de puține ori, avem impresia că nu facem destul sau că eforturile noastre de a livra cât mai mult și cât mai rapid nu sunt de ajuns. Comunicând, putem primi atât feedback constructiv cu privire la modul în care ne desfășurăm munca - dincolo de propria percepție - precum și sfaturi de prioritizare a anumitor taskuri. Dacă volumul de muncă se dovedește prea mult și așa, putem aduce în discuție nevoia de a mări echipa.
Fii realist
Probabil ai făcut sute de liste zilnice cu lucruri de făcut de-a lungul timpului, dar de câte ori ai încheiat ziua cu toate taskurile bifate? Setându-ți un număr mai mic de obiective zilnice, care pot fi atinse în mod realist te ajută, nu numai să ai la final de zi o oarecare împlinire, dar și reduce considerabil procrastinarea.
Astfel, scazi în mod real șansele de a fi încărcat cu un stres neproductiv, care te împinge uneori la a amâna taskuri.
Fii blând cu tine
Nu, nu ești o persoană rea sau leneșă dacă spui nu, din când în când. De multe ori, ne înhămăm la o sumedenie de proiecte și activități, dorind fie să ajutăm, fie să ne menținem activi și relevanți în domeniul nostru. Dar tot deseori, ajungem să fim copleșiți de taskurile înghesuite pe lista noastră zilnică. Mai mult, riscăm să nu acordăm atenția și concentrarea dorite pentru a face lucrurile așa cum trebuie.
Așadar, analizează cât poți de des workload-ul propriu, mai ales înainte de a prelua noi atribuții sau a spune da unor noi proiecte. Astfel te asiguri că orele de lucru vor fi respectate, fără a fi nevoie să lucrezi peste program.
A trasa limite profesionale sănătoase, atât pentru cei din jur, cât și pentru tine însuți nu e un alt punct de bifat pe lista lucrurilor de făcut, iar asta din simplul motiv că reprezintă un aspect de șlefuit în timp, o muncă permanent în progres cu tine, cu aspirațiile tale și cu miturile cu care am crescut, legate de muncă și succes. A seta limite profesionale sănătoase nu înseamnă că ai o atitudine neprofesională, că ești leneș sau mai puțin ambițios decât colegii. E despre a te ține departe de burnout, a te păstra productiv pe termen lung și a reuși să te bucuri, în aceeași măsură de munca pe care ai ales să o faci, precum și de timpul tău liber.
Cred că putem spune că acum, poate mai mult ca oricând, avem nevoie cu toții să redăm importanța acestor limite, într-un efort de a ne găsi echilibrul și totodată a sprijini propria performanță, pe termen lung.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.