Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

New Worlds. Despre întâlnirea lui Bill Murray cu un violoncel

Bill Murray violoncel

Sunt lucruri mai importante pe agenda acestei toamne, cu siguranță, de la producția record de floarea soarelui românească, afacerea Harvey Weinstein, Catalonia, Kim Jong Un și până la moartea agonică a bătrânei doamne cu balanță și ochii acoperiți. Dar pentru mine știrea că Bill Murray – da, Bill Murray, actorul! - s-a apucat de cântat cu un violoncelist german de muzică clasică e breaking news-ul lunii octombrie. 

Discul pe care Bill cântă Gershwin și Bernstein și recită din Walt Whitman,  James Fenimore Cooper, Mark Twain & alții a apărut pe 29 septembrie. A durat o săptămână să ajungă în România, eu l-am ascultat vreo două, iar acum vi-l recomand. Călduros. Sau, mai bine, dacă aveți drum în noiembrie sau decembrie prin Oregon ori California îl puteți vedea live în patru recitaluri, câte au mai rămas din turneul pe care l-a început în iunie la Dresda, în Germania și pe 6 octombrie la Santa Barbara, tot în California, și va continua, se pare, anul viitor în Europa, alături de Jan Vogler – violoncel, Vanessa Perez – pian și Mira Wang – vioară. New Worlds!

(Foto: Guliver/Getty Images)

Totul începe în octombrie 2013, într-un zbor transatlantic Berlin – New York, când Bill Murray face poante încă de la security check despre cum o să-și așeze muzicianul german Jan Vogler violoncelul în compartimentul de deasupra scaunelor. Și continuă prin a se amuza teribil că instrumentul are rezervat propriul loc, ba chiar e așezat grijuliu, la fereastră. 

Cei doi se împrietenesc repede, muzicianul - un solist bine cotat în Europa și la New York ca solist - e impresionat de cultura și interesul pentru clasică al actorului iubitor de golf și superfan Chicago Cubs. Cei doi țin legătură, se vizitează – Murray vine la un concert în Dresda, în festivalul de primăvară la care Vogler e intendant și rămâne după, până noaptea târziu la o bere, alături de colegii săi muzicieni, ca să discute despre Robert Schumann și sensurile vieții. Violoncelistul îi va întoarce vizita în iunie 2016, iar Murray îl duce pe podul Brooklin și în Manhattan, într-o promenadă stranie și romantică a membrilor Poet House Circle, din care face parte și Murray, of course: traversarea anuală a celebrului pod suspendat pe cabluri de sârmă de oțel de peste East River de către congregația bizară a iubitorilor de poezie. Prilej cu care, din nou of course, se și recită, iar fragmentul din Walt Whitman pe care îl spune Bill transformă aerul în cuvinte vii și incandescente. 

Acesta e momentul în care în mintea muzicianului german se naște „New Worlds”. Murray e încântat de ideea lui Vogler și amândoi se apucă de treabă. A durat cam un an, din septembrie 2016 până în vara lui 2017 când au înregistrat, să aleagă împreună muzicile și fragmentele literare, plecând de la ideea unei seri de muzică, poezie, literatură și prietenie care să celebreze cultura americană și rădăcinile ei, adesea europene. Și în care Bill, personajul principal, cu papion neapărat, să încerce să ridice un pod între cele două continente, cu vocea-i inimitabilă cu care i-a șoptit marele mister lui Scarlett Johansson în scena finală la Lost in Translation.

(Foto: Guliver/Getty Images)

Se întâlnesc la New York, de mai multe ori - Bill e ocupat cu filmările la Passion Play, un nou film în care joacă alături de Mickey Rourke în rolul unui trompetist trist - fac muzică împreună – Jan Vogler e din nou uimit de repertoriul imens pe care actorul îl poate cânta sau fluiera, le cooptează pe Mira și Vanessa, celelalte două instrumentiste ale trio-ului, aleg fragmentele literare cu ajutorul a doi prieteni din clubul plimbăreților de pe Podul Brooklin și fac playlistul final: un program de cântece și literatură asociat cu muzica de cameră.

Patru oameni pentru o lume nouă: o pianistă născută în Venezuela, o violonistă născută în China comunistă, un violoncelist născut în Berlinul de Est și un tip de pe lângă Chicago, cum îi place lui Murray să se prezinte, care discută despre America pe picior de egalitate.

(Foto: Guliver/Getty Images)

CD-ul e delicios, chiar dacă melomani puriști de clasică pot comenta că de fapt e și jazz și rock și folk, că muzica e cam light și că recitatorul se folosește de Schubert ca de un soundtrack pentru The Deerslayer – sacrilegiu! - iar iubitorii de literatură ar putea spune că își doreau ceva mai modern – da, eu visez deja la o continuare, un volum II mai contemporan - dar nu cred că meritul acestui disc e de căutat în profunzimea muzicii, în modernitatea poeziei sau prozei, în trilurile lui Bill Murray din West Side Sory sau în pianissimo-ul frazării violoncelului lui Vogler din „Lebăda” lui Saint-Saens. 

Albumul e un spectacol muzical marca Bill Murray, un show care curge ca o poveste. Povestea începe cu romantismul din The Swan de Camille Saint-Saens și momente secco care țin de poetica universală, ca muzica lui Bach din Suitele pentru violoncel solo și poezia lui Whitman din Song of the open Road & Song of my Self, înainte de a focaliza personaje și stări specifice, cum e spre exemplu cea hilară din If Grant Had Been Drinking at Appomattox (o proză comică scurtă a lui James Thurber despre întâlnirea istorică a generalilor Robert E.Lee și Ulysses S. Grant de la finalul Războiului Civil) acompaniată de Blues-ul compus de Maurice Ravel la sfârșitul anilor 20. I Dream of Jeanie with the Light Brown Hair de Stephen Foster e poate cea mai personală lucrare de pe album, cântată nostalgic de Bill Murray, cu vioara de acompaniament foarte retro-folk, care poate trimite direct la un soi de atmosferă romantic-desuetă ca în Legendele Toamnei, dar pe care după un scurt intro lămuritor, vocea „solistului” și mai ales maniera de cânt o eliberează de tot ce poate însemna cheesy.

Superb și momentul din Fenimore Cooper, mixat pe andantele schubertian, suprapunerea genială a doi maeștri în materie de descriere aproape panteistă a naturii, sau melanjul jazzy din It Ain't Necessarily So din Porgy & Bess după transcripția pentru vioară semnată de Jascha Heifetz cu melodia „original” cântată de Bill Murray. „Moon River” de Henry Mancini devine cadrul ideal pentru scena fluviului din „Adventures of Huckleberry Finn” – 15 minute de lectură!, care atinge înțepător contextul discuțiilor recente despre revizuirea moștenirii războiului civil din America secolului 21. Foarte determinat și When Will I Ever Learn to Live in God - Van Morrison în aranjamentul Stephen Buck – Murray a cântat în adolescență într-o trupă de rock care se chema Dutch Masters! Finalul e apoteotic, cu trei song-uri din West Side Story în care veți întâlni un Bill Murray dezlănțuit și în cea mai bună formă vocală. There's a time for us!

Ca un minus tehnic, dezamăgitor booklet-ul Decca Gold din care lipsește o selecție a textelor recitate, pe care dacă nu le știți deja pe de rost, va trebui să le găsiți în biblioteci sau în online. Un CD de cinci stele, cu muzică și literatură de cea mai bună calitate, cu muzicieni excelenți și un actor recitator minunat, care deși are 66 de ani, nu a luat încă niciun Oscar! Un CD de ascultat, în care, înainte de toate, Bill Murray e Bill Murray! Audiție plăcută!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ne-ati facut capul "calendar" cu toate acele "informatii" muzicale sau nu, vizavi de ce anume contine discul! Un calendar muzical, deci! Pai, doar trebuia sa aveti si dvs. o contributie la frumosul ascultarii acelui disc! Desi nu mi se pare o noutate, caci chiar si in varianta romaneasca, de cate ori s-a intalnit muzica cu poezia nu a putut sa iasa decat ceva maiestuos si mi-a venit in gand doar "Buna seara, iubito,!" si mi se pare suficient pentru a exemplifica, ma gandesc ca unde-s mai multi puterea creste, asa cum sunt "cei patru oameni pentru o lume noua"! Daca ma intrebati eu nu as asculta discul, sau poate nu inca, as lasa sa se astearna putin timp peste frumosul povestirii si, desi sunt convinsa ca acest disc merita un Oscar, cel mai pretios moment mi se pare acela al nasterii ideii, cand s-au legat mai intai prieteniile, sufletele, pentru ca din acestea sa se inalte ideile!
    • Like 0


Îți recomandăm

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult