Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Nu poți face „revoluție în trafic” doar dând din gură. Câteva măsuri obligatorii ca să nu murim sufocați în jungla urbană

Bicicletă și mașini

Foto: Alexandra Pandrea/ Inquam Photos

Infrastructura urbană (străzi, parcări), în aproape toate orașele, este total depășită. Nu s-a construit aproape nimic din anii 80, iar numărul de autovehicule a crescut de 10-15 ori. Nu avem unde parca, se merge în coloană, dacă se mai închide și circulația pe anumite segmente din diverse motive, totul devine un haos.

Ziua începe bine. Când pleci de-acasă, te gândești deja dacă vei mai găsi loc de parcare la întoarcere. Pe aleile înghesuite, unde nu încap două autoturisme, ce să mai vorbim de autobuze, furgonete, fiindcă o bandă este ocupată de mașini parcate, totul este la mica înțelegere. Câteodată, când dai de un șofer needucat, ciufut de dimineață, care blochează tot traficul fiindcă el se grăbește și nu vrea să acorde prioritate, stai și aștepți să se descongestioneze minute bune pentru a-ți continua drumul. În trafic, unii merg prea încet, alții visează la volan, creând convoaie în spatele lor, alții se bagă disperați sau schimbă direcția de mers fără să semnalizeze, iar în parcare, dacă ai baftă de vreun loc, unii te blochează și dispar fără să lase un număr de telefon. 

Când mai descoperi șoferi amabili, care te respectă, deja ți se pare ireal, din alt film. La întoarcere, când te apropii de domiciliu, începi să procesezi „oare găsesc vreun loc de parcare? am baftă azi?”.

Perioada adrenalinei la volan o atingi odată cu trecerea la ora de vară, când se luminează mai târziu, dar sistemul de iluminat este setat pe ora de iarnă și se sting luminile când este încă beznă. Începe episodul anual al farurilor în ochi, al pietonilor pe care îi zărești în ultimul moment, nefiind iluminate nici trecerile. Este o adevărată aventură să conduci. Pe de altă parte, se impun tot felul de reguli în privința parcării, cu toate că nu sunt locuri de parcare, cu alte cuvinte, deși nu se oferă absolut nimic în materie de infrastructură, se cere, sub sancțiunea amenzii.

În aceste condiții, ce soluții ar fi?

Păi soluția descongestionării ar fi:

  • Renunțarea la automobilul propriu și orientarea către transportul public, dacă am discuta despre unul modern și civilizat.
  • Mobilitatea urbană bine pusă la punct, concepută în așa fel încât să acopere întregul oraș, cu legături în cea mai îndepărtată zonă, cu un orar rezonabil și bineînțeles, respectat, un sistem modern, informatizat care te anunță la minut unde se află autobuzul, tramvaiul, troleul, cât mai ai de așteptat.
  • Apoi, trecerea la un transport ecologic, eliminarea în timp al celui poluant. Extinderea parcurilor auto cu autobuze noi, electrice, extinderea liniilor de tramvai și, în niciun caz, renunțarea la acestea.
  • În acest sens, ar fi necesară eliberarea benzii unu de circulație, destinată numai autobuzelor, troleibuzelor.
  • Asta ar implica construirea parcărilor, chiar supraetajate, subterane, demolarea garajelor, eliberarea terenurilor cu scopul precizat (parcări, locuri de joacă, părculețe de cartier și zone verzi).

Un adevărat cerc în care ne învârtim, ce implică obligatoriu investiții. Și cum niciodată nu sunt bani pentru așa ceva,  ajungem de unde am plecat. Eu unde parchez?...

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • sa vorbim despre aplicarea legii. de cand e PSD la butoane (nu, nu sunt tendentios, ci am observat), adica cel putin din 2015 de cand am plecat din tara (in 2016 nu am venit) , nu am vazut ABSOLUT NICIUN politist de la rutiera in Bucuresti, dand amenzi, dirijand traficul sau un radar, la o trecere de pietoni, NIMIC. Chiar si azi sunt in Buc, pana pe 19 oct, deja am iesit pe strazi si vad frecvent masini care trec pe ROSU curat fara niciun fel de stres, chiar cu nesimtire as spune. Nu exista parcari cu plata, iar unde exista , nu se aplica legea pentru a forta oamenii sa le foloseasca. Nu exista camere la intersectii care detecteaza cocalarii din trafic care depasesc coloana, trec pe rosu, etc. Amenda pe SMS, fara drept de contestatie.

    Park & Ride la fiecare iesire din Bucuresti pe strazile existente (Prel Ghencea, DN5, Colentina, Militari, etc) si extinderea metroului acolo.

    Solutii sunt dar NIMENI nu vrea sa le aplice, pentru a nu pierde voturi. Ce am vazut in 5 ani venind pe aici doar in vacanta e drumul de la IMGB largit si asfaltat, unde sunt sutele de blocuri din Berceni Sud (patria corporatistilor) si DN5 de la Giurgiului spre Jilava + separarea sensului de mers cu dale din beton. Atat. In rest, ZERO. A, si prostia de pe bd Decebal.

    Marea problema este aplicarea legii, si nerespectarea de catre cetateni a institutiei Politiei, pt ca toti sefii sunt pusi politic.
    • Like 0
  • o parere check icon
    Ei bine in Cluj orasul in care autoritatile sunt mult criticate punctele 2, 3 si 4 sunt implementate.
    Mobilitatea urbana bine pusa la punct-au fost create in ultimii ani multe linii de trasport metropolitan, programul de circulatie se respecta cu unele exceptii, avem panouri cu timpii de circulatie si chiar o aplicatie in care verificam unde se afla autobuzul pe care il asteptam
    Transport partial ecologic-parcul de autobuze dotat cu ~30 autobuze electrice in prezent
    Benzi dedicate pentru mijloace de transport in comun pentru zona centrala, cartierul Gheorgheni.Si-au dovedit eficienta deci cred ca vor urma si in alte cartiere
    In ultimii 5 ani observ o schimbare mare in calitatea trasportului local chiar daca traficul a crescut.Nu e de mirare, avand 2 masini/familie cetatenii se plang ca autoritatile nu le ofera conditii dar nu se gandesc la faptul ca si ei au anumite responsabilitati.Orasul nu tine pasul cresterii numarului de locuitor, masinilor, frecventei utilizarii lor etc.
    • Like 0
  • Ionel check icon
    Foarte bun articolul si masurile propuse. Multe comentarii pertinente si propuneri excelente, dar pun si eu o intrebare : OARE CITESTE VREUNUL DINTRE primari/viceprimari ACEST MATERIAL SI ACESTE COMENTARII !!?? Imi permit si eu o sugestie : eliberarea tuturor bulevardelor/cailor mari de acces de masinile parcate pe prima banda/uneori chiar dublate si sensuri unice pe strazile dintre blocuri, fara invocarea celebrei fraze nu stiu domne sa faca parcari si apoi sa .........Pentru ca drumurile sunt pentru circulatie si nu pentru parcari/stationari (exemplu Bd. Uverturii, pai daca este bulevard ce cauta masinile parcate pe prima banda !?)
    • Like 0
  • Cri check icon
    Alocarea unei benzi doar pentru transportul in comun este o utopie, datorita aglomeratiei din trafic.
    Pe langa ideile expuse de dl. Bogdan-Radu Brînzan, eu as mai adauga si interzicerea traficului greu ( camioane, tractoare, masinile de gunoi, TIR-uri ) pe timpul zilei, ele avand permisiunea de a circula doar intre orele 23 si 5. Daca se poate la Cluj, nu vad de ce nu ar fi posibil si la Bucuresti.
    O alta masura utila, cel putin in Bucuresti, ar fi impozitarea drastica a automobilelor cu cilindree mare, concomitent cu scaderea taxelor si impozitelor pentru automobilele de mic litraj.
    Nu in ultimul rand, ar trebui sa se extinda reteaua de Metrou in tot Bucurestiul. Actualmente, cel mai mare sector al Capitalei, adica sectorul 5, nu este legat la Metrou.
    • Like 0
  • Ați uitat cel mai important lucru, radarele fixe și camerele video , în Germania mergi cu grijă de frica lor, sunt orașe unde mai toate intersecțiile inportante sunt dotate cu așa ceva și nu-ți permiți să o arzi jmecherește. O altă problemă e legislația prea blândă pentru viteză excesivă (depășirea vitezei legale cu 50 km/oră) ,depasirea pe linie continuă și pentru băutură, permisul ar trebui suspendat un an sau doi iar în caz de accident anulat . astea trei sunt la originea celor mai multe accidente mortale. Aș adăuga suspendarea permisului pentru o lună pentru parcarea la dublaj blocând.o bandă de mers și camere automate pe toate bulevardele , camerele ar trimite amenzi tuturor și astfel ar lua amenzi și ,, lumea bună " și de asta nu se dorește implementarea lor. Mai sunt soluții, în centru parcări doar pentru rezidenți pentru că despre sosea de centură, linii de metrou și trenuri suburbane nu are rost să vorbim, astea sunt mai mult decât necesare dar nu mai suntem în stare să le construim, poate peste 100 de ani.
    • Like 3
    • @ Adrian Ionescu
      Ionel check icon
      Frica pazeste bostanaria !!! Aveti dreptate cu vamerele video si radarele fixe.....
      • Like 0
  • Ia sa modifice legislatia rutiera sila blocarea intersectiei sa ridice permisul pe 1-3 luni sa vazi cum se mai schimba situatia, in mod special oin Bucuresti.
    Sa amendeze lipsa de respect in trafic, Actele de "special pilot in trafic, mersul pe linia de tranvai".... disciplina cu amnzi grase. De ce Romananul nu stie doar de frica oriunde ar fi el. Cand este "afara", disciplinat, stie ca acolo amenzile sunt mari si politia nu stie de spaga... a intrat in tara, gata face return... Eu sunt smecher cu masina de bani gata
    • Like 2
  • Pentru toate aceste masuri si alte masuri putin mai dure trebuie sa fie cineva care sa le aplice, fara sa sifoneze banul public si sa respecte votul celor care i l-au oferit si a tuturor bucurestenilor . Oare cine sa fie acel personaj sau aceea structura ?
    Toti cei care aspira la fotoliul de primar general si/sau primar de sector se vor intrece la capitolul promisiuni mai ceva ca aia de la formula 1 , dar cand se vor vedea instalati ii va cuprinde un soi de amnezie post-electorala cu accente de "imi pare bine ca v-am tras teapa" !
    • Like 3
  • Transportul în comun (cel puțin ăla din București cu care circul eu) e destul de decent: orarul e respectat (foarte rar mi s-a întâmplat să stau să aștept), autobuzele și tramvaiele sunt în stare ok, șoferul/vatmanul care așteaptă pe câte-un călător să ajungă în stație și să se urce e o chestie obișnuită, prețul călătoriilor/abonamentelor e foarte mic (cel mai mic din țară, din câte am văzut eu) ... marea problemă sunt călătorii - care altminteri sunt foarte critici cu tot ce îi înconjoară.
    • Like 3
    • @ Vlad Slavoiu
      Ionel check icon
      Nu va suparati, in ce zona locuiti ? La ore de varf tramvaiul 1 pe Titulescu vine si la 25 de minute !!!!
      • Like 1
    • @ Ionel
      Nu vă contrazic, pentru că și mie mi s-a întâmplat să aștept, uneori chiar mult, iar 1 e un exemplu de tramvai care într-o vreme chiar circula prost - sau, ce să zic, nu mă potriveam eu cu el...

      Totuși, nu mi se pare că transportul în comun din București e, în mod obișnuit, motiv de frustrare. Asta voiam să spun, nu că totul e perfect în cea mai bună din lumile posibile.
      • Like 0
  • Parerist check icon
    In paralel cu masurile luate pentru îmbunătățirea transportului public ar mai merge o chestie care la mine pe meleag e deocamdată la nivel de discuție : desființarea taxelor de drum și înlocuirea lor cu un sistem pay - per - use. Adică o taxare aplicata pe anumite tronsoane/zone și la anumite ore, care sa descurajeze folosirea mașinii personale la orele de vârf și în zonele bine deservite de transportul public. Un sistem care sa nu-l penalizeze pe cel care n-are alternativa la mașină, însă să-l spargă pe alalalt care își cumpără țigări cu masina la orele de vârf.
    • Like 4
  • As adauga ceea ce americanii numesc "carpooling", mai ales ca mai toti folosim un autoturism cu 5 locuri pentru 1 persoana. E de bun simt. Primaria ar putea, cel putin pe arterele principale, sa faca o banda pt carpool, cum au si alte orase europene, cu strazi LA FEL de late / inguste.
    • Like 5


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult