Foto: Alexandra Pandrea/ Inquam Photos
Infrastructura urbană (străzi, parcări), în aproape toate orașele, este total depășită. Nu s-a construit aproape nimic din anii 80, iar numărul de autovehicule a crescut de 10-15 ori. Nu avem unde parca, se merge în coloană, dacă se mai închide și circulația pe anumite segmente din diverse motive, totul devine un haos.
Ziua începe bine. Când pleci de-acasă, te gândești deja dacă vei mai găsi loc de parcare la întoarcere. Pe aleile înghesuite, unde nu încap două autoturisme, ce să mai vorbim de autobuze, furgonete, fiindcă o bandă este ocupată de mașini parcate, totul este la mica înțelegere. Câteodată, când dai de un șofer needucat, ciufut de dimineață, care blochează tot traficul fiindcă el se grăbește și nu vrea să acorde prioritate, stai și aștepți să se descongestioneze minute bune pentru a-ți continua drumul. În trafic, unii merg prea încet, alții visează la volan, creând convoaie în spatele lor, alții se bagă disperați sau schimbă direcția de mers fără să semnalizeze, iar în parcare, dacă ai baftă de vreun loc, unii te blochează și dispar fără să lase un număr de telefon.
Când mai descoperi șoferi amabili, care te respectă, deja ți se pare ireal, din alt film. La întoarcere, când te apropii de domiciliu, începi să procesezi „oare găsesc vreun loc de parcare? am baftă azi?”.
Perioada adrenalinei la volan o atingi odată cu trecerea la ora de vară, când se luminează mai târziu, dar sistemul de iluminat este setat pe ora de iarnă și se sting luminile când este încă beznă. Începe episodul anual al farurilor în ochi, al pietonilor pe care îi zărești în ultimul moment, nefiind iluminate nici trecerile. Este o adevărată aventură să conduci. Pe de altă parte, se impun tot felul de reguli în privința parcării, cu toate că nu sunt locuri de parcare, cu alte cuvinte, deși nu se oferă absolut nimic în materie de infrastructură, se cere, sub sancțiunea amenzii.
În aceste condiții, ce soluții ar fi?
Păi soluția descongestionării ar fi:
- Renunțarea la automobilul propriu și orientarea către transportul public, dacă am discuta despre unul modern și civilizat.
- Mobilitatea urbană bine pusă la punct, concepută în așa fel încât să acopere întregul oraș, cu legături în cea mai îndepărtată zonă, cu un orar rezonabil și bineînțeles, respectat, un sistem modern, informatizat care te anunță la minut unde se află autobuzul, tramvaiul, troleul, cât mai ai de așteptat.
- Apoi, trecerea la un transport ecologic, eliminarea în timp al celui poluant. Extinderea parcurilor auto cu autobuze noi, electrice, extinderea liniilor de tramvai și, în niciun caz, renunțarea la acestea.
- În acest sens, ar fi necesară eliberarea benzii unu de circulație, destinată numai autobuzelor, troleibuzelor.
- Asta ar implica construirea parcărilor, chiar supraetajate, subterane, demolarea garajelor, eliberarea terenurilor cu scopul precizat (parcări, locuri de joacă, părculețe de cartier și zone verzi).
Un adevărat cerc în care ne învârtim, ce implică obligatoriu investiții. Și cum niciodată nu sunt bani pentru așa ceva, ajungem de unde am plecat. Eu unde parchez?...
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Park & Ride la fiecare iesire din Bucuresti pe strazile existente (Prel Ghencea, DN5, Colentina, Militari, etc) si extinderea metroului acolo.
Solutii sunt dar NIMENI nu vrea sa le aplice, pentru a nu pierde voturi. Ce am vazut in 5 ani venind pe aici doar in vacanta e drumul de la IMGB largit si asfaltat, unde sunt sutele de blocuri din Berceni Sud (patria corporatistilor) si DN5 de la Giurgiului spre Jilava + separarea sensului de mers cu dale din beton. Atat. In rest, ZERO. A, si prostia de pe bd Decebal.
Marea problema este aplicarea legii, si nerespectarea de catre cetateni a institutiei Politiei, pt ca toti sefii sunt pusi politic.
Mobilitatea urbana bine pusa la punct-au fost create in ultimii ani multe linii de trasport metropolitan, programul de circulatie se respecta cu unele exceptii, avem panouri cu timpii de circulatie si chiar o aplicatie in care verificam unde se afla autobuzul pe care il asteptam
Transport partial ecologic-parcul de autobuze dotat cu ~30 autobuze electrice in prezent
Benzi dedicate pentru mijloace de transport in comun pentru zona centrala, cartierul Gheorgheni.Si-au dovedit eficienta deci cred ca vor urma si in alte cartiere
In ultimii 5 ani observ o schimbare mare in calitatea trasportului local chiar daca traficul a crescut.Nu e de mirare, avand 2 masini/familie cetatenii se plang ca autoritatile nu le ofera conditii dar nu se gandesc la faptul ca si ei au anumite responsabilitati.Orasul nu tine pasul cresterii numarului de locuitor, masinilor, frecventei utilizarii lor etc.
Pe langa ideile expuse de dl. Bogdan-Radu Brînzan, eu as mai adauga si interzicerea traficului greu ( camioane, tractoare, masinile de gunoi, TIR-uri ) pe timpul zilei, ele avand permisiunea de a circula doar intre orele 23 si 5. Daca se poate la Cluj, nu vad de ce nu ar fi posibil si la Bucuresti.
O alta masura utila, cel putin in Bucuresti, ar fi impozitarea drastica a automobilelor cu cilindree mare, concomitent cu scaderea taxelor si impozitelor pentru automobilele de mic litraj.
Nu in ultimul rand, ar trebui sa se extinda reteaua de Metrou in tot Bucurestiul. Actualmente, cel mai mare sector al Capitalei, adica sectorul 5, nu este legat la Metrou.
Sa amendeze lipsa de respect in trafic, Actele de "special pilot in trafic, mersul pe linia de tranvai".... disciplina cu amnzi grase. De ce Romananul nu stie doar de frica oriunde ar fi el. Cand este "afara", disciplinat, stie ca acolo amenzile sunt mari si politia nu stie de spaga... a intrat in tara, gata face return... Eu sunt smecher cu masina de bani gata
Toti cei care aspira la fotoliul de primar general si/sau primar de sector se vor intrece la capitolul promisiuni mai ceva ca aia de la formula 1 , dar cand se vor vedea instalati ii va cuprinde un soi de amnezie post-electorala cu accente de "imi pare bine ca v-am tras teapa" !
Totuși, nu mi se pare că transportul în comun din București e, în mod obișnuit, motiv de frustrare. Asta voiam să spun, nu că totul e perfect în cea mai bună din lumile posibile.