Foto: Octav Ganea/ Inquam Photos
Cum a fost anul 2024 pentru turismul românesc?
Depinde din ce punct de vedere îl analizăm. Din punct de vedere financiar n-a fost rău. Dar n-aș dori o analiză financiară. Din punctul meu de vedere, ar fi irelevant pentru viitor. Iar viitorul ar fi mai important și ar trebui să ne preocupe mai mult.
Da, eu aș căuta să știu ce a făcut sau ce s-a făcut în 2024 pentru viitorul turismului românesc. Realizările din punct de vedere financiar sunt cam de domeniul trecutului. Mult mai important ar fi să știm ce investiții am făcut în 2024 pentru turismul românesc, ce proiecte am inițiat în 2024 pentru a crește turismul în viitorii ani. E destul de complicat să dau exemple, pentru că investițiile sunt ținute un pic la secret. De ce, nu știu. Vorbesc aici de investiții la nivel local, investiții făcute de comunități și autorități, nu de construcția unei noi pensiuni sau a unui nou restaurant.
Voucherele de vacanță - un cadou sau un generator de venituri la buget?
Mediul de afaceri din turism, patronatele și asociațiile patronale au susținut un proiect care trebuia să sprijine dezvoltarea turistică a României. Totul a fost bine până când proiectul a ajuns la guvern. În special la cel mai mare beneficiar al său și cel care a înțeles cel mai puțin, Ministerul de Finanțe. Din păcate, nici în anii următori, acest minister nu a înțeles mai mult. Ba chiar mai puțin. Fac referire, aici, la voucherele de vacanță.
În prima fază, Ministerul de Finanțe a limitat comisionul cumulat la 10%. Exceptând unitatea de cazare care putea avea oricât. Doar agențiile de turism. Din acești 10% emitentul putea lua 2%, apoi banca, apoi TVA, apoi comisioanele pentru transferurile bancare. Practic, tot greul, dus, uneori chiar în zona muncii voluntare, era pe umerii agențiilor de turism. De altfel, și-au asumat aceasta pentru că proiectul a fost inițiat de ANAT, Asociația Națională a Agențiilor de Turism.
Ce nu au înțeles specialiștii din Ministerul de Finanțe a fost că aceste vouchere nu sunt un cadou gratuit pentru angajații care le vor primi. Nici pentru angajatori. Iar „efortul” Ministerului de Finanțe ar fi fost chiar mai mic decât zero, dacă ar fi acceptat proiectul așa cum fusese gândit. Adică voucherele de vacanță ar fi pornit un generator de venituri la buget.
Să vedem cum
• Nu puteau fi puse în circulație fără a fi fiscalizate. Primul generat ar fi fost TVA-ul. Apoi impozite pe venit sau profit, după caz.
• Suma nu a fost suficientă niciodată pentru petrecerea unei vacanțe de o săptămână, pentru o familie cu 2 adulți. Adică provocau intrarea în joc a altor bani care generau aceleași venituri la buget.
• Oamenii care merg în vacanță mai vizitează un muzeu, un parc de distracții, mai cumpără suveniruri sau produse tradiționale locale. Alți bani care generează venituri la buget.
Mai mult decât atât, muzeele își asigurau acoperirea unei părți din costuri prin venituri proprii și reduceau efortul bugetar. Magazinele care se înființau în diverse localități unde veneau turiști plăteau salarii unor angajați care nu mai cereau ajutor de șomaj bugetului. Aceste salarii generează venituri la buget chiar dinainte de a ajunge la salariați.
• Pentru un mai bun control al fiscalizării sumelor suplimentare valorii voucherelor de vacanță, necesare achitării pachetului turistic, acestea ar fi bine să se poată introduce în circulație doar prin agenții de turism care fac plățile prin transfer bancar și au nevoie de documente fiscale (la pensiune poate exista tentația să facă documente pentru valoarea voucherelor și pentru restul nu).
Ce mână ar mai trebui întinsă importatorului de bani, turismul?
Aducerea de turiști străini în țară este un import direct de bani. Tour operatorii și agențile de turism care aduc străini în țară, pentru vacanțe ar trebui încurajați și stimulați. Munca nu e ușoară iar străinii cheltuie destui bani la noi și statul încasează destule taxe din ei. Acum, creșterea numărului de kilometri de autostrăzi face mai ușoară vizitarea României. Dacă s-ar rezolva și traficul urban, locuri de debarcare/îmbarcare pentru autocare, parcări pentru autocare pentru a nu îngreuna circulația, dar și care să se încadreze în timpul alocat grupului la fiecare debarcare, putem să sperăm...
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Deci nu pomana voucherelor de vacanță este soluția relansării turismului românesc, ci practicarea unui turism de calitate, la prețuri decente.
Și apropo: nu este nici o "resursă", este doar o RISIPIRE A UNEI RESURSE! Tichetele de vacanță nu se dau din "plusvaloarea" generată de bugetari ci din taxele plătite de angajații din privat, este impropriu spus altfel. Când 100% din sumele câștigate de un bugetar vin din taxe este ilogic să pretinzi că plătesc taxe la rândul lor, doar RETURNEAZĂ o parte din sume sub formă de taxe!