Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

O taxă pe pulsul banilor – între necesitate bugetară și nevoia de a-ți păzi resursele, ca individ. Leul s-ar putea „topi” cu fiecare plată

Bani ilustrație

Foto: Octav Ganea/ Inquam Photos

Imaginează-ți fiecare leu care îți trece prin mână sau cont bancar – când primești salariul, când plătești factura la curent, când cumperi pâinea sau transferi bani unui prieten. Acum, imaginează-ți că fiecare dintre aceste mișcări, acest puls constant al economiei, ar fi supus unei taxe mici. Aceasta este esența propunerii aflate pe masa de discuții la Cotroceni: o taxă universală pe (aproape) toate plățile din sistemul financiar român, Profit a scris detaliat aici

Înainte de a ne precipita în reacții, este util să explorăm calm mecanismele, promisiunile și capcanele potențiale ale unui astfel de instrument fiscal, care, ca un păianjen care își întinde o pânză fină, ar putea atinge fiecare tranzacție, cu ecouri în buzunarele tuturor. Practic, statul visează să perceapă un comision (taxă) pe fiecare leu care circulă în economie. Provocare: cum faci să nu aplici taxa de mai multe ori pe același leu până-l lași fără vlagă? 

Cum ar funcționa: o pană în roata zilnică a banilor

Ideea, în esență, este simplă: aplicarea unui procent (discutat între 0,5% și 2%) asupra valorii fiecărei plăți electronice sau bancare. Nu vorbim doar de cumpărăturile cu cardul, ci și de salariile virate, de plata furnizorilor de către firme, de transferurile între conturi personale, chiar și de retragerile de numerar de la bancomate. Sistemul bancar și procesatorii de plăți ar deveni „colectorii" automatizați ai acestei taxe, retezând o mică frunză din fiecare tranzacție înainte ca banii să ajungă la destinatar. Scopul declarat? Strângerea rapidă a miliarde de lei pentru bugetul de stat, exploatând volumul imens al zilnicului curent financiar. Teoretic este idealul: statul prin ANAF (care nu reușește de decenii să colecteze 30% din TVA, de exemplu) nu trebuie să muncească deloc, pentru că modelul ar funcționa pe sistemul depozitelor de economii, unde banca oprește impozit și-l virează la buget.

Ușor de spus, greu de imaginat. Și mai greu de pus în practică

Principalul atu al acestei taxe, din perspectiva celor care o propun, este amploarea brută a colectării. Gândiți-vă la toate plățile dintr-o zi în România – salariile a milioane de oameni, milioanele de carduri emise, facturile plătite, transferurile între firme. Aplicând o taxă mică, constantă, pe acest flux imens, rezultatul teoretic este impresionant: zeci de miliarde de lei anual, un adevărat ocean format din picături. Acești bani ar putea umple găuri bugetare, finanța investiții sau reduce datoria. Eficiența ar veni din automatizare: băncile, deja arterele sistemului, ar colecta cu un oarece efort administrativ (necuantificat astăzi) și ar drena procente din banii care circulă în economie spre bugetul de stat.

Leul s-ar „topi" cu fiecare plată: riscuri pentru contul sau portofelul individual, dar și pentru economia întreagă

Totuși, mecanismul acestei „pânze" fine are potențialul de a deveni o capcană, cu efecte ce se răsfrâng din buzunarul cetățeanului până în vârfurile economiei.

Leul s-ar „topi" cu fiecare plată: pentru salariatul obișnuit, taxa ar putea însemna că fiecare leu câștigat și cheltuit este „mușcat" de mai multe ori. La primirea salariului (chiar dacă plătită de angajator, costul e indirect suportat), apoi la fiecare plată a unei facturi sau a unor cumpărături. Pentru familiile cu bugete strânse, această eroziune constantă a puterii de cumpărare este o lovitură. Mâncarea, transportul, utilitățile – costul lor real ar crește și nu ar exista vreo scăpare. 

Faceți un exercițiu de imaginație: rulați în familie aceiași 10 de lei prin transferuri bancare bănci. La fiecare mutare a sumei, statul își ia o taxă. Este evident că numărul de transferuri este finit, pentru că suma inițială ar fi diminuată până s-ar evapora (eu transfer copilului, copilul transferă ce a rămas fratelui mai mare, el transferă mamei, mama îmi transferă mie etc). Nu ar exista o logică în punerea în practică a unui asemenea exercițiu, orice tranzacție are în spate un scop, sigur că membrii familiei nu ar avea de ce să rotească 10 lei între conturile lor, dar făceam acest calcul pentru a avea imaginea unei sume care scade până ajunge la zero.

Ai o companie care vinde un serviciu. Cum ar funcționa o astfel de taxă?

Pentru companii, în special cele cu multe tranzacții (comerț, servicii), impactul ar fi cumulativ și zdrobitor. Fiecare plată primită de la client, fiecare plată făcută către furnizor, fiecare transfer ar aduce o sarcină fiscală suplimentară. Aceasta nu este o taxă pe profit (câștigul), ci pe cifra de afaceri brută – o diferență crucială. Rezultatul cel mai probabil? O presiune imensă spre creșterea prețurilor, transformând taxa într-un motor ascuns de inflație care lovește din nou consumatorul. Alternativa – absorbirea costului – ar putea însemna concedieri sau abandonarea investițiilor. Lichiditatea, sângele vieții afacerilor, s-ar goli mai repede.

Revine pericolul trecerii la plăți cu numerar sau „la plic” peste tot în economie. O astfel de taxă universală pe tranzacțiile formale ar putea crea cel mai puternic stimulent din ultimii ani pentru revenirea la numerarul fizic și economia subterană („la negru"). De ce să plătești o taxă pentru a transfera sau primi bani prin bancă, când „plicul" în mână o evită sau o taxează mai puțin? Aceasta ar submina grav eforturile de formalizare și reducere a evaziunii, contrazicând unul dintre argumentele teoretice ale taxei.

Există riscul încetinirii motorului economic. Combinând efectele – puterea de cumpărare erodată, prețurile în creștere, costurile afacerilor explozive și tentația economiei informale – există un risc real ca această taxă să acționeze ca o frână puternică asupra consumului și investițiilor. Creșterea economică ar putea încetini semnificativ, reducând în timp chiar și baza de impozitare pe care se bazează taxa însăși.

Implementarea unei astfel de taxe este un câmp minat sau imposibil de aplicat

Aplicarea practică nu este banală. Definirea clară a categoriilor de plăți scutite cu adevărat de la taxă (transferuri între propriile conturi | plăți către stat | împrumuturi între persoane fizice în sume mici și returnarea lor) e esențială pentru echitate, dar complexă. Adaptarea tehnică a sistemelor bancare pentru a taxa fiecare tranzacție, fără erori sau întârzieri, e o provocare costisitoare. Iar riscul unor efecte în lanț neprevăzute – perturbarea lanțurilor de aprovizionare, migrația unor servicii financiare, sau chiar a unor afaceri către piețe fără astfel de taxe – este permanent.

Cum se poate realiza trasabilitatea unei sume pentru a nu fi taxată de două sau mai multe ori? (ex: salariul transferat la angajat, din acesta cheltuielile cu rata la bancă, facturi, întreținere, mâncare, cheltuielile copiilor adolescenți- până la urmă, toate aceste potențiale transferuri au o sursă originară care a fost deja taxată, anume salariul).

Taxa universală pe plăți se profilează ca un instrument fiscal de o forță pur teoretică uriașă pentru colectare, bazându-se pe captarea unei picături din fluxul imens de bani ce alimentează economia zilnică. Însă- la fel de bine- este și cea mai lipsită de echitate dintre toate celelalte deja existente. Sunt nenumărate analize despre cât încasează statele cu adevărat din veniturile unui individ- de la impozitele și taxele pe veniturile salariale sau chirii/ dividende/ drepturi de autor, urmate de TVA, accize, impozite pe proprietăți (cumpărate din bani deja cel puțin o dată impozitați). Ce-ar însemna ca după toate acestea să fie taxată și fiecare tranzacție?

Promisiunea unor venituri imediate și masive pentru buget este incontestabilă la prima vedere. Totuși, mecanismul de funcționare al acestei taxe– atingând fiecare tranzacție, mică sau mare – o face și un potențial accelerator al inflației și al inechității, cu un impact disproporționat asupra celor cu venituri mici și asupra firmelor cu tranzacții frecvente. Riscul de a împinge economia înapoi în informalitate și de a frâna creșterea este semnificativ. În esență, este o pânză care poate prinde mulți bani, dar care riscă să strice țesătura economică pe care se întinde. Decizia de a o implementa sau nu va depinde de o cântărire extrem de atentă a acestor beneficii brute împotriva costurilor economice și sociale profunde pe care le poate genera, precum și de capacitatea de a gestiona capcanele practice ale aplicării sale.

La final, câteva despre originea ideii și evoluția sa de-a lungul timpului, concentrate în câteva fraze (*mi-a atras atenția sâmbătă seară unul dintre cei mai apreciați și valoroși oameni din BNR asupra faptului că originea modernă a ideii se leagă de economistul James Tobin, laureat al Premiului Nobel, care în anii '70 a propus o taxă pe tranzacțiile valutare internaționale).

Așadar, ideea unei taxe pe tranzacții financiare, în forme variate, nu este nouă. James Tobin o propunea pentru a descuraja speculațiile și volatilitatea financiară. Deși viziunea lui Tobin viza o piață globală și o taxă aplicată într-un scop stabilizator, principiul de bază – impozitarea mișcărilor de bani – a fost reinterpretat ulterior de guverne în căutare de surse bugetare rapide, inclusiv sub forma unei taxe universale pe tranzacții interne.

Brazilia a fost printre puținele țări care au pus în practică această idee la scară largă. Între 1993 și 2007, a funcționat acolo taxa CPMF (Contribuição Provisória sobre Movimentação ou Transmissão de Valores), aplicată fiecărei tranzacții bancare. Cota era mică (între 0,2% și 0,38%), dar aplicarea extinsă a generat venituri bugetare substanțiale. Totuși, efectele secundare au fost semnificative: creșterea utilizării numerarului, scăderea încrederii în sistemul bancar și evitarea deliberată a intermediarilor financiari. Tocmai aceste consecințe au dus, în final, la eliminarea taxei, în ciuda beneficiilor evidente pe termen scurt.

La nivelul Uniunii Europene, Comisia Europeană a explorat în mod repetat ideea unei taxe pe tranzacții financiare (FTT), în special în urma crizei din 2008. Propunerea din 2011 prevedea aplicarea unei taxe de 0,1% pe acțiuni și obligațiuni și 0,01% pe instrumente derivate, scopul fiind de a aduce echitate fiscală într-un sector perceput ca fiind subimpozitat. Totuși, proiectul s-a împotmolit în lipsa consensului între statele membre: țările cu piețe financiare dezvoltate (precum Luxemburg, Marea Britanie sau Irlanda) s-au opus vehement, invocând riscurile de relocare a tranzacțiilor în afara UE. În cele din urmă, planul a fost abandonat, deși a rămas în dezbatere ca opțiune viitoare în contexte de criză.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "...De ce să plătești o taxă pentru a transfera sau primi bani prin bancă.."pentru ca asa vrea banca,si iata,cine a inventat metoda,sistemul bancar,in frunte cu BNR -ul condus de Tanarul Guvernator si purtatorul sau de cuvant Vasilescu,alt,Tanar.
    • Like 0
  • Taxa există deja într-o formă și o încasează Transfond S.A. sub forma ”casei de compensare automată - SENT”. Băieții deștepți o încasează de mult, iar acum tăntălăii din politic vor și ei o felie... Deci nu vă agitați pentru ceva ce deja plătiți de mai bine de 20 de ani...
    • Like 0
  • RazvanP check icon
    O idioțenie, efectul ar fi doar revenirea la numerar și implicit CREȘTEREA evaziunii, nicidecum scăderea ei! Cu astfel de propuneri îți pui întrebări serioase despre ce idioți ne conduc!
    • Like 0
    • @ RazvanP
      Ăia pe care i-ai ales tu și toată ”intelighenția” țării. Nu te mai văicări. Și stai să vezi că e doar începutul. Se vor dovedi și mai tembeli. Enjoy :-)
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Inteleg ca tu nu i-ai ales pe "aia". OK, ai tai ce solutie aveau? Pune-o pe masa daca e mai buna!
      • Like 0
    • @ Mhai Nai
      ove check icon
      Nu are ce pune.Cei de la AUR sunt mufati la afaceri cu statul la fel ca cei din alte partide.Design and Build Corporation ii spune ceva d-lui Cojocaru?O haita de rechini imobiliari care a incercat sa puna mana pe stat.Vroiau doar puterea.Ai auzit de ceva solutii,strategii,viziuni etc la derbedeii astia?.Si dupa aia mai ai tupeul sa ii compari pa astia cu suveranistii polonezi,te faci de ras., nu tu, bineinteles.
      • Like 0
    • @ ove
      OK, Design and Build Corporation e firma de arhitectură și construcții cu capital integral românesc, unde CEO este Lulea. Care e problema? Că nu înțeleg. Afaceri cu statul român? Înțeleg că nu e bine. Dar cu renovarea clădirii ambasadei Rusiei? E mai bine? Nu, nici aia nu e bine. Am înțeles (de mult timp) că TOT ce face vreun membru AUR, sau AUR în întregul său nu e deloc-deloc bine. Absolut orice ar face. În schimb orice pârț al lui Nicușor și ai lui e, pentru voi, parfum de tei :-) :-) Lasă că o se te convingi pe pielea ta ce hram poartă ai tăi. Eu sunt pregătit sufletește, dar tu o să suferi o lovitură babană din partea idolilor tăi, cât să te trezești la realitate. Dar nu încă. O să dureze un pic trezirea ta, dar va fi dureroasă....
      • Like 0
    • @ Mhai Nai
      Soluția suveraniștilor era una radicală. Să radă clica mafiotă ancorată la nivel de stat. Adică așa-numitul Sistem. De aici vin și faptele de corupție și afacerile păguboase pentru statul român și servirea intereselor străine în dauna celor românești și în general toate relele din economie și societate. Iar pentru suveraniști era relativ simplu să facă asta, fiindcă ei NU SUNT parte a Sistemului. Ei ar fi venit ca outsideri, fără nicio obligație față de mafioți și cu determinarea de a-i rade total. Puteau deci să facă ce numiri se impuneau, fără restricții. Nu însă la fel stă treaba cu Nicușor, fiindcă pe el l-a susținut la alegeri însuși Sistemul, în toate formele lui. Nicușor are un singur rol: să stea în față și să pozeze în om onest, pentru fraieri, în timp ce face ce i se spune de către alții. Iar în spatele lui mafia, Sistemul, nu numai că nu se va reduce, ci se va întări și va prospera și mai mult ca până acum. Că doar de aia l-au susținut mafioții, nu din altruism :-) :-) N-ar fi rău să vă amitiți cum au stat lucrurile.: în spatele lui Nicușor s-au adunat toți politicienii vechi și corupți (PSD, PNL, USR, UDMR) și toate instituțiile statului și toți ăștia l-au ajutat și l-au promovat în toate felurile, atât corect cât și incorect sau chiar ilegal. În spatele lui Simion NU a stat niciun organ statal de niciun fel. Singura susținere a fost a populației, atâta cât a fost. Desigur, o parte a populației l-a dorit pe Nicușor și o altă parte pe Simion. Dar dintre acești 2 candidați numai unul, adică Nicușor a avut ȘI susținerea Sistemului mafiot. Iar Simion, Georgescu și suveraniștii au fost loviți în toate felurile, de la anularea alegerilor când ar fi fost câștigători, la demonizarea în media propagandistică și până la represiunea nedreaptă în justiție și nerespectarea dreptului de a fi ales. Logic ar fi să vă întrebați atât: DE CE? De ce l-au susținut pe Nicușor din toate puterile și i-au faultat pe suveraniști cu orice preț, chiar al știrbirii imaginii României în lume ca țară democratică? Ce interes aveau, de era așa de important? Iar apoi să vă răspundeți logic, sincer și obiectiv la întrebarea asta, încercând să lăsați la o parte tezele pentru fraieri ale propagandei (”pro-rusismul” unora, interferența Rusiei în alegeri, ”pro-europenismul” altora etc).
      • Like 0


Îți recomandăm

Maria Drăghici

Maria Drăghici n-a împlinit nici doi ani și are deja trei operații pe cord deschis. Culmea, e un copil vesel, care știe să se bucure de fiecare moment și, mai mult decât orice altceva, e un copil iubit. De fratele ei și de părinții ei, care, de la nașterea copilei, trăiesc cu ochii deschiși un coșmar adevărat.

Citește mai mult

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult