Foto: colaj / sursa foto: Profimedia și facebook
După 1989, foarte mulţi români au ales să emigreze în lumea civilizată. Avem câteva milioane în Italia, Spania, Germania, Franţa, Anglia, Statele Unite şi Canada. Alţii au studiat în afară. Restul care am rămas doar le-am vizitat.
Am pomenit aceste ţări deoarece acolo se petrec cele mai multe transformări care, invariabil, afectează stilul nostru de viaţă. În România, ţară cu puternice convingeri conservatoare, transformările sociale se produc într-un ritm lent, iar multe din ”progresele” din afară sunt văzute ca nişte năpaste dacă ar trebui implementate la noi.
Ce este de făcut, atunci?
Cele două evenimente recente – primul, fusta domnului Nae, având rezonanţe locale, al doilea, ceremonia de deschidere a JO de la Paris, cu reacţii la nivel internaţional – sunt reprezentative pentru tipul de provocări cărora societatea românească e obligată să le facă faţă.
Am citit comentariile din întreg spectrul religios şi ideologic. Recunosc că analizele pedante, cu înflorituri filozofice, sociologice, psihologice, plus includerea factorului economic, a conceptelor şi termenilor neoliberali şi neomarxişti, mi s-au părut obositoare şi mult prea abstracte. Am căutat, totuşi, să înţeleg ambele puncte de vedere.
În ce mă priveşte, în ambele situaţii am aplicat, prevalent, două criterii: unul, cel estetic, doi, cel al bunului simţ. Nu neapărat în această ordine şi nu în egală măsură. Elementele ideologice sau religioase le-am ignorat complet, deşi ele au influenţat subliminal, probabil, instrumentarul meu estetic sau bunul simţ.
Oricum ar fi, am dezaprobat ”fusta profesorului Nae”, dar mi-a plăcut ceremonia de deschidere de la Paris. Păcat de ploaie!
Primul eveniment, despre care am scris şi eu, e deja expirat, dar merită câteva pasaje suplimentare.
Încă o dată, sunt de acord cu drepturile lui, ca cetăţean. Stilul vestimentar e strict o chestie de gust. Problema apare când îmbrăcămintea e folosită ca mijloc deliberat de provocare. Din acest motiv, ar fi benefic pentru toată lumea să existe reguli de conduită clare şi chiar un cod vestimentar în spaţiul universitar. Iar studenţii şi cadrele didactice, înainte să se înscrie sau să predea la facultatea X, să ştie dinainte la ce să se aştepte. Spre exemplu, la Universitatea din Bucureşti, să se menţioneze fie că va exista un dress code (cum e la Cambridge), fie, dimpotrivă, să se ştie că toată lumea, indiferent de sex, poate purta minijupe, colanţi, tricou mulat deasupra buricului, barbă, mustaţă, gene false, părul în bigudiuri etc. Eventual, ca să fie şi nişte limite, să se stipuleze că unghiile false nu pot depăşi 10 cm, nu pot fi în mai mult de cinci culori ţipătoare, iar dacă se folosesc strasuri la unghii, să nu fie în formă de svastică.
Nu contează dacă domnul Nae a făcut un experiment sau a provocat la comandă. Ar fi apărut, oricum, altul peste un an. S-ar fi ajuns în acelaşi punct, totalizându-se acelaşi număr de articole. Important este ca asemenea situaţii, premeditate ori nu, să fie gestionate şi reglementate prin reguli bine gândite, astfel încât, pe viitor, profesorii şi studenţii care nu au fost încântaţi de prestaţia vestimentară a lui Nae, ştiind la ce să se aştepte, să poată alege alt centru universitar, unde ceea ce ei numesc „năzbâtii” sau „aiureli” nu sunt acceptate.
Aici o menţiune specială se cuvine acordată absolvenţilor de peste hotare, care se simt datori, la reacţia copleşitoare a românilor pe acest subiect, să considere România o grotă medievală, oferind, spre justificare, exemple de la universităţile luminate unde au studiat ei în Toronto, Texas, Manchester etc.. Aparent, petele de culoare sunt binevenite în instituţiile occidentale construite pe uzanţe şi formalism căci, acolo, fiecare universitate de soi are pe tarlaua sa măcar un profesor (desigur, foarte competent, dacă nu genial) care combină veşmintele pe el într-o manieră extravagantă şi, cu toate astea, studenţii nu sunt deranjaţi, deoarece pe ei îi preocupă prestaţia intelectuală a profesorului, nu cum se îmbracă.
Mda, poate, dar eu am o altă explicaţie pentru realitatea de acolo. Unu, nu cred că toţi studenţii se simt confortabil în prezenţa respectivilor dascăli, în ciuda genialităţii lor. Atât că nu au de ales, fiindcă legea, deşi, da, teoretic, e aceeaşi pentru toţi, cumva ea favorizează minorităţile. Astfel, ţie nu îţi este îngăduit să fii ofensat de o ţinută vestimentară şocantă, în schimb, persoanele în cauză au tot dreptul să se simtă discriminate dacă tu susţii cu voce tare că exhibiţionismul lor te revoltă.
Prin urmare, dacă un bărbat de 110 kg şi 163 cm, ultraspecializat în fizica plasmei, vine la catedră încălţat cu balerini roz Minnie Mouse şi poartă o fustă de majoretă, iar deasupra, doar un sutien cu push-up şi un papion masiv, roşu cu picăţele albe, din faptul că nimeni nu îi va atrage atenţia că exagerează nu rezultă că nimeni nu ar avea nimic de comentat, ci mult mai probabil din teama că, dacă ar face-o, ar fi sancţionat.
Din acest motiv, lumea occidentală nu cârteşte în faţa unor apariţii neortodoxe, oricât de dubioase ar fi, şi a acelor comportamente pe care orice manual de psihiatrie le consideră deviante.
Doi, în orice spaţiu instituţional, există un cod vestimentar. Unde lucrez, bărbaţii nu au voie să vină la serviciu în sandale, papuci sau pantaloni scurţi. În această perioadă, cu călduri peste 35 de grade, o ţinută lejeră ar fi fost mult mai potrivită. Doar că, la muncă, primează imaginea instituţiei care mă plăteşte (ceea ce nu înseamnă că drepturile mele sunt un moft).
Ce vreau să spun este că nu contează cât de geniale sunt cunoştinţele tale şi cât de bine stăpâneşti materia pe care o predai. Dacă respecţi meseria de dascăl, respecţi studenţii şi respecţi corpul profesoral din care faci parte, două cursuri pe zi le poţi ţine într-o ţinută pe care comisia de etică a universităţii ar considera-o potrivită. Fără a face tam-tam că-ţi sunt încălcate drepturile.
Despre al doilea eveniment. Show-ul de la Paris a fost impresionant şi a vorbit, înainte de toate, despre felul în care Franţa, Franţa epocii lui Macron, doreşte a fi percepută în lume. Parodierea sacrului a fost subordonată mesajului politic, al incluziunii totale. Organizatorii au transmis acest mesaj cât se poate de abrupt şi radical, în stilul Revoluţiei de la 1789. Cei lăsaţi pe dinafară au fost, ca în urmă cu două sute de ani, cei care regretă vechea orânduire şi care acum, prin acest eveniment, sunt forţaţi să asiste cum se mai înfinge un cui în sicriul ei. Pentru nostalgicii Vechii Lumi, această Olimpiadă este, în plan simbolistic, un fel de ghilotină a lui Robespierre. Nu pot accepta diversitatea sexuală pe care Ceremonia de deschidere şi-a asumat-o, dar nu au de ales, în plus, nu pot face nimic pentru a opri ghilotinarea valorilor tradiţionale şi ataşarea de ele a unor sensuri pe care nu le agreează. Spectacolul l-au desfiinţat în virtutea exceselor (vezi copilul flancat de drag queens) şi a trivializării scenelor cu caracter biblic (între timp, s-a aflat că fake-ul cu blasfemia ”Cinei cea de Taină” ar fi pornit de la purtătoarea de cuvânt a Ministerului de Externe rus, Maria Zaharova, şi că, de fapt, cei reprezentaţi nu erau apostoli, ci zei mitologici). Pe şleau, s-au revoltat fiindcă evenimentul a fost pervertit cu agenda Qwerty+.
Pentru cei care au aplicat filtrul estetic, spectacolul a fost grandios. Cei care l-au urmărit în cheie politică, da, au înţeles că lumea se află la o răspântie şi că, oricare ar fi opţiunea lor, ea va înainta într-o direcţie care nu are multe de împărtăşit cu cea care urmărea, în 1992, Olimpiada de la Barcelona, unde revolta cea mai serioasă era stârnită de faptul că Freddie Mercury a cântat în deschidere cu Monserrat Caballe.
Închei cu un vers din melodia lui Edith Piaf, pe care Celine Dion a cântat-o la Paris, cu ocazia deschiderii Jocurilor Olimpice:
Dieu réunit ceux qui s'aiment.
Dumnezeu îi unește pe cei care iubesc.
Rămâne de stabilit care ”Dumnezeu”, pe cine, mai exact, ”uneşte” si cum se defineşte acea ”iubire”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
„Duminică seară, frații Andrew și Tristan Tate, în prezent acuzați în România pentru trafic de persoane și viol, au organizat un protest în fața Ambasadei Franței la București, exprimându-și dezaprobarea față de ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice 2024 de la Paris.
Frații Tate, alături de un grup de susținători, au adus icoane și pancarte cu mesaje precum „Stand up for Christianity” (n.r. – Susținem creștinismul), „Christianity will not be mocked” (n.r. – Creștinismul nu va fi batjocorit) și „Boycott the Olympics” (n.r. – Boicotează olimpiada), relatează Libertatea. Andrew Tate a transmis în direct pe rețeaua socială X (fostul Twitter) din timpul manifestației, care a durat câteva zeci de minute.
„Dacă tolerați totul, atunci nu susțineți nimic”, a scris Andrew Tate pe X. Postările sale au adunat zeci de mii de aprecieri.
Frații Tate, despre care poliția britanică a avertizat recent că îi radicalizează pe băieți către misoginie extremă, au fost profund nemulțumiți de momentul artistic controversat din cadrul ceremoniei de deschidere a Jocurilor Olimpice.
Andrew Tate se declară musulman
În cadrul protestului, Andrew Tate a declarat: „În viitor, ei vor discuta despre acest moment crucial din istorie și se vor întreba De ce nu și-au apărat creștinii credința? De ce i-au lăsat pe demoni să câștige? Să-și bată joc de ei? Să le submineze copiii? Nu mă tem de închisoare. Nu voi fi amintit ca un laș. Sunt eliberat pe cauțiune, voi face cel puțin 3 luni dacă voi fi arestat. Sunt musulman. Și nu voi permite ca Iisus să fie batjocorit.”, a transmis influencerul pe X, alături de un video de la protest.
„Poliția amenință că mă arestează pentru întrunire ilegală. (..) Fac acest lucru în calitate de musulman. UNDE SUNT CREȘTINII?”, a scris Andrew Tate într-o altă postare. Milioane de oameni au vizionat postările și videoclipurile influencerilor britanici.
„Voi dormi perfect bine în închisoare știind că am mers pentru Isus. Cum dormiți voi, creștinilor, în casele voastre frumoase și confortabile în timp ce își bat joc de voi?”, este mesajul lui Andrew Tate care a strâns 1 milion de vizualizări.
Jandarmii i-au legitimat pe cei doi britanici care au protestat împotriva controversatei scene de la deschiderea Jocurilor Olimpice de la Paris. Protestul a fost declanșat de o parodie a celebrei picturi „Cina cea de Taină” de Leonardo da Vinci, în cadrul căreia DJ-ul Barbara Butch, cunoscută pentru activismul LGBTQ+ și susținerea acceptării persoanelor cu kilograme în plus, a fost plasată în locul lui Iisus Hristos și a purtat o aureolă. Alături de ea, pe scenă, au fost prezenți concurenți de la „Drag Race France”, un show de travesti inspirat de „RuPaul’s Drag Race”.” - https://www.ziarulprofit.ro/video-fratii-tate-protest-in-fata-ambasadei-frantei-la-bucuresti-impotriva-ceremoniei-de-deschidere-a-jocurilor-olimpice/
Fratii Tate in apararea crestinismului??!! A valorilor traditionale??!!
Serios??!! Si au si fani, au si adepti, au si sustinatori!!! Ortodocsii cei piosi (pentru ca protestul a fost in Romania) cot la cot cu fratii Tate! Cu icoanele in maini infaptuind dreptatea divina!
Traim intr-o lume dementa in care dictatori (gen Putin), criminali in masa, ucigasi de copii, cei care au pe constiinta zeci de mii de victime sunt admirati si aprobati si reusesc sa manipuleze si sa prosteasca in continuare oameni ce nu inteleg nimic din viata asta. Sunt cei ce stau la coada la Simion sa le dea casa cu 35 mii euro, sunt cei ce-au votat-o pe Sosoaca sa faca spectacol gretos in Parlamentul European. Sunt cei ce l-au trimis pe Lazarus sa ne reprezinte.
Sunt cei ce nu pricep nimic, dar votul lor influenteaza viata tuturor.
Fratii Tate! Acesti ordinari care fac ce fac in perfecta cunostinta de cauza. Li se rupe de crestinism si de valori si de... etc., ei stiu ca asa pot sa-i atraga pe fraieri, pot sa atraga simpatii, pot sa puna o presiune. Si daca pot sa faca si o golaneala din spatele icoanelor, de ce nu? De ce s-au dus la ambasada Frantei? Pentru ca legea debila le permite. Lor si multora ca ei. De aia infractorii adevarati zburda zglobiu prin Romania. Nimeni nu le face nimic. E absolut scarbos.
Si da, „Cina cea de taina” nu era „Cina cea de taina”, era „Banchetul zeilor”. Rusia nu doarme, stie ea cum sa strecoare batul prin gard.
Si daca era „Cina cea de taina” ce treaba are un om normal la cap cu chestia asta?
„Cina cea de taina” e un tablou cu personaje din religie, dar e un tablou. In viziunea lui Leonardo da Vinci. Unul dintre cele doua mari genii ale lumii (celalalt e Michelangelo Buonarroti) din toate timpurile. Unul care, dupa unele dovezi, era gay. Unul caruia Biserica Catolica i-a expus lucrarile.
„Cina cea de taina” e un tablou ce apartine Renasterii Italiene se gaseste in refectoriul mânăstirii dominicane Santa Maria delle Grazie din Milano, apartine bisericii catolice si nu inteleg indignarea ortodocsilor care cand e vorba de unificarea datei de sarbatorire a Pastelui (cea mai mare sarbatoare din lumea crestina) se pun de-a curmezisul ca nu vor sa cedeze ceva din doctrina ortodoxa, ca le stirbeste prestigiul si puterea.
Daca ma gandesc bine, calculul romano-catolic e mai corect fata de cel ortodox, dar nu se poate pentru ca cei ca IPS Teodosie se opun pana la moarte. Si pana la urma nu e vorba de nu stiu ce precizie in calcule (simbolistica Pastelui e importanta, nu acuratetea datei) cat e vorba de unificarea in sine, de ceea ce ar simboliza ea: unirea credinciosilor crestini.
P.S. Parisul sub plaoia de vara, in luminile inserarii, pe malurile Senei a aratat divin. Spectacolul a fost grandios, french, fresh, plin de glamour. Chiar daca a fost uneori excesiv incercand sa puncteze toate temele prezentului, a fost visul unei nopti de vara. Splendid.
In rest, un frumos Gay Parade !
Interesantă scăpare, UniBuc este finanțată DE LA BUGET! Deci NOI, plătitorii decidem ce cod vestimentar trebuie respectat! "Drepturile" fără obligațiii devin haos!
"Nu pot accepta... dar nu au de ales"
Wanna bet? Tura asta au scăpat "la mustață", și la europene recurgând la jocuri de culise între perdanți, și la alegerile din Franța, recurgând la o "alianță împotriva naturii" (pare să le placă...) între centriști și extrema stângă.
Dar ceea ce uită "progresiștii", oamenii normali nu pleacă nicăieri, frustrarea continuă să crească, indiferent câte măsuri restrictive se iau! "Interzis" de UEFA, "Toujours l'amour" a răsunat ostentativ peste tot! Hint: nu este despre dragoste!.
Cu cât sunt mai mult împinși cu spatele la perete, cu cât li se spune mai mult că "n-au încotro și "trebuie" să accepte" cu atât crește presiunea până când oala va da în clocot spectaculos!
"alianță împotriva naturii" (pare să le placă...) între centriști și extrema stângă."
seriaos? restul e EXTREMA DREAPTA. sau asa considerat
abia asa poate iese ceva.. sper ca aia mici ai mei, care iubesc romania, vor veni la pensie sa stea in casutele stra-stra bunicilor. nu mai e clocot. am fost impuscat in 89