Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Pesimism mai puternic decât la începutul pandemiei în legătură cu condițiile economice în rândul firmelor cu capital privat din Europa Centrală - studiu

office building

Foto: Simon Potter / ImageSource / Profimedia

Condițiile economice se vor deteriora în lunile următoare, sunt de părere 86% dintre participanții la studiul Deloitte Private Equity (PE) Confidence Survey, în contextul în care COVID-19, războiul din Ucraina și inflația au efecte negative puternice asupra achizițiilor, lanțurilor de aprovizionare și ratelor dobânzilor. Pesimismul este chiar mai puternic decât la izbucnirea pandemiei și niciunul dintre participanții la sondaj nu se așteaptă la o îmbunătățire a climatului economic general. Indicele de încredere, care de obicei evoluează în tandem cu așteptările privind evoluția economică, a scăzut puternic, de la 149, în vara anului 2021, la 58, în vara anului 2022, acesta fiind al doilea cel mai scăzut nivel istoric după octombrie 2008, în timpul crizei financiare globale (când a ajuns la 48). O diferență crucială față de 2008 este că piața de private equity din regiune este acum foarte experimentată, atât în ceea ce privește membrii echipei, cât și instituțiile, subliniază studiul.

În ciuda incertitudinii în creștere, firmele de capital privat încă au apetit pentru tranzacționare, aproximativ jumătate dintre acestea spunând că se vor concentra pe noi investiții (în scădere de la 61%, în iarnă). Explicația pentru aceste planuri ține de așteptările privind scăderea indicilor de evaluare, 14% dintre respondenți spunând că vânzătorii au cerut prețuri mai mici în ultimele șase luni, iar 65% cred că această tendință va continua. Această evoluție marchează o schimbare în privința prețurilor, care au fost ridicate atât în Europa, cât și la nivel global, subliniază studiul - înainte de pandemie, acestea au crescut, apoi au stagnat și apoi au crescut din nou abrupt. Companiile lideri de piață continuă să fie cele mai interesante pentru fondurile de private equity care vor să cumpere (53%), în timp ce start-up-urile au atras atenția a doar 8% dintre acestea.

Ne aflăm într-o fază dominată de cumpărători, arată studiul nostru. Faptul că multiplii de evaluare sunt în scădere face ca această perioadă să fie propice achizițiilor. Cu toate acestea, firmele de capital privat rămân prudente, după cum deducem din creșterea ponderii celor care se vor concentra pe gestionarea portofoliului (43%), ceea ce sugerează o atitudine defensivă, în anticiparea unor dificultăți. În prezent, inflația și costul finanțării sunt unele dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă piața din Europa Centrală. În România, nu ne așteptăm să vedem diferențe față de restul regiunii, deși cred cu tărie că țara noastră este o destinație ideală pentru investițiile pe care multe țări din Vestul Europei sau chiar de pe alte continente intenționează să le facă în viitorul apropiat.

Firmele de private equity din Europa Centrală se așteaptă la dificultăți în ceea ce privește finanțarea tranzacțiilor în lunile următoare, în condițiile în care peste două treimi dintre acestea (71%) anticipează o reducere a accesului la finanțare, în creștere semnificativă de la 30%, în iarnă. În contextul în care băncile acordă credite mai puține sau la costuri foarte mari, în Europa Centrală încep să apară fondurile de finanțare a datoriilor (debt funds), care sunt populare în SUA și au început să apară în Europa în jurul anului 2010.

În ultimul an, importanța aspectelor legate de sustenabilitate (ESG – environment, social, governance) a crescut atât pentru companii, cât și pentru fondurile de capital privat. Peste jumătate dintre participanții la studiu (53%) au implementat o politică de investiții care include în mod specific factori ESG, comparativ cu 30%, în timpul iernii. Pe de altă parte, companiile încep să-și dea seama că accentul pus pe sustenabilitate poate fi o sursă puternică de creștere, la fel ca și digitalizarea, și poate duce la creșterea evaluării unui business pentru cumpărătorii internaționali.

În ceea ce privește mărimea tranzacției, Europa Centrală este, de obicei, o piață de dimensiune medie, iar peste două treimi dintre firmele de private equity (69%) nu se așteaptă la schimbări în acest sens în lunile următoare, în ciuda degradării contextului general.

Deloitte Central Europe Private Equity Confidence Survey analizează evoluția pieței de private equity începând din 2003, de două ori pe an. 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult