Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Peste 150 de minți strălucite ale lumii, la Romanian Master of Mathematics. „Lucrează la matematică și în noaptea de Revelion”

Cu sacou și papion sau cu un tricou negru de fan „metal” și blugi, sau purtând un costum al echipei, cele mai strălucite minți tinere din domeniul matematicii și fizicii la nivel mondial s-au reunit joi seara în Aula Magna a Academiei de Studii Economice din București (ASE).

Peste 150 de tineri liceeni, veniți din 20 de țări, participă în perioada 26–29 februarie la concursurile Romanian Master of Mathematics și Romanian Master of Physics, care pentru Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” au devenit deja o tradiție, prima competiție fiind la a 8-a ediție, iar a doua la ediția a 5-a. 

Veniți în sală cu mult înainte de începerea festivității, tinerii împărtășeau primele impresii la sosirea în România. Unii cumpăraseră câteva suveniruri pentru cei de acasă, iar alții plănuiau să meargă la un escape room.

Cum se simt cu câteva ore înainte de competiție? „Suntem destul de emoționați, având în vedere că este un concurs internațional foarte dificil. Cu toate acestea, am fost la multe olimpiade, deci avem încredere în noi. Sperăm să obținem un loc bun”, mărturisește una dintre membrele echipei de matematică a Serbiei care participa pentru prima oară la competiția internațională organizată la Colegiul „Tudor Vianu”. 

„Matematica și fizica te ajută să ai o minte structurată, să poți să faci față și în alte domenii, pentru că poate tu vrei să urmezi un alt traseu educațional, nu neapărat axat pe matematică și fizică, dar aceste materii îți dezvoltă mintea, ți-o structurează, astfel încât să poți să faci față și în alte domenii”, ne spune un elev din clasa a XI-a de la Colegiul „Tudor Vianu.”

La un semn, toată sala se ridică în picioare când din difuzoare se aude imnul național al României. După cuvintele de bun venit ale organizatorilor, echipele sunt invitate, câte una, în față, în ropote de aplauze și pe ritmul „We are the champions”. Zâmbesc, își salută susținătorii. Sunt frumoși. Printre ei sunt poate cei care vor schimba lumea, într-o bună zi. Și-au adus cu ei steagul țării pe care o reprezintă. Unul dintre ei are o mascotă.

Fiecare țară este reprezentată de mai multe echipe formate din cel mult șase elevi din clasele IX- XII, cu rezultate deosebite la concursurile de matematică, respectiv fizică.

În acest an România participă cu două echipe pentru matematică și cu trei echipe pentru fizică. Acestea sunt formate din cei mai buni elevi selectați din loturile naționale ale olimpiadelor. 

„Sunt copii care în seara de Revelion lucrează la matematică până târziu, pentru că o fac din plăcere”

Spre deosebire de Olimpiada Internațională de Matematică, unde nu se face un clasament oficial pe țări, la Romanian Master of Mathematics se alcătuiește un clasament pe echipe, după notele obținute de primii trei elevi din fiecare țară. Echipa câștigătoare preia pentru un an trofeul.

„Anul acesta la matematică participă echipe foarte puternice, cu elevi care au mers la olimpiade internaționale de matematică. Ne mândrim că ne-au răspuns invitației și Coreea de Sud, China și Rusia. Pe de altă parte ne temem că ne vor ocupa primele locuri în clasament. Anul trecut România s-a poziționat pe cea de-a zecea treaptă în clasamentul pe echipe. Sperăm că anul acesta vom urca în clasament. Colegiul Vianu are mulți elevi în lotul României la matematică și fizică în acest an, dar are și o echipă proprie”, a declarat pentru Republica.ro Corina Elena Vinț, directorul Colegiului Național de Informatică „Tudor Vianu”.

Profesorii din comitetul științific al competiției spun că subiectele de la ediția din acest an a Romanian Master of Mathematics sunt mai grele decât subiectele de la olimpiadele internaționale.

Cum ajunge un elev să îndrăgească matematica? 

• „Cred că este foarte important cadrul didactic pe care îl are la clasă, cred că trebuie să fii și nativ creat pentru așa ceva. Eu personal, ca profesor, pot să spun că mă consider un caz de profesor fericit, pentru că în colegiul Vianu avem fericirea să lucrăm cu niște copii extraordinari, care asta își doresc. Sunt copii care în seara de Revelion lucrează până seara târziu și fac probleme la matematică pentru că le fac din plăcere”, ne explică directorul Colegiului Național de Informatică „Tudor Vianu”.

• „ Părinții să descopere la copiii lor ceea ce li se potrivește acestora. Sunt copii care au înclinații spre partea științifică, copii ce au inclinații spre partea artistică, mulți dintre ei își schimbă în timp orientarea, din cauza profesorilor pe care îi au la clasă. Să aleagă calea care i se potrivește copilului lor”, este de părere Elena Vinț. 

Anul acesta, în competiţia „Romanian Master of Mathematics” s-au înscris 152 elevi, reprezentând 17 țări: Anglia, Brazilia, Bulgaria, Croația, Coreea de Sud, China, Franța, Italia, Mexic, Peru, Polonia, Rusia, Serbia, Ungaria, Ucraina, SUA și România. De asemenea, la concursul „Romanian Master of Physics” vor participa echipe din 8 țări: Bulgaria, Bosnia și Herțegovina, Brazilia, Moldova, Rusia, Serbia și România.

Juriul competițiilor este format din profesori români cu experiență în domeniu  - profesori universitari, profesori care pregătesc lotul olimpic și cadru didactic din învățământul preuniversitar care are rezultate de excepție - și din liderii echipelor participante.

Romanian Master of Mathematics și Romanian Master of Physics se derulează în parteneriat cu Primăria Sectorului 1, Societatea Româna de Matematică, Microsoft, Regio și Programul „Hai la Olimpiadă!” - program al Fundației eMAG, în parteneriat cu BCR. În organizarea celor două competiții s-a implicat și McCann PR. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere

  • Ascult, citesc pe Biziday, ascult stirile si citesc in alte ziare dezbaterea despre educatie. Este evident ca o reforma este necesara, dar nu stiu daca s-a atins “masa critica” necesara unui astfel de demers.
    Multa lume vorbeste despre performarta in educatie, dar, de regula, fiecare intelege altceva.
    Eu personal, in calitate de cadru didactic atept o reforma de mai bine de 20 de ani.
    Sunt profesor la o scoala gimnaziala din mediu rural, am 24 de ani vechime la catedra, am gradul didactic I, am fost director de scoala timp de aproape 5 ani, si sunt si mama unui baiat de 16 ani avand autism inalt functional - Sindrom Asperger. Adica am privit educatia din mai multe perspective decat majoritatea celorlalti romani.
    M-am uitat la televizor, am macinat idei si ganduri adunate de mult timp, m-am suparat si m-am pus sa scriu, ca cei batrani, cu pixul si foaia de caiet.
    Cu ce ne laudam ?
    Evident cu ce ne arata cand vine vorba de invatamant ministri directorii de colegii nationale sau/si centenare, profesori care pregatesc loturile olimpice : medaliati la concursuri internationale, elevi admisi la universitti international de prestigiu din Europa si SUA etc. etc.
    Ce ascundem “sub pres”?
    Aproape 40% din elevii Romaniei care au paricipat la testarile Pisa au rezultate nesatisfacatoare (http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16124454-publicat-rezultatele-testelor-pisa-2012-romania-ocupa-locul-45-matematica.htm)
    Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD) a facut demersuri impotiva segregarii copiilor cu dizabilitati in scolile special pe care autoritatile le-au redenumit “scoli incluzive”. (Aceeasi Marie…..) (http://www.cedcd.ro/100-milioane-euroan-costul-izolarii-copiilor-cu-dizabilitati/)
    De curand a facut ceva valva cazul unui copil din Botosani insultat de un cadru didactic pe motiv ca incetineste pe ceilalti elevi din clasa (http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Social/Ancheta+dupa+acuzatii+de+discriminare+la+scoala+a+unui+copil+cu+)
    Si poate o sa va emotioneze si http://ro-vertical.blogspot.ro/2013/09/manifestul-parintelui-altfel-respecta.html
    Il apreciez foarte mult pe academicianul Solomon Marcus ale carui articole le-am citit de acum mult timp in “Tribuna invatamantului” . Sunt de accord cu el in privinta calitatii manualelor scolare. Ce poate domnul academician nu stie este ca profesorii folosesc, tocmai din cauza aceasta, destul de putin manualele. De aceea a aparut si o piata infloritoare pentru caiete si alte materiale auxiliare, ca raspuns la calitatea foarte proaste a acestora. Poate unele cadre didactice or fi in “cardasie” cu editurile dar dupa parerea mea sunt relative putine astfel de cazuri.
    Dar si stimabilul academician, dupa ce critica geografia, biologia, etc. cand vine vorba de latina si istorie se schimba la 1800. Elevii trebuie sa inteleaga fenomenele istorice, formarea poporului roman, latinitatea limbii noastre etc. etc.
    Domnul Cristian Parvulescu intr-un interviu la Digi 24 spune ca la colegiile de elita din occident se invata pe rupte.
    In “Amintirile din copilarie” Nica si copiii satului sunt adusi la scoala de badita Vasile care le da de invatat fiecaruia dupa puteri.
    Adica ce ne invata intelepciunea populara (Bunul simt?) si experientele din occident este ca suntem fiecare unici iar invatamantul ar trebui sa fie diferentiat.
    Suntem egali in fata legilor si in fata lui Dumnezeu (desi nu cred ca divinitatea nu ne priveste pe fiecare in parte diferit) dar nu suntem un produs STAS cum eram considerati intr-o epoca nu prea indepartata.
    Istoric sistemul de invatamant actual a evoluat (involuat) din sistemul de invatamant interbelic care evident era destinat elitelor. Iar tovarasii au rationat “daca chiaburii pot, poate toata lumea” , iar cei ce nu faceau fata erau inchisi in locuri sinistre sau erau lasati in grija “apartinatorilor” ( Doamne ce ingrozitor cuvant de parca o oersoana este un obiect!)
    Si ca sa dau si unele solutii trebuie spus ca nu putem sa pierdem timpul cautand solutii originale (dupa de am cautat o democratie originala) sa vedem o posibila solutie adoptata de Germania si Austria.
    In aceste tari doar in invatamantul prescolar si primar (Grundschule ) toti copii invata impreuna cu note, cu evaluari foarte stricte dar nestresante. La sfarsitul primului ciclu elevii sunt indrumati de catre invatator catre unul dintre cele trei nivele de invatamant :
    Gymnasium – este corespondentul unui liceu şi se finalizeaza cu un examen general de bacalaureat ( Allgemeines Abitur ) la sfârşitul clasei a 12-cea; absolvirea clasei a 10 –cea în cadrul unui gimnaziu este echivalent cu obţinerea Mittlere Reife
    Realschule – şcoală cu profil specilizat care presupune absolvirea a 10 clase (Mittlere Reife). Absolvirea cu succes a celor 10 clase poate deschide calea către admiterea în cadrul unui gimnaziu sau în cadrul Fachoberschule.( este corespondentul unei postliceale şi perioada de studiu este de 2 ani, adică clasele a 11-cea şi a 12-cea, care se încheie cu susţinerea unui examen de bacalaureat de profil tehnic sau economic)
    Cei de la Gymnasium si chiar cei de la Realschule invata in draci inclusiv latina si istorie, marea majoritate (mai ales primii) urmeaza cursuri universitare iar dintre ei se aleg elitele inclusive politice. Este evident ca plagiatul si copiatul nu au ce sa caute aici. Cei care nu fac fata li se explica lor si mai ales parintilor intr-un mod politicos, argumentat dar ferm ca exista si alte optiuni.
    A treia optiune este Hauptschule – şcoala generală care cuprinde clasele 5 –9, care se încheie cu un examen de absolvire (Qualifizierter Hauptschulabschluss) dupa care majoritatea absolventilor sunt integrati pe piata muncii.
    Intre cele trei nivele exista o mare flexibilitate, parintii putand face contestatii la deciziile scolilor care probabil sunt solutionate de autoritati in timp util.
    Ei, acum e acum ! Este pregatita societatea noastra in care mentalitatea egalitarista este la ea acasa sa accepte un asemenea sistem?? Eu sunt sceptica.
    Daca vom fi pregatiti pentru un asmenea sistem atunci putem sa vorbim de planuri cadru, programe, evaluari, manual, auxiliare etc. (Apropo, am vazutun manual de limba germana destinat elevilor a caror limba materna nu este aceasta.)
    Daca nu, vom avea un invatamant elitist ca acum sau un invatamant in care ne vom juca la scoala dar vor disparea elitele autentice.
    Cati dintre voi sunteti pregatiti sa li- se spuna despre copilul vostru ca e un copil grozav dar ca gimnaziul nu e de nasul lui?





    • Like 4
    • @ Maria Valeanu
      check icon
      100% de acord ... nu exista diferente la nivel de copii, asa cum TREBUIE sa gandim ca toti suntem nevinovati pana al dovada concreta a vinovatiei, tot asa TREBUIE sa gandim ca TOTI copiii sunt inteligenti, fiecare in felul lui ... dar venim din sistemul in care TOTI eram vinovati :) si ne mai trebuie 30 de ani sa scapam de "oamenii de bine"
      • Like 1
  • Bravo lor! Au înțeles că nu poți face performanță fără teme acasă - că am rămas paf după ce am citit ineptiile unora ce se încumeta să scrie p'aci. Repetiția este mama învățăturii, dragi parinti - daca tineti la copiii dvs - nu poți compara munca unui copil (procesul de Învățare!) cu slujba unui adult, fac excepție meseriile care au nevoie de pregătire continua: doctor, profesor, cercetător - in diferite domenii, etc. Dacă nu repetam cu copilul meu, mersul, acesta nu ar fi mers.
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult