Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Peste o treime dintre directorii generali din România cred că modelul de afaceri al companiei trebuie reinventat pentru a supraviețui în următorul deceniu

companie - angajati

Foto: Simon Potter / ImageSource / Profimedia

Ponderea directorilor generali din România care cred că organizațiile lor au nevoie de reinventarea modelului de afaceri pentru a supraviețui în următorul deceniu a crescut la 37% în acest an, de la 27% în ediția anterioară a PwC CEO Survey. Principalii factori care influențează modul în care companiile din România generează valoare și care impun transformarea acestora sunt noile tehnologii, schimbările în comportamentul consumatorilor și reglementările guvernamentale, consideră respondenții.

Astfel, marea majoritate a acestora (80%) au menționat tehnologia ca factor decisiv al schimbării, în ultimii cinci ani, 74% au menționat schimbările în comportamentul consumatorilor, iar 68% reglementările guvernamentale.

Concluzia sondajului PwC este că, pentru a rămâne viabile și rentabile și peste zece ani, companiile din România, asemenea celor de la nivel global, vor trebui să-și continue procesul de reinventare impus de tehnologii și schimbările în materie de reglementare. Tot mai mulți CEO sunt conștienți că schimbarea este necesară și iau deja măsuri în această direcție prin dezvoltarea de noi produse și servicii, adoptarea noilor tehnologii și încheierea de parteneriate strategice pentru îmbunătățirea capabilităților.

Pe de altă parte, peste două treimi (69%) dintre directorii generali din România spun că mediul de reglementare este un obstacol pentru reinventarea modelului de afaceri, 58% indică lipsa de competențe în rândul forței de muncă a companiei lor, 53% lipsa tehnologiilor și 49% instabilitatea lanțului de aprovizionare.

Măsurile potrivite pentru fiecare companie sunt diferite, în funcție de strategia, modelul operațional, contextul industrial și peisajul concurențial. Directorii generali trebuie să aibă o idee clară despre modul în care afacerile, proiectele sau alte investiții creează valoare și să fie dispuși să ia decizii dificile, fie că este vorba de realocarea resurselor între activități sau de redimensionarea acestora. Alocarea agilă a resurselor este un atribut recunoscut al companiilor cu performanțe și profitabilitate ridicate și, ca urmare cel puțin până la un punct, este necesară pentru reinventarea modelului de afaceri.

Conform sondajului, 53% dintre executivii din România raportează o realocare a resurselor (financiare și umane) de peste 10% de la un an la altul.

Principalele concluzii ale raportului:

- 37% dintre CEO din România prevăd creșterea economiei în acest an, față de 26% în 2023. Ca urmare, proporția celor care estimează un declin economic a scăzut de la 62% la 47%.

- Preocupările directorilor generali din România în următorul an rămân inflația, volatilitatea macroeconomică și conflictele geopolitice.

- 37% se declară foarte sau extrem de încrezători în privința perspectivelor de creștere a veniturilor propriilor companii în următoarele 12 luni față de 52% în 2023, iar 30% anticipează o scădere.

- 61% sunt de părere că inovațiile tehnologice vor schimba într-o măsură mare sau foarte mare modelul de afaceri în următorii trei ani.

- Astfel, 53% cred că Inteligența Artificială Generativă (GenAI) va schimba semnificativ modul în care companiile își desfășoară activitatea și va intensifica concurența în următorii trei ani.

 - 65% afirmă că organizațiile lor au în curs de desfășurare acțiuni pentru îmbunătățirea eficienței energetice.

- 41% intenționează să facă cel puțin o achiziție în următorii trei ani.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult