Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Poate o imagine să ucidă? De ce fotografia neblurată din New York Times poate face mai mult rău decât bine

New York Times

Foto: Getty Images

„Poate o imagine să ucidă?” Este titlul unei cărți care a văzut lumina tiparului în Franța anilor 2000. Autorul este un cunoscut filosof francez care și-a dedicat o mare parte din viață încercând să înțeleagă și să explice fenomenul imaginii. Marie-Jose Mondzain scria în Le Monde, după apariția acestei cărți, că imaginile au acest statut dual, pot fi salvatoare, dar și distructive, făcând referire și la primele imagini video care prezentau en detail decapitările ISIS. 

O parte a presei franceze de atunci a considerat că ororile mediatizate ale războiului ar putea avea ca efect întărirea convingerii că statul democratic este net superior oricărei forme de totalitarism, că lumea civilizată, astfel oripilată, va înțelege mai bine acest lucru. Articolul la care fac referire mai sus vine cu o perspectivă nouă și total opusă. Imaginile violente vor genera teroare, de unde și sintagma de imagini ale terorii. Decapitările făcute publice vor ajunge exact unde călăii nici nu au sperat, în psihicul și în corpul fiecărui privitor. Privitorul, spune filosoful, va fi decapitat simbolic, orice exercițiu al rațiunii va fi paralizat. De ce e actuală această discuție?

Prestigiosul cotidian NYT a publicat recent o imagine care îți taie respirația. O familie ucisă cu sânge rece de soldații ruși pe o stradă din Ucraina. Imaginea neblurată vrea să cuprindă estetic tragedia absolută a războiului. Ce se întâmplă însă este că o dată văzută, imaginea prinde corp în spațiul intim al privitorului, devine propria lui realitate sângeroasă. Bătălia, dincolo de front, se duce exact aici: în spațiul intim al tău și al meu și al copiilor noștri. Granițele lui sunt fine și pot fi cucerite extrem de ușor. Vulnerabilitatea psihicului uman este o realitate deja de necontestat în lumea științifică. Mai exact: în fața terorii, nu ai unde să fugi. Imaginea te copleșește. Impactul este atât de rapid, încât primele sisteme de defensă ale psihicului nostru sunt scurtcircuitate. Nu e nimeni să te ajute, nu ai unde să fugi și nici cu cine să te lupți. Practic, ești singur și izolat, expus unei experiențe care depășește orice efort conștient de a o înțelege. Paralizia de care vorbește Marie-Jose Monzain poate fi tradusă astfel: în fața terorii, cel puțin din perspectiva teoriei polivagală a profesorului Stephen Porges, sistemul nostru nervos activează o ultimă baricadă. Supunerea. 

Ce înseamnă asta din punct de vedere neurobiologic? Dacă suntem expuși pe termen lung la acest spectacol idolatru al morții (vezi imaginile morții din pandemia care tocmai s-a încheiat), intrăm într-o faza de dezactivare sau hipoactivitate. Se declanșează sistemul nostru suprem de urgență: complexul vagal dorsal. Fără să intru în foarte multe detalii tehnice, asta înseamnă că multe părți din creierul nostru se vor stinge. Practic ne dăm un shutdown ca să putem face față unei realități înspăimântătoare. Efectele: Depresie, izolare socială și lista e lungă. Violența imaginii duce la o suferință psihologică greu de gestionat, absolut copleșitoare, cu efecte pe termen lung asupra sănătății noastre. Cel mai important efect, în contextul actul, este detașarea și dezactivarea socială. Nu îmi mai pasă. Nu pentru că sunt rău, prost, incult etc, ci pentru că există atâta suferință, încât ultima soluție este colapsul psiho-emoțional. Expunerea la astfel de imagini nu crește toleranța la agresivitate, nu devenim mai empatici, ci, dimpotrivă, produce desensibilizarea la nivelul profund al psihicului nostru. Devenim robotici și incapabili de a simți pentru că ar fi prea mult. Cu alte cuvinte, există o întreagă constelație corticală care se stinge și devenim somnambuli în propriile noastre vieți. Deși ar merita o discuție mai lungă despre imaginea care ucide, merită cred să luăm fiecare decizia de a ne ocroti spațiul intim cât putem de mult ca să ne oferim nouă și celor din jur mai multă siguranță. Avem nevoie să nu murim simbolic pentru copiii noștri. În plus, imaginile de acest tip, după cum spuneam, anihilează în timp empatia, compasiunea, conștiința de sine, ingredientele psihice necesare pentru a fi alături de cei care suferă real în aceste zile. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu sunt de acord cu ce spuneti. Da, asa e, imaginile sunt greu de privit, ne produc traume si duc la desensibilizare in cazul expunerii indelungate, Dar simtul vazului este cel mai important pentru oameni si in principal prin el cunoastem lumea in care traim. Si lumea in care traim in prezent cuprinde, din pacate si ororile astea, pe care eu cred ca e bine sa le cunoastem in deplinatatea lor. Si asa sunt destui care neaga realitatea ce li se infatiseaza sub forma de imagini (de exemplu cei ce neaga Holocaustul), dar sa nu mai publici deloc fotografii cu grozavii, doar ca se protejezi psihicul omenirii, mi se pare o fuga de realitate.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult