Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Polițele RCA, pe cale să explodeze. De ce s-a ajuns aici

car service - Foto: Sciencephoto / Profimedia

Foto: Sciencephoto / Profimedia

Polițele RCA sunt pe cale să explodeze. Cauzele sunt multiple și greu de surmontat prin măsuri pe termen scurt și foarte scurt. De pe azi, pe mâine, din păcate, nu se mai poate face mare lucru. 

De ce s-a ajuns aici?

Motivele sunt legate de toate părțile din piață:

- Asiguratorii: sunt puțini, piața este împărțită între câțiva jucători mari care pun presiune pe toți mereu, mai ales pe stat, cu un potențial faliment (”too big to fail”), falimentul unor asiguratori, despăgubiri cu dificultate și cu întârziere, lichiditate scăzută în piață pentru asiguratori;

- Service-urile care repară mașinile: se confruntă cu o inflație enormă pe componente și piese de schimb (de 3 ori mai mare ca inflația la nivelul consumului final), salariul minim crescut, fiscalitate crescută la început de an, calitatea serviciilor problematică.

- Asigurații: Comportamentul multor asigurați este adesea păgubos. Pentru orice zgârietură în trafic se invocă polița RCA a ”vinovatului” și se deschid dosare de daună în care se comandă lucrări de reparații de amploare pentru mașini scumpe, cu devize pe măsură. Verificarea devizelor, verificarea autenticității evenimentelor din trafic, verificarea modului în care repară și constată daune suplimentare service-urilor de către asiguratori mai trebuie încă îmbunătățite semnificativ. Hazardul moral aici este în continuare imens și costisitor.

- Reglementatorii: poartă și ei o parte importantă din vină. Ei trebuie să păstorească acest sistem de asigurare care, prin natura lui (este o asigurare obligatorie), este puternic legat de stat. Din afară, sistemul RCA din România pare scăpat de sub orice control. Pare un sistem în care asiguratorii pot face ce doresc ei, service-urile pot face și ele ce doresc fără să fie foarte mult deranjate, în care înțelegerile dintre asiguratori și service-uri sunt mereu în dauna proprietarilor. Să nu mai vorbim de faptul că mulți au câte o mașină pentru fiecare membru al familiei și nu optimizează acest lucru.

- Statul: am separat acest responsabil de reglementator, pentru că o mare parte din vina statului vine de la calitatea precară a infrastructurii și a lipsei de investiții și de dezvoltare care să țină cont de creșterea impresionantă a volumului de trafic și de mașini din trafic. Fără o infrastructură adecvată, mai ales în jurul metropolelor mari, accidentele vor rămâne multe și costisitioare pentru sistemul de asigurări. Centura Bucureștiului, de exemplu, înseamnă enorm pentru sistemul de asigurări. Calitatea lucrărilor de reparații este și ea importantă. Aici statul ar trebui să își facă treaba și mai mult decât o face în momentul de față.

Consecința acestor lucruri este creșterea continuă a poliței RCA. De la an la an, apar noi tarife care devin tot mai prohibitive.

Evident, într-un astfel de context, politicianul ne propune soluția clasică de rezolvare a problemei: plafonarea prețului RCA. Ea va avea însă consecințe adverse și va adânci și mai mult problemele, în loc să le rezolve.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Corneliu check icon
    De ce este salariul minim crescut o problema ? Era mai bine sa fie mai mic? Asta ne dorim ? Mecanici / tinichigii / electricieni platiti pe salariu minim care se sa ne repare masinile ?

    La fel de dubios este argumentul legat de asigurati: in afara de fraude (cuvantul lipseste din dizertatie) de ce s-ar ajunge de la zgarietura in trafic la reparatii de amploare ? Si de ce e vina asiguratului ca isi cere dreptul ?
    • Like 1
    • @ Corneliu
      Mhai Nai check icon
      Probabil pentru ca respectivii mecanici nu sunt angajati la stat si deci nu statul trebuie sa hotarasca salarul lor..
      Ma gandesc ca este o inardvententa intre o plata mica (RCA) si un salar mare.
      • Like 0
  • Soluția e simpla și le-ar peste ochi tuturor smecherilor ce cresc în neștire preturile:
    RCA sa nu mai obligatorie!!!

    Și gata!
    Doar CASCO.
    Sa vezi ce încep sa se roage sobolanii de noi sa facem asigurare.

    RCA obligatoriu este FURT din buzunarul nostru și subvenție pt asiguratori!
    • Like 1
  • Mihai check icon
    Nu se va schimba nimic atat timp cat nu se stimuleaza financiar suficient de mult asiguratii care nu provoaca daune. Iar plafonarea, ciolac peste pupaza, oare prima carui tip de conducator auto o va scumpi?
    • Like 2
    • @ Mihai
      De ce nu se face reducere pentru cei care NU au beneficiat niciodata de ,daune de la ei ?? In felul acesta ,soferii ar fi mai constienti de urmarile financiare ,de viata omului , de alte cheltuieli de permisul de conducere etc..
      • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult