Să faci teste în traficul bucureștean și să-i pui pe șoferi să stea cu orele pe arterele deja sufocate este fie un exercițiu de cinism perfect, fie o mostră relevantă de incompetență în administrarea unui oraș cu milioane de locuitori.
Intenția Primăriei Generale de a introduce bandă unică pentru mijloacele de transport în comun este absolut lăudabilă, se practică și în marile orașe ale Europei, iar Bucureștiul trebuie să aibă acest sistem pentru a putea respira. Dar modul în care a început aplicarea ideii riscă să o îngroape definitiv și să-i amâne implementarea pe termen nelimitat, din cauza efectelor, dar mai ales reacțiilor primite de la oameni.
S-a stat o oră și cincizeci de minute pe drum care altfel era făcut în 15 minute, s-a creat în mai multe locuri efectul de pâlnie, puncte în care autoturismele veneau de pe trei benzi și intrau pe două. Este foarte posibil ca zone întregi să fi fost de câteva ori mai poluate din cauză că mașinile au stat pe loc. Catastrofa numită de primărie test nu poate fi negată, pentru că de această dată, consilierii primarului general nu pot să șteargă de pe rețelele de socializare miile de comentarii și fotografii cu blocajele postate de șoferi ca să-i mintă pe față și să le spună că a fost un succes.
Presupunând că nu a fost vorba despre o intenție a primăriei generale de a-și urca în cap cetățenii (a se citi votanții), rămâne varianta incompetenței în managementul orașului. O încercare negândită, nedocumentată, nefundamentată, prost comunicată, care arată stilul heirupist și amatoristic de a conduce o capitală cu buget de 1,1 miliarde de euro și milioane de locuitori. Capitală care de un an iese în evidență din cauza fumului de la festivalurile de mici și grătare și boxelor duduind sub geamurile sălilor în care profesorii vor să-și țină cursurile.
Iată câteva întrebări de bun simț pe care primăria nu și le-a pus înainte de a face testele pe nervii orașului. De ce aceste manevre au fost realizate luni, la începutul săptămânii, atunci când se știe că străzile și bulevardele se aglomerează după week-end? Dacă a fost cu adevărat un test, de ce acesta nu a avut loc sâmbătă sau duminică? De ce nu a comunicat mai bine, pentru a-i ajuta pe cei care aveau în plan să iasă cu mașinile să găsească alte soluții?
Cheia traficului din București este la regia de transport, nu în intersecții semaforizate, soluții de fluidizare a traficului cu efectul de aduce și mai multe mașini pe străzi. Însă RATB, așa cum există acum, de la primul director și până la departamentul de curățenie unde unii angajați fură materialele de igienizare, trebuie desființată. În locul acesteia trebuie să se nască o societate care să reia de la zero selecția angajaților, să aibă cele mai bune mijloace dotate cu sisteme de monitorizare prin GPS.
Alex Livadaru
În avântul de a revoluționa traficul bucureștean, primăria a pus carul în fața boilor. A plantat stâlpii ca să facă demarcarea benzii pentru autobuze și cam atât. Imaginați-vă cum ar fi arătat acest test gândit bine înainte și realizat de profesioniști. Mai întâi ar fi fost introduse pe rutele vizate câteva autobuze moderne, cu aer condiționat, electrice, care ar fi venit la secundă în stații. Să le spunem autobuze test, din cele care urmează să fie cumpărate de primărie. Apoi ar fi urmat o prezentare a acestor vehicule și avantajele lor mai puțin poluante, spații mai generoase pentru călători, viteză mai bună, silențioase. Puse în contextul poluării excesive din București, efectelor nocive asupra sănătății copiilor, nevoii extraordinar de presante de a elibera traficul pentru a putea respira, anunțul probelor cu autobuzele ecologice pe banda unică ar fi venit natural. Pe întregul traseu, echipe de monitorizare și calcul- durata petrecută de șoferii aflați în mașini versus timpul făcut de autobuze pe aceleași rute, cu harta problemelor apărute și soluțiile care vor fi identificate și implementate.
Argumentul timpului câștigat în condiții civilizate de transport în comun bate până și încăpățânarea șoferilor care-și divinizează tablele pe patru roți și cred că în București, fără mașină ești mort (o expresie pe care o aud în fiecare zi în capitală).
(Foto: Facebook/Alice Dumitrescu Brenciu)
În această primă încercare de a lua o măsură drastică pentru a descongestiona bulevardele și străzile, primăria București a eșuat lamentabil la toate capitolele- de la management al traficului și până la comunicarea cu cetățenii. Deși susțin în toate discuțiile introducerea benzilor unice pentru mijloacele de transport, amenajarea pistelor de biciclete și scoaterea autoturismelor în afara orașului (mai ales cele mari, de teren), trebuie să recunoaștem că după cele două mandate catastrofale ale lui Sorin Oprescu, lucrurile nu se pot îmbunătăți peste noapte. Celor care cred că e normal ca fiecare bucureștean să fie la volan în mijlocul orașului, să meargă peste tot cu mașina, să o parcheze pe trotuare, pe alei, pe spațiile verzi, în stațiile de autobuz- le spun că Bucureștiul trebuie să se civilizeze, chiar dacă asta înseamnă măsuri mai dure în favoarea pietonilor și cetățenilor care folosesc bicicleta. Celor care cred că rablele RATB sunt soluția magică, le spun să-și ia primarii și directorii regiei și să meargă câteva stații cu troleibuzele de pe rutele 70 și 79, de exemplu. Sunt mizerabile până la riscul de a contacta o boală sau chiar diverse insecte, miros îngrozitor, sunt lipicioase și nu vin niciodată la timp.
Cheia traficului din București este la regia de transport, nu în intersecții semaforizate, soluții de fluidizare a traficului cu efectul de aduce și mai multe mașini pe străzi. Însă RATB, așa cum există acum, de la primul director și până la departamentul de curățenie unde unii angajați fură materialele de igienizare, trebuie desființată. În locul acesteia trebuie să se nască o societate care să reia de la zero selecția angajaților, să aibă cele mai bune mijloace dotate cu sisteme de monitorizare prin GPS. Restul sunt doar cârpeli, iar tot ce se va cumpăra nou va fi mâncat de rugina care domină regia la toate nivelurile.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
multumesc
Cele 1-4 benzi de circulatie deja supraaglomerate, se vor aglomera si mai tare daca se va aloca o banda exclusiv pentru transportul in comun.
"Cheia" fluidizarii traficului nu se afla la RATB, asa cum in mod eronat crede dl.Alex Livadaru; nici vorba. Pana la inventarea vreunei solutii minune, Primaria are la dispozitie cateva optiuni vitale pentru descongestionarea traficului din Capitala:
1. Amenajarea de parcari in numar suficient; astfel s-ar putea elibera banda 1 care acum este loc de parcare pentru autoturismele cetatenilor;
2. Interzicerea traficului greu in capitala pe timpul zilei; astfel de vehicule (TIR-uri, camioane, tractoare, dube, etc ) ar trebui sa poata strabate orasul doar intre orele 24 si 5. Daca se poate la Cluj, nu vad de ce nu s-ar putea si la Bucuresti;
3. Igienizarea strazilor si ridicarea gunoiului sa fie permise doar pe timpul noptii, intre orele 24 si 5; asa se face, de mult timp, la Cluj;
4. Interzicerea parcarii vehiculelor mari in interiorul orasului; vehiculele grele ar trebui sa fie parcate doar la intrarea sau iesirea din oras, in locuri special amenajate;
5. Relocarea construirii metroului si a centurii capitalei la Primarie, asa cum se intampla in toate orasele civilizate; d-na Firea are de partea sa si guvern si majoritate parlamentara, astfel incat corectarea acestei aberatii comise de fostul primar Basescu ar trebui sa se poata face cu rapiditate si cu bani cu tot.
6. Corelarea semafoarelor: daca ai "prins" culoarea verde in trafic, ar trebui sa poti merge tot pe verde macar 2-3 kilometri.
Se poate observa ca, cu exceptia metroului si a centurii capitalei, restul masurilor nu costa mult si sunt deja luate in alte orase din Romania, ca sa nu mai vorbesc de orasele din lumea civilizata.
Perfect adevarat. Cand vom intelege toti asta vom fi cu un pas mai departe pe drumul spre civilizatie.
Cand soferii din Bucuresti vor fi obligati sa respecta indicatoarele rutiere va fi un pas inainte. Cand nu se va mai tolera parcarea abuziva a masinilor oriunde, pe trotuare, pe strazi, etc vom fi cu un pas mai departe.
Experiment sau nu, benzile unice sunt salutare si faptul ca au starnit atata agitatie nu arata decat faptul ca soferii din capitala nu sunt dispusi sa se educe de buna voie. Ei trebuie siliti sa se comporte ca niste soferi europeni.
Și acuma, între noi, chiar la secundă să vină? Nu ar ajunge, în prima fază, la minut? așa, mai aproape de felul nostru de a fi, unde aproximația unei întîlniri este +/- o oră.
Și, apoi, știți cum e cu tichia de mărgăritar. Dar mă opresc, să nu cumva să vă supărați. DAr, pe scurt: spune-mi țara unde transportul public are aer condiționat și în ce proporție și-ți spun nivelul corupției. La dv. e doar la sfert, să știți că se poate și mai sus (:
2. „Celor care cred că e normal ca fiecare bucureștean să fie la volan în mijlocul orașului, să meargă peste tot cu mașina, să o parcheze pe trotuare, pe alei, pe spațiile verzi, în stațiile de autobuz- le spun că Bucureștiul trebuie să se civilizeze, ”. Da, corect, dar concret cum ar trebui procedat? Autorul spune: „...asta înseamnă măsuri mai dure în favoarea pietonilor și cetățenilor care folosesc bicicleta.” Păi aici e problema, oare mass media ar sprijini asemenea măsuri dure? Am mari îndoieli. Dar, pînă la mass media, măsurile le iau autoritățile în drept să le ia, Poliția (națională) și Poliția locală. Mai țineți minte ce tam-tam era în mass media, inclusiv aici, că va reîncepe săltarea mașinilor parcate sfidător. A fost săltată măcar una? Nu văzui... Traficul în România este de un primitivism egalat, poate, de Bulgaria (nu-s sigur). Mașini care, în amurg și pe ceață, merg cu luminile stinse; un sfert dintre mașini au cel puțin un bec defect; în loc de faza de întîlnire aprind lumina de poziție (care, pe ceață ori seara, abia se vede, dacă se vede); parchează unde au chef, inclusiv în inima orașului; etc. Dacă vrei să ordonezi traficul, mai ales cel public, trebuie să civilizezi orașul prin măsuri, dacă e nevoie, dure, ferme și neapărat consecvente, nu în șuturi, ca să faci planul.