Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Primăria a picat testul. O oră și cincizeci de minute de incompetență

Să faci teste în traficul bucureștean și să-i pui pe șoferi să stea cu orele pe arterele deja sufocate este fie un exercițiu de cinism perfect, fie o mostră relevantă de incompetență în administrarea unui oraș cu milioane de locuitori.

Intenția Primăriei Generale de a introduce bandă unică pentru mijloacele de transport în comun este absolut lăudabilă, se practică și în marile orașe ale Europei, iar Bucureștiul trebuie să aibă acest sistem pentru a putea respira. Dar modul în care a început aplicarea ideii riscă să o îngroape definitiv și să-i amâne implementarea pe termen nelimitat, din cauza efectelor, dar mai ales reacțiilor primite de la oameni. 

S-a stat o oră și cincizeci de minute pe drum care altfel era făcut în 15 minute, s-a creat în mai multe locuri efectul de pâlnie, puncte în care autoturismele veneau de pe trei benzi și intrau pe două. Este foarte posibil ca zone întregi să fi fost de câteva ori mai poluate din cauză că mașinile au stat pe loc. Catastrofa numită de primărie test nu poate fi negată, pentru că de această dată, consilierii primarului general nu pot să șteargă de pe rețelele de socializare miile de comentarii și fotografii cu blocajele postate de șoferi ca să-i mintă pe față și să le spună că a fost un succes.

Presupunând că nu a fost vorba despre o intenție a primăriei generale de a-și urca în cap cetățenii (a se citi votanții), rămâne varianta incompetenței în managementul orașului. O încercare negândită, nedocumentată, nefundamentată, prost comunicată, care arată stilul heirupist și amatoristic de a conduce o capitală cu buget de 1,1 miliarde de euro și milioane de locuitori. Capitală care de un an iese în evidență din cauza fumului de la festivalurile de mici și grătare și boxelor duduind sub geamurile sălilor în care profesorii vor să-și țină cursurile.

Iată câteva întrebări de bun simț pe care primăria nu și le-a pus înainte de a face testele pe nervii orașului. De ce aceste manevre au fost realizate luni, la începutul săptămânii, atunci când se știe că străzile și bulevardele se aglomerează după week-end? Dacă a fost cu adevărat un test, de ce acesta nu a avut loc sâmbătă sau duminică? De ce nu a comunicat mai bine, pentru a-i ajuta pe cei care aveau în plan să iasă cu mașinile să găsească alte soluții?

Cheia traficului din București este la regia de transport, nu în intersecții semaforizate, soluții de fluidizare a traficului cu efectul de aduce și mai multe mașini pe străzi. Însă RATB, așa cum există acum, de la primul director și până la departamentul de curățenie unde unii angajați fură materialele de igienizare, trebuie desființată. În locul acesteia trebuie să se nască o societate care să reia de la zero selecția angajaților, să aibă cele mai bune mijloace dotate cu sisteme de monitorizare prin GPS. 

Alex Livadaru

În avântul de a revoluționa traficul bucureștean, primăria a pus carul în fața boilor. A plantat stâlpii ca să facă demarcarea benzii pentru autobuze și cam atât. Imaginați-vă cum ar fi arătat acest test gândit bine înainte și realizat de profesioniști. Mai întâi ar fi fost introduse pe rutele vizate câteva autobuze moderne, cu aer condiționat, electrice, care ar fi venit la secundă în stații. Să le spunem autobuze test, din cele care urmează să fie cumpărate de primărie. Apoi ar fi urmat o prezentare a acestor vehicule și avantajele lor mai puțin poluante, spații mai generoase pentru călători, viteză mai bună, silențioase. Puse în contextul poluării excesive din București, efectelor nocive asupra sănătății copiilor, nevoii extraordinar de presante de a elibera traficul pentru a putea respira, anunțul probelor cu autobuzele ecologice pe banda unică ar fi venit natural. Pe întregul traseu, echipe de monitorizare și calcul- durata petrecută de șoferii aflați în mașini versus timpul făcut de autobuze pe aceleași rute, cu harta problemelor apărute și soluțiile care vor fi identificate și implementate. 

Argumentul timpului câștigat în condiții civilizate de transport în comun bate până și încăpățânarea șoferilor care-și divinizează tablele pe patru roți și cred că în București, fără mașină ești mort (o expresie pe care o aud în fiecare zi în capitală).

(Foto: Facebook/Alice Dumitrescu Brenciu)

În această primă încercare de a lua o măsură drastică pentru a descongestiona bulevardele și străzile, primăria București a eșuat lamentabil la toate capitolele- de la management al traficului și până la comunicarea cu cetățenii. Deși susțin în toate discuțiile introducerea benzilor unice pentru mijloacele de transport, amenajarea pistelor de biciclete și scoaterea autoturismelor în afara orașului (mai ales cele mari, de teren), trebuie să recunoaștem că după cele două mandate catastrofale ale lui Sorin Oprescu, lucrurile nu se pot îmbunătăți peste noapte. Celor care cred că e normal ca fiecare bucureștean să fie la volan în mijlocul orașului, să meargă peste tot cu mașina, să o parcheze pe trotuare, pe alei, pe spațiile verzi, în stațiile de autobuz- le spun că Bucureștiul trebuie să se civilizeze, chiar dacă asta înseamnă măsuri mai dure în favoarea pietonilor și cetățenilor care folosesc bicicleta. Celor care cred că rablele RATB sunt soluția magică, le spun să-și ia primarii și directorii regiei și să meargă câteva stații cu troleibuzele de pe rutele 70 și 79, de exemplu. Sunt mizerabile până la riscul de a contacta o boală sau chiar diverse insecte, miros îngrozitor, sunt lipicioase și nu vin niciodată la timp.

Cheia traficului din București este la regia de transport, nu în intersecții semaforizate, soluții de fluidizare a traficului cu efectul de aduce și mai multe mașini pe străzi. Însă RATB, așa cum există acum, de la primul director și până la departamentul de curățenie unde unii angajați fură materialele de igienizare, trebuie desființată. În locul acesteia trebuie să se nască o societate care să reia de la zero selecția angajaților, să aibă cele mai bune mijloace dotate cu sisteme de monitorizare prin GPS. Restul sunt doar cârpeli, iar tot ce se va cumpăra nou va fi mâncat de rugina care domină regia la toate nivelurile.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • buna ziua.parerea mea in acest domeniu (nu sunt specialist) este bazata pe cele vazute prin alte parti ale lumii : parcarea supraetajata - nu este gluma. exista posibilitatea parcarii a 10-12 masini, pe un elevator vertical.parchezi masina si cand vrei sa pleci, platesti la un automat si, cu o telecomanda iti "chemi" masina. elevatorul functioneaza pana iti aduce masina la pozitia de plecare de pe platforma pe care ai avut-o.e clar ca nu se poate aplica chiar in buric de Bucuresti, dar macar in cartiere, s-ar putea experimenta.poate si in zonele centrale (ex.:parcarea de la Obor ...- exista deja parcare pe orizontala ... in fiecare loc se poate monta un astfel de elevator care ar "inghiti" 12 masini in loc de una singura ...) s-ar putea construi experimental asa ceva.cred ca exemplele ar putea continua (piata sudului - exista parcare pe orizonala ...; piata unirii - in spatele magazinului unde exista deja o parcare orizontala ..., etc., etc. ... - nu stiu daca actuala conducere a primariei merita aceste variante de rezolvari (parerea mea este ca NU) dar, aduc in discutie aceasta varianta pentru ca, pana la urma, nu ei sufera, ci noi locuitorii orasului
    multumesc
    • Like 0
  • Am fost la Varna si acolo era o astfel de banda. Mi se pare foarte utila. In conditiile actuale singurele care pot rezolva problema sunt: crearea de sensuri unice si banda pentru transportul in comun. Asta combinat cu o sporire a traficului RATB si metrou. Cand acestea vor asigura conditii bune nimeni nu va opta pentru masina proprie care costa mai mult si se uzeaza. Dar toate astea necesita un studiu serios in ceea ce priveste impactul si conditiile de realizare( ceea ce dna primar....) Foarte buna ideea cu parcari gratuite la marginea orasului pentru cei (din ce in ce mai multi) care au optat sa stea in zone limitrofe Bucurestiului.
    • Like 0
  • Cri check icon
    Introducerea unei benzi separate pentru RATB este, in conditiile traficului din Bucuresti, o cretinatate absoluta.
    Cele 1-4 benzi de circulatie deja supraaglomerate, se vor aglomera si mai tare daca se va aloca o banda exclusiv pentru transportul in comun.
    "Cheia" fluidizarii traficului nu se afla la RATB, asa cum in mod eronat crede dl.Alex Livadaru; nici vorba. Pana la inventarea vreunei solutii minune, Primaria are la dispozitie cateva optiuni vitale pentru descongestionarea traficului din Capitala:
    1. Amenajarea de parcari in numar suficient; astfel s-ar putea elibera banda 1 care acum este loc de parcare pentru autoturismele cetatenilor;
    2. Interzicerea traficului greu in capitala pe timpul zilei; astfel de vehicule (TIR-uri, camioane, tractoare, dube, etc ) ar trebui sa poata strabate orasul doar intre orele 24 si 5. Daca se poate la Cluj, nu vad de ce nu s-ar putea si la Bucuresti;
    3. Igienizarea strazilor si ridicarea gunoiului sa fie permise doar pe timpul noptii, intre orele 24 si 5; asa se face, de mult timp, la Cluj;
    4. Interzicerea parcarii vehiculelor mari in interiorul orasului; vehiculele grele ar trebui sa fie parcate doar la intrarea sau iesirea din oras, in locuri special amenajate;
    5. Relocarea construirii metroului si a centurii capitalei la Primarie, asa cum se intampla in toate orasele civilizate; d-na Firea are de partea sa si guvern si majoritate parlamentara, astfel incat corectarea acestei aberatii comise de fostul primar Basescu ar trebui sa se poata face cu rapiditate si cu bani cu tot.
    6. Corelarea semafoarelor: daca ai "prins" culoarea verde in trafic, ar trebui sa poti merge tot pe verde macar 2-3 kilometri.
    Se poate observa ca, cu exceptia metroului si a centurii capitalei, restul masurilor nu costa mult si sunt deja luate in alte orase din Romania, ca sa nu mai vorbesc de orasele din lumea civilizata.
    • Like 0
  • Ionel check icon
    Incompetenta, asta este motivul, cum bine ati precizat dvs. Primariile (primarii) de sector nu fac mai nimic pentru fluidizarea traficului. Azi dimineata, la intersectia Sos Chitilei cu Bd Bucurestii Noi, inainte de podul Constanta erau 5 ECHIPAJE DE POLITIE !!!!! 5.....stateau la panda pe cele 2 artere si ii vanau pe cei care foloseau linia de tramvai !!!! erau cozi de cca 500-600 de metri pe ambele artere !!!! atunci cand nu este politie se circula mult mai fluent.......chiar daca se foloseste linia de tramvai (astfel la verde trec masini pe 3 sensuri....) aici se bat cap in cap interesele politiei cu cele ale primariei....dar de DIRIJAREA CIRCULATIEI IN SENSUL GIRATORIU ati auzit !!?? asta fac politistii in sensul giratoriu de la chitila, sub podul de pe centura capitalei !!!!
    • Like 1
  • check icon
    Citez: Cheia traficului din București este la regia de transport, nu în intersecții semaforizate, soluții de fluidizare a traficului cu efectul de aduce și mai multe mașini pe străzi
    Perfect adevarat. Cand vom intelege toti asta vom fi cu un pas mai departe pe drumul spre civilizatie.
    Cand soferii din Bucuresti vor fi obligati sa respecta indicatoarele rutiere va fi un pas inainte. Cand nu se va mai tolera parcarea abuziva a masinilor oriunde, pe trotuare, pe strazi, etc vom fi cu un pas mai departe.
    Experiment sau nu, benzile unice sunt salutare si faptul ca au starnit atata agitatie nu arata decat faptul ca soferii din capitala nu sunt dispusi sa se educe de buna voie. Ei trebuie siliti sa se comporte ca niste soferi europeni.
    • Like 0
  • Este o solutie banda dedicata, acolo unde se poate si nu sugruma traficul. Ar fi un plus si pentru salvari si pompieri. Dar mai simplu ar fi parcari uriase la marginea orasului, gratis evident, pentru ca romanul prefera sa dea sute de lei pe combustibil decat 5 lei pe o parcare. Si din acele parcari sa ai optiuni de deplasare cu ratb sau metrou. Sau rovinete speciale pentru oras, pe zone. Sunt sigur ca si d-na primar se confrunta cu traficul ca doar nu se teleporteaza de la birou acasa sau viceversa. Pe de alta parte, raspunderea primarului se termina la hotarul orasului si sunt cazuri cand prolemele de trafic se duc mai departe de aceste granite si atunci ne spalam pe maini...
    • Like 2
  • check icon
    „Mai întâi ar fi fost introduse pe rutele vizate câteva autobuze moderne, cu aer condiționat, electrice, care ar fi venit la secundă în stații. Ei, aer condiționat? Pfui, fudulia salvează România! Adică dacă ar avea aer condiționat ar veni la timp?! Aș fi curios să aflu în cîte țări din Europa de sud și din țările cu călduri caniculare transportul public are aer condiționat? Nu știu dacă în Grecia, de ex., autobuzele au, parcă nu au (poate în tramvaiele noi, de pe liniile 1–5). În metroul bucureștean există aer condiționat în cele două generații noi de vagoane, dar adesea românul nostru neaoș deschide și geamul, să fie curent.
    Și acuma, între noi, chiar la secundă să vină? Nu ar ajunge, în prima fază, la minut? așa, mai aproape de felul nostru de a fi, unde aproximația unei întîlniri este +/- o oră.
    • Like 1
    • @
      In Cluj cam un sfert din autobuze au aer conditionat. Deci se poate...
      • Like 0
    • @ Maja Rodriguez
      check icon
      Da, cheltuială inutilă. Vreau să vă asigur că acel aer condiționat nu s-a pus atît pt confortul călătorilor, ci pt că cineva a încasat niște bani frumoși. Ați înțeles, da?
      Și, apoi, știți cum e cu tichia de mărgăritar. Dar mă opresc, să nu cumva să vă supărați. DAr, pe scurt: spune-mi țara unde transportul public are aer condiționat și în ce proporție și-ți spun nivelul corupției. La dv. e doar la sfert, să știți că se poate și mai sus (:
      • Like 0
    • @
      pe dumneata nu te satisface niciun răspuns... sau nicio rezolvare!
      • Like 1
    • @ Marian Ioan Caloianu
      check icon
      Ba da, dar nu ASEMENEA rezolvări: NU aerul condiționat este prioritate în transportul comun din România, cu atît mai puțin la Cluj, a cărui climă este de Europa Centrală.
      • Like 0
    • @
      check icon
      Nu ati mers vara cu transportul in comun... Da, aerul conditionat este obligatoriu in autobuzele din Bucuresti.
      • Like 1
    • @
      Locuiesc in Drumul Taberei si am avut de multe ori norocul sa calatoresc in autobuz cu aer conditionat. Se poate. Asta ar fi o prima conditie pentru ca cetatenii sa opteze pentru transport in comun in locul masinii personale. Repet: o prima conditie. Mai sunt si altele: fluenta traficului ,masini care sa vina precum tramvaiul 41 la 3 minute odata,statii civilizate in care sa nu te ploua si altele.
      • Like 0
    • @
      Sunt de aceeasi parere. Fara aer conditionat in Bucuresti nu se mai poate circula vara. Altfel,ar trebui sa faci dus la serviciu si sa ai schimburi....Nu,ca ar fi prea mult. Bucurestenii stiu.
      • Like 1
  • check icon
    Si totusi, ideea in sine e un lucru bun, chiar daca ar fi trebuit implementata mai bine. Riscul e acum ca Firea sa renunte la banda bus, ca adica uite poporul nu o vrea, si prin urmare sa fie ceva toxic pentru orice primar ar urma in Bucuresti.
    • Like 3
    • @
      check icon
      Nu de ideea bună „an sich”, cum ar zice răposatul Hegel, e vorba, ci de punerea ei în practică. Noi acolo stăm pe butuci, că idei ar fi. Noi stăm bine cu geopolitica, nu există bărbat român care să nu se priceapă la lucrurile mărețe ale lumii: cum se face în Orientul Apropiat și Mijlociu, cum e cu criza iugoslavă, cum e cu zona euro... Noi stăm rău cu realitatea apropiată: cu parcările, cu gropile din asfalt, cu investițiile în panseluțe...
      • Like 0
  • Anon check icon
    Incompetenta si masuri luate in graba? Nuu, sunt surprins!
    • Like 0
  • check icon
    1. „...în locul acesteia trebuie să se nască o societate care să reia de la zero selecția angajaților, să aibă cele mai bune mijloace dotate cu sisteme de monitorizare prin GPS. ” Bun, și dacă s-ar naște o firmă nouă ce s-ar întîmpla? Ar fi condusă genial? În al doilea rînd, indiferent că e veche sau nouă, firma asta ar trebui să gestioneze un parc auto care circulă într-un oraș neorganizat. Ce minuni ar trebui să facă?
    2. „Celor care cred că e normal ca fiecare bucureștean să fie la volan în mijlocul orașului, să meargă peste tot cu mașina, să o parcheze pe trotuare, pe alei, pe spațiile verzi, în stațiile de autobuz- le spun că Bucureștiul trebuie să se civilizeze, ”. Da, corect, dar concret cum ar trebui procedat? Autorul spune: „...asta înseamnă măsuri mai dure în favoarea pietonilor și cetățenilor care folosesc bicicleta.” Păi aici e problema, oare mass media ar sprijini asemenea măsuri dure? Am mari îndoieli. Dar, pînă la mass media, măsurile le iau autoritățile în drept să le ia, Poliția (națională) și Poliția locală. Mai țineți minte ce tam-tam era în mass media, inclusiv aici, că va reîncepe săltarea mașinilor parcate sfidător. A fost săltată măcar una? Nu văzui... Traficul în România este de un primitivism egalat, poate, de Bulgaria (nu-s sigur). Mașini care, în amurg și pe ceață, merg cu luminile stinse; un sfert dintre mașini au cel puțin un bec defect; în loc de faza de întîlnire aprind lumina de poziție (care, pe ceață ori seara, abia se vede, dacă se vede); parchează unde au chef, inclusiv în inima orașului; etc. Dacă vrei să ordonezi traficul, mai ales cel public, trebuie să civilizezi orașul prin măsuri, dacă e nevoie, dure, ferme și neapărat consecvente, nu în șuturi, ca să faci planul.
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult