Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ghici care-i orașul kitsch? Am fost la Cluj și mi-am dat seama cât de calamitat este Bucureștiul

"Tradiții și Flori de Sărbători", București, aprilie 2017

photo icon "Tradiții și Flori de Sărbători", București, aprilie 2017. Târg de Paști organizat de Primăria municipiului București. Sursa: Inquam Photos

Bucureștii anului 2017, în mandatul primarului Gabriela Firea: un iepure ține hățurile unei păsări gigant, ce pare a fi o găină din rasa Plymouth Rock, înhămată la un fel de trăsură. Întocmai ca Moș Crăciun care aduce desaga plină de cadouri, iepurele nostru cară un ou colorat de mari dimensiuni. Combinația acesta se poate studia pe viu în Piața Constituției, la târgul de Paști organizat de Primăria Capitalei, sub numele „Tradiții și Flori de Sărbători". Puțin mai spre centru, orașul e împânzit de iepurași din plastic spânzurați de-a latul străzilor și niște becuri cu rol incert. Bucureștiul marchează astfel, veți spune că așa cum se cuvine, răstignirea și învierea lui Iisus Hristos. 

Îmi imaginez discuțiile între cei care au pus la cale scenele: Să le dăm ceva, să fie frumos, așa, ca pentru oameni. Să se bucure, să vină cu copiii, să caște gura. Ce legătură o fi existând între iepurii mai înalți ca oamenii, ouăle de dimensiuni gigantice, găinile înhămate la trăsuri și mândrele tradiții ortodoxe pe care le apără șefii PSD de fiecare dată când Soros și UE le pun în pericol - asta pot să ne explice oameni pregătiți în domeniu.

În fapt, imaginea surprinsă de Octav Ganea de la Inquam Photos este cel mai bun rezumat al politicilor actualei administrații și mă tem că doar asta va rămâne consemnat pentru acești ani, la cum este împărțit bugetul de 1,1 miliarde de euro al Capitalei pe 2017.

Am fost la Cluj în această săptămână și am înțeles de ce Bucureștiul va rata dezvoltarea în 2016-2020, perioadă în care toate orașele mari ale lumii s-au așezat la linia de start pentru a implementa politici de smart city. Sunt toate preocupate să lege actul admnistrativ de tehnologie, să-l facă accesibil cetățenilor cu ajutorul smartphone-ului, să implementeze inteligența artificială ca să ușureze deciziile și să reducă poluarea. Am aflat că primăria Cluj a lansat o aplicație de telefon mobil care permite oricărui cetățean să semnaleze fără să ia contact fizic cu funcționarii orice problemă din oraș. Completezi un scurt formular direct în smartphone, urci imaginea în care se vede problema (o groapă, un semafor stricat, un copac uscat, becuri arse) și trimiți la primărie. Primești număr de înregistrare pe email, update cu stadiul rezolvării sesizării și un răspuns oficial în 30 de zile. Etapa în care se află cererea ta, departamentul la care se găsește spre rezolvare- pot fi aflate și din aplicație, întocmai ca traseul unui colet la firmele de curierat. 

Într-o scurtă prezentare a planurilor pe care le are Clujul în perioada imediat următoare, în cadrul conferinței Smart cities, smart communities, primarul Emil Boc a vorbit despre clustere IT, parcări inteligente cu ajutorul cărora afli de pe telefonul mobil dacă există locuri disponibile, iluminat public inteligent ce pornește cu ajutorul senzorilor de mișcare. Toate sunt implementate în proiecte pilot, iar de săptămâna trecută, cei care dețin semnături electronice pot să-și primească avizele de urbanism și diverse certificate și aprobări în format electronic, fără să mai bată cale la primărie, să depună dosare cu șine și să ia contactul cu funcțonarii. Efectele imediate vor fi o transparență mai bună, probabila scădere a timpilor de așteptare și reducerea actelor de corupție din administrație. 

În timp ce la București jurnaliștii scot la iveală de mai bine de un an dezastrul din spitalele care sunt finanțate din bugetul local, căpușările sistematice, achizițiile la prețuri exagerate, tocarea efectivă a banilor publici cu ajutorul managerilor unși de Sorin Oprescu și păstrați încă sub noua admnistrație, la Cluj, șefii orașului visează la tehnologizarea unităților spitalicești pe care le au în subordine, dosare electronice ale pacienților, achiziții unitare care să ducă la eficientizarea investițiilor. 

1,1 miliarde de euro este bugetul primăriei București pentru 2017. Criticată pentru fondurile alocate târgului de Paști, administrația Capitalei spune că beculețele și iepurașii agățați prin oraș sunt din economiile de 175.000 de euro pe care le-a făcut în ultima vreme. Sumă care ar putea acoperi un sistem ultraperformant de monitorizare a mijloacelor de transport în comun prin GPS sau bani care ar putea fi investiți în înverzirea locurilor extrem de poluate, în care nu se poate respira din cauza noxelor și unde viețile celor care trec pe acolo sunt puse în pericol. 

În lume, dar mai ales în Europa, marile comunități investesc masiv în politici de reducere a poluării, scăderea numărului de mașini și transformarea orașelor în parcuri. Milioane de euro sunt băgate în piste de biciclete, artere dedicate exclusiv pietonilor și în sisteme de modernizare a clădirilor astfel încât acestea să ajungă la emisii de noxe zero. 

Oslo anunță că are în plan eliminarea mașinilor cu totul până în 2019, printr-un transport în comun impecabil și încurajarea mișcării. Londra și-a anunțat intenția de a scoate autoturismele diesel de pe străzi până în 2020, iar Madrid va interzice mersul cu mașina pe 24 din cele mai aglomerate artere ale orașului în următorii 3 ani. Hamburg va realiza o zona liberă de autoturisme și vrea să împădurească nu mai puțin de 40% din suprafață. Marele New York are o strategie de creștere consistentă a marilor bulevarde care vor fi pietonale în întregime (vă recomand în clipul realizat de World Economic Forum, așezat la finalul acestui text).

Nicio vorbă în București despre acest trend planetar, care urmărește să aducă orașele la poluare minimală, nicio strategie care să arate o gândire limpede legată de redarea Capitalei României locuitorilor săi. Din păcate, așa cum arată astăzi împărțirea bugetului Primăriei Generale, nu vom asista curând la decizii curajoase care să reducă noxele.

Dintr-un material Hotnews, pe care-l găsiți aici, aflăm că municipalitatea alocă 55 de milioane de lei pentru biserici și nu mai puțin de 30 de milioane de lei pentru statui. Târgul de ziua îndrăgostiților și cel de Paști nu sunt decât un început plăpând a ceea ce vom vedea în 2017 prin Capitală: 180 de milioane de lei vor primi trei institiuții care organizează spectacole, concerte, târguri, festivaluri și alte evenimente încadrate la categoria culturale.

Între timp, Bucureștiul geme de mașini de teren parcate pe trotuare, taie tot ce e verde pentru a amenaja terase pline de kitsch-uri fără nicio gândire unitară, sluțește clădirile de patrimoniu văruindu-le la parter și face strategii de fluidizare a traficului care vor avea ca rezultat final doar aducerea mai multor mașini în oraș. Spre comparație, în conferința despre care am pomenit mai devreme, primarul Emil Boc recunoștea că traficul și poluarea generată de acesta sunt cea mai mare problemă a orașului, cu vârfuri extrem de greu de administrat înspre Florești, dar că primăria intenționează să scoată autoturismele din oraș, să treacă pe transport public organizat la secundă și complet eclectrificat. Urmează piste de biciclete și străzi date în întregime pietonilor, dar și identificarea și creșterea spațiilor pe care vor fi plantați copaci.

Celor care nu vor avea șansa de a ajunge la târgul „Tradiții și Flori de Sărbători" de la Piața Constituției, le recomand să treacă prin galeria foto de mai jos. Imaginile, realizate de Octav Ganea (Inquam Photos) sunt extrem de sugestive.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ceea ce semnalati dvs.aici afecteaza moral si eventual la mandrie locala pe cei in jur de 30% din actualii " bucuresteni" cu " buletin de Bucuresti " care sunt nascuti crescuti la Bucale!Restul de " alieni" inclusiv clujeni(invazia PD-Boc!) au tratat orasul ca pe un dormitor sau ca un teren de investitie fara sa le pese vreun fel de traditia si spiritul bucurestean.De aici si sirul de primari din provincie ( cu exceptiile Halaicu si Oprescu,2 smecherasi pe fond,dar bucuresteni care tot au lasat cate ceva!),restul cu Basescu,Videanu si acum Firea si-au facut doar interesul personal si cel al gastii de "parteneri" pe seama impozitelor bucurestenilor( bineinteles care si le platesc!)!De altfel cca.30% din masinile care circula si aglomereaza orasul au inmatricularea in alt judet,in special IF si platesc impozite locale acolo !In schimb polueaza si parcheaza pe strazile si parcarile facute si intretinute din impozitele bucurestenilor.In jurul blocului meu se gasesc parcate masini din afara Bucurestiului,in procentul mentionat mai sus,pe termen lung,chestie rezolvata in majoritatea oraselor din UE unde au termen intre 3 si 6 luni pentru a pleca sau inmatricula loco!Asa ca mai usor cu comparatiile ,Bucurestiul este " turnul Babel" al Romaniei nu orasul bucurestenilor!
    • Like 0
  • Povestea de succes a clujului e cam 50% propaganda si 50% promisiuni. Clujul inca nu are o groapa de gunoi, cartierele nou construite sunt sufocate de praf si betoane, singurele parcuri sunt cele de pe vremea comunismului in timp ce spatiile verzi s-au tot inputinat. Autorizatii de constructie se dau pentru cladiri de p+10 in plin centru inghesuit in zona de case. Ce zice Boc ca vrea sa faca pentru reducerea poluarii e gargara. El apara interesele bijnitz menilor pe comisioane grase si ignora criticele cu grația unei balerine, si videouri pe youtube despre clujul viitorului. Cica primaria cluj are si un functionar virtual, dar daca ai nevoie de un act de la primarie e la fel de kafkaesc ca la anaf sau orice instituie de stat. Ca turist clujul atata bine. Dar ca locuitor vezi ca imparatul e gol
    • Like 0
  • Am fost prin anii "70 într-o deplasare la Cluj și am crezut că sunt într-o țară occidentală. Bucureștiul e departe de Cluj și în timp și în spațiu.
    • Like 3
  • Treaba asta cu inverzirea orasului si eliminarea masinilor e un vis SF. Atata timp cat oamenii asta isi doresc: sa mearga cu masina si pana la coltul blocului, sa blocheze trotuarul sau sa lase masina in mjlocul drumului "ca nu au parcari" - nu ai ce inverzi. Cetatenii au asta ales la vot: vor largirea bulevardelor pt mai multe masini, betoane prin parcuri si iepuroi de plastic.
    • Like 0
    • @ Matei Negriu
      Total de acord!Romanul ar intra cu masina si in apartamentul de la bloc!Si nici cu zeci de parcari subterane,suprateranebnu se va rezolva traficul.
      Acum incepe sa se vada faptul ca nu avem vizionari.Indivizii aceia care pot propune solutii pentru cativa ani de acum incolo!Indifferent de culoarea politica.Solutii viabile.
      Asa suntem la capitolul 100 % romanesc-cartim,comentam,criticam si nu miscam un pai!
      As vrea sa vad si eu primaria care are "sange in instalatie" si restrictioneaza sau interzice traficul zilnic sau saptamanal!!Toti se gandesc la voturi si la faptul ca ar putea avea in strada sute de mii de protestatari!...
      Pana si "expiratul" Basescu sustine necesitatea unui proiect lege pentru Bucuresti.Un proiect obligatoriu pentru viitor.Personal ma indoiesc ca cineva se va apuca de asta.Nici macar USB-ul n-a miscat nimic in directia asta.Si sustineau "salvarea" Bucurestiului!Cum?!!
      Si nu mai laudati Clujul!L-am vazut anul trecut.Aceiasi dezvoltare haotica caracteristica "noii democratii"...Construim ce vrem,unde vrem si cum vrem...Si multa mizerie in oras...Si multe cladiri in centru vai de mama lor...Si o gatuitura Floresti-A1 mult mai rea decat gatuitura Militari-A1.Din Turda intri mult mai usor pe vechea sosea decat prin Floresti!!Personal am fost total dezamagit.
      Vorbiti de kitsch in Bucuresti?Toata tara e un kitsch.La toate ocaziile,evenimentele,procesiunile sau manifestarile religioase,samd.Apar tarabarii.Apar "folcloristii" de "rit nou".Adica cei rude cu manelistii.Apar chinezariile pe banda rulanta.Si produsele "traditionale" romanesti...Apropo.Stiati ca si acestea se fac pe comanda in China?!!!
      • Like 1
  • Primarita aia a inebunit cu totul! C-o fi proasta,ca nebuna,ca o zgandare tare hormonii,dar voi,oameni din Bucuresti,ce boala aveti inafara de orbire generala? V-ati zombificat atat de mult ca nu mai stiti cat de simplu pot oamenii schimba un primar incompetent?Ce aveti,oameni buni?
    • Like 3
  • check icon
    „Ghici care-i orașul kitsch? ”
    Am păcătoasa însușire de-a nu mă da gata pasele unui prestidigitator...
    Ideea de kitsch decurge din supărarea celor care-au urmat studii de artă în ideea că vor fi mai deștepți ca alții, de unde aplauzele aferente (dinspre ultimii).
    Asemenea specialiști nutresc disconfort măricel, descoperind finalmente că plebeul își cultivă artisticele care-i prind lui bine, și nu slujitorilor zeului Belle-Arte.

    Aici e un pic de trecut strada cînd nu ai chef. Omul simplu nu trebuie să aibă pe perete Răpirea..., ci ceea ce vrem noi, specialiștii...
    • Like 1
  • Boc, promite multe, și ideile în general și ție bună însă în multe cazuri implementarea lasă de dorit.
    Trebuie să recunosc, orașul a programat mult de când a preluat el primăria însă se poate și mai bine.
    • Like 0
  • Sunt un locuitor al Clujului si cu mandrie va pot spune ca este un oras in care lucrurile se misca intr-o directie buna ;) Chiar daca mai sunt multe de rezolvat dar important este ca ne miscam :) Ca premier...E.Boc o fi fost,nu o fi fost bun...nu comentez :D dar ca primar...Isi face treaba.
    • Like 6
    • @ Misha Sun
      check icon
      Și-a făcut treaba și ca premier, conform „interesului național”, adică conform ordinelor de sus.
      • Like 0
    • @ Misha Sun
      toata treaba e ca odata ajuns la Bucuresti te sapa jupanii de aici , nu reusesti sa iti pui in aplicare planurile ....
      • Like 0
  • Doamna Firea directioneaza si aloca banii cetatenilor dupa liberul sau cuget( daca acesta exista...), fara discernamant legat de prioritati? Cine Ii da acest drept de risipa? Ce face pentru sanatate, pentru generatia viitoare,pentru intelligenta romaneasca ,dar si pentru cei vitregiti de soarta si lista e prea lunga ...?Kitschuri sunt peste tot,dar nu acestea infrumuseteaza viata pentru ca nu persista. Oamenii sunt cei ce dainuie prin ceea ce lasa in urma ! Perspectiva doamnei Firea e ,se pare, mai limitata ....Pacat de unii alegatori ,dezamagiti probabil. Cu fericitul destin ca nu fac parte dintre acestia, desi tot ce e romanesc imi atinge sufletul ,Va multumesc pentru aducerea la "Relitatea Romaneasca". De pe alt continent , o Clujanca.
    • Like 1
  • Primaria capitalei a promis crearea de zone pietonale(Calea Victoriei s.a),plantarea de pomi si crearea de spatii verzi pentru reducerea poluarii sunt planuri pentru multe din problemele Bucurestiului,iar aceste pregatiri pentru Paste vor aduce bucurii pentru copii capitalei dar si pentru parinti si bunici,chiar daca nu vor satisface toate gusturile.Critica de obicei este buna,dar cand este prea MULTA,de obicei strica.Mult mai util este ca presa sa vina cu propuneri constructive,care pot fi luate in considerare pentru rezolvarea problemelor existente(programe IT pentru o mai buna comunicare s.a ),sa sesizeze derapajele cand acestea apar si sa prezinte aspecte utile din alte capitale care se pot aplica si la noi.Ar fi de dorit ca noi romanii,indiferent daca suntem PNL-isti,PSD-isti,etc.sau apartinici sa nu ne mai punem piedici unii altora(pe motiv de apartenenta politica),ci sa incercam impreuna sa lucram pentru binele capitalei si a tarii.
    • Like 0
    • @ Elena Nicu
      O fi *promis* primaria tot felul de chestii, dar pana se si materializaza nu putem discuta decat despre ce a facut efectiv, cum ar fi penibilitatea asta de targ. N-am de gand sa imi duc copilul acolo.
      • Like 1
    • @ Elena Nicu
      Intelegeam prezenta iepuroilor de Pasti - pentru multumirea tuturor gusturilor - daca as fi vazut vreun interes pentru ameliorarea celor mai mari probleme: traficul si poluarea. De cand e dna Firea la primarie, acestea chiar s-au inrautatit, doar ca au aparut si iepuroii amintiti in p
      eisaj.
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult