Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Profesiunea mea, televiziunea: Un brand care confiscă Ziua Națională devine parte din istorie dincolo de toate controversele

Sigla Pro

În 2004, am primit unul dintre cele mai ciudate brief-uri de creație: să inventez pentru un promo de știri niște scrisuri mai dificil de decriptat pentru telespectatorul obișnuit; niște cuvinte care să-l intrige, să-l scoată din starea de cartof de canapea și să-l oblige pentru un moment să-și pună niște întrebări despre „ce a vrut să spună autorul“. Rumegând provocarea, omul de teatru din mine a decis că personalitățile momentului, ilustrate în promo, erau cel mai bine puse în context de asocierea lor cu diferite tipuri de spectacol, de la commedia dell’arte, la tragodia Greciei antice. Telefoanele au început să sune, presa a început să vorbească despre ProTV care greșise un scris pe promo și se încăpățâna să defileze cu el incorect pe micile ecrane din toată țara. Piața vuia, iar noi zâmbeam de la etajul 8 din turnul nostru luminat în roșu, verde și albastru: misiunea fusese îndeplinită.

ProTV, la acea vreme un rebel de 9 ani, împlinește astăzi un sfert de veac de televiziune ostentativă, contestată și controversată, dar în mod indiscutabil plină de succes și de strălucire. Este televiziunea care și-a îndeplinit cu brio rolul de cutie magică, cu bune și cu rele, creând iluzii și invidii, stârnind patimi și dispute, defilând cu tupeu în fruntea posturilor de televiziune. Deși drumurile noastre s-au despărțit de ceva ani, câteva dintre lecțiile Pro-ului rămân mereu valabile:

  • Poți să fii cel mai vizionar om de pe Pământ – fără o echipă pe măsura visurilor și idealurilor tale, cu oameni reuniți la timpul și la momentul potrivit, rămâi doar un cetățean cu un plan ambițios scrijelit pe un colț de gând sau de hârtie.
  • Clișeul cu nivelul de performanță al unei echipe care este dat de cea mai slabă verigă a sa este perfect adevărat – performanța se livrează când toată echipa este motivată să livreze performanță.
  • Publicul va continua să ceară documentare și programe de cultură în timp ce consumă cu nesaț orice formă de scandal media.
  • Autoironia este atuul brandurilor mari. Fuga de controversă este „atuul“ brandurilor mici.

  • Am rămas la același nivel de incluziune socială ca în urmă cu 15 ani: varianta manea a Imnului Național oferită publicului de ProTV la aniversarea sa de 10 ani reprezintă în continuare argumentul suprem care-i anulează orice altă performanță. Toate celelalte 9 variante muzicale de imn au trecut neobservate, la fel ca și conceptul unei Românii în care toate vârstele, etniile și genurile muzicale au dreptul să se exprime liber.
  • Piața este plină de oameni care au lucrat la ProTV, chiar dacă ei au intrat doar în curte să aducă un cablu.
  • Dintr-o reputație bună poți să trăiești mulți ani după ce ți-ai pierdut din forță și din strălucire.
  • Oamenii alături de care muncești până la 1 noaptea sunt prietenii care te dansează până la răsărit la nuntă.
  • Dacă nu s-ar fi provestit curțile și căciulile, pachea și prietenia, cartela NATO și Nouă ne pasă, fasolea și ciolanul, Nicu și tupeul, gânditul liber și Talentul, Vocea și România, te iubesc, am fi croșetat pe canapea plictisiți niște gânduri mult mai mărunte la umbra unei antene.

La mulți ani, Nea ProTV! Pentru fiecare moment în care m-ai enervat și epuizat, am câștigat prieteni și amintiri pentru o viață.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Un proverb mai vechi de 25 de ani spune: "Lauda de sine nu miroase a bine". In afara de emisiunea Romania Te Iubesc, nimic altceva din ce se intampla in ProTv nu are ceva spectaculos din punct de vedere jurnalistic. Vocea Romaniei si Romanii Au Talent niste emisiuni comerciale decente, dar in rest zero barat, totul numai in numele audientei care plateste salariile. Dar multa lume uita ca audientele nu inseamna si calitate. Dar trebuie si ei sa isi castige salariile, chiar daca in general vinzi mai mult scandal decat cultura. Rubrica de sport este senzationala pentru ca are de toate dar numai sport (bani si iarasi bani, vile, masini, fufe si un clip de pe YouTube). Ferma - cum sa faci 50k Euro practicand jocuri de culise de inalta tinuta morala. Acum daca le mai iau la rand poate emisiunea cu renovarile sa intre in categorie decenta, dar dupa show-ul lui Dragos Bucur din avion in care nu purta masca, explicandu-ne noua, cei prosti, cum se poate face o vacanta in Suedia m-am lamurit.
    Iar despre primul patron sa nu mai zic. O fi fost un vizionar in TV, nu neg, dar se pare ca nu si pe partea financiara unde l-au prins. Putina decenta nu v-ar strica.
    P.S. "Publicul va continua să ceară documentare și programe de cultură în timp ce consumă cu nesaț orice formă de scandal media"- foarte adevarat pentru ca toate media este numai un scandal
    • Like 1
  • De rebel ce e adună datorii la buget patronul Protv de atîția ani? De ostentativă ce e bagă televiziunea asta „Singur acasă” la fiecare crăciun ca un autist în criză? De strălucitoare ce e s-a înfipt în ziua națională ca o coțofană în farfuria cu plăcinte lăsată pe pervaz la răcorit?
    Și unde e semnul de „publicitate” la articolul ăsta de fapt?
    • Like 2
  • Eu consider pro tv primul post care a promovat non valoarea, prostul gust, mahalageala, manelele gretoase, "rezistenta" tineretului, a telespectatorului "pro", a "generatiei "pro" la tot ce inseamna cultura si educatie, a asteptarii pomenei, a parazitismului a grotescului, a tot felul de individe si indivizi, influenceri negativi. Asta este parerea mea despre menirea primului pos tv, altul decat tvr, despre falsele valori, pompos intitulate realizatori si moderatori tv. Si asta face in continuare. Este pritre putinele posturi tv, alaturi de abjectul trust intact al la fel de abjectului securist tradator si hot varanul voiculescu, care "trebuie" vazut pe intreg cuprinsul tarii, in special la sate. Nu lipseste din grila de programe al niciunui furnizor de cablu tv. Eu l-as face raspunzator de tot raul ce domneste azi in societate, sub mecenatul nemernicilor ce au pus mana pe tara.
    • Like 5
    • @ Mircea Zugravu
      Subscriu pentru prima parte pentru realismul poziției și Nu pentru a doua parte datorită înrolării în trupa mafiotă a lui TB care a distrus aproape tot începând cu justiția !
      • Like 0
    • @ Ion Filip
      Eu nu sunt de acord referitor la TB, (cred ca va referiti la traian basescu). Ar fi bine sa-i analizati cu mult mai multa atentie activitate de primar general al B si perioadele (2 mandate) de presedinte al Ro. Si sa faceti comparatii, in toate directiile, cu perioadele celorlalti. O sugestie.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult