Elena Manuela David a terminat facultatea în 1986, iar din 1989 a început să predea matematica la Colegiul „Petru Rareș”, unde este profesoară și astăzi. În 1998, a primit o bursă de o lună în Franța, în regiunea Bordeaux, în timpul căreia a avut ocazia să asiste la ore, dar și să predea, în 14 licee.
„Eu în luna aceea mi-am făcut facultatea, facultatea mea de pedagogie a fost această lună la Bordeaux. După ce am venit în România am căutat tot felul de situații în care să evoluez profesional”, spune Elena Manuela David, care conduce din 2016 Casa Corpului Didactic din Suceava și care a deschis în urmă cu 10 ani, alături de două colege un centru educațional, unde se fac testări Cambridge și cursuri de popularizare a matematicii.
În ultimii ani, a început să se folosească de tehnologie pentru a face matematica mai ușor de înțeles pentru elevii săi de la Petru Rareș. „Am pus mâna pe cărțile de SAT (n.r. testele pentru admiterea la facultate în SUA ) și mi-am dat seama că acolo testele sunt în altfel, m-am familiarizat cu Khan Academy, nu cred că există generații noi sau lecții mai dificile pe care nu le-am trecut prin filtrul Khan. Mi-am luat o tabletă grafică performantă, pentru că eu predau la clasa a XI-a, unde analiza matematică este mai greu de înțeles, în special acum, când predarea e la distanță. Am căutat toate metodele ca să îi apropii cât mai mult de înțelegere, fără să fiu fizic lângă ei”, explică profesoara.
„Tu trebuie să știi materia, nu modele de subiecte”
Un alt instrument online pe care îl folosește sunt testele Brio, destinate elevilor de la clasa I la a XII-a. Inițial a utilizat sistemul pe cont propriu, însă din luna ianuarie Colegiul „Petru Rareș” va începe un parteneriat cu platforma de testare pentru cursurile de română și matematică.
„Am intrat pe platformă și am început să rezolv teste pentru toate clasele, pentru a vedea ce experiență le oferă c0piilor de diferite vârste. Am făcut, de pildă, un test de clasa a doua, care mi-a plăcut foarte mult. Am vrut să văd cât de neașteptate sunt întrebările, pentru un copil mic, pentru un copil de gimnaziu, pentru un copil de liceu.
În primul rând, îți țin atenția susținută. În al doilea rând, primești probleme pe care nu le-ai lucrat la clasă neapărat, itemii nu sunt făcuți după niște modele de probleme, pe care le-ai rezolvat tu pentru că știai că vei da un test Brio, care are aceste probleme. Asta mi se pare fantastic, pentru că mă întrebam și eu, deseori, dacă elevii mai învață profund și temeinic și altceva în afară de ce știu sigur că se evaluează. Testele Brio te obligă să faci toate tipurile de probleme, în realitatea tu trebuie să știi materia, nu modele de subiecte”, susține profesoara.
„Și matematica are niveluri pe care ar trebui să fie evaluată”
Elena David spune că testele de pe platforma Brio le permit profesorilor să încadreze corect elevii pe niveluri. „Mereu am spus că și matematica are niveluri pe care ar trebui să fie evaluată, ca să știi dacă ești basic, intermediate sau advanced, nu să primești doar o notă”, explică ea. După fiecare test, elevii primesc un raport de evaluare, care le spune care sunt punctele lor tari și unde mai au nevoie de muncă suplimentară. „Cu ajutorul acestor teste, eu ca profesor pot să știu dacă cu un anumit elev pot să merg acum către performanță sau mai trebuie să fac niște pași până acolo. Un alt punct important este feedback-ul, pentru că elevului trebuie să-i spui mai mult decât câte puncte a obținut. Când dai un test, nu e importantă doar nota. E important să vezi dacă logica elevului a funcționat sau a mers mai mult pe calcul, care este talentul lui, la ce este bun. Și Brio oferă aceste lucruri și te face și pe tine, ca profesor, să fii atent la aceste lucruri. E le recomand elevilor mei să își facă și alte teste din platformă - testul de inteligență sau testul de stiluri de învățare, care oferă informații foarte valoroase”, spune profesoara de matematică.
Povestește că reacțiile elevilor la această modalitate de testare au fost bune și că ea funcționează atât în clasă cât și la distanță. „Am scăpat de acele lucrări pe care le dădeam pe patru numere la școală ca elevii să nu se inspire unii de la ceilalți, pentru că fiecare primește testul lui, cu alte subiecte, care sunt echivalente ca nivel de dificultate cu cele ale colegilor. În acest fel se concentrează mai bine la ce au de făcut, pentru că toți am fost elevi și toți știm cum ne zburau ochii în stânga și în dreapta”, afirmă Elena David. În opinia ei, testele online de tip Brio vor fi din ce în ce mai mult folosite în viitor. „Elevii mei m-au întrebat dacă așa vor da Bacalaureatul. Nu știu dacă a fost o întrebare pusă cu frică sau cu speranță. Bănuiesc că nu vom da așa Bacalaureatul acum, dar în 10 ani, eu nu cred aceste metode de evaluare la distanță nu vor prinde teren și în Europa. Mai ales că foarte multe facultăți au dat în această vară admitere la distanță și foarte multe facultăți folosesc aceste teste pentru admitere”, susține profesoara.
Articolul face parte din proiectul editorial Educație cu Brio, susținut de platforma de testare și evaluare online Brio.ro.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
"În al doilea rând, primești probleme pe care nu le-ai lucrat la clasă neapărat" - asta ar trebui sa fie adevarat pentru orice test, inclusiv cele pe care le alcatuiati dvs., doamna.
"ca să știi dacă ești basic, intermediate sau advanced, nu să primești doar o notă" - adica sa ai 3 stadii de evaluare in loc de 10? Pai nota in sine iti spune daca esti basic, intermediate, sau advanced, asta e rolul ei, doar ca o face cu acuratete mai buna.
"Am scăpat de acele lucrări pe care le dădeam pe patru numere la școală ca elevii să nu se inspire unii de la ceilalți, pentru că fiecare primește testul lui" - adica in loc de 4 subiecte aveti 25-30, cu intrebari luate de pe brio.ro, din cate inteleg. Mai putin de munca pentru dvs., ceea ce nici nu e rau, presupunand desigur ca acele intrebari sunt la standarde adecvate, nu la nivel de SAT I.
"Când dai un test, nu e importantă doar nota. E important să vezi dacă logica elevului a funcționat sau a mers mai mult pe calcul, care este talentul lui, la ce este bun. Și Brio oferă aceste lucruri și te face și pe tine, ca profesor, să fii atent la aceste lucruri." - n-ar trebui sa aveti nevoie de brio ca sa va dati seama de aceste lucruri. Dvs. lucrati in fiecare saptamana cu acei elevi, discutati cu ei, cand dau lucrari dvs. le cititi rezolvarile. Vreti sa spuneti ca pana acum nu erati atenta la aspectele astea?
"Elevii mei m-au întrebat dacă așa vor da Bacalaureatul. Nu știu dacă a fost o întrebare pusă cu frică sau cu speranță." - asta ne-ar mai trebui, bacalaureat dat de acasa, pentru ca si acel examen sa ajunga de tot rasul.
"dar în 10 ani, eu nu cred aceste metode de evaluare la distanță nu vor prinde teren și în Europa. Mai ales că foarte multe facultăți au dat în această vară admitere la distanță" - nu orice lucru nou aparut e automat viitorul mare standard. Si scolile Waldorf erau la un moment dat o mare inovatie, si? S-a trecut peste tot la sistem Waldorf? Nu. Vara asta s-au dat examene la distanta din motive evidente, dar pandemia o sa treaca si ne vom intoarce la metoda clasica de a da examene, pentru ca e mai sigura. Mai greu se poate fura intr-o sala de examen cu camere video si profesori supraveghetori decat acasa.