Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Profesoară pentru profesori: „Sâmbătă, când am avut curs cu masteranzii mei care sunt profesori, le-am arătat acel test, iar ei au spus: La întrebarea asta, copiii mei n-ar ști ce să răspundă. Iar eu le-am spus: Hai să vă arăt ce au răspuns niște copii de clasa a VIII-a de la o școală slabă…”

Florentina Sâmihăian

În urmă cu câțiva ani, o prietenă, profesoară de limba și literatura română, mi-a recomandat să citesc manualul de clasa a V-a după care preda și pe care îl considera adaptat nevoilor de învățare ale copiilor de astăzi. Publicat de editura Art Klett, manualul venea însoțit de un ghid al profesorului care schimba paradigma în ceea ce privește predarea acestei materii. Realizat de Florentina Sâmihăian, Sofia Dobra, Monica Halaszi, Anca Davidoiu-Roman și Horia Corcheș, ghidul e construit în acord cu teoriile moderne ale învățării și conține adevărate indicații regizorale care le permit profesorilor să îi transforme pe copii în actorii principali ai propriului proces de învățare. Totodată dă exemple de activități prin care profesorii pot stimula gândirea critică a copiilor, îi pot încuraja să se exprime și le pot oferi contexte de reflecție. Au trecut aproape 7 ani de când programele pentru gimnaziu au fost schimbate și aduse mai aproape de timpurile noastre și de copii. Însă, de multe ori, felul în care se desfășoară orele în școlile din România nu reflectă toate posibilitățile pe care, în ciuda tuturor neajunsurilor, profesorii le au totuși la îndemână astăzi.

Am întrebat-o pe Florentina Sâmihăian, conf. univ. dr. la Facultatea de Litere a Universității din București, expertă în dezvoltare curriculară, autoare a mai multor manuale și profesoară pentru profesori, care este spiritul în care crede ar trebui predate lecțiile de limba și literatura română.

„Cred că profesorul trebuie să îi învețe pe elevi să pună întrebări. Foarte puțin spațiu în orele de română este rezervat pentru zona aceasta, în care copiii pot să pună întrebări, în care sunt încurajați să pună întrebări despre un text, despre un fapt de limbă. Asta înseamnă că, de fapt, nu putem să ducem până la capăt un demers didactic. Și e păcat, pentru că de multe ori profesorul descoperă foarte târziu ce potențial există într-un elev și a pierdut timp prețios, nu a valorificat acest potențial. Profesorul e ca un fel de regizor, care trebuie să pună în scenă o lecție și trebuie să ofere roluri elevilor, ei trebuie să fie actorii principali. De multe ori, când merg la inspecții, profesorii își pregătesc foarte bine lecția, dar ce observ este că timpul rezervat elevilor este foarte mic. Profesorul vrea el să demonstreze cât și cum știe, iar elevii, de obicei, dau răspunsuri foarte scurte, într-un cuvânt, într-un enunț scurt, dar nu elaborează, nu verbalizează felul în care gândesc, în care simt”, spune Florentina Sâmihăian într-un interviu pentru Republica.

Care este spiritul în care ați gândit manualele la care ați lucrat? Dincolo de cunoștințele transmise, care este viziunea dumneavoastră asupra predării limbii și literaturii române?

Întotdeauna când concepem un manual, în primul rând ne gândim la copii. Spiritul pe care vrem să-l promovăm noi prin manualele pe care le scriem este unul care să formeze gândirea copiilor. Asta este ceea ce ne dorim, să fie o învățare cu sens. Ne dorim ca ei să înțeleagă că tot ce învață la română are legătură cu viața lor și îi ajută să înțeleagă mai bine lumea în care trăiesc.

Evident că ne dorim și să le stimulăm interesul pentru cunoașterea culturii române, a valorilor românești, nu doar a valorilor clasice, ci și a valorilor contemporane, pentru că, sperăm noi, ei vor fi cititorii de mâine și cititori de cursă lungă. Deci vrem să-i familiarizăm și cu literatura contemporană, nu doar cu literatura clasică și întotdeauna încercăm să găsim un echilibru între cele două. De obicei, începem manualele printr-un text din literatura actuală, tocmai pentru că simțim că universul acesta, care le este lor familiar, îi atrage mai ușor spre lectură. Și apoi mergem încet, încet spre clasici, spre scriitorii canonici. Deci spiritul este acela de a le forma gândirea, în primul rând, de a înțelege că literatura le oferă o deschidere spre înțelegerea lumii, spre înțelegerea personalității lor, spre a-și forma niște valori în care să creadă. Trăim într-o lume în care valorile sunt puse sub semnul întrebării și e foarte bine ca ei să-și formeze un sistem propriu de valori. Și sigur că ne dorim, de asemenea, să le stârnim curiozitatea, prin lucruri care să îi surprindă, lucruri care să le placă, lucruri despre care să le facă plăcere să învețe. De aceea temele pe care noi le alegem sunt întotdeauna legate de ceea ce am observat că le place lor. Cred că asta este foarte important, să poți să le oferi copiilor o deschidere către cunoaștere și către ei înșiși.

Am observat că unele dintre teme au legătură, de pildă, cu școala, cu neliniștea pe care ți-o provoacă o anumită materie, cu dificultatea de a te concentra la teme… Porniți așadar de la un subiect familiar copiilor și de abia ulterior vin noțiunile de teorie literară sau de gramatică.

Exact acesta este parcursul pe care noi încercăm să îl creăm, să plecăm de la ceva ce le este familiar și să-i ducem încet, încet spre lucrurile mai complicate, mai abstracte, dar întotdeauna ei să poată să facă aceste conexiuni cu viața lor, cu interesele lor. Asta mi se pare foarte important, în primul rând, pentru un profesor. Iar acest tip de demers presupune ca profesorul să-și cunoască elevii, să înțeleagă că aceste generații, native digital, nu sunt ca noi, sunt altfel.

Uneori, senzația mea este că profesorul nu are suficientă încredere în elevii lui

Chiar, cum sunt aceste generații de copii de care noi, adulții, obișnuim să ne plângem atât de mult?

În primul rând, sunt niște copii foarte inteligenți. Am avut o surpriză, am făcut o cercetare pe un text la prima vedere, „Comoara târzie", de Radu Stanca, cu niște copii de clasa a VIII-a dintr-o școală bucureșteană de periferie. Acolo era o întrebare, la un moment dat, legată de ce au înțeles ei din acel text și am fost surprinsă să constat înțelegerea lor profundă. Sunt copii foarte inteligenți și unii dintre ei chiar citesc. Îngrijorarea că, de fapt, copiii astăzi citesc foarte puțin mie mi se pare că e deja un clișeu și că nu are oglindire în realitate. Pentru că știu că sunt foarte multe școli în care există cercuri de lectură în care copiii citesc și discută despre ceea ce citesc.

Sâmbătă, când am avut curs cu masteranzii mei care sunt profesori, le-am arătat acel test, iar ei au spus: La întrebarea asta, copiii mei n-ar ști ce să răspundă. Iar eu le-am spus: Hai să vă arăt ce au răspuns niște copii de clasa a VIII-a de la o școală slabă, nu de la o școală cu rezultate foarte bune și au rămas absolut surprinși. Uneori, senzația mea este că profesorul nu are suficientă încredere în elevii lui, în capacitatea lor de a gândi și asta, practic, înseamnă că își pune singur niște bariere. Însă ceea ce cred eu că trebuie să facă profesorul este tocmai să știe să-i provoace pe elevi, iar aceste provocări trebuie să fie în așa fel făcute încât să-i stimuleze pe copii și să scoată ce e mai bun din ei. Uneori, copiii nu știu despre ei că sunt inteligenți, că sunt creativi, că pot să facă un raționament foarte bun și să-l argumenteze. 

De multe ori profesorul descoperă foarte târziu ce potențial există într-un elev și a pierdut timp prețios

Acest dialog cu profesorul mi se pare foarte important și cred că profesorul trebuie să îi învețe pe elevi să pună întrebări. Foarte puțin spațiu în orele de română este rezervat pentru zona asta, în care copiii pot să pună întrebări, în care sunt încurajați să pună întrebări despre un text, despre un fapt de limbă. Asta înseamnă că, de fapt, nu putem să ducem până la capăt un demers didactic, dacă ei nu sunt încurajați să gândească cu mintea lor, să pună întrebări. Și e păcat, pentru că de multe ori profesorul descoperă foarte târziu ce potențial există într-un elev și a pierdut timp prețios, nu a valorificat acest potențial. Profesorul e ca un fel de regizor, care trebuie să pună în scenă o lecție și trebuie să ofere roluri elevilor, ei trebuie să fie actorii principali. De multe ori, când merg la inspecții, profesorii își pregătesc foarte bine lecția, dar ce observ este că timpul rezervat elevilor este foarte mic. Profesorul vrea el să demonstreze cât și cum știe, iar elevii, de obicei, dau răspunsuri foarte scurte, într-un cuvânt, într-un enunț scurt, dar nu elaborează, nu verbalizează felul în care gândesc, în care simt. Deci asta cred că este ceea ce ar fi bine să facă mai mult profesorii de la noi. Sigur că sunt profesori care fac lucrul ăsta foarte bine, dar cred că la un nivel mai general ar trebui să se întâmple asta.

Profesorul în niciun caz nu mai este cel care vine și recită o lecție, iar elevii stau pasivi și așteaptă să li se dicteze

Sunt pregătiți profesorii să facă acest pas, în condițiile în care s-au format într-o cultură în care comunicarea era unilaterală, dinspre catedră înspre clasă, în care profesorul furniza informații, iar elevii reproduceau?

Sigur că există școli și profesori care mai practică stilul ăsta, dar evident că noile programe și noile filosofii ale învățării merg într-o cu totul altă direcție, și anume pe un dialog real, autentic între profesori și elevi, pe un spațiu mult mai mare pentru desfășurarea intervențiilor pe care elevii le au și pe felul în care ei trebuie să-și construiască învățarea. Ceea ce s-a schimbat este rolul profesorului. Sigur, prima condiție este ca profesorul să știe carte, asta este indubitabil, nu se poate fără să știi carte, n-ai cum să știi să faci o lecție bună. Iar profesorii care nu știu carte imediat sunt detectați de către copii, aceasta este condiția principală. Rolul profesorului s-a schimbat în sensul că a devenit mai discret. Profesorul trebuie să știe cum să stârnească interesul elevilor pentru domeniul lui și asta înseamnă să-i implice, să le ofere sarcini care să le stârnească și curiozitatea, dorința de a se documenta pe marginea problemelor abordate într-o lecție. Cred eu că și la noi începe să se întâmple în mai multe cazuri, pentru că, repet, programa practic impune acest nou mod de abordare. Profesorul în niciun caz nu mai este cel care vine și recită o lecție, care face tot efortul într-o lecție, iar elevii stau pasivi și așteaptă să li se dicteze sau să li se comunice niște adevăruri. Trebuie să îi ajutăm pe elevi să descopere ei înșiși acele teorii, acele reguli, sigur, plecând de la exemple, de la texte. Această abordare diferită solicită efortul și preocuparea profesorului de a-și pregăti lecțiile mult mai serios nu doar din punct de vedere științific, a conținutului pe care-l predă, ci și din punct de vedere a modului în care concepe activitățile pe care le propune elevilor. Dincolo de ceea ce știe, el trebuie să încerce și să aducă aproape de elevi ceea ce știe, pentru că avem într-adevăr, profesori excepționali care știu foarte multe, dar care nu au această abilitate de a comunica cu elevii lor și acest lucru nu este eficient pentru învățare.

Ce putem face ca societate, ce pot face părinții pentru a accelera această schimbare? Mă refer la creșterea calității dialogului în timpul orelor, la folosirea unor metode active de predare, la dezvoltarea gândirii copiilor.

Cred că societatea ar trebui să preseze în această direcție. Pentru că există și o altfel presiune din partea părinților, trebuie să recunoaștem, și foarte mulți profesori îmi spun: Știți, dar eu dacă nu le dictez lecția și copilul nu se duce acasă cu ceva notat în caiet la lecția respectivă, părinții spun că eu n-am făcut nimic la școală. Deci aici cred că este și o presiune din partea părinților pe care profesorul trebuie să o gestioneze. Adică trebuie să discute cu părinții la ședințe, să le explice părinților ce vrea să facă în orele respective, că vrea să formeze gândirea elevilor, să îi ajute să devină autonomi, să știe să învețe singuri, să știe să caute singuri textele pe care să le citească. Până la urmă, asta este miza, nu să le dea el mură în gură totul, ci să le provoace interesul pentru literatură și pentru comunicare. Asta nu poate face decât un profesor care e pasionat de domeniul lui, care caută întotdeauna să afle ce s-a mai scris, ce a apărut nou ca să poată să aducă în clasă lucrurile care sunt la zi. Învățarea se petrece când pătrunzi în profunzimea domeniului respectiv și, cum spuneam, când tu însuți poți să pui întrebări despre ceea ce se discută într-o lecție. Să ai curajul, în primul rând, s-o faci, pentru că sunt, să recunoaștem, și profesori care nu acceptă, cărora le e frică de întrebările elevilor. Dacă îmi pune elevul întrebare și nu știu să răspund? Nicio problemă, le spui că te documentezi și până data viitoare vii cu un răspuns, pentru că profesorul nu mai este cel care trebuie să știe totul despre orice domeniu. Un copil care înțelege că profesorul este preocupat să-i ofere un răspuns și că se pregătește special pentru asta cred că îl apreciază mai mult pe acel profesor decât pe cel care nu-l lasă să pună întrebări.

Un profesor care nu știe să îi atragă pe copii nu reușește să-și ducă la îndeplinire misiunea. Se poate învăța și într-un mod plăcut

Am văzut, într-unele din manualele dumneavoastră pe care le-am răsfoit, ca faceți și niște sugestii de jocuri didactice. Ce rol au acestea în învățare și cum pot fi încurajați profesorii să le aplice, mai ales dacă nu sunt persoane ludice?

În teoriile moderne ale învățării, dimensiunea ludică este foarte importantă, pentru că ea ar trebui să atragă elevul spre învățare. Acesta este rolul jocurilor, dar, pe de altă parte, copiii trebuie să înțeleagă că aceste jocuri, dincolo de aspectul lor plăcut, au un scop clar. De a-i ajuta să descopere ceva important despre despre disciplina respectivă, despre domeniul respectiv. Ceea ce oferim noi în manuale sunt, desigur sugestii, un profesor nu trebuie să le urmeze la literă. Dar un profesor care nu știe să se joace cu copiii, nu știe să îi atragă pe copii este un profesor care nu cred că reușește, în mare măsură, să-și ducă la îndeplinire misiunea. La noi există încă viziunea asta, că școala trebuie să fie ceva foarte serios, unde jocul nu-și are locul. Da, la școală mergem ca să învățăm, dar se poate învăța și într-un mod plăcut. Nu trebuie neapărat să fie acolo o morgă, să fie o distanță între tine și profesori, între tine și colegi, între ce înveți și viața ta ca să poți învăța.

Pilda familiei de români ajunse în Suedia și a școlii care trebuie făcute „serios”

Țin minte că, la un moment dat, niște prieteni au plecat în Suedia cu copiii lor, care erau foarte buni la învățătură în România. Când au ajuns acolo și au văzut ce se întâmplă, au fost nedumeriți și chiar revoltați că erau copiii lor foarte bucuroși să meargă la școală și că de abia așteptau să meargă la școală. Și s-au dus la directorul școlii și i-au cerut socoteală: Domnule, de ce se întâmplă chestia asta? Școala trebuie să fie ceva serios, nu ceva distractiv. Dar copiii aceia învățau cu plăcere o mulțime de lucruri, nu doar se jucau, le-a răspuns directorul. Trebuie să vedem întotdeauna dincolo de joc. Sunt profesori care folosesc celebrele metode interactive, care au coeficient ludic destul de puternic, dar ele țintesc, de fapt, mult mai departe - ca elevii să gândească, să aibă puterea de a investiga ceva și, mai ales, ca profesorul să construiască și un moment de reflecție pe marginea lor. Tocmai pentru ca elevii să nu rămână cu impresia doar s-au distrat, ci că au și învățat ceva din activitatea respectivă.

Cred că un profesor care e mai puțin deschis trebuie să se gândească mai bine și să încerce să-și schimbe atitudinea. Pentru că altfel, cum spuneam, elevii nu vor avea plăcerea de a învăța și fără plăcerea de a învăța, fără interesul pentru ceea ce înveți, e foarte greu să ajungi să descoperi un univers care poate să îți aducă niște bucurii intelectuale, să-ți aducă o altă înțelegere asupra lumii.

Trebuie să încerci să-ți cunoști elevii cât mai bine, pentru că altfel poți să reacționezi greșit. Poți să-i rănești pe copii, poți să-i demotivezi

De cealaltă parte, ce se întâmplă în clasele în care există probleme de disciplină, în care elevii contestă autoritatea profesorului?

Eu cred că depinde foarte mult de profesor, adică un profesor care știe de la început să stabilească reguli și să-i responsabilizeze pe copii nu va avea asemenea probleme. Depinde foarte, foarte mult de profesori. Sigur, aici lucrurile sunt complicate pentru că apar situații la care nici nu te gândești, e adevărat. Dar de multe ori, astfel de situații apar și pentru că există profesori care chiar nu sunt interesați de elevii lor, adică nu sunt interesați să știe de ce un copil se comportă într-un anumit mod. Poate are niște probleme care nu neapărat trebuie să fie diagnosticate, dar pot fi probleme în familie, pe care copilul nu le înțelege și nu știe să le rezolve. Dincolo de stabilirea unor reguli foarte clare încă de la început, reguli de comportament, trebuie să încerci să-ți cunoști elevii cât mai bine. Pentru că altfel poți să reacționezi greșit. Poți să-i rănești pe copii, poți să-i demotivezi, pentru că sunt copii foarte sensibil, cărora dacă le-ai făcut la un moment dat o observație, după aceea se închid și nu mai vor să răspundă atunci când le pui o întrebare. Lucrurile sunt foarte, foarte delicate și ce să zic? Nu există rețete. Fiecare profesor trebuie să se adapteze în funcție de copiii cu care lucrează, dar asta cred că e important: să încerce să-i cunoască, să arate interes pentru problemele lor și să creeze o relație bazată pe respect reciproc. Nu este el cel care trebuie să rezolve problemele elevilor, există consilieri școlari, dar e bine ca profesorul să fie mai deschis pentru a înțelege comportamentul pe care un elev îl are la un moment dat.

Uneori profesorul e nevoit să devină un fel de diriginte, să își lase materia ca să încerce să-și disciplineze elevii

De mulți ani îi formați pe cei care vor să devină profesori. Cum au evoluat provocările pe care le întâlnesc cadrele didactice în meseria lor și cum s-a schimbat statutul profesorilor?

Problemele cu care se confruntă profesorii au evoluat în direcția aceasta, a felului în care ei reușesc să stabilească o bună relație și un dialog real cu elevii. Elevii sunt foarte diferiți față de noi, dar sunt foarte diferiți și între ei. ȘI atunci problemele legate de disciplină, de cum să participe la clasă într-un mod civilizat, într-un mod responsabil au devenit foarte, foarte presante. Uneori profesorul e nevoit să devină un fel de diriginte, să își lase materia ca să încerce să-și disciplineze elevii și se concentrează doar pe partea asta. Deci aici este o pierdere. Un profesor preocupat de această problemă va încerca diverse căi prin care să-și creeze cât mai mult spațiu pentru învățare și cât mai puțin pentru disciplinarea elevilor.

Rolul profesorului, evident că s-a schimbat foarte mult, pentru că el nu mai este doar cel care predă, este și cel care trebuie să construiască relația cu elevii. Dacă nu știe să o construiască, atunci, practic, tot ceea ce încearcă să facă, nu are sorți de izbândă. Mai este o presiune de care foarte mulți profesori se plâng, și anume intruziunea asta a factorului birocratic. Profesorii sunt puși să facă tot felul de raportări, ceea ce este o povară. Ei ar trebui să se ocupe de ceea ce trebuie să facă în clasă, să-și pregătească orele, nu să stea să facă zeci de rapoarte într-un an. Sunt niște lucruri care creează o presiune asupra profesorului și îi iau din timpul pe care trebuie să-l dedice pregătirii lecțiilor.

Apoi rolul lui, cum spuneam, a devenit, aparent doar, mai discret. Nu mai este cel care face totul într-o lecție, ci trebuie să știe cum să facă să înainteze o discuție. Trebuie să știe să dea rapid feedback - ce i-a plăcut, de exemplu, în compunerea unui copil, ce i-a plăcut în interpretarea unui copil sau ce nu l-a convins și de ce nu l-a convins. Or, asta e foarte dificil. Asta mi se pare că e unul dintre lucrurile cel mai greu de realizat în momentul ăsta - să știi să dai feedback, să îl ajuți pe elev să înțeleagă ce știe, ce poate să facă, ce și cum poate îmbunătăți.

Cum ar trebui să le vorbim astăzi copiilor despre valori, într-o lume în care o persoană fără merite își ia într-un an o mașină mai scumpă decât apartamentul la care plătește rate un profesor bine pregătit?

Un profesor poate deschide mintea copiilor spre adevăratele valori și, până la urmă, literatura este calea regală prin care poate să discute cu ei despre valori, să le inducă ideea de adevărate valori, dincolo de cele materiale.

Valorile sunt cele care pot să te facă să fii fericit. În funcție de fiecare nivel de școlaritate, valorile trebuie traduse într-un într-un mod pe care copiii îl pot înțelege, dar până la urmă valorile importante sunt adevărul, binele, frumosul, sunt cele la care orice sistem de educație se raportează. Ele trebuie făcute însă discutate pe înțelesul lor. Ce înseamnă binele? Ce înseamnă adevărul, ce înseamnă frumosul? S-a schimbat ceva în modul în care le înțelegem? Sunt cazuri de oameni foarte bogați, dar despre care se discută și într-un mod depreciativ. Faptul că ai bani nu înseamnă că ești și fericit și trăiești bine, de multe ori înseamnă că poți să faci și lucruri rele, poți să spui și lucruri neadevărate, poți să-ți cumperi cu banii ăia mulți și lucruri care nu sunt frumoase. Profesorul poate pune în discuție următoarea situație: ce ai face dacă ai fi foarte bogat? Pornind de aici, se poate ajunge la o discuție consistentă despre adevăratele valori.

Și dacă o să eșuăm să predăm această lecție, care este pericolul?

Pericolul este ceea ce vedem că se întâmplă astăzi în societatea noastră, o societate în care există oameni corupți, o lume în care avem războaie și în care îi disprețuim pe cei care nu sunt ca noi. O lume care nu mai cunoaște valorile este o lume în derivă. Acesta este scopul construirii unui sistem de valori, să poți să acționezi în conformitate cu ele, nu doar să le identifici și să spui, da, mie mi se pare că asta este valoarea în care cred. Până la urmă contează ce faci pentru a da consistență sistemului tău de valori. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Din nou aceeași problemă: manuale încărcate și cu mult peste puterea de înțelegere a copiilor. Bun, să trecem la treabă: ARTICOL ADĂUGAT LA LEGEA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI - ACCESUL ÎN ECHIPELE DE MANUALE ȘCOLARE, PROGRAME ȘCOLARE ȘI EXAMENE NAȚIONALE SĂ FIE POSIBIL DOAR ÎN UIRMA UNUI NUMĂR DE 15 ANI DE PREDARE LA GRUPA DE VÂSTĂ RESPECTIVĂ. Adică: nu ai predat la gimnaziu, nu faci manuale de gimnaziu. Fac doar cei care predau.
    La fel cum un medic urmează un rezidențiat, lucrând direct cu pacienții, la fel și cei care fac manuale școlare, programe și subiecte de examen nu pot face în lipsa unei experiențe directe. Nimeni nu contestă bunele intenții, dar lucrul cu copii e vital. Pedagogia e ca medicina; nu funcționează fără experiență directă. În medicină nu orice doctor consultă un copil. Poate avea zeci de lucrări, de titluri, dacă nu e pediatru e egal cu zero. Un medic de adulți nu se poate ocupa de copii.
    • Like 0
  • Camelia check icon
    Cu tot respectul pentru Doamna Profesor Universitar, cred ca este total ne-etic sa isi faca singura reclama la propriul manual. Cel de la ArtKlett este, poate, mai bun si apreciat pe piata decat celelalte, dar este departe de a fi un manual bun si eficient. Este foarte incarcat, extrem de ne-adaptat varstei si nevoilor copiilor si se vede ca a fost creat de undeva din "turnul de fildes" al unor oameni care nu au nimic de a face cu tendintele internationale sau cu ce i-ar stimula cu adevarat pe copii.

    Cateva exemple, tot de la clasa a V-a, ca tot se discuta despre asta:

    1. In jurul textului "Dl Goe" care, evident, nu a fost simplificat si a fost lasat cu vocabularul arhaic si regional complet descuranjant pentru copii, se tes multiple exercitii de teorie literara de care nimeni nu are nevoie. Sunt plictisiti bietii copii cu acelasi text si cerinte absurde, unde ajungi sa te intreb "La ce imi foloseste mie asta in viata?" pentru foarte multe ore.
    2. Iar textul de la pagina 51 (fragment din romanul Exuvii de Simona Popescu. V) este un clar exemplu de "ASA NU" pentru manualele de limba si literatura romana: abunda in vocabular complex, irelevant pentru copii iar mesajul este de-a deptul deprimant (daca analizam campurile lexicale ale textului ne intrebam de ce trebuie sa citeasca copiii asa ceva: "Ce freamăt de harpii mici, de demoni mârâitori, de javre schelălăitoare!"). Chiar cu acest tip de vocabular vrem sa ii "antrenam" pe copii?

    3. Gramatica nu este sistematic si gradual explicata. Excercitiile sunt aruncate fara nicio legatura cu progresia cunoasterii si nevoile varstei.

    4. Impresia de MULT material, ingramadit in pagini si greu de inteles.

    5. Unde sunt exercitiile de gandire critica si cele de imbunatatire a scrierii argumentative? Cele care conteaza cu adevarat pentru copii. Ele sunt evaluate la toate testarile dar nimeni nu le acopera progresiv si inteligent in niciun manual din Romania.

    Ca sa nu mai pomenim ca nici acest manual nu a trecut prin runde serioase de testare la clasa, asa cum ar cere orice material didactic credibil. Iar Doamna Profesor nu a mai publicat nimic serios de ani de zile.

    Va rog frumos sa nu va mai decredibilizati cu astfel de articole daca nu cereti si parerea celor "din teritoriu" care trebuie sa lupte cu monstruozitati de manuale cu reclama buna.
    • Like 1
    • @ Camelia
      Valentin check icon
      Așa se întâmplă când nu ai lucrat niciodată cu copii, dar faci manuale pentru copii. În medicină lucrurile sunt mai clare: un medic, oricât de genial ar fi și oricâte titluri ar avea, nu poate consulta un copil dacă nu este pediatru. Doar pediatrii pot consulta copii. De ani de zile se vorbește de condiționarea participării în echipele de manuale școlare, programe și examene naționale a unui stagiu de minimum 15 ani de predare la grupa de vârstă respectivă. Nu poți face manuale pentru copii de la catedră universitară. N-ai lucrat cu copii? Nu faci. E simplu, dar nu se vrea un asemenea articol de lege.
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Programele românești greșeli academice, (pe cele de tehnoredactare nu le mai punem la socotoală), desincronizări și ambiguități. La limba română se învață anumite părți gramaticale la anumite clase, în timp ce limbile străine sunt mult mai avansate. Cu alte cuvinte deja auzi de verb la română, dar la limbă străină ai trecut deja de conjugări complexe. De ce? Pentru că limba română are mai multe ore, și o poți lua mai ușor, în timp ce limbile străine au cam o oră pe săptămână, deci materia trebuie predată în galop.
    Numeroși profesori au cerut deja armonizarea programelor, care, probabil, va veni peste vreo 10-15 ani. De generațiile care au fost forțate să meargă pe o programă nesincronizată răspunde cineva? Nu.
    Programele românești sunt nesincronizate, ambigue, de multe ori fără metodologie, profesorul predând după niște manuale problematice ca înțelegere la o anumită vârstă.
    Dar, ca și în comunism, contează nota, nu înțelegerea. Faptul că matematica poate fi făcută mecanic nu e un secret pentru nimeni și mulți profesori de matematică au semnalat acest lucru. De ce?
    Pentru că materia e multă, și pentru că e multă bazele sunt împinse la o vârstă la care nu prind. Dacă vreți, e ca o casă cu fundația pe nisipuri mișcătoare. Ține câțiva ani, dar peste vreo 10-20 se prăbușește.
    Ce ar trebui făcut? În primul rând trebuie redată puterea profesorilor. SĂ SE STIPULEZE ÎN LEGE CA CEI CARE PARTICIPĂ ÎN ECHIPELE DE PROGRAME ȘCOLARE, SUBIECTE DE EXAMEN SAU MANUALE SĂ FIE ADMIȘI ÎN FUNCȚIE DE UN STAGIU DE CEL PUȚIN 10 ANI LA GRUPA DE VÂRSTĂ RESPECTIVĂ.
    Adică, dacă n-ai călcat prin gimnaziu decât în copilărie, n-ai că căuta în echipa respectivă. Nu spun că nu există profesori care predau la gimnaziu și intră în aceste echipe, însă acest lucru nu este consfințit prin lege. Din păcate.
    • Like 2
  • Fraza — Sunt copii foarte inteligenți și unii dintre ei chiar citesc.— spune tot despre acest articol.

    Există așadar "foarte inteligenți" care chiar nu citesc. Înțelegem de ce Ion Creangă este academician, iar Eminescu, i-a arătat el lui Einstein...
    • Like 1
  • perplex check icon
    Da, orice manual si orice programa ar trebui sa aiba instructiuni de folosire. La fel cum frigiderul are instructiuni de instalare si de folosire, la fel ar trebui sa aiba si manualele / disciplinele scolare.

    Da, elevul nu este un container in care aruncam cunostinte, ci este o fiiinta care vine in clasa cu o anumita experienta, simte, gandeste, vorbeste si se mai si misca.

    Da, ar trebui diminuat blah blah-ul profesorului si ar trebui pus accentul pe metode active, pe o atmosfera placuta si pe invatarea cu placere, inclusiv prin joc, joc de rol, joc de miscare etc.

    Este excelent ca se pleaca de la teoria stiintifica. Doamna si echipa comit insa un sacrilegiu :). Unde sunt lectia mixta, lectia de insusire de noi cunostinte, lectia de formare de priceperi si deprinderi? Si mai ales unde este momentul organizatoric? :)

    BTW, piramida aia a invatarii, a lui Edgar Dale, din 1946 toamna, nu are nici o baza stiintifica. Este doar un mit si nu are ce sa caute intr-un ghid cu pretentii. Invatarea este mai complexa decat isi imagina Dale, cu foarte multi ani in urma.

    • Like 0
    • @ perplex
      Valentin check icon
      „Elevul nu e un hamal care-şi încarcă memoria cu saci de coji ale unor idei străine, ci un om care-şi exercită puterile proprii ale inteligenţei” - Mihai Eminescu, poet și inspector școlar.
      • Like 1
  • Rucs Rucs check icon
    Metodele descrise in articol nu sunt asa noi. Sunt vechi cam din anii 70 in Sua si in anii 80 in Europa. In țări precum Franța si-au demonstrat eficacitatea: copii care nu mai citesc cursiv, nu sriu operații de baza, scriu cu foarte multe greșeli (Monsieur Corbo pairche, din fabula lui La Fontaine). Acolo rolul profesorului a devenit asa de discret, încât aproape că s-a sters cu totul. Practic, se merge spre un refuz al transmiterii de cunoștințe. Pentru ca elevul să practice metoda descoperirii, pe spatii largi, înseamnă sa suspenzi transmiterea si învățarea. Să recunoaștem din start că prin descoperire, fie ea si dirijată, nu poti ajunge prea departe. Este nevoie in continuare de prelegere si metodele expozitive, iar dacă ai un profesor cu har, acesta isi poate fermeca audiența. Conferințele TedX nu sunt expozitive? Podcasturile? Nu mai e nevoie sa asculți profesorul, trebuie in permanență să pui copiii in cerc si sa lucreze fișe, intr-o zumzaiala continuă? Aa, sigur, asa e cel mai comod, nici măcar nu se cunoaște daca profesorul acela mai știe sau nu carte. Degeaba spune dna profesor univ ca trebuie sa știe carte. Pedagogismul acesta îl duce la dispariție pe profesorul inteligent, cult, care are ore de bibliotecă si aplecare spre studiu.
    Si ceva despre manualul de a cincea si manualele auxiliare, in general. Au venit cu mulți scriitori străini slabi si cu mulți români minori. Orice s-ae spune, Stanca nu e un scriitor major. Are câteva poezii foarte frumoase, dar atât. Dacă Radu Stanca s-ar adăuga scriitorilor canonici, ar mai fi ceva. Dar realitatea este ca locul marilor scriitori este amenințat de acestia, iar copiii nici nu mai înțeleg vreo grila de valori, că tot se vb de valori acolo. In plus, este foarte trist că aceste manuale ne distrug cultura școlară COMUNĂ. De ex, toti elevii de a zecea studiaza Povestea lui Harap Alb. Nu exista alt basm cult, studiat in masă la noi. La clasa a cincea, se studia in masă Prâslea cel voinic si merele de aur. Acum însă nu mai este unitate, e fiecare cu ce i-a trăznit in manualul său. Dacă nu ma înșel, la Art este Zâna munților, un text mai slab decât Prâslea, care venea cu mituri, arhetip, structură tipică mult mai valoroasă si semnificativă. Deci nu mai avem acea unitate. Ca sa nu mai spun ca programa prevede doar texte scurte, de circa 2 pagini, de au ajuns să pună fragmente chiar si la Vizită... Schița lui Caragiale era scurtă cu totul (de aia e si schiță), dar si asta a trebuit ciuntită ca să intre in două pagini.
    Foarte distribuit acest articol, pentru ca lumea e usor de indus in eroare,mai ales când vorbește un specialist. De altfel, dacă ne soune cineva că școala poate sa fie ludica, distractivă si in același timp solidă, cine nu ar fi sedus de această afirmație? Si, domnilor, suntem seduși de ani de zile, reformarea asta numai in aceasta direcție s-a făcut, dar mergem din rău în mai rău. Școala zisă modernă, după noile pedagogii, își arată in practică declinul, iar noi ne încăpățânam să credem că ea e soluția.
    Uitati aici, in spatiul francez, o emisiune subtitrata in engleză. Astfel de emisiuni se găsesc din plin nu numai la francezi. Lumea occidentală denunță eșecul, dar noi aplaudam
    https://m.youtube.com/watch?si=bBjyOF2td6g3wIcY&fbclid=IwAR33Z3oacxBzdd9oXsHH4Bq6Vouzx36KTQOgCt_6Nl0nhwNqIBMxboBL3rs&v=oX1cSro6Jes&feature=youtu.be
    • Like 3
    • @ Rucs
      Valentin check icon
      Metodele din anii 70-80 încep să scârțâie serios. Sunt metode postmoderne. Ele încep să fie înlocuite treptat de metode metamoderne, cum ar fi conectivismul lui Siemens, un sistem care începe să fie menționat deja în manuale de pedagogie din colecții importante, cum este cea de la Polirom.
      Cât despre studiul basmului, am numeroase rezerve. Elevii nu studiază, dovadă că peste doi sau trei ani sunt incapabili să mai facă vreun comentariu decent. Elevii învață pe de rost o serie de clișee, pe care le regurgitează în examene. Dovada?
      Dacă i-ai fi întrebat cu un an în urmă ce a picat la simularea de la literatură, toți ar fi răspuns în cor:
      -Harap Alb! Ușor, îl știam.
      Numai că nu Harap Alb fusese subiectul, ci basmul cult. Mare diferență, mai ales că subiectul nu specifica nici măcar naționalitatea basmului. Harry Potter ar fi fost o variantă corectă ca basm cult, la fel ca și Făt-Frumos din lacrimă.
      Numai că elevul român, încolonat, cu gândirea prinsă în tot felul de clișee mestecate de școală, și-a suflecat mânecile și a așternut pe foaie... Harap Alb!
      Studiu? Nu.
      Ar mai fi de spus multe comparativ cu felul în care se studiază literatura în sistemele performante de educație, cum ar fi meciul dintre sovieticul Vladimir Propp - impus la noi prin filieră rusească - și americanul Joseph Campbell, cum sistemele performante merg exclusiv pe metoda Campbell - care poate fi predată prin scheme vizuale extrem de simple - în timp ce la noi se face un fel de talmeș-balmeș din ce se găsește la îndemână.
      • Like 1
  • Valentin check icon
    Să nu confundăm harul cu știința. Un medic nu te salvează doar pentru că este simpatic, ci pentru că aplică principiile medicinei. Din păcate, nu se poate spune același lucru despre un profesor. El nu-și alcătuiește programa - cum se întâmplă în sistemele performante de educație - ci îi vine de sus.
    Programa românească este alcătuită și are aceleași caracteristici cu sistemul legislativ: este multă, desincronizată, ambiguă și plină de compromisuri. La fel cum avem legi neclare și incomplete avem programe neclare, nesincronizate și incomplete (unele programe nu au nici măcar metodologie). Că așa e în România.
    • Like 0
  • Ca și în alte profesii -dar mai ales aici- intervine harul. În acest caz harul pedagogic. Din toate timpurile au fost dascăli cu har care de mute ori au influențat viitorul unor elevi. Și mai intervine un element - carisma. Sunt elevi care învață și pentru că profesorul „este simpatic.” Desigur - și nu în ultimul rând - intervine pregătire profesională și gradul de cultură al dascălului. Mare personalitate culturală dar și profesoară excelentă Zoe Dumitrescu Bușulenga când vorbea despre un mare scriitor te plimba prin muzica, artele plastice, filosofia perioadei în care a activat scriitorul respectiv.Dau așa doar un exemplu.
    • Like 1
    • @ Ion Podocea
      Valentin check icon
      Și ce face profesorul cu har - găsiți un articol mai consistent chiar pe acest forum - dacă e obligat să predea o programă prost făcută? Nu poate face mare lucru. În România, programa școlară este CENTRALIZATĂ. În sistemele performante de educație există norme pedagogice, dar programele sunt făcute chiar de profesori, de cei care se află la catedră. Este o mare diferență.
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Eu cred că sunt destui dascăli care au arătat dezastrul în care se află aceste programe. Ca să înțelegem cum stau lucrurile, trebuie făcută o analogie, una cu lumea financiară. România este patria de necontestat a Dosarului cu Șină. De curând, a început implementarea sistemului de facturare digitală, un program numit e-Factura. Credeți că dosarul cu șină bate în retragere? Nicidecum! Dosarul cu șină nu e un simplu dosar, ci untul pe pâine a sute de angajați ai statului. Soluția? Le păstrăm pe amândouă. De unde și celebra hârtiuță care a făcut înconjurul internetului: Declarațiile online se depun la etajul 2.
    Sistemul de educație trece de zeci de ani printr-o etapă identică. După ce a semnat la patru mâini tone de acorduri internaționale, educația românească s-a procopsit și cu importuri occidentale: învățământul pe bază de competențe și împărțirea anului școlar în module. Dar - în esență - programele școlare nu s-au schimbat radical. O schimbare radicală ar fi adus un sistem ergonomic, materii comasate și - evdient - mai puțin personal
    Sistemul românesc de educație este format din insule. Cei curioși pot căuta pe acest forum anomaliile din programele de matematică, sau articole similare pe alte forumuri.
    La limba și literatura română, elevii învață primele noțiuni de gramatică. Citită, programa apare perfectă, gândită impecabil. Fiecare noțiune este așezată pe un prag de maturizare a copilului. Totul este gradat și logic. Fractura apare în cazul limbilor străine, unde elevul învață gramatică în galop, cu mult peste puterea lui de înețelegere, pentru că limbilor străine le este rezervată doar o oră pe săptămână.
    Adică faci primii pași în lumea minunată a verbului, dar la limbi străine ai trecut deja de conjugări. Nu e minunat? Au apărut deja voci care încearcă să convingă Ministerul să armonizeze programele.
    Foarte frumos, dar pentru generațiile anterioare, cărora li s-a servit o programă dizarmonică plătește cineva? Nuuuu...
    Sistemele performante de educație sunt sisteme UNITARE, care își armonizează informația în funcție de nevoile reale ale elevilor. Sistemul românesc e format din insule, care plutesc bezmetic pe un ocean. Fiecare cu moșia lui.
    Nu e sistem de educație. E babilonie. E aiureală totală, și asta se vede din testele PISA.
    Da, profesorul e un regizor, dar nu el face scenariu. Iar dacă scenariul e dezlânat, atunci filmul e un eșec.
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult