Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Progresul nu este despre „mai mult”. Este despre „mai bine”

fermă eoliene

foto: Profimedia

De ce ideea de sustenabilitate intră în conflict cu logica creșterii economice?

În ultimele 4-5 decenii, economia globală a echivalat dezvoltarea socială cu creșterea economică: mai multă producție, mai mult consum, cicluri scurte de consum, mai multă mobilitate, mai mult profit. PIB-ul a devenit barometrul universal al succesului economic, iar orice încetinire a lui a fost (și este) privită cu îngrijorare; sau chiar cu panică. În același răstimp, planeta a respirat din ce în ce mai greu și ne-a dat tot mai multe semnale că acest model are limite fizice reale: resurse epuizabile, biodiversitate șubrezită, o dinamică climatică tot mai greu de prezis și gestionat. Pare evident că undeva, între economie și ecologie, ceva nu se (mai) leagă. Revin așadar la o întrebare pe care am mai tatonat-o, chiar și aici, pe Republica: ce este, de fapt, sustenabilitatea?

Sustenabilitatea este (sau ar trebui să fie) o formă de inteligență colectivă, o stare de înțelepciune și integritate socială, prin care noi, oamenii, recunoaștem că prosperitatea pe termen lung cere măsură, echilibru și responsabilitate. Ea nu e un moft ecologist și nici o barieră pusă în calea dezvoltării. În termeni simpli, este ideea că putem și trebuie să trăim bine fără a epuiza resursele care fac astăzi viața posibilă – atenție! – nu doar pentru noi, ci și pentru generațiile viitoare. Această retorică, pe care sunt sigur că mulți o găsesc utopică – dacă nu chiar caraghioasă – presupune un alt tip de progres: consum mai eficient, bunuri durabile, economie circulară, agricultură regenerativă, energie din surse curate etc. Nu înseamnă nici pe departe „înapoi la lumânare”, ci un „înainte” cu mintea limpede, buzunarele chibzuite și nevoile adaptate.

De ce ne e atât de greu să ne oprim? Pentru că ”greed is good” (lăcomia e bună). Logica actuală a piețelor globale e construită în jurul unei idei simple și foarte seducătoare: mai mult = mai bine. Companiile sunt evaluate în funcție de creșterile trimestriale, nu de impactul lor social sau ecologic (cel puțin deocamdată). La rândul său, mișcările politice promit „relansări” și „stimuli” care înseamnă, invariabil, mai mult consum (datoria totală la nivel mondial, suverană și corporativă, este de peste 100 de trilioane de dolari). Publicitatea, algoritmii, chiar și cultura populară ne ”antrenează” constant să vrem și să cumpărăm mai mult. Sunt și semne palide că în evaluarea unor companii și a acțiunilor și obligațiunilor acestora investitorii se uită și la criteriile ESG (environment – mediu; social; guvernanță), mai exact la cât de prietenos se comportă o organizație cu mediul și cu societate și cât de chezașă și responsabilă este conduita managerială a acesteia. Dar, cinstit, e un început timid și pe alocuri fragil.

Această dinamică a creșterii cu orice preț a fost, într-adevăr, motorul progresului material din ultimii 60-70 de ani. În ultima perioadă am început să vedem însă și costurile derivate sau complementare: schimbări climatice accelerate, risipă masivă, inegalități tot mai mari și o societate în care „lipsa timpului” este mai degrabă o virtute.

Tot mai multe voci – economiști, urbaniști, activiști, dar și guverne locale – încep să propună alternative. Spre exemplu, conceptul de wellbeing economy (economia bunăstării) propune înlocuirea PIB-ul cu indicatori precum sănătatea, coeziunea socială sau timpul liber. Orașe precum Amsterdam experimentează modele de dezvoltare inspirate din „Doughnut Economics”, în care se caută echilibrul între necesitățile umane și limitele ecologice. În sectorul privat unele companii explorează modele de afaceri bazate pe utilizare în loc de posesie, producție locală, design durabil. Dar acestea rămân, deocamdată, cum spuneam și anterior, excepția, nu regula.

Realitatea e că nu putem vorbi despre o tranziție reală către o economie sustenabilă (ne neapărat verde) fără să atingem un subiect delicat: inegalitatea. O parte a lumii consumă excesiv, în timp ce o altă parte abia își permite nevoile de bază (sigur, aceasta este o discuție veche de când lumea și pământul). O tranziție justă nu poate însemna doar „mai puțin pentru toți”, ci o redistribuire inteligentă și morală a resurselor. Iar asta presupune decizii politice și sociale curajoase și etice; adică necoruptibile; adică nepopulare. Colac-peste-pupăză se manifestă, în aceeași realitate, și o formă subtilă de rezistență culturală: ideea că suficiența înseamnă renunțare. Ne e greu să concepem că „destul” poate fi și o formă de libertate, nu doar ceva ce ne lipsește. Cum zice englezul: less is more.

Și totuși, ceva se schimbă. Poate nu cu viteza necesară, dar schimbarea apare. Tinerii cresc (sau așa îmi place mie să cred) cu altă orientare față de mediu. Consumul conștient devine tot mai prezent, iar ideea că „mai bine” nu înseamnă neapărat „mai mult” începe să prindă rădăcini. E nevoie, însă, de mai mult decât convingeri individuale: e nevoie de infrastructură, norme, educație și, mai ales, o nouă poveste despre ce înseamnă ”progres”. O economie sustenabilă nu înseamnă sfârșitul visului modern, tehnologic, ”smart”, ci o formă matură a acestuia, într-un context de resurse limitate și încălzire globală, indiferent dacă cea din urmă este antropogenă sau geologică sau solară. O economie sustenabilă este una în care ne asumăm că succesul nu se măsoară doar în profit, ci și în ce și cui lăsăm în urmă.

O concluzie ar fi că avem nevoie de un model nou de echilibru între sustenabilitate și economie, care presupune, pe lângă redefinirea prosperității de la „mai mult” la „mai bine” și de o cultură a suficienței – nu în sens de privațiune, ci în sensul armoniei și al echilibrului – între oameni, tehnologie și planetă. Aceste aspirații cer, desigur, un alt soi de guvernare, mult mai etică și vizionară, capabilă să integreze oportun și pragmatic știința, bunăstarea publică și dreptatea inter-generațională. Și mai cer un sistem economic pe mai multe nivele, în care, pe lângă piețele de capital reglementate, să coexiste comunități autonome implicate în inovație orientată spre valoare socială, nu doar comercială. Știu, e greu să ne imaginăm ă aceste două condiții se pot manifesta, nu e ceva ce poate fi făcut peste noapte. Însă trebuie să începem de undeva...

Pentru că viitorul nu trebuie să fie o alegere între „creștere infinită” și „decădere ecologică”, ci o tranziție către măsură și reconectare cu limitele planetare, bazate pe o inteligență colectivă pragmatică. Și asta pentru că într-o lume finită, inteligența nu constă în a consuma totul mai repede, ci în a construi sisteme care funcționează în echilibru cu ceea ce le susține. Sustenabilitatea nu este deci o opțiune alternativă. Este singura variantă viabilă pe termen lung.

Și, încă ceva: sustenabilitatea nu e doar despre ”decarbonizare”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Și uite așa se instaurează eco-marxismul în Europa iar cea mai bună metodă este dezindustrializarea și pauperizarea populației în timp ce alții se îmbogățesc neținând cont de nimic. Ba pe deasupra, după ce Europa va deveni sustenabilă, fără a fi influențat nimic global, va fi servită pe tavă la masă acelor imperii care știu ce au de făcut. Eu nu m-am chinuit zeci de ani ca să o duc cum vedeam în vest ca acum să mi se spună tot felul de aberații care duc în sclavie fiscală și penurie ca în vremurile ale epocii de aur ceaușiste. De aici și până la industria calului nu mai e decât un pas și doar 4% trebuie să basculeze votul așa că atenție mare cu sustenabilitatea pe scări.
    • Like 0


Îți recomandăm

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult

Radu Jude la Paris

Adevărul e că nu ieșim în lume cu prea multe. Cu excepția performanțelor câtorva sportivi, începând cu David Popovici, a câtorva companii private care au trecut granița și aspiră la statutul de unicorni și a filmelor din „noul val”, România nu iese prea mult în evidență. De aceea, orice „ieșire în lume” face foarte mult bine imaginii unei țări în deficit uriaș de imagine internațională.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Marina Axentii

La doar 27 de ani, Axentii Marina (foto) se află pe un parcurs academic remarcabil. Originară din România, ea este doctorandă în domeniul Ingineriei Produselor Alimentare la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, iar în prezent își desfășoară activitatea de cercetare peste ocean.

Citește mai mult
sound-bars icon