Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Public speaking - 7 elemente pentru un discurs memorabil

Amalia Sterescu

Foto amaliasterescu.ro

Public speaking nu înseamnă să citești de pe slide-uri! Public speaking nu înseamnă să citești ceva… Public speaking nu înseamnă să mergi cu același discurs indiferent de tipul de audiență din sală… Public speaking azi e departe de oratorie așa cum o studiau înaintașii noștri în perioada interbelică.

Public speaking astăzi înseamnă să dăruiești ceva publicului, ceva din experiența ta, din lecțiile tale de business sau de viață, să sădești ceva în mintea și sufletul celor care te ascultă, astfel încât să-i determini la acțiune, la transformare! Scopul unui speaker nu este neapărat de a vinde subtil o idee, un concept, scopul spekerului este de a fi memorabil în mințile celor care îl ascultă pentru că aceia au găsit ceva cu aplicabilitate imediată în discursul tău! Ceva ce pot aplica în viața lor profesională sau în cea personală!

Indiferent de natura discursului tău, fie că vorbim de un speech demonstrativ, umoristic, informativ, motivațional, de dezbatere, de cercetare, de convingere, de ocazii speciale – pregătirea este etapa cheie în succesul oricărui public speaker pentru că, din punctul meu de vedere, un speech pregătit este 90% livrat!

Iată câteva elemente de care trebuie să ții cont în construirea unui discurs:

1. Publicul: Cui te adresezi? Câte segmente ai în sală? Câți antreprenori, câte persoane din mediul corporate, câți studenți sau ce alte categorii? Pregătește-ți mesaje, exemple, povești adecvate pentru fiecare categorie de public din sală astfel încât să rezoneze cât mai mulți cu povestea ta. Învață despre nevoile lor, despre așteptările lor, accesează studii făcute de organizatori sau întreabă-i pe cei ce știi că vor fi acolo atunci când îți vei susține discursul tău. Asigură-te că vei include și cifre, argumente, dar și poveste și emoție în speech-ul tău. În acest fel, vor rezona cu tine și persoanele analitice, dar și cele ce au nevoie de poveste pentru a fi convinse!

2. Adaptarea temei – De multe ori organizatorii propun tema pentru speech-ul tău, dar te asigur că ai libertatea de a face propuneri acestora, propuneri menite să aducă și mai multă valoare celor ce urmează să te asculte – și asta o vei realiza în baza experienței tale și, de ce nu, a intuiției tale.

3. Colectarea informațiilor necesare discursului – Abraham Lincoln nu greșea când se întreba mai întâi ce știe el despre subiect, ce au spus alții despre subiect și cum comentează cei apropiați lui despre subiect. Pentru că, după ce ți-ai colectat 100 de idei, e momentul să evidențiezi între trei și cinci mesaje cheie – în funcție de durata discursului tău. Din proprie experiență, pentru 20 de minute de speech, vei avea timp de maximum trei mesaje cheie.

4. Decide asupra structurii discursului tău. E atât de important să poți fii urmărit de public, să ai logică, să nu-ți pierzi publicul între două paranteze inutile… Indiferent ce tip de structură alegi pentru discursul tău, că este o poveste cu mesaj la final, că este una clasică cu introducere, cuprins și încheiere, că mergi pe o structură problemă-soluție – cel mai important este ca firul roșu al discursului tău să poată fi ușor urmărit!

5. Niciun discurs fără poveste – fie că e o poveste personală, fie că e un studiu de caz sau o poveste de succes din experiența clienților tăi, povestea îi ajută pe adulți să proceseze mai ușor mesajul pe care vrei să-l transmiți. Prin povești adulții continuă să învețe. Povestea îți deschide mai ușor calea spre inima lor. Așa că ține un log al poveștilor interesante ce merită a fi spuse, include-le în discursul tău încă din faza de pregătire.

6. Folosește-ți umorul sau autoironia. Dr. Richard Bandler, ce mi-a fost profesor la Londra, îmi spunea că e important să-i faci pe oameni să râdă atunci cănd le vorbești pentru că, spunea el, așa produci ”brain juice” și când se întâmplă asta, ideile tale vor ajunge fix acolo unde trebuie în mintea celor care te ascultă. Iar dacă nu ești talentat în a spune glume îți garantez că și autoironia funcționează la fel de bine.

7. Încheierea e magică – de multe ori speakerii intră în criză de timp și își ratează încheierea. Ori încheierea e cea mai importantă parte a unui discurs! E mesajul tău final, e îndemnul sau sugestia ta la acțiune, e ideea cu care vrei ca cei ce te ascultă să rămână. Așa că nu o rata.

Multe ingrediente se îmbină frumos atunci când te pregătești cum se cuvine pentru un discurs. Limbajul corpului tău vorbește mai mult decât crezi atunci când rostești cu pasiune ceea ce ai de spus, iar sclipirea din ochii tăi bate orice stânjeneală sau poticnire din cauza emoțiilor! Relaxează-te, nu fi rigid în postură, dar nici prea relaxat sau șleampăt, ai grijă ca mâinile tale să fie tot timpul la vedere, în față, iar gesturile tale să fie gesturi pozitive, simbolice – în armonie cu discursul tău.

Modul în care interacționezi cu audiența este esențial pentru ca ceea ce ai construit în cadrul discursului, în etapa de pregătire, să fie livrat cu succes. Contactul vizual, întrebările retorice, mișcarea scenică și orice manieră de a interacționa cu publicul tău te ajută să fii memorabil. Dacă întrebi un copil, nu un adult – ce nu îi place la un public speaker – el îți va spune că nu îi place speakerul ce nu îl privește sau privește pe deasupra tuturor, speakerul care nu e animat de gesturi și mișcare și pare aidoma unei statui, speakerul care care vorbește pe limba sa, care sunt poate prea tehnici și nu își adaptează discursul la nivelul de înțelegere al audienței.

Pe lângă tot ceea ce am menționat mai sus aș vrea să discutăm despre două aspecte des întâlnite într-un proces de coaching în public speaking: motivația speakerului și procesul de auto-evaluare post-speech.

Un speaker fără de motivație nu convinge, nu vinde, nu e memorabil! Motivația speakerului trebuie să treacă granița delicată dintre motivele oficiale pentru care se află pe acea scenă, dominate de rolul său, de poziția sa în cadrul unei organizații și motivația personală pentru care susține acel discurs. Efortul de a face public speaking implică timp alocat pregătirii, implică poate deplasare în alte locații, timp departe de familie, emoții sau anxietate în cazul unora… Dacă acel „de ce” interior pentru care alegi să fii pe acea scenă nu este puternic – 1) se va vedea, 2) performanța ta pe scenă va avea de suferit.

Așa că, înainte de a te angrena într-o astfel de misiune, întreabă-te care este motivația ta interioară? Prin puterea cuvintelor inspirăm sau demotivăm, transformăm ori nu sădim nimic. Ce alegi?

Foto amaliasterescu.ro

Foarte mulți speakeri coboară bucuroși de pe scenă, bucuroși că au finalizat decent un speech, foarte puțini însă se supun unui proces minim de auto-evaluare post-speech. De ce e important? Pentru că progresul în public speaking se face în etape, etape în care dacă nu exersezi continuu, regresezi! Iată câteva întrebări pe care merită să ți le adresezi într-un moment de auto-evaluare și sinceritate:

  • Cât ai reușit să redai din ceea ce ți-ai propus?
  • Cu cât entuziasm ți-ai comunicat mesajele cheie?
  • Ai interacționat cu audiența în timpul discursului?
  • A fost un mesaj centrat pe „tine/noi”, sau mai degrabă pe „mine/eu”?
  • Ai integrat umorul în discursul tău?
  • Ai folosit pauzele în discurs în mod corespunzător?
  • Ai integrat elemente vizuale în discursul tău? Aceste elemente au adăugat energie la prezentarea ta? Aceste elemente au fost ușor de înțeles de către public?
  • Cât de bine te-ai mișcat în spațiul alocat ție?
  • Gesturile tale au fost naturale si complementare sau forțate și in dezacord cu ceea ce spuneai?
  • Ai folosit contactul vizual pentru a te conecta cu audiența ta?
  • Cât de bine crezi că te-ai auzit în sală?
  • Te-ai încadrat în timp?
  • Ai avut o încheiere de impact?
  • Ce spun cei cărora le-ai cerut un feedback discret despre prestația ta ca speaker?

Acestea sunt câteva din elementele pe care le poți urmări în analiza discursului tău… după discurs!

La final ține minte un singur lucru: public speaking nu e despre tine, este despre ei, cei din sală, cei ce și-au luat din timpul lor ca să te asculte – fă ca acest efort să merite și dăruiește!

Prin cuvânt putem inspira și transforma sau putem demotiva sau mai rău – nu generăm nicio reacție – tu ce fel de speaker îți propui să fii?

Mult succes pe scenele lumii!

Articol preluat de pe blogul autorului

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Vrei sa-l faci cu adevarat memorabil?
    In final da-ti pantalonii jos si arata-le tatuajul de pe fesa stanga !
    • Like 0
  • Pe lângă reperele necesare în elaborarea și susținerea unui ”public speaking”, mi s-a părut că jumătate din text a fost așternut ca să avem, noi, posibilitatea să aflăm că autorul a studiat la Londra și că l-a avut profesor pe Dr. Richard Bandler.
    • Like 0
  • Nu stiu de ce acest #Public speaking il asociez cu motivationalele curent inspirat din cultele religioase americane unde oamenii sunt ghidati sa-si depaseasca limitele sa-si gaseasca sensul in viata IAR APOI sa cotizeze. ( nici eu nu stiu )
    • Like 0
  • Nume check icon
    Totul in regula din punct de vedere continut. O buna reamintire a instruirilor de prin anii '90-'00 cand corporatiile au intrat in Romania.
    Totusi, specialistii, formatorii de opinie, bloggerii, vloggerii sau alte persoane serioase din spatiul romanesc care au ceva de spus sau care doresc sa schimbe lumea ar trebui sa promoveze cat mai mult folosirea cuvintelor din limba romana. Sunt prea mult englezisme in toate discursurile publice si s-a ajuns la un jargon prea des utilizat,
    Ne plangem ca avem o tara de analfabeti functionali, dar promovam cat mai mult cuvinte in limba engleza.
    P.S. "Brain juice" ?!
    • Like 3


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult
Text: Amalia Sterescu/ Voce: Alex Livadaru
sound-bars icon