Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Răspunsul dat de „antrenorul olimpicilor”, matematicianul Radu Gologan, Academiei Române: „Îi putem ține pe copii în țară, arătându-le că pot fi respectați”

Radu Gologan

Foto: Facebook Radu Gologan

Profesorul Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice, a comentat propunerea prin care Academia Română vrea să îi oblige pe absolvenții de facultate să rămână în țară, în contul studiilor plătite de stat. 

„Cred că e un grup la Academie care a rămas încremenit într-un proiect vechi. Nu se poate pune problema în ziua de astăzi de așa ceva. Probabil că oamenii aceia nu au înțeles că suntem într-o Europă care s-a globalizat deja și care funcționează cu foarte multe pârghii comune”, a spus profesorul Gologan la Digi24.

Coordonatorul lotului național olimpic de matematică a arătat că există alte căi prin care tinerii pot fi determinați să rămână în țară. „Sigur că-i putem ține pe copii în țară, arătându-le că pot fi respectați și arătându-le că se poate și aici. Și problema nu e neapărat să-i ținem în țară de la început, ci să-i facem să se întoarcă după un anumit moment când devin specialiști. Lucrurile astea au început să se întâmple. Nu marea majoritate care pleacă nu mai au de-a face cu țara”, a declarat Radu Gologan.

El a mai vorbit și despre existența unei alte condiții; „Trebuie ca și atmosfera politică în care trăim să le dea acestor copii speranța că trăiesc într-o țară curată. Într-o țară în care chiar dacă faci niște eforturi și chiar dacă valoarea lor nu este răsplătită material, așa ca-n alte părți, ei să rămână, să rămână pentru că își iubesc țara și vor s-o facă să funcționeze și vor să vadă că oamenii care îi conduc îi înțeleg și nu se ascund pe după perdele noaptea ca să-și scape ei pielea”.

Academia Română a scris în "Strategia de Dezvoltare a României în următorii 20 de ani" că, „pentru a reduce pierderile de capital uman cu pregătire superioară, prin părăsirea ţării, credem că se impune ca orice absolvent de învăţământ superior, beneficiar al subvenţiei de la buget, să fie obligat să lucreze în ţară un interval de timp egal cu durata studiilor subvenţionate sau să deconteze cheltuielile cu pregătirea profesională",

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • La problemele noi politicienii români au soluții vechi .. una dintre ele pare să fie legarea de glie.. Uite așa putem alunga din țară pe studenții ori chiar pe elevii care nu doresc să fie șantajați și să fie împiedicați să plece din țară dacă vor dorii și care vor putea alege să facă școala în altă țară..!!!
    • Like 0
  • check icon
    Cred că este timpul ca România să aibă o adevărată academie de științe. Mi-e însă teamă că așa ceva presupune desființarea actualei academii și reînființarea ei de la zero, pe baza unei selecții în care să fie în juriu doar străini, membri ai academiilor de real prestigiu din Europa. Menționez faptul că multe țări din afara Europei nu au academii (ceea ce se cheamă „academy” înseamnă altceva, un fel de Academia Voiculescu de diplome în mass media, stop, pay and take).
    O academie e lucru serios. Faptul că la noi s-a compromis cu „academician doctor inginer Elena Ceaușescu” și cu alții ca ea este un îndemn spre o reformă autentică. Nu-mi fac iluzii că o va face cineva. Românii sînt un popor laș, fățarnic și leneș cînd e vorba de ceva serios. Bășcălia și țuica de corcodușe ne sînt specifice, cel puțin unui procent de 85% din populație.
    • Like 0
  • Aș vrea și eu să fumez ce-au fumat ăștia la Academie cînd au scos baliverna asta! Cum adică "să obligi"?! Ceea ce propun oamenii ăștia nu are nimic în comun cu intelectualitatea, cu valorile democrației, cu, de fapt, nimic. Niște aerieni. Cît de mult s-a pervertit termenul ăsta de "intelectual" în România de azi. Mulți sunt înregimentați politic, mulți cu o mentalitate învechită. Rușine!
    • Like 1
  • check icon
    Bună ziua, doamnă Ion,

    Trebuie curaj de profesionist să fii filolog și să iei interviu unui matematician - și reciproc. (De fapt, cine ia interviul ?)

    Dacă jurnalistul era de meseria dânsului. l-ar fi întrebat dacă manualele (și programa) după care se învață în SUA/Vest denotă respect pentru oameni (elevi, părinți, „public”). Fiindcă rar emigrează câte unul de acolo!

    Trebuie curaj de profesionist să întrebi un promotor al învățământului SUA în România dacă această atitudine denotă vreo urmă de respect față de români și față de adevăr.

    Și nu că jurnalistul n-ar avea curaj: jurnalistul știe că nu-i de glumit cu Democrația, că trebuie să ai grijă ce spui - în public.

    Oricum, nu e clar dacă d-na jurnalist a avut vreun rol în interviu, ori doar îl transcrie aici - cu permisiune, întru luminarea maselor. Care pot auzi orice de la presa liberă: atâta vreme cât ei înșiși nu sunt competenți în domeniu, Democrația le poate povesti orice.

    Ce (meserie) veți face, când se va începe spunerea adevărului pe scară largă ? Noua remaniere a programelor de învățământ ce vă sugerează ? Respect ?! Cine cere aceste remanieri ne spuneți ? Cum explicați extraordinara asemănare între noile standarde (introduse în ultimii 27 ani) din învățământul românesc și cele din învățământul (falimentar) din Vest (SUA, cu alte cuvinte) ?

    Cum explicați nebunia ipocrită a „evaluării” - în învățământul Democrației, când materialul pe care îl învață elevii este gunoi ? Fiindcă așa-i în SUA ? Acesta-i respectul ?

    Mulțumesc.
    • Like 0
  • cred ca am gasit un compromis intre propunerea academicienilor si viata reala: da, absolventii sa ramana in tara si sa li se asigure locul de munca corespunzator studiilor lor (filologie, arte teatrale, turism-geografie, biotehnologii masini agricole, aeronave, drept, stiinte economice, stiinte politice, sa mai insir profesiuni care nu au corepondent - suficiemt - pe piata muncii?) de nu, sa se deduca din conturile academiei pt un fond (suveran, hihi) care sa acopere costurile prvind pe cei care nu gasesc de lucru in romania;
    si se va face liniste pe tema asta
    • Like 0
  • Văd că persiflarea propunerilor făcute de AR în Strategia elaborată a devenit ceva de bon ton, în special pentru cei ce nici nu s-au obosit să o citească. Altfel nu se explică faptul că dintr-un document de aproximativ 500 pagini nu s-a reţinut decât o singură idee. Cei care resping această măsură concretă propusă în Strategie vin cu propuneri de ordin foarte general despre care nu se precizează nimic în legătură cu felul în care ar putea fi puse în practică, rămânând simple deziderate. Cel mai bine ar fi să folosim acest prilej pentru analize mai obiective, mai sincere, mai puţin partizane şi să venim cu propuneri concrete, realiste şi aplicabile. Din ce în ce mai mulţi analişti şi comentatori ai fenomenului pun în cauză sistemul economic şi social-politic instaurat în România, sistem care şi-a dovedit din plin nefuncţionalitatea şi care, din aceste motive, se cere reformat din temelii. Cu cât mai repede, cu cât mai profund,cu atât mai bine.
    • Like 0
    • @ Gheorghe Anton
      check icon
      Nu cred că are cineva timp să citească 500 (cinci sute!) de pagini cu creionul în mână sau, mă rog, cu un PDF pe care adnotezi prin highlight. Dacă un document are așa de multe pagini, înseamnă că autorii au gândit acest lucru, pornind de la premisa „las’ că oricum nu ne citește nimeni”. Premisa este corectă.
      • Like 1
  • Cineva sa-i informeze pe unii dintre tovarășii de la academie ca suntem in anul 2017 nu 1987 cum cred dumnealor . Și poate ar fi cazul sa mai iasă la pensie ca deja au început de dementa .
    • Like 1
  • Prima impresie ar fi ca pentru unii nu a existat vreo revolutie si ca au mentalitati desprinse din alta epoca atunci cand multe fenomene sociale se rezolvau fortat.
    Cred ca astfel de masuri ar trebui in primul rand insotite de un loc de munca in timpul studiilor si mai ales dupa absolvire, studentul pregatindu-se pentru un anumit domeniu si putind fi remunerat prin intermediul unui job part time pe durata studentiei care sa devina full-time dupa terminarea studiilor, aceste relatii de munca fiind bineinteles reglementate printr-un contract pe o perioada de cativa ani cu drepturi si obligatii pentru ambele parti. Nicio masura insa nu va rezolva problema fundamentala a incompetentei celor ajunsi in fruntea multor institutii prin coruptie si viclenie politica.

    • Like 1
  • Laura check icon
    Eu cred ca Academia Romana are propunere pertinenta, deoarece e mai bine ca tinerele "creiere" sa plece inainte sa faca studiile superioare. Sunt indeplin de acord cu Profesorul Gologan, ceea ce lipseste in Romania la ora actuala este RESPECTUL: se degradeaza respectul fata de legi, respectul fata de institutii, respectul fata de munca, respectul fata de opinia celuilalt. Existe foarte multe conflicte politice si foarte multe accidente, situatii de zi cu zi ale oamenilor arata un tablou macabru in care respectul a murit. Romania a pierdut une dintre cele mai solide baze ale existentei unei comunitati...cum va supravietui?
    • Like 1
  • Voiam sa citesc "strategia de dezvoltare a Romaniei in urmatorii 20 de ani"dar dupa ce am vazut propunerea de diminuare a exodului tinerilor cu studii superioare am renuntat.Tovarasii academicieni nu au solutii pt ca ei au peste 60 de ani si gandesc intr-o paradigma apusa.Cum sa-i obligi cand multi din absolventii cu studii superioare nu-si gasesc loc de munca in Romania?Ce faci cu libera circulatie a fortei de munca?Daca-l obligi inseamna ca oferi locuri de munca conform pregatirii lor.
    Olimpicii sunt mult peste media absolventilor de studii superioare si nu sunt un bun exemplu,pe ei nu ai cum sa-i opresti deoarece ei merg sa faca cercetare in domeniile respective .Cu exceptia unei parti a fizicii,dezvoltate pe platforma de la Magurele ,ce le mai oferiti?De Institutul Cantacuzino v-ati batut joc,dar nu numai.
    Prin aceasta propunere eu o vad pe Elena Ceausescu multiplicata.
    • Like 4


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult