La 49 de ani, Răzvan Gelca este cel mai în vârstă antrenor al lotului olimpic de matematică din SUA. Majoritatea colegilor săi antrenori i-au fost la un moment dat elevi și a împărțit cu ei moștenirea pe care a adus-o din țară: 120 de ani de Gazeta Matematică.
Tocmai s-a întors din Hong Kong, unde echipa SUA s-a clasat pe primul loc, cu două punctaje maxime și medalii de aur pe linie.
„Noi ne-am luptat foarte tare anul acesta cu Coreea de Sud și cu China. Coreea de Sud a venit cu o echipă excepțional de bună, am reușit la limită să trecem în fața lor și China este un competitor redutabil. Abia în ultimii doi ani am reușit să batem echipa Chinei, nu am mai reușit din anii '90”, spune Răzvan Gelca pentru Republica.ro.
Pasiunea lui pentru concursurile de matematică a început în urmă cu 35 de ani, la Timișoara, și a crescut cu ajutorul a trei profesori foarte buni: profesorul Ion Călugăru, care încă din clasa a VI-a le dădea elevilor săi să rezolve probleme din Gazeta Matematică, profesorul Titu Andreescu, care avea să devină liderul lotului olimpic american și profesorul Gheorghe Eckstein, el însuși fost olimpic internațional la matematică. În anul 1985, când era în clasa a XII-a, a câștigat medalia de aur la Olimpiada Internațională de Matematică.
„În aproape fiecare universitate americană găsești cel puțin un profesor român de matematică”
„Regimului îi convenea să arate că în România se face matematică foarte bine, dar cred că meritul era al școlii de matematică însăși, care începuse să crească în direcția asta a concursurilor de tip olimpiadă încă de dinainte de război și care a mers ascendent. România a avut o cultură de probleme de tip olimpiadă foarte bogată, care se pot găsi în anii '20-'30. Eu încă folosesc probleme din perioada interbelică, în special de geometrie, pentru lotul american de matematică. Gazeta matematică are o istorie de peste 100 de ani și, cumva, a dat tonul concursurilor și a creat acest tip de probleme”, spune profesorul român.
Răzvan Gelca a făcut Facultatea de Matematică la Timișoara, a făcut o specializare de un an la București, a lucrat mai apoi un an la Institutul de Matematică al Academiei Română, de unde a plecat mai apoi în SUA. După ce și-a luat doctoratul la Universitatea din Iowa, a făcut școala postdoctorală la Universitatea din Michigan, iar astăzi este profesor la Texas Tech University. A văzut de-a lungul carierei sale foarte mulți români bine pregătiți care ajung să predea în universitățile americane. „Există în România un grup destul de mare de tineri care sunt motivați și inteligenți. În aproape fiecare universitate americană există un profesor român de matematică. Mi se pare că problema nu este că România nu formeză, ci că nu absoarbe suficient de mulți tineri pregătiți”, spune Răzvan Gelca.
La sfârșitul secolului 19, un grup de matematicieni și ingineri au ajuns la concluzia că în România nu se știa multă matematică, era un deșert tehnic. Ideea lor era să încurajeze studiul individual, cu ajutorul unei reviste, în care oamenii să găsească probleme. Și asta a funcționat
Patru dintre cei 14 antrenori care au pregătit în această vară tinerii talentați la matematică sunt români. Nu este o surpriză, dacă iei în calcul faptul că prima ediție a Olimpiadei Internaționale de Matematică a avut loc în 1959 în România. Problemele românești din Gazeta Matematică au devenit în timp standardul pentru acest gen de concursuri. „Gazeta matematică a dat tonul concursurilor și a creat acest tip de probleme, care sunt folosite și astăzi. Paradoxul este că românii au încercat să imite niște reviste franțuzești și belgiene, ca să aibă propriile lor reviste. La sfârșitul secolului 19, un grup de matematicieni și ingineri au ajuns la concluzia că în România nu se știa multă matematică, era un deșert tehnic. Ideea lor era să încurajeze studiul individual, cu ajutorul unei reviste, în care oamenii să găsească probleme. Și asta a funcționat”, este de părere matematicianul.
Astăzi însă, cei mai mari competitori ai lotului pe care îl pregătește vin din Asia, și mai ales din China și din Coreea de Sud. „Sunt popoare mari, statistic, au șansa să descopere în acest bazin mare genetic talente. Apoi întreaga societate e conștientă de importanța matematicii și muncesc foarte mult. Și în China, și în Coreea de Sud e așa de mare competiția la nivelul întregii societăți, încât acest lucru se vede și la nivelul concursurilor”, explică Răzvan Gelca.
Care este cea mai bună cale pentru a-i învăța pe copii matematica? „Matematica ar trebui predată într-un mod intuitiv și să fie aplicată unor lucruri concrete, familiare elevilor. Mai ales în gimnaziu, ar trebui să se insiste pe proble care pleacă din viața e zi cu zi, prin care atât părinții cât și elevii să vadă utilitatea matematicii”, spune acesta.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.